[TI] [HK]LGVIIII - Harig en bont, draven we topic #4 samen rond

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 23:40

Zie ze toch ook liever ronder met veulen aan de voet of op leeftijd dan te mager. Heb Tinky dan liever ook met iets meer spek voor de winter. Zeker als ze terug zo'n winter tegemoet gaat als de vorige, op bepaalt punt vond ik haar toch maar schraal.

Tink werd zo heel mager door veulen aan de voet.. (Toen was ze nog niet van ons)
Afbeelding

Hier staan paardjes overigens 24/7 op de wei, staat wel echt haast niets op, met zandpaddock. Proberen toch wel onbeperkt hooi te doen in slowfeeders. S'avonds en s'ochtends klein beetje brok, gemengd met grasmix van Hartog en that's it. Meer hebben ze ook niet nodig.

chimello

Re: LGVIIII - Harig en bont, draven we topic #4 samen rond

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 23:41

Mello begint nu ook wat dunner te worden. Maar redbull blijft to midden september want de eigenaar gaat op vakantie. Denk dat ik hem rond 20 augustus ga afspenen dan is hij 5 maanden oud. Kan Mello bijkomen.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 23:55

Hier voer ik nu een mengeling (zelf mengel) van Aveve voeder (niet echt op vaste basis meer voor de lekker). Maar als dat op is ga ik misschien eens cavalor sensitife proberen omdat er een dealer zit dicht bij. Het is laag in suikers en eiwitten. Had de marstall dealer dichter gezeten had ik dat geprobeerd maar een emmer van 4kg verzenden lukt nog maar een zak van 20kg begin ik niet aan (verzendkosten). :)

Equifyt heeft ook een goede voeder maar er zit haver in en wil dat niet voeren. Vind dat persoonlijk valse energie.

Marstall Force vorige winter gevoerd was ik erg tevreden van mede omdat zijn mest terug netjes vast was met dat probleem met die voordroog geweest.

Denk volgende winter eventueel eens Agrobs Alpengrün Mash te proberen voor erbij (kuur) omdat er ook veel kruiden inzitten en lijnzaad ook. Zou hem graag eerder uit zijn wintervacht krijgen eigenlijk want was nu al vroeger dan vorig jaar maar nog altijd zo laat.. ondanks hij heel vroeg al begint met verharen..

@Jolanda gaaf ! :D

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 00:07

Och die Tinky, inderdaad zo ingevallen! Dat veulen is wel een erg lief bolletje.
Waar zie je het het eerst aan als je tinker dunner wordt? Bij de flanken? Als je de ribben niet kunt zien is het nog ok?

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 02:13

Bij Tinky zie je het vooral aan der kont/heup zegmaar. Zij trok ook haar buik op. Ribben waren beetje zichtbaar.

Dit was ze deze winter, toen ze niet helemaal lekker was.
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/ ... 8209_o.jpg
Afbeelding
Op de laatste vond ik het vooral lijken dat ze haar buik introk..

En voorbeeld van extreem mager, 3 jaar geleden. Bij haar zag je het vooral aan haar nek, heup, rug en ribben.
Afbeelding

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 07:14

Wat een leuk en vooral lekker idee Niene :D

En zouden ze het huidige voer niet thuis kunnen bezorgen als je een redelijke afname doet of verzendkosten betaald Lotte? Dat zou wel zo mooi zijn.

Ik voer een veulen ook graag bij, ze zijn in de groei en wil niet dat ze iets te kort komen, ik voer dan veulen brok. (met het oog op spieropwbouw en botgroei)
Maar zeker niet te veel of te eiwitreik gaan voeren met de grote kans op OCD.

(zomaar suplementen bijvoeren zonder ruwvoer analyse of weten wat ze precies te kort komen vind ik altijd een beetje eng, zeker bij een veulen. Te veel van iets kan echt gevaarlijk zijn. (nu weet ik niet wat je wil gaan bijvoeren, bijv. vit. C plassen ze wel weer uit, maar andere dingen kunnen zich echt ophopen)

Berdien

Re: [HK]LGVIIII - Harig en bont, draven we topic #4 samen rond

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 10:03

Ik heb Flynn nooit wat bijgevoerd. Hij snoepte af en toe wat van mams mee, pas toen hij ouder werd (twee ofzo?) kreeg hij af en toe ook een hapje muesli. Hij stond ook altijd 24/7 buiten op gras en in de winter ook hooi van eigen land. Hij is er groot :D en sterk van geworden.

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 10:06

Ah tnx voor de foto's plaatsen, weer leerzaam.

_Clocloken_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 10:06

zo jullie gaan snel zeg!

Mooie die foto's in de studio, haar ogen spreken erg mooi zo :j

en qua bijvoeren, in de zomer staan ze hier bij ons op mooie volle grasweiden en durven we wanneer nodig nog hooi bij te voeren. Hoewel dit meestal niet nodig is met hun grasbuikjes :D

In de winter krijgen ze dan hooi, bieten en korrels of van die maispulp bij. Wanneer een merrie met een veulen staat krijgt zei ook wat extra bij indien nodig (Dusty bijvoorbeeld niet, zij wordt hier dan echt te vet van).

Ennn ik heb vannacht al men meest geweldige verjaardagscadeau gekregen, waarschijnlijk men eerste wijsheidstand die aan het doorkomen is...

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 10:09

Leuke opening!! *\o/*

Na lang vrij weinig gedaan te hebben, ga ik morgen 3 dagen met kee naar mijn instructrice :D . Zitten iemand van jullie omgeving Nijmegen? Dan kan ik nog ff buurten, ben daar heel t weekend.

Caily schreef:
Heel leuk gemaakt Nienke! :)

Mensen hier die marstall voeren? En zoja, welke?
Ik wilde een supplement gaan bijvoeren van dat merk, voer verder pavo care4life waar ze het goed op doen. Alleen moet ik die pavo elders gaan kopen, en die marstall brengen ze aan huis, dus als ze een product hebben van vergelijkbare kwaliteit kan ik beter overstappen.

Ik heb 2,5 jaar marstall vito gevoerd. Nog steeds af en toe een klein handje.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 10:10

Gefeliciteerd!

_Clocloken_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 10:36

Mira283 schreef:
Gefeliciteerd!

dankje :)

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 11:53

Proficiat en veel verstand gewenst :D

_Clocloken_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 11:58

Nimby schreef:
Proficiat en veel verstand gewenst :D

hihi bedankt en dat verstand is eigenlijk wel handig voor mijn 3 herexamens binnenkort :D

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 12:25

Gefeliciteerd, zonde van je verstandskies :(

_Clocloken_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 13:21

chimello schreef:
Gefeliciteerd, zonde van je verstandskies :(

dankje en ach ja, nu toch niks aan te doen hé net dafalgan gepakt en zo is het wat doenbaar ;)(helaas slik ik niet gemakkelijk pillen omdat ik niet goed kan slikken, klein kind dat ik ben :o )

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 13:35

Oplossen in thee kan misschien helpen? Dat deed ik vroeger omdat het mij ook niet lukte.

_Clocloken_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 13:49

Goede tip :) nu is het wel gelukt, na vijf glazen water :')

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 19:55

Proficiat! Ene na de andere die ik ken die wijsheidstanden door krijgen laatste week.

Tuig voor Jack gehaald morgen passen hoop enorm dat het past :D.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 20:51

Gefeliciteerd!

En sterkte met de pijn van je kiezen, dat doet zo'n pijn..

Hier een heerlijke avond gehad, lekker gegeten en daarna gezellig met Khaleesi gewandeld, dat was alweer een tijd geleden :) Daarna mijn zusje nog even geholpen met de hindernis, die was lekker aan het springen met Bonnie :)

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 22:04

Hopelijk mindert de tandpijn snel!
En duimen dat Jack's tuig past :D

Hier ook heerlijke avond gehad. Tinky's staart en sokken gewassen, bij Boris zijn manen. Lekker genieten met de mama. Maar toen ik terug binnen zat, kriebelde het wel heul erg om even lekker met Tink te gaan galopperen. Dus, paard gepakt, barebackpad erop en hoofdstel aan en gaan met die banaan :D Filmpje is nu aant uploaden op facebook.

Printscreentje <3
Afbeelding

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 07:08

Lekker zeg :) Heerlijk genieten :)

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 17:54

Heb het filmpje gezien heerlijk hoor!

Het tuig past zo ver ik kan oordelen, enkel 1 riempje geen idee van waar het bij hoort (schaam) maar vraag volgende keer even aan mijn mam voor dat toe te lichten of zo dadelijk alvast eens. Jack zijn oortjes toen ik de oogkleppen omdeed geniaal :D . Happy me! Jack zelf boeide het niks broek, staartriem, schoftje,... who cares (kent het van heel lang geleden + 4jaar geleden) :') .

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 18:52

Nieuw Topic .
Ik zal blijven meelezen , mits alle drukte op de boerderij , paarden en kinderen het toelaten.

Dank je wel voor de openingspost van Karlijn .
Mis haar nog elke dag ....

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 19:32

Heb je nog een mooie foto gevonden van haar?