[TI] Nakomelingen van Pitalo van de Bonte Parels

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jamietinker

Re: Nakomelingen van Pitalo van de Bonte Parels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 15:35

wauw wat veel nakomelingen van pitalo zeg!
eigenlijk moeten we een keer een foto meeting doen met pitalo nakomelingen hihi :9

dinsmore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 17:46

Dat is geen gek idee:-)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 19:09

Mail dan ook eens naar Geert van Romany TinkerHof in Rijssen, zij hebben/hadden Pitana Mae. En zijn mede-eigenaar van Pitalo geweest.

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 19:06

Mijn Zita is ook een dochter van Pitalo.

Afbeelding

dinsmore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 22:37

Oh Zita is ook een mooie merrie.
Heb je haar allang?
En is ze braaf? Zo op de foto te zien wel :-)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 22:39

Ook een kleintje, toch? Ik heb haar toen bij Monique gezien.

dinsmore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 22:42

Ik heb ook geen idee hoe groot Dins is...
Binnenkort ff een keer opmeten..

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 00:14

Ik heb Zita nu zo'n 1,5 jaar. Qua karakter is ze gewoon super, heel zachtaardig en beleefd. Onder het zadel kan ze een enkele keer een flinke bok geven, als ze veel spanning opgebouwd heeft of als je te veel been geeft als ze hengstig is (maar nu ik dat eenmaal weet hou ik daar rekening mee).
Ze is inderdaad vrij klein, ik dacht iets van 1.43.

dinsmore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 14:23

Ze is wel super schattig om te zien.
Hoe oud is ze?
Heb je haar zelf bitloos rijden geleerd?

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 20:19

In haar paspoort staat dat ze van 2005 is, geen exacte datum, dus ze zal 9 zijn. Ik heb haar zelf beleerd inderdaad, vanaf het begin bitloos. Heb er daarna ook wel eens een bitje in gehad met lange lijnen enzo maar eigenlijk nooit aan toegekomen om ermee te rijden.

dinsmore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 22:33

Ik wil Dins ook graag bitloos gaan rijden...
Ik heb haar in laten rijden gewoon met een bit maar wil het graag zelf gaan proberen een keer zonder.
Ga je ook veel met haar naar buiten? Dat lijkt mij namelijk best spannend , bitloos rijden langs verkeer enzo....

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 14:18

Geen verschil hoor qua hoe ze op verkeer reageren ;)

dinsmore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 17:28

Ik ben dan bang dat je ze minder onder controle hebt als er wat gebeurt, maar dat zal wel tussen mijn oren zitten :-)

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 22:29

Ik rij al vanaf het begin heel veel buiten, maar ik hoef maar een heel klein stukje langs de weg om in het bos te komen en de eerste maanden heb ik dat stukje gewoon gewandeld en ben in het bos pas opgestapt. Het bos is afgesloten met een hek, dus al zou ze op hol slaan kan ze nooit op de weg terecht komen, dat voelde ook heel veilig. Op een gegeven moment had ik er alle vertrouwen in en ben ik ook langs de weg gaan rijden, ze heeft nog geen stap verkeerd gezet.
Maar het is ook niet een pony die wegrent, als ze schrikt gaat ze stilstaan of doet hooguit een sprongetje opzij. De enkele zeldzame keer dat ze heel gespannen is (laatst met koud weer en veel wind een keer) stap ik gewoon af en loop ernaast tot ze wat kalmeert.

Maar moet zeggen uit ervaring met mijn vorige paard, wat wel nogal een hardlopertje was, dat het veel scheelt hoor met de ene of de andere bitloze optoming, hoe veel controle je hebt als ze wegwillen. Ik had voor haar eerst een kaakgekruistd hoofdstel, dat ging heel aardig maar soms was ze erg moeilijk te houden. Met het winterhaar bleven die riemen hangen en ging ik over op een sidepull, maar daarmee was ze er twee keer ontzettend hard vandoor geknetterd. Uiteindelijk daarom ben ik overgegaan op een hackamore (alleen voor buiten) en daarmee heb je veel meer controle. Dat paard liep met een bit echt niet lekker, dus dat was geen optie.

Het ligt dus ook aan je paard of het een goed idee is en hoe je er zelf mee omgaat :) Rustig opbouwen is altijd slim, je hoeft jezelf niet in het diepe te gooien, en als je je onveilig voelt gewoon niet doen en eerst in makkelijker situaties oefenen tot je er wel vertrouwen in hebt. Is mijn idee dan ;)

dinsmore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 14:13

Ik moet zeggen dat ik mij ook nog niet zo verdiept hebt in alle soorten die er zijn hoor. Ik heb zelf een marylot hoofdstel gekocht en begreep dat je die op verschillende manieren kan gebruiken.
Ik heb er ook riempjes erbij zodat je ook gewoon met bit kan rijden.
Wil het eerst gewoon in de bak gaan proberen en als dat goed voelt ga ik pas ermee naar buiten.
Ik denk zeker dat het ook met het paard te maken heeft. Ik heb Dins in Mei in laten rijden vorig jaar en ze is in Juli terug gekomen bij mij en ze heeft bij het meisje wat haar heeft ingereden en ook bij mij nog nooit een stap verkeerd gezet. Als zij gespannen is dan kan ze een keer een pasje opzij doen maar ze is er nog nooit vandoor gegaan(gelukkig :) )
Maar ben wel heel benieuwd hoe ze zal reageren op bitloos....
Maar wat jij zegt rustig opbouwen..dat ga ik zeker doen!! ;)