[TI] Hengst voor tinker merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dimphyl

Re: Hengst voor tinker merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 11:07

Zie dat het er wat onhandig staat,ik doelde meer op een grof lichaam en dan dus 'luxe' benen eronder.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 12:10

Lotte Nolan is Billy blue vd Tukker X Iona (model). Zeker goede lijn en zal geen spilkepootjes geven. Gewoon verfijnd.
Bij Jill.Is ook de afstamming bekend dus daar valt al veel uit te halen.

Aniekepiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 19:06

Dan wel geen nsvt hengst, maar licht cobtype. Onze shenco vind k ook wel mooi aansluiten

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 20:10

Shenco is een hengst die ik altijd al gaaf heb gevonden. Heb zijn vader een aantal jaar geleden onmoet, en die is ook zo geweldig vriendelijk.

Hij was nog niet ter sprake gekomen, ben benieuwd wat Sandra (jill's eigenaresse) van hem vindt.

cobfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 21:46

Welsh Warrior is bij het NSvT mogelijk een grai en heeft bij ICS een hele mooie 1e premie behaald.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 16:03

Volgens mij is WW gewoon een Cob binnen alle kenmerken volgens NSvT :j Gaan jullie eigenlijk naar de HK van NSvT met hem in Oktober?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 16:18

snowdon schreef:
Volgens mij is WW gewoon een Cob binnen alle kenmerken volgens NSvT :j Gaan jullie eigenlijk naar de HK van NSvT met hem in Oktober?

Ik keur niet en typeer niet, maar lijkt me niet dat hij in de categorie Grai gaat vallen.... Dus moet Leon hierin gelijk geven :j

ragna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 16:32

Meadows Brown Sugar is juist goedgekeurd als grai. Wel luxe maar een mooie tinker!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 16:55

Brown sugar is inderdaad ook een mooie. Wel nog een slagje luxer dan bijv een Nolan en Bing.

Ik denk dat WW bij het NSvT idd ook in de categorie cob zou vallen.

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 17:19

Welsh Warrior is een knappe hengst, maar heeft voor ons niet de wauw factor.

Brown sugar dekt op dit moment alleen KI als ik het goed begrijp? Op foto's lijkt hij vaak een wat korte nek te hebben, iets waar we echt niet op willen inleveren bij jill.

Verder komen er weer gave opties voorbij en zijn we druk bezig met opzoeken, vergelijken en lijstjes maken van hengsten.

xWhitneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 17:26

Dimphyl schreef:
Shenco is een hengst die ik altijd al gaaf heb gevonden. Heb zijn vader een aantal jaar geleden onmoet, en die is ook zo geweldig vriendelijk.

Hij was nog niet ter sprake gekomen, ben benieuwd wat Sandra (jill's eigenaresse) van hem vindt.

Ik ben eigenlijk wel enthousiast :o , mede door dimphy's enthousiasme :P
En vind jill en shenco zeker een mooie combinatie om te overwegen :j

Ben wel nieuwschierig naar meer info over hem.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 19:49

Brown Sugar vind ik ook een erg gaaf en correct dier!

ragna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 22:08

Dit is een recente foto van meows Brown sugar
Afbeelding

Van zijn de kijk ben ik niet op de hoogte maar zijn eigenaar zit hier op bokt hoor Brown_Sugar anders moet je haar eens een pb sturen.

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 06:23

Is hij nog wel hengst? Heb ergens in mijn hoofd dat hij geruind is. ..

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 07:23

Brown bedoel je? Die is net ggk voor BTS. En daar was ie nog hengst. Wel is hij van eigenaar gewisseld.

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 07:42

Dan zal dat het zijn :)

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 12:20

Caily schreef:
Ik denk dat wat jij lucifer pootjes noemt simpelweg de verfijning in de benen is die bij de grai hoort. Jill heeft binnen het grai type mooie bloedlijnen die verder gaan dan enkel haar vader. Het fokdoel bij de grai is meer om het geheel beter in verhouding te brengen en eventueel wat meer behang toe te voegen.

Is van Nolan eigenlijk afstamming bekend? Dan kan je die ook eens bekijken.

Fokken is zeker gokken, altijd. Het is echt welke manier van beoordelen en fokken je prefereert in welke richting je moet denken.

Ik koos twee jaar geleden een hengst bij mijn merrie die het mooie en wat verfijnde koppie mooi zou kunnen bewaren. De vorige nakomelingen met andere hengsten hadden een mooi hoofd, maar niet dat specifieke aansprekende wat mijn merrie heeft. Vorig jaar koos ik een hengst die juist wat groffer en wat zwaarder is, in zijn geheel, ook in zijn hoofd. En prompt is er dit jaar een veulen geboren met een mooier en verfijnder koppie dan het jaar daarvoor :+ Ik heb het jaar daarvoor zeker mijn doel behaald, maar dat het met de laatste combinatie nog beter zou worden had ik echt niet gedacht.

All credits to oma Angel ;) :P
Dat is dan weer het voordeel van fokken met een hengst waarbij je voorgaande generaties afstamming ook kent en kan beoordelen op sterke en zwakke punten (al geeft ook dat geen garantie).

Verder ben ik niet thuis in typefokkerij en ben ik persoonlijk geneigd om met deze merrie een veulen te willen fokken met zwaarder beenwerk, dus ik zou persoonlijk gaan voor een zwaardere cobhengst en dan niet per se in lijf, maar vnl in beenwerk. De eerste die me dan bv te binnen schiet is onze vorige hengst Fortune's Pride, qua body en maat niet te zwaar, maar wel forse beenwerk en overvloedig behang.
Is maar één voorbeeld, zijn er zeker wel meer te vinden zo. Charley Bin vind ik bv ook heel erg aansprekend en in dat type vallend.
Maar ik zou dan persoonlijk ook geen grai willen fokken :o maar dat is gelegen aan persoonlijk fokdoel ;)

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 15:14

Frenia, je slaat de spijker op zijn kop. Iedereen heeft natuurlijk een ander fokdoel, voor mij persoonlijk blijft het toch het 'zwaardere' wat voor mij een tinker maakt.

Bijvoorbeeld m b sugar vind ik wel een gave hengst, maar dat zou voor mij aan het fokdoel voorbij gaan. Vindt hem écht te luxe.

Wij neigen nu naar Shenco. Hij sluit mooi aan bij jill, qua beenwerk (en behang) is hij toch weer net iets zwaarder, en voor een eerste veulen lijkt dit ons een mooie kans om ook te zien wat jill door gaat geven.

Natuurlijk geeft dat geen garanties voor de toekomst (we weten immers niet wat voor voorouders er achter jill haar moeder zaten) maar echt gekeken naar jill zelf en shenco zelf lijkt dit ons een goede combinatie.

Uiteraard ligt er nog niks vast en blijven we nog verder kijken, maar op dit moment staat hij ver boven aan in het lijstje.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 17:08

Denk je met Shenco Jill haar beenwerk te kunnen verzwaren?

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 17:33

Misschien niet direct heel erg verzwaren maar iniedergeval niet nog luxer.

Dit leek ons op dit moment een goed idee, vooral omdat het van jill nog maar de vraag is wat ze doorgeeft: de luxe kant van haar vader of de zware kant van haar moeder.

Met dat idee in het achterhoofd dus misschien slimmer om voor Shenco te kiezen dan gelijk een echt zware cob te kiezen met het risico dat er een zwaar lijf op spillebenen uitkomt.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 19:28

Heel zwaar gaat ze zelf niet doorgeven gok ik.

Wil je écht verzwaren dan zou ik toch dan echt eeb zware cob pakken. Shenco bijv is m.n in de benen niet heel zwaar. Dan fok je dus met ouder dieren die beide lichter in de benen zijn. Dan krijg je dus precies hetzelfde wat Jill zelf ook al heeft, wellicht in wat mindere mate. Dan beter een zware pakken en de gok wagen dat het veulen zwaardere stampers meekrijgt.

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 19:59

Niet om vervelend te zijn, maar er wordt eerst aangeraden om met een grai te dekken omdat er anders rare verhoudingen uit kunnen komen, nu komen wij zelf met het idee een lichtere cob te pakken, en dan wordt er weer aangeraden om een zware cob te gebruiken.. :?

Voor ons lijkt het nu slim om dus dicht bij jill zelf te blijven, zodat er toch een mooi maatje uit komt (shenco is namelijk iets kleiner dan zijzelf) maar geen enorme verschillen tussen de bouw van vader/moeder zijn..

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 20:19

Nee dat lees je verkeerd. Grai wordt aangeraden om binnen het type te blijven. Grai x grai. Uit de berichten lees ik dat jullie echt géén grai willen fokken maar zwaarder. In dat geval moet je dus gaan verzwaren en dat ga je weinig tot niet doen met een lichte cob. Vandaar dat dan een zware cob beter zal zijn voor wat jullie willen fokken.

Mijn keus zou het niet zijn. Ik fok graag binnen het type en dat is in dit geval dus grai. Beenwerk verzwaren is.daarnaast ook een lastig iets. Maar nogmaals aangezien jullie willen verzwaren zal je met een zware cob daar de meeste kansen op hebben.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 20:56

Ik zou het fenomeen benen verzwaren in dit geval uit het eisenpakket halen, de gok zal te groot zijn...

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 21:03

snowdon schreef:
Ik zou het fenomeen benen verzwaren in dit geval uit het eisenpakket halen, de gok zal te groot zijn...

En vandaar dat ik bij de grai hengst blijf :) voor de verfijning in het lijf. Lichte cob krijg je het grote risico zwaar lijf op spillepootjes. Bij een zware cob ook, maar wellicht dus ook toch wat verzwaring van het beenwerk. Maar zoals ik al zei is beenwerk verzwaren verrekte moeilijk helaad :')