[TI] Aanschaf (Tinker) veulen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cp112

Re: Aanschaf (Tinker) veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:59

Ik ben hier rond de 75 per maand kwijt all in gerekend. Is dus 900 per jaar mits er geen gekke dingen gebeuren. En dan reken ik de huur van het land voor het gemak even niet mee.
Na 3 haar ben je dus met gemak 2500 euro verder ex dekkosten etc. Opfokken kan dus simpelweg niet uit.

Ik heb er dit jaar ook een aangehouden. Daar ga ik tzt ook echt geen winst op maken maar wanneer maak je dat überhaupt nog tegenwoordig in de tinkerfokkerij?

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 15:05

Maar nu praten de meeste over opfok aan huis.
Ga eens naar een opfok bedrijf. Daar betaal je zo 100/150 pmnd en dat is zomers vaak t zelfde bedrag.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 15:12

Ja datzelfde ben ik kwijt aan huur van mn wei. 1000 per jaar per hectare. Dus dat maakt mekaar ook niet zoveel dan.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 20:08

Ik ben voorstander van goed voeren. Dus niet alleen hooi. Hooi is 90,-/maand. De drie Pavo's volgen elkaar mooi op. Muesli en eventueel nog supplementen, wortels, luzerne en grasmix. Indien nodig aangevuld met bietenpulp.
Enten, ontwormen en bekappen.
Verder hopen dat er in die drie jaar niks gebeurd (da kosten of erger)
En dan nog huur van het land, omheining en onderhoud ervan. Elke dag erheen (brandstofkosten)
Denk dat zelf opfokken (mits je geen eigen groot stuk land hebt) ongeveer even duur is als dat je het uitbesteed aan een opfokbedrijf.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 23:42

Suggereer je nou dat goed voeren onmogelijk is met alleen hooi? Mijn jaarling Tinker voer ik niet bij en krijg geregeld complimentjes over haar conditie en glimmende vacht, ook door de DA. Ze heeft geen tekorten en geen wormen. Als ik lees wat jij allemaal voert vind ik dat juist ongezond. Mijn jaarling zou het ten eerste niet eten, na een handje brokken is zij wel weer klaar en wandelt vrolijk naar het hooi. Heb nog wat Care4Life hier staan, dat is met een paar happen al niet meer interessant.

Ontwormen ben ik vergeten mee te rekenen zie ik, kost al met al 50 - 60 euro per jaar erbij.
Prijzen huur land en onderhoud zijn voor mij verwaarloosbaar. Dat zal hooguit om enkele tientjes per jaar per paard gaan.

Hoe dan ook kan opfokken niet uit, denk dat de meeste mensen met een jonkie dat ook niet als uitgangspunt hebben. De dekking van Lola (mijn jaarling) heeft mij inclusief stalling, scannen en vervoer al tegen de 1000 euro gekost. Dan nog extra voer voor de merrie, stamboekopname, keuring (+vervoer), registratie paspoort. Plus de jaarlijkse opfokkosten tot nu toe. Ze is beslist niet goedkoper dan mijn andere paard. Maar, ik ben zelf juist gek op die jonge dieren, ik zit niet elke dag te wachten tot ze oud genoeg zijn om te rijden of wat dan ook, maar geniet juist van de groei die ze doormaken, en de groei en band die daarmee samen hangt. De uitdaging om ze alles zo leuk en fijn mogelijk te leren, en ik weet natuurlijk van kop tot staart wat ze mee gemaakt hebben. Dat is me de kosten meer dan waard, ik geniet niet of geen niet minder van mijn jaarling Lola dan van mijn volwassen paard(en).

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 00:18

Onze tweejarige krikgt oom niks buiten zijn hooi.. Ja af em toe een appeltje, worteltje of handje muesli.. Maar thats it..

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 01:43

Ik heb altijd gehoord dat paarden die niet (intensief) aan het werk gezet worden of zogen in principe geen brok hoeven.
Hooguit bij twijfel of ze voldoende binnenkrijgen een bodempje basisbrok of vitaminebrok, zeg 2-3x per week maximaal.
Verder lekker op het land en indien nodig hooi of ander ruwvoer bijvoeren.

Zou zelf ook enkel in een groeispurt een beetje brok voeren, zodat ik zeker weet dat ze voldoende binnenkrijgen ter ondersteuning, zeg 3-4x per week een bodempje ofzo.

Bodempje is overigens van zo'n kiloschep/maatschep die je wel vaker gebruikt bij paarden:
http://static2.dubepro.com/Images/maatschep%20geel.jpg

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 08:32

Onze ukkies krijgen onbeperkt hooi en krijgen ook Pavo brokjes erbij. Doordat ons veulen een slechte start gemaakt heeft *achteraf gezien was hij redelijk kritiek(DA wilden ons niet ongeruster maken dan we al waren)* *vermoeden is te weinig biest gekregen?* was het advies van onze DA om voor extra vitamientjes te zorgen.

Wij waren eerst ook voorstander van alleen hooi voor de ukken, maar de situatie heeft er helaas voor gezorgd dat ze dus in overleg met de DA toch Pavo brokken krijgen en ze doen het goed!

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 12:30

Maar dan noem je ook een situatie waarbij ze die ondersteuning nodig (lijken te) hebben. :)

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 12:46

Nou ik heb me een tijdje terug wel het nodige over me heen gekregen door te zeggen dat onze ukkies brokken bijgevoerd krijgen :+ Daarom zet ik hier nu duidelijk erbij waarom we dit doen en dat dit in overleg is gegaan met onze DA voordat ik weer half bokt over me heen krijg 8)7

Mensen hebben zo snel vooroordelen en ieder heeft zo zijn eigen methode.................Dat wilt niet direct zeggen dat een andere methode niet goed is. Ieder paard in dit geval veulen is anders, dus dan is de aanpak ook anders.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 12:52

Ik ga er vanuit dat zolang je je paard niet mishandeld of verwaarloost je in principe goed zit, ff heeel nuchter bekeken dan. :)
Maar ik volg ook geen methodes, doe gewoon m'n ding en pik van diverse stromingen mee wat ik van toepassing vind en waar ik wat mee kan.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 13:46

lor1_1984 schreef:
Maar dan noem je ook een situatie waarbij ze die ondersteuning nodig (lijken te) hebben. :)

ik vind dat elk veulen aanvullend voer dient te krijgen, niets zo energieverslindend als groeien :o

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 13:59

Mijn veulen hengst (Fjord van 7 maanden) krijgt elke dag een kilo veulenbrok :j Groein kost zoveel energie. Ook hooi is altijd ruim aanwezig.

Ik heb voor hem niet veel betaald, het veulen wat ik eigenlijk zelf zou fokken (maar nooit geboren is) heeft me het drie dubbele gekost ;( Fokken kan echt heel duur zijn dus ik snap dat een gezond jong paard gewoon goed geld kost.

In onderhoud kost hij me weinig omdat hij thuis staat.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 14:22

farahdiba46 schreef:
lor1_1984 schreef:

ik vind dat elk veulen aanvullend voer dient te krijgen, niets zo energieverslindend als groeien :o

Nou hier worden ze op goed hooi en gras (daar kan geen brok tegenop) toch echt gezonde en grote (tegen 1.60) tinkers hoor.
Zolang ze geen achterstand hebben, goed groeien, goed gezond zijn en je ze voorziet van zomers genoeg gras (liefst 24/7) is bijvoeren met brokken niet nodig.
Pas als we die natuurlijke omstandigheden weg gaan halen, zoals bijv geen gras of beperkt dan zul je moeten gaan aanvullen omdat ze niet aan de dagelijkse behoefte kunnen voorzien.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 14:27

Aanvulling, ik zeg niet dat bijvoeren van brokken slecht is.
Maar ik kan er niet tegen dat mensen die kilo's brokken voeren en daar toevallig bij zweren gaan verkondigen dat paarden die het niet krijgen automatisch tekort komen. Dit is namelijk absoluut niet waar.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 15:41

Ik ken idd ook meerdere veulens van diverse types die op enkel gras en aanvullend hooi/kuilvoer gezond zijn groot gegroeid. :)
Enkel als je ziet dat ze echt invallen oid of bij een groeispurt kregen ze wat brok (bodempje tot een kwart schep) en ze zullen vast wel eens bij hun moeders hebben gesnoept als die krachtvoer kreeg.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 15:55

Als aanvulling op Chantal wil ik aangeven dat vrije beweging ook heel veel doet voor de groei. Dus wanneer veulens veel op stal of in een loopbox staan wordt de situatie alweer anders. Mijn paarden lopen 's zomers 24/7 op de weide en in de winter minimaal 10 uur per dag, de overige uren op een zeer riante paddock met onbeperkt hooi en minimaal een soortgenoot.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 20:21

Er is geen goed of fout. Zolang het paardje voldoende voeding en de belangrijke mineralen en vitaminen binnen krijgt.
Voor mij hoort daar o.a. PodoGrow bij. Bepaalde voeding helpt toch veel problemen voorkomen. Net zoals ik aan het eind vd dracht en tijdje na de bevalling ook merriebrok bij voer.
Dat heeft gewoon met mijn visie te maken.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 22:49

Caily schreef:
Als aanvulling op Chantal wil ik aangeven dat vrije beweging ook heel veel doet voor de groei. Dus wanneer veulens veel op stal of in een loopbox staan wordt de situatie alweer anders. Mijn paarden lopen 's zomers 24/7 op de weide en in de winter minimaal 10 uur per dag, de overige uren op een zeer riante paddock met onbeperkt hooi en minimaal een soortgenoot.

precies, zo staan ze hier ook, alleen dan wel nog met krachtvoer.

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 20:38

ik heb Blythe nu op gras staan , hooi vers en wat ouder hooi gemengd en ze krijgt minimaal 5x per week 2 keer een bekertje vitamine brok erbij . ik ben echt geen voorstander van kilo's veulenbrok per dag want dat kan niet optimaal te verwerken zijn denk ik ..... een beetje tot daar aantoe , voor het extra aanvullen van de elementen die ze niet geboeg hebben zoals magnesium en calcium etc ...
wat maakt dat de mensen die pavo voeren , voor pavo kiezen als ik vragen mag ?