[TI] klaar voor de hengsten keuring of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ghooske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 18:55

bigone schreef:
Ts, het feit dat jij een ruin banketstaaf vind dan een hengst die misschien zes keer in zijn leven gaat dekken geeft voor mij je verstand van paarden aan, banketstaaf voor de hengst dat hij bij jou is terecht gekomen.
Mocht hij afgekeurd worden laat hem dan ruinen. Dan is het leven voor dit dier veel beter, heel eerlijk, een goede ruiter kan bijna elk paard met bombarie laten lopen, daar heeft een paard geen ballen voor nodig.

ik heb hem gekocht op 2weken oud en ik weet niet hoor maar ik ben al heel mijn leven lang met paarden bezig zijn moeder was ook niet voor niks een meermaals ster merrie anders had ik hem niet gekocht.
en ik ken niks van paarden dit is mijn fries TRouwens ook een hengst
Afbeelding
en word niet mee gefokt moet ik hem dan ook laten ruinen of wat, die dieren voelen zich goed in hun vel das wat teld en dat gaat perfect en das trouwens een Anton343X beart 411 die eerste is nie voor niks een van werelds beste en duurst verkochte hengsten .

en ik zeg niet dat een ruin niks is zijn mooie ruinen maar hij is nu al zo braaf en tam dan gaat hij alleen maar luier worden dan heb ik hem liever hengst en niet fokken dan een lui paard waar je je dood aan stamp om het vooruit te krijgen. moet nog altijd gezellig en fijn paardrijden zijn.

melvinrandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 18:58

Zet hem een jaar weg bij de manenbijters. Vlecht hem en zorg ervoor dat zijn behang wat beter eruit ziet.
Train hem veel waardoor hij meer spieren krijgt.

En dan plaats over een jaar nieuwe foto's, en ga dan naar de keuring. Want een hengst uit de wei plukken en ermee naar de keuring gaan is geen slimme zet. Je hebt minimaal een jaar voorbereiding nodig.

Als ik een merrie zou hebben, zal ik niet voor deze hengst gaan. Dan zou ik een stoerdere hengst nemen met meer behang, zoals dit: http://www.irishtinkerstable.nl/images/sm_Image8.jpg (van internet geplukt :P)

Ik denk dat je met je merrie moet gaan fokken met een goede hengst. En als er een keer een mooi goed veulen tussen zit, probeer het daarmee. Want een dekhengst wil je om er merries mee te laten dekken natuurlijk :)

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 19:01

Je haalt er zoveel andere dingen bij, niemand heeft gezegd dat je geen verstand hebt van paarden (In ieder geval niet van de Nederlandse taal trouwens )

En waarom zeg je dat ruinen lui zijn waar je je dood aan stamp om het vooruit te krijgen (dit is overigens je eigen tekst)

Ik heb er verder niets aan toe te voegen, vind het nu wel welletjes

tessaroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 19:04

Ik denk als je goed traint en veel spieren kweekt en die manen laat groeien dat je al een heel ander paard hebt! Zoalls hij er nu uit ziet zou ik persoonlijk niet naar de keuring met hem gaan!

Benfan

Re: klaar voor de hengsten keuring of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 19:21

Ik snap heel goed dat het niet leuk is om geen positieve reactie te krijgen op je paard. Je hoopt immers een 'kampioen' te hebben staan. Ik ben het er mee eens dat hij op het moment absoluut niet geschikt is om op een keuring te verschijnen. Vergeet niet dat je het dan ook opneemt tegen hengsten die er vele malen beter uitzien. Zowel in bespiering, sokken en manen en net zo'n leuk karakter kunnen hebben. Waardoor jou hengst er al snel er nog minder goed uitziet dan dat hij al is en niets echt heeft om beide stamboeken aan te bieden. Op karakter alleen zitten 'we' niet te wachten, genoeg vriendelijke cob hengsten.

Wij hebben op stal ook een Irisch cob hengst staan, 7 jaar oud en vele malen beter in de bespiering dan die van jou. Hij is overigens goedgekeurd en was in 2012 kampioen op de hengen keuring als 5 jarige. Hij is erg makkelijk in de omgang, rijd samen met de merrie's buiten en gaat met ze op vakantie.. gewoon in dezelfde vrachtwagen zonder enig probleem. Makkelijk te rijden, en als hij eenmaal opgewarmd is loopt hij als een trein (blijft een diesel :P ) Onverstoorbaar en enorm cool in het hoofd. Hij is 1 jaar jonger en heel wat meer mans dan jou hengst.

Ik denk eerlijk gezegd dat je hem beter bij iemand in training kan zetten die de weet hoe je de bespiering eraan rijd. Want als je zelf al bezig bent maar hij blijft zo 'verschrikkelijk' iel dan is de kans groot dat daar het probleem zit. Je zou dan volgend jaar kunnen proberen of hij een kans maakt. Maar let wel, kans is gewoon groot dat hij het niet red. Zie dit niet als een aanval, maar als je kans wilt maken moet je het echt serieuzer aan het werk gaan met hem.

Ik vind hem persoonlijk ook niet het 'it' factor hebben. En er zijn meer dan genoeg goed gekeurde Cobs bij de NvTS en ICS en er komen steeds meer bij. Je moet jezelf echt even heel eerlijk afvragen 'wat gaat mijn hengst nog toevoegen aan een al rijke aanbod aan goeie, vriendelijke, makkelijke hengsten"

Afbeelding

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 19:22

TS je zet dit paard met een aantal foto's op bokt en vraagt wat wij van hem vinden gezien jij met meneer naar de hengstenkeuring wilt. Vervolgens zijn de reacties niet wat je gehoopt had en begin je alles te weerleggen (foto's zijn niet goed, nieuwe foto's zijn niet goed, uitstraling in het echt is anders, manen zijn afgebeten etc. etc.). Ik snap dat het je eigen paard is, dat je daar ontzettend trots op bent en dat je hoopt dat anderen hetzelfde in hem zien als jij. Maar dat is iets wat je mag hopen, maar niet moet verwachten. Als jij niet tegen commentaar/negatieve mening kan, plaats dan geen topic waarin je anderen om hun mening vraagt...
Niemand zegt dat je het paard niet op de hengstenkeuring mag laten verschijnen, iedereen geeft enkel zijn mening.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 19:24

Hoe lang heb je nog voor de keuring?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 19:41

ghooske schreef:
en ik zeg niet dat een ruin niks is zijn mooie ruinen maar hij is nu al zo braaf en tam dan gaat hij alleen maar luier worden dan heb ik hem liever hengst en niet fokken dan een lui paard waar je je dood aan stamp om het vooruit te krijgen.

Waarschijnlijk wordt hij juist vlotter. Hengsten zijn vaak vergelijkbaar met venten die gewoon met een biertje op de bank willen hangen en lekkere wijven op tv kijken. Pas als je hun respect hebt opgeeist krijg je hun luie ass in beweging die verder alleen in beweging komt als er iets te halen valt (eten, dekken,..)
Dat kantje machismo gaat er meestal ook af met castreren, hoewel die van jou al 8 is.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 19:44

Elk jaar zie je paarden op de keuring komen die er gewoon niet klaar voor zijn, of het nu te dunne/korte manen zijn of te weinig conditie, het maakt niet uit. Feit is als je er tijd en geld (want het kost wel wat) aan besteed, is het toch ook mooi dat je succes hebt. Als ik jou hengst zo bekijk dan krijg je een enkeltje huis, vaak is het ook zo, een keer afgekeurd altijd afgekeurd, bedenk je wel dat als hij er nu weer uitgaat je geen extra kans meer krijgt. Daarbij zou ik hem professioneel laten klaarmaken. Kost wat maar dan heb je ook wat (en ik vrees dat je geen idee hebt wat een Hengstenkeuring inhoud, gezien je er de eerste keer ook al uitgegaan bent, iemand die weet waar die mee bezig is gaat niet met een te iele hengst (al is het nog door leeftijd) naar de keuring, maar geeft hem nog een jaartje om uit te zwarten. En voor de ervaring is onzin, als een deklicentie of goedkeuring er van af hangt dan doe je niet even mee voor de ervaring). Er gaat een hoop training inzitten (die hij nu niet gehad heeft), een heel ander voorgeleid, exterieur moet er voortreffelijk uitzien (lees dekens, staart en manen vlechten en bijhouden), niet zomaar eventjes na stilstaan van het land aftrekken en dan bokt vragen of ie klaar is.
Mijn idee jaartje overslaan en volgend jaar (op tijd) het klaarmaken uitbesteden.
Daarbij dat ruinen niet vooruitgang, kom op zeg. Dan hebben we een stel trage ruinen op de wereld. Hormonen weg geeft een zekere rust voor het dier, en rust betekent dat hij z'n energie ergens anders in kan steken. Mijn laatste rij hengst was een stuk fijner te rijden eens gecastreerd, veel meer drive en willen werken.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 20:11

Hengsten zijn inderdaad liever lui dan moe en laten vaak niet het onderste uit de kan zien. Zoals eerder gezegt drinken ze liever een biertje en hangen ze voor de TV. Je moet vaak zelf harder werken om ze echt aan het lopen te krijgen. Dus die vlieger gaat niet op TS dat ruinen luier zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 20:17

hengsten zijn inderdaad luier (uitzonderingen daar gelaten.) omdat ze liever naar de "vrouwkes kijken" dan dat ze werken. :) Ruinen zijn er meer met hun koppie bij en daardoor over het algemeen wat makkelijker aan het werk te zetten.

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 20:37

Ik zou hem niet direct meenemen naar een keuring, zeker niet als hij al even stil staat en zijn manen en staart afgevreten heeft. Ik zou daar toch een beter voortraject voor willen zien. Met de juiste training moet hij er toch heel veel breder uit kunnen gaan zien, als je meer hals en breedte van voor erop krijgt lijkt hij al snel niet meer zo overbouwd.

Ik zou ook hulp zoeken bij het keuringsklaar maken. Ik heb (friese) hengsten gezien die een maand voor de keuring naar een stal gingen met seawalker of aquatrainer en daar de laatste maand in getraind werden. Daarvoor zagen ze er dan ook al goed uit. Maar dan zie je ook al een paard heel erg uitbouwen in spieren en front. Je krijgt toch iets meer een totaal plaatje met de juiste voorbereiding.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 21:56

paard is blijkbaar ingeschreven voor de hk....

snappen wie snappen kan waarom je dan een topic opent....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 22:01

Als een ruin toch zo sloom is mag je even uitleggen waarom mijn tinkerruin véél pittiger is en vooruit te porren dan mijn hengst van bijna 6. En die tinker is gecastreerd toen hij 3 was, sorry, maar zelfs die staat er iets netter voor. En da's dan nog een kruising met een haflinger. De bouw heeft hij, de dikke bos manen en dikke staart ook (kost me liters ontklitter en veel gepriegel :') ) alleen het behang is minder (en dat vind ik niet erg). Hij heeft gewoon meer uitstraling, klaar. Je paard moet op de keuring aankomen en de monden van iedereen moeten openvallen, of op zijn minst alle blikken naar zich toezuigen voor die "wow". Die ga jij nu ook wel krijgen, maar dan eerder "wow, wat is dat?" dan "wow, wat een beest".

Grof? Kan best zijn ja. Een hengst die er top uitziet maar geen deuk in een pakje boter loopt wordt ook niet GGK. Ze moeten het hele pakket hebben: én uiterlijk, én wow-factor, én goed karakter, én goed papier, én goed vaderdier, én de kwaliteiten. Of-of bestaat niet op een hengstenkeuring, het is alles of niks.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 22:01

Tja zonde. Zelf weten denk ik dan

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 22:07

Om naar de hengstenkeuring te gaan moet je je hengst gewoonweg in TOP conditie hebben.
Alles moet kloppen; bespiering, behang, exterieur, karakter, beweging etc.

Ik zie dat mijn heer als voorbeeld al is genomen op de eerste pagina (daarvoor dank Renee :) )

Hier even een beeldje van jonge hengst naar nu 6 jaar:
krap 3 jaar
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 3907_n.jpg

Toen hij 3.5 was heeft Renee van Renee fotografie hem op de foto gezet. Dít is een aansprekend beeld. Hij heeft een hengstenuitstraling, vaderdier. Om die reden staan deze foto's in mijn brochure
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

4
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/ ... 2631_n.jpg

ruim 5
Afbeelding

bijna 6
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 5939_n.jpg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 22:11

cpp112: als je'm ooit kwijt wil, hij mag hierheen komen hoor, hoeft geen strikje om :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 22:11

ik snap dat je wilt bewijzen dat die een goede bouw heeft!
(heeft hij ook)

maar als je naar zijn uitstraling kijkt...
ik denk dat die op hengstenkeuringen niet heeel hoog eindigt...

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 22:13

Varekaj schreef:
cpp112: als je'm ooit kwijt wil, hij mag hierheen komen hoor, hoeft geen strikje om :P

Ooit komt hij te koop :P
Als je een zak geld mee brenft wil ik dat strikje er best even om doen hoor haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 22:16

*gaat alvast sparen*

Denk niet dat ze dat hier waarderen haha, heb al 2 hengsten (1 warmbloed en een miniwelsh) en 2 ruinen, dus nog eentje bij wordt wat veel :))
Al sta ik wel op een plek waar hengsten meer dan welkom zijn.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 22:19

Ik vind hem, iig nu, geen wauw factor hebben, maar je kan het altijd proberen. Als ie nu toch al 8 is, waarom dan niet nog een jaartje wachten, hem ondertussen aan het werk zetten, dan zit ie volgend jaar mooi in de spieren en zijn de afgekloven staart en manen ook weer wat bij getrokken. Ik denk dat je dan meer kans maakt.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 22:49

:') ik dacht dat het een ruin was.....

wanneer is de HK? ben wel benieuwd of ze er nog iets over gaat vermelden als ze naar huis gestuurd is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 22:56

Ik heb totaal geen verstand van dit soort paarden maar ik zie wel een duidelijk verschil tussen jouw hengst en die van cp112. Deze laatste is duidelijk in veel betere conditie. Misschien als je hem inderdaad laat trainen en fatsoenlijk (lees professioneel) op de foto laat zetten dat het al heel anders toont. Maar zoals hij er nu bij staat zou ik het geld wat je kwijt bent met zo een keuring lekker in mijn zak houden en dat besteden aan de bovengenoemde dingen. Volgend jaar proberen zou ik dan zeggen.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 23:48

Ik zie op de fotos niet eens zo n heel erg verkeerde hengst. Vooral van de zijkant bekeken vind ik hem zeker niet mis. De frontale fotos zie je san wel duidelijk op dat hij breedte mist in de borst en zwaarte in het beenwerk. Hij heeft dan ook nog een heel erg puppy uitstraling.

Ik vind wel dat je je topic erg laat opent. Ten eerste was hij al ingeschreven voordien want ik zag zn naam al in de lijst staan v h andere topic.
Ten tweede is het nu te kort dag om er nog groots wat aan te doen.
Op die twee weken tijd kan je niet veel verandering meer brengen.

Je hebt zo lang gewacht om hem opnieuw op een keuring voor te stellen. Dan had je beter ook grondig voorbereid hierop.
Zoals zijn manen en staart. Ok dat is nu te laat. Maar dat is mede datgene was ons zn charisma geeft. Dus als je al geen tophengst hebt die die punten kan missen (en dan nog) dan is je eerste prioriteit dat sokken en manen en staart geweldig zijn.
Je kan er anti bijt spul op doen of desnoods zorg je voor geen contact met veulens gedurende het seizoen voor de hk.

Hoe train je hem? Je zegt dat je hem werkt maar het werk dat de meeste mensen v hun paard vragen traint juist de achterhand en niet de voorhand waardoor je zijn toch al niet sterke punt verder benadrukt.

Verder geef ik je gelijk wat betreft de fotos hoor. Je kan deze fotos niet vergelijken en fotos kunnen vreselijk vertekenen zowel positief als negatief. Maar zorg er dan eens voor dat je wel leuke aansprekende fotos v je paard hebt. Een zweepje met plastic zakje aan het uiteinde kan al wonderen doen bv

Je hengst straalt inderdaad weinig pep uit. Ik vraag me daarbij ook af wat je voert?
Ook wat dat betreft is veranderen nu eigenlijk te laat. Maar een beetje meer pep voeren geeft ook een beetje meer pep uitstralen.

Het enige waar de haren me in dit topic v overeind komen is dat sommigen hier gewoon aanraden v met een afgekeurde hengst voor de lol wat veulens te fokken. Fokken doe je niet zomaar voor de lol. Je zet levende wezens op de wereld en je bent daar echt wel verantwoordelijk voor. Die verantwoordelijkheid begint bij een doordachte hengst én merrie keuze!

Ik vind het ook echt erg dat je nu al zegt dat het je niet uitmaakt of hij ggk wordt want dat je zn veulens leuk vindt en dus blijft hij toch hengst en fok je toch lustig verder.
Welk nut heeft die hk dan? Waarom neem je dan deel als je jezelf toch beter acht? Wat voor nut heeft zen stamboek en stamboom dan?
Ik geef je gelijk dat er ook mindere hengsten ggk worden . Sommigen hier weten misschien niet dat er bij ics ook met2de premie ggk worden.
En dat vind ik ook nuttig. Een kampioen x kampioen geeft niet noodzakelijk een kampioen. En een goed veulen kan ook uit twee mindere ouders komen als die elkaar aanvullen
Maar wat je hengst zelf aan uiterlijke kenmerken toont kan hij zeker doorgeven. Wat hij misschien in combi met de juiste merrie kan doorgeven weet je niet en is een risico
Als je hengst als volwassene afgekeurd wordt is daar wel een grondige reden voor en moet je ook de consequenties daarvan inzien en aanvaarden.
Deelnemen aan hk is niet v niet geschoten altijd mis. Het is ook rekening houden met een negatieve uitslag en daar verantwoord naar handelen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 23:59

Mijn tip is, laat mooie foto's maken als je toch met hem wil gaan blijven fokken :) want deze foto's verkopen de hengst niet.... Gewoon een fotograaf inhuren, dat werkt het beste. Die kan je paard zo fortuinlijk mogelijk op de foto zetten...

Ik gebruik als fotograaf eigenlijk bijna alleen extra paarden (om een hengst "op te fokken" ) bij arabieren. Bij Tinkers is het tot nu toe eigenlijk nooit nodig geweest. Kan zo meerdere hengstenfoto's van Tinkers laten zien waar we zonder hulp van buitenaf foto's hebben gemaakt :) En het enige photoshopwerk wat er nodig is, is een paard wit maken :+

Succes op de HK. Laat je de uitslag weten?