[TI] Ontzettend vieze staart, wie heeft de tip?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 22:56

Niet alleen een koudbloed probleem mijn 5 jarige KWPN-er gaat met haar kont tegen de wand staan poepen met haar staart gewoon omlaag, dus alle dagen vieze billen en klonters in de staart :r
Tussen haar billen is de huid te zacht om te poetsen, maar alleen met een spons lukt ook niet.
Het enige is zachtjes met de hand ( met handschoen :P ) wegkrabben, staart in een emmer sop hangen en na het wassen , glansspul waar siliconen inzitten op de staart spuiten zodat de poep weinig houvast heeft.
Helaas kan ik haar staart denk ik niet vlechten, daar is ze te neurotisch voor.

Ladyloe

Re: Ontzettend vieze staart, wie heeft de tip?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 00:12

Ja dat is de manier waarop ik het nu ook doe. Maar ga het echt niet elke dag doen. Daarom hoop ik dat het vlechten een hoop gaat oplossen!

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 00:23

JoyCie007, misschien een idee om de benen en billen van je shet een keer per dag goed in te smeren met baby-olie?
Helpt hier namelijk ook altijd erg goed bij de veulentjes (als de merrie hengstig is). En liever wat babyolie op zijn vacht dan iedere dag mest.

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 10:16

Word het dan geen vieze vette bende?

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 12:33

Hier 4 staarten de hele winter in de vlecht :j en ook van boven af aan, met het rijden laten we de vlecht gewoon zitten, we vlechten hier wel 1x in de 4 a 5 weken alles opnieuw. Zomers is het probleem vaak minder erg, maar is het er dan vlechten we de staart in 4 vlechten zodat ze goed vliegen kunnen meppen :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 12:55

In de zomer loopt die van mij er vaak zo bij:
Staart blijft een stuk schoner, en hij kan gewoon vliegenmeppen.. ook al ziet het er niet uit :+
Afbeelding

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 12:56

Je kunt in de zomer inderdaad een pluim aan de onderkant laten zitten om vliegen mee te meppen. Er bestaan zelfs staartzakken met slierten eraan om 's zomers vliegen mee te meppen.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 12:59

Mijn oude verzorg fell pony had dit ook, die had een enorme dikke en zware staart. In de winter stond hij meer(zeg maar bijna altijd helaas) binnen, en dan zag die staart er niet uit. Iedere dag wassen, poepplukken en kammen en de dag erna was het weer hetzelfde.
In de zomer stonden ze eigenlijk altijd buiten en dan was dit probleem er niet.
Geen idee hoe 't kwam, maar ik denk omdat hij in de stal vaak met zijn kont kort op de muur stond en zo dus zijn staart niet helemaal optilde.
Nu heb ik zelf een Haflinger en die is gelukkig zelf helemaal schoon. De muur in de stal is echter een ander verhaal _O-

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 12:59

Ik zit ook met dit probleem. Maar nog niet zozeer van het poepen. Maar hij gaat er gewoon midden in liggen op stal. De stal wordt elke dag schoongemaakt en zuiver stro erin. Ook ik heb regelmatig zijn staart in dikke vlechten. En dat werkt inderdaad erg goed. Maar die billen en onderkant buik blijven een poepprobleem. Maar dat komt omdat die viezerik er heerlijk in gaat liggen.

Iemand een gouden tip?

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 16:30

We hebben vanmiddag d'r staart ingevlochten. Gewoon vanaf boven. Ik kan bijna niet wachten om morgen te zien of het helpt!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 16:36

Ben benieuwd TS! Ik zal straks eens een foto maken van het achterwerk van mijn ruintje. Heb helaas geen foto's van vóór het wassen van vorige week.

Maar zijn staart (die dus in de vlecht zit) blijft nu gewoon schoon, toch helaas nog wat poep op z'n billen, maar wel een stuk minder dan vóórdat z'n staart was gevlochten (want die wordt anders ook ondergepoept, --> zwaarder, nog minder makkelijk optillen, etc.).

Hopelijk blijft bij jou niet alleen de staart schoon, maar ook de billen :)

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 16:40

Ik ben eigenlijk al blij als haar staart schoon blijft. D'r billen zitten ook wel onder maar dat is niet zo'n ramp om schoon te maken. Lang leven de billendoekjes!

jilleke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 22:56

Mijn Tinker heeft ook een hele volle en dikke staart.. Ik spray er altijd gewoon glansspray in, aquishine. Zo'n oranje fles of witte fles met lavendel.. wel iedere dag doen en er gaat veel doorheen.. Maar dat werkt bij die van mij echt super!!!!

silvana2912

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 22:59

ik had eerst het zelfde probleem met mijn tink maar nu vlecht ik de staart en is het weer helemaal school

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 23:07

Ladyloe schreef:
We hebben vanmiddag d'r staart ingevlochten. Gewoon vanaf boven. Ik kan bijna niet wachten om morgen te zien of het helpt!

Ik ben ook benieuwd!! :D *\o/*

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 19:31

Tja tja, wat zal ik zeggen? Ik ben nog niet helemaal over.. Op de een of andere manier heeft ze de mest op de voorkant aan de bovenkant van haar vlecht gekregen.. Maar goed ik blijf volhouden..

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 22:18

Er zaten in elk geval niet meer van die plakkaten in ! Ik denk dat t wel wat scheelt en alle beetje helpen..!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 22:21

Mijn merrie (schimmel) heeft exact hetzelfde probleem.

Ik zet haar regelmatig even in de Biotex.

Emmer lauwwarm water met Biotex aan je zadel ophangen, staart erin, kwartiertje laten staan met een pluk hooi, en dan uitspoelen maar. Werkt perfect! Dan soms nog even shampoo, en ze is weer wit.

Moet je paard het natuurlijk wel goedvinden dat je een emmer aan haar kont hangt. :=

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 22:30

Ja het schoon krijgen is geen probleem! Biotex is ook mijn grote vriend.. Maar het schoon houden.. Dat is het probleem..

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 22:34

Tja dan is afknippen of couperen denk ik het enige antwoord.

Wil je het in elk geval een beetje onder de duim houden, dan is het een kleine moeite om tijdens het poetsen en opzadelen geregeld even een emmertje Biotex aan de billen te hangen.
Ik ga ondertussen meestal alvast hooinetten vullen oid.

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 22:41

Nou ik hoop dat haar staart in een vlecht gaat werken.
Couperen vind ik wat overdreven voor een probleem waar voornamelijk alleen ik last van heb.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 22:44

Hhhm dat lijkt me dan weer zo vervelend voor ze, maar als het werkt hoor ik het graag!

Couperen meen ik niet hoor, het gebruiken van Biotex en shampoo gaat al tegen mijn principes van de natuur ongemoeid laten in. :+

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 22:49

Gelukkig lijkt ze geen last ervan te hebben dat ie in een vlecht zit. Ze deed toch al niet zoveel met haar staart.. Met name het optillen hihi..

Liamssfork

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 22:50

Mijn tink doet precies hetzelfde! Ik volg even

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 22:52

Ja het is super gaaf zo'n dikke staart.. Maar brengt ook het nodige werk met zich mee..