[TI] Het Tinker exterieur beoordelingstopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 11:41

Aniekepiek schreef:
Tinky's bovenlijn vind ik wat minder, net zoals de achterhand. Daar zij ze bij mij haar punten op verliezen, hals aanzet vanaf de borst is prima, vanaf het hoofd is hij wat smalletjes, zo snap je wat ik bedoel :)
Beenwerk is oke, mag meer behang aan en wat zwaarder. Verder heeft ze een prima schouder en schoft, borst en hoofd zijn mooi, beweging staat me bij dat ze daar hoge punten van had he?

Hmm. Op beweging scoorde ze idd wel goed. Draf en stap beide een 9. Ze twijfelden eerst wel over haar voorbenen. Die zijn niet erg lang en er was vrees dat ze haar gewicht niet mooi ging kunnen dragen, maar ze heeft dan laten zien dat ze dat wel gewoon kan. Vind het wel gek dan dat ze ook nog een 9 voor toplijn gekregen heeft. Die vind ik namelijk persoonlijk ook minder, vooral haar achterhand kan er zo gek uitkomen. (Zoals bv op deze foto, is eentje van afgelopen weekend. Is ze ook weer overbouwd op, maar foto is ook weer ongelukkig genomen. ) Achterbenen zijn haar grootste 'minpunt', daar had ze een 8 op.

Haha, en het is niet Willow (dacht al, huh?) maar hij heet Boris :) 'Of Willow Creek' is zijn 'achternaam/stalnaam'. Idd slechte foto's. Moet mijn vriendin nog eens hierheen sleuren, dan geven we 'm eens een borstelbeurt en zetten we hem beter op de foto. Hij is alleen behoorlijk lastig qua model, camera is natuurlijk stùk interessanter. Hij heeft inderdaad weinig beenbehang, een van zijn grootste 'minpunten' qua Tinker zijnde natuurlijk. Maar zijn moeder heeft haast ook niets, 3de premie merrie, dus niet verwonderlijk. Was wel leuk dier, maar niet qua Cob-type. (Foto: http://www.irishcobsociety.net/Photos/08/0810448.jpg) Ik wou me wel eens aan een keuring met hem wagen, maar bij ICS-NL scoort hij dan vast niet hoog. Zijn draf is wel leuk, geheel anders dan Tinky. Helaas ook geen goed beeld van :+ Nodig werk van maken dus!

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 12:03

Aniekepiek schreef:
Ehm Moortje is voor mij een tinker, slecht te beoordelen :+
Ze is groot, mij veeeeel te groot haha!

Groot hoofd, wel een vriendelijk oog. Lange, erg luxe benen, past niet in een cob. Bovenlijn is mooi. Net als achterhand, hals is wat lang en paardachtig, schoft schouder ook. Beenbehang is matig, staart en manen oke.

Ze is ook geen cob, maar een drumhorse/vanner type :P Bevedering mocht inderdaad wat meer zijn. Jammerd at ze dat niet van paps heeft overgenomen :(

jenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 12:14

Ik heb totaal geen verstand van exterieur beoordelen, kan niet echt iets zinnigs zeggen over de bouw.
Maar dit zijn wat punten die mij opvielen.

Montgomery: Wat korte hals en wat weinig behang. Wel mooi stevig.

Moortje: Mooie aftekeningen en lief hoofd. Had iets meer sokken gemogen.

Britt D: Mooi behang, sokken achter had iets meer gemogen. Hals is wat ongespierd, maar je zei al dat het een oudere foto is.

Cisco: Leuke aftekening. Jammer dat het behang en sokken wat minder zijn.

Tinky: Had voor mij iet wat rondere billen mogen hebben. Wel mooi behang en sokken!

Mijn tinker heet Lotje van de Zonnehoeve.
Merrie van 02-06-2007
Vader: Ryon O'Malley
Moeder: Derby
In de verkoop advertentie stond een stokmaat van 1,58 maar volgens mij is ze wat kleiner.
Afbeelding
http://imageshack.com/a/img5/7996/5srl.jpg
http://imageshack.com/a/img577/6605/3l9h.jpg
http://imageshack.com/a/img853/6854/bppf.jpg
Niet een heel duidelijk filmpje maar meer heb ik niet online.

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 17:41

Aniekepiek schreef:
Britt, Erg lange hals, paardenhals om het zo even te zeggen, hoofd vind ik ook niet cob-achtig, wat groot en grof, maar toch een mooi vriendelijk oog erin, en de neusbrug is niet lang. Schoft schouder is matig, erg schuin, erg paardachtig. Is hier een grote tinker doorheen gefokt? Ik vind haar dan weer cob, dan weer erg luxe tinker dingetjes hebben. Bovenlijn is oke, achterhand is oke, sok mag meer. Behang is prima. Het lijkt wel of er een fries doorheen gefokt is, lijkt me geen zuivere cob. Ze moet wel wat aankomen wil je op de keuring wat beter scoren. Ik had verwacht bij de eerste foto dat ze een jaar of 3 4 was, maar dr moet echt meer spek en spieren op.

Het zou me niks verbazen als er fries doorheen zit.
moet wel zeggen dat de hals en haar lijf flink meer bespiering heeft inmiddels en dat haar hals nu beter in verhouding bij haar lijf past.
zal haar binnenkort eens goed op de foto zetten en opnieuw plaatsen.

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 19:36

Aniekepiek schreef:
Cisco, opzich een leuk paardje, onderstel is mij veel te smal in verhouding met het lichaam. Achterhand is wat te kort, hals/bovenlijn en hoofd vind ik fraai, behang is niet veel, vooral aan de benen. Voor sok zou ze bij mij laag scoren. Manen en staart zijn ook niet veel aanwezig. Ik denk dat deze merrie wat ouder is in het lijf, klopt dat? Ik denk als ze wat voller zou zijn haar rondingen beter uit kwamen, tis geen verkeerde merrie om te zien, jammer van het behang!!

Er zat in het paspoort ook een keuringspapier waarmee ze in het ICS is opgenomen.
10 voor gedrag
behang beenwerk 8
en de rest allemaal 9.
Ze heeft een 2e premie met 142 punten
Maar zeker behang is een minpuntje. Ze had/heeft mok en we hebben binnen weggeknipt.

jackyline

Re: Het Tinker exterieur beoordelingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 21:19

Jammy... Lotje ik vind haar mooi

Phoenixhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 22:24

leuk hier ga ik me eens aan wagen

Dublin: mooi hoofdje, hals ziet er behoorlijk uit, frisse en lieve uitstraling, paardje vind ik mooi in verhouding,
manen mochten dikker zijn, rug- en toplijn is moeilijk te beoordelen zo, denk dat hij wat smal in de borst is, sokken mochten ook wat meer zijn, maar wel in verhouding tot het paard in zijn geheel. beenwerk is ook in verhouding tot zn lijf, mocht ook wel wat zwaarder, achterbenen lijken op die laatste foto was bodemnauw/koehakkig, en zijn wat steil in het spronggewricht
edit: op die foto op zn zij (kijkt nogal lastig haha) lijkt hij gevulder/zwaarder
achterbenen lijken ook daar dezelfde stand te hebben

iowa: mooie merrie; veel uitstraling, heeft zoiets speciaals over haar, opvallend veel sok, negatieve punten vind ik haar rug en toplijn, die is erg vlak/recht, beetje langere rug, croupe wat schuin
voorbenen staan er mooi recht onder
ze heeft mooie volle manen en staart
hoofd is in verhouding tot haar lijf, oog zou misschien iets groter mogen

belle: mooie aansprekende merrie
mooie hals! op de eerste voorbenen lijken haar voorbenen wat meer lengte te mogen hebben, rug lijkt er ook raar op, wat zwak
onder het zadel valt de rug natuurlijk niet te beoordelen, voorbenen lijken nog steeds wat kort maar niet meer zo opvallend, vind haar achterhand er wel mooi rond op met mooie staartaanzet
manen kan ik niet beoordelen, staart lijkt vol, sokken mochten nog wat meer zijn, maar vind ik toch wel zeker goed
edit: manen zien er ook goed uit! ze heeft wat vetjes teveel, maar dat zie ik liever dan zo'n afgetraind exemplaar, als haar lijf iets minder zou zijn zeg maar, zouden haar sokken wel meer lijken
nu lijkt haar beenwerk misschien ook een tikje licht in verhouding tot haar lijf maar denk dat dat op zich bouwtechnisch eigenlijk gewoon goed is
ik vind haar rug op die laatste foto's wel meevallen, komt ook weer door wat spekjes, bij die laatste lijkt ze dan weer tikje overbouwd maar dat ligt volgens mij aan de foto

jisse: is smal/lang gerekt in het gehele lijf
wel een klein hoofdje
vind z'n rug/croupe niet zo mooi
vind hem verder wel in verhouding, past allemaal wel bij elkaar zeg maar

tinky: poeh moeilijk beoordelen, vind haar op elke foto anders lijken
ik ga even van de laatste uit, daar vind ik haar het mooiste op
mooie hals, klein hoofdje,
beenwerk mocht zwaarder, staat een beetje week, sokken mochten meer
maar op die foto is ze wel in verhouding
op de tweede foto afgaand: manen lijken wat dun, maar bijgroeiend, staart is mooi vol, op deze foto staan haar benen raar, zowel voor- als achter onderstandig, daardoor steekt haar heup ook hoger op denk ik, wat haar toplijn geen goed doet, rug is wat lang met hoger opstekende schoft (en heup), croupe lijkt hier ook schuin. meer spek zou haar ronder doen worden en betere toplijn geven
op deze foto lijkt ze ook een wat lang smal hoofd te hebben
op de eerste foto blijft het kruis ook wat schuin, dus dat zal wel effectief een minpuntje zijn

boris: mooie hals, wel erg brede nekaanzet beetje groot hoofd met wat klein oog
beetje bolle buik, lichaam wat langgerekt
staat achteraan wat onderstandig, waardoor hij overbouwd lijkt
mooie volle staart, sokken mochten wel heel wat meer zijn, mooie manen

cisco: moest even kijken, had ze heel stuk jonger geschat eigenlijk, jaar of 4,5
voorbenen onderstandig en week
hoofd en achterhand zijn mooi
hals iets teveel opgericht, weinig manen en veel te weinig sok, staart lijkt ook naar de dunnere kant
rug en toplijn vind ik wel oké

britt: vermoed zomaar dat er wel eens wat merens of fell pony in zou kunnen zitten of zelfs gewoon zou kunnen zijn
http://dierennet.be/images/soorten/84330-2.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... r_Fell.jpg
http://img230.imageshack.us/img230/2797/1fell6ot2.jpg
mooi hoofd, lieve uitstraling, hals wat arm bespierd en bevleesd, schouder zou schuiner mogen, nu wat steil, vooraan iets onderstandig, weinig sok, bovenlijn is niet erg mooi, overgangen schoft-rug-croupe mogen vloeiender zeg maar,
verder vind ik haar wel mooi in verhouding
achterhand ziet er goed uit, mooie staart

moortje: euhm moeilijk, ben geen drumhorse kenner
vind haar zelf te paardachtig, te groot/smal/lang
maar wel een erg mooi aansprekend paard om te zien
ze zit leuk in elkaar

monty: leuk paardje, moeilijk beoordelen op deze foto's
hij is wel in verhouding, wat korte maar wel stevige hals
lijkt een mooie toplijn te hebben en correct op de benen te staan
vind hem een trouwe uitstraling hebben
wel weinig sok

lotje: erg mooie merrie om te zien, geweldig charisma
mooi hoofd, mooie hals, mooie bovenlijn, goede rug en achterhand, beenstand vind ik ook ok, lijkt vooraan een klein tikje onderstandig maar niet problematisch
sokken zouden wel stuk meer mogen zijn, beenwerk zwaarder
manen zouden voller/langer mogen maar valt moeilijk te beoordelen
heb de indruk dat ze een beetje een dunne korte voorpluk heeft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 22:41

Wauw bedankt voor deze uitgebreide taxaties!
Aan de vetjes word gewerkt :')

daaf4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 12:46

Ook ik heb totaal geen verstand van exterieur beoordelen, en wil niemand voor de schenen schoppen met onzin.. :') Maar ik doe een poging:

Montgomery: Lekker stevig!

Moortje: Leuk getekend

Britt D: Mooi zwart, beetje ingevallen.

Lotje: Mooi, lijkt het nou of ze een korte rug heeft of lijkt dat maar zo?

Tinky: Mooi behang en sokken!

Hierbij mijn tinkerdame:

Naam: Blue Angel
Leeftijd: 15
Geslacht: Merrie
Schofthoogte: 1,56 cm
Afstamming: Onbekend helaas

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik hoor heel graag jullie oprechte en ervaren mening! :) Daar leer ik ook weer van.

Phoenixhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 14:23

blue angel: op de eerste foto lijkt ze wat zwakke achterbenen te hebben, maar ze staat daar ook wat raar
ze lijkt wat sabelbenig en week gekoot
ik vind haar kleur pràchtig! haar toplijn lijkt me erg mooi, croupe en staartaanzet ook
hals een hoofd zijn ook ok
manen en staart zeer goed en sokken vind ik in verhouding tot beenwerk en lichaam ook voldoende
in het algemeen misschien een merrie die iets zwaarder beenwerk mocht hebben, maar ik vind het verder niet storend

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 18:55

Aniekepiek schreef:
iowa, heeft een wat vlak kruis en achterhand, erg nolle, rechte rug, dit is zeker haar zwakste punt. haar hals is oke, niet super. ze heeft erg mooi zwaar beenwerk voor een merrie. sokke krijgt ze een dikke tien!!! manen en staart mooi aanwezig! goede borst en fraai hoofd

Phoenixhorse schreef:
iowa: mooie merrie; veel uitstraling, heeft zoiets speciaals over haar, opvallend veel sok, negatieve punten vind ik haar rug en toplijn, die is erg vlak/recht, beetje langere rug, croupe wat schuin
voorbenen staan er mooi recht onder
ze heeft mooie volle manen en staart
hoofd is in verhouding tot haar lijf, oog zou misschien iets groter mogen

Dank jullie wel voor de beoordelingen! Ik ben het helemaal eens met jullie, haar achterhand en rug zijn inderdaad haar zwakste punten (zei de mevrouw van het stamboek ook die haar kwam optekenen) En met haar kleine oogjes durf ik ook wel eens lachen :D (gelukkig heeft moeder natuur voor een lange voorpluk gezorgd ;) ) Haar hals is inderdaad niet echt flatterend op deze foto's. Hangt van haar bespiering natuurlijk ook af. Als ze tegen de zomer weer goed in conditie staat met een zomervachtje ga ik eens deftige standfoto's maken, maar tot nu toe klopt wel alles wat gezegd is.

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 10:23

[quote="Phoenixhorse"]leuk hier ga ik me eens aan wagen

britt: vermoed zomaar dat er wel eens wat merens of fell pony in zou kunnen zitten of zelfs gewoon zou kunnen zijn
http://dierennet.be/images/soorten/84330-2.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... r_Fell.jpg
http://img230.imageshack.us/img230/2797/1fell6ot2.jpg
mooi hoofd, lieve uitstraling, hals wat arm bespierd en bevleesd, schouder zou schuiner mogen, nu wat steil, vooraan iets onderstandig, weinig sok, bovenlijn is niet erg mooi, overgangen schoft-rug-croupe mogen vloeiender zeg maar,
verder vind ik haar wel mooi in verhouding
achterhand ziet er goed uit, mooie staart

Leuke taxatie dank je wel.
Wat jij zegt had ik ook al het vermoede van en ook geïnformeerd bij de stamboek maar ze is te groot, 1.50.
Kruizing fries hebben we ook nog aan gedacht zo op de foto maar E is nu echt veel breder dus echte tinker bouw.
Ik had haar op de foto nog maar net, we zijn nu alweer een jaar verder en dat is te zien ook.
Helaas Ijn er nog mensen die denken dat koudbloeden wcht niks nodig hebben.

BenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 12:17

Ik heb helaas geen ervaring met exterieur beoordelen maar ik ga het proberen:

Cisco
Netjes op gewicht en de bouw is voor mijn gevoel in verhouding. Mooi beenwerk maar had iets meer behang aan gemogen. En voor mij had ze iets meer zwart mogen hebben maar vind het geheel een prachtig paardje

Britt
Voor mijn gevoel mooi in verhouding en zal helemaal prachtig zijn als ze goede bespiering heeft. Super bos met manen en staart, het behang had iets meer gemogen. Maar errug leuk paardje :P

Monty
Mooie stevige bouw en goed in proporties. Lieve oogopslag en leuk koppie.

Lotje
Mooie compacte bouw, mooi gangwerk en geweldige kleur. Persoonlijk houd ik niet van veel wit op het hoofd maar het is wel super grappig met die vlek om haar oog en de re-zijde is donker getekend. Dus een leuk aansprekend hoofd.

Blue angel
Op de eerste foto lijkt de achterhand wat zwak maar dat kan door de foto komen en de stand op dat moment. Want op de andere foto's denk ik :9 wauw prachtig gangwerk en mooie aftekening en prima behang.

De andere zal ik nog een keer doen als ik meer tijd heb.

BenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 12:34

En dit is onze kobus
Hij is 5 jaar
Hij is ongeveer 1.45m
Vader Ryan v.d Gorterstraat

De foto's zijn van toen hij 4 jaar oud was nu in zijn geheel gespierder en groffer geworden maar nog geen mooie foto's van hem. Dit jaar een keer professionele foto's laten maken.

standfoto
Afbeelding
zijn appelbillen in de zomer
Afbeelding
galopje beetje onduidelijk
Afbeelding
Afbeelding

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 20:50

Wat een lekker ding is die Kobus zeg :9 Alleen hij mocht van mij wel een langer hoofd hebben en een iets(!) kortere nek.

BenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 10:23

Ik twijfelde al of ik die foto erbij ging zetten want hij heeft daar wel een pony hoofd maar zijn manen staan daar mooi op. En op de deze foto ziet z'n voorpluk er zo licht uit.
Afbeelding

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 00:46

Ik heb echt totaal geen ervaring met exterieur beoordelen maar ik ga het proberen:

Cisco
Netjes op gewicht en de bouw is voor mijn gevoel in verhouding. Mooi beenwerk maar had iets meer behang aan gemogen. het geheel vind ik hartstikke mooi

Britt
Voor mijn gevoel mooi in verhouding en zal helemaal prachtig zijn als ze goede bespiering heeft. Super bos met manen en staart, het behang had iets meer gemogen. Leuk ding

Monty
Lief hoofd stevige bouw

Lotje
Mooie compacte bouw, mooi gangwerk en geweldige kleur. .een leuk aansprekend hoofd.

Kobus: super gave kleur, wat lange nek. Verder mooie bouw.

Dan hier een foto van mijn paard afgelopen jaar. We maken nu een rotperiode door maar ik hoop dat hij er snel weer zo uitziet. Ben benieuwd.
Afbeelding

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 12:38

Ben er niet zo tof in, maar ga het proberen! :)

Monty:
Schattig hoofdje, Lekker stevig gebouwd.

Lotje:
Compact gebouwd, fijn gangwerk en een sprekend hoofd.
Kleur vind ik persoonlijk niet zo. :)

blue angel:
Mooi gangwerk, fijn behang, mooi sprekend hoofdje.

Kobus:
In mijn ogen een iets te lange nek, mooie kleur en fijn behang.

Bertine37:
mooi behang en fijne aftekeningen. verder kan ik er weinig van maken van deze foto.

Nu mijn kleine man:
Naam: Turner
Leeftijd: 5-5-2010 (bijna 4.)
Geslacht: ruin
Schofthoogte: 1.35m
Afstamming: onbekend

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding