[TI] Een tinker kan NIKS !

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LovingTweety

Re: Een tinker kan NIKS !

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 20:54

Ik heb wel eens de opmerking naar mijn hoofd geslingerd gekregen dat Mo geen rijpaard is maar een paard om de ploeg mee te trekken. Ik ben vrolijk weggedraafd.

Verder hier weinig opmerkingen van niet-paardenmensen. Het scheelt dat er hier al een stuk of 4 in dezelfde straat staan.

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 20:55

Joh, maak je maar niet druk. Gewoon lekker genieten. Ieder zijn voorkeur. Dravers word ook vaak negatief over gesproken. Ik ken genoeg kwpners die lopen als een 'houtenklaas' of een Pre die niet vooruit te 'schoppen' is.

melvinrandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 20:58

Tinkers kunnen evenveel als elk ander paard :D

Wel ben ik van mening dat ze inderdaad wat moeilijker hoog uit te brengen zijn in de sport, maar genoeg uitzonderingen te noemen uiteraard. En of dat nou het belangrijkst is...

Maar elk ras heeft zijn charmes en uiteindelijk gaat het om het innerlijk :D

locorette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 21:01

Mijn (lease)tinker kan onwijs mooi sjouwen en als ik dan tegen mensen zeg dat ik in de dressuur wil gaan starten krijg ik iedere keer hetzelfde te horen 'Tinkers zijn toch hartstikke lomp?' En als ik dan in de bak rijd en er komt iemand kijken dan krijg ik vaak te horen dat ze kippenvel krijgen omdathij zo gigantisch aan het sjouwen is.. Tjah ik ga gewoon lekker dressuur starten en mochten mensen afkeurende blikken tonen dan denk ik maar 'Probeer het zelf maar eens' :) Het vergt vaak veel meer tijd en training om het voor elkaar te krijgen bij een Tinker :)

Dit is trouwens een foto van mijn leasetinker;
Afbeelding

joyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 21:07

Ik ben blij met mijn verzorg tinker, relaxt als hij is, zo hard kan ie in galop,
mijn dochter van drie is hij zo rustig bij
Ik hoef geen z paard, hij blinkt op zijn eigen manier uit

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 22:18

@locorette : Wat een prachtige tinker !!! Een showpaardje op zich, dan hoeft ie nog niet veel te doen :D
Je zal veel kijkers hebben als je daar de dressuur ring mee binnenstapt :)

locorette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 23:51

Dankjewel! Erg leuk om te horen :D Ik doe met hem ook vrijheidsdressuur dus misschien dat we in de toekomst ook nog wel shows gaan geven!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 00:07

Als het jou paard is, en je vind hem leuk, waarom trek je je er zo veel van aan wat anderen vinden? Ook al heb ik er persoonlijk niets mee, vind ik een tinker veel leuker en mooier dan 13 in het dozijn bruine warmbloeden. Ik vind dat Tinkers juist opmerkelijk veelzijdig zijn. Wellicht blinken ze niet allemaal uit in een bepaalde discipline, maar juist door die veelzijdigheid. Zoals ik al zei, ik vind een tinker die strak in het vel zit en goed gereden is er veel interessanter uit zien dan een warmbloed.

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 00:32

Lara_Silver schreef:
Als het jou paard is, en je vind hem leuk, waarom trek je je er zo veel van aan wat anderen vinden? Ook al heb ik er persoonlijk niets mee, vind ik een tinker veel leuker en mooier dan 13 in het dozijn bruine warmbloeden. Ik vind dat Tinkers juist opmerkelijk veelzijdig zijn. Wellicht blinken ze niet allemaal uit in een bepaalde discipline, maar juist door die veelzijdigheid. Zoals ik al zei, ik vind een tinker die strak in het vel zit en goed gereden is er veel interessanter uit zien dan een warmbloed.

Ik trek me er ook niet zoveel van aan. Ik kan me er alleen aan irriteren. Ben zo gelukkig met mijn tinkie, en ik vind het alleen maar een gemis voor mensen die niet zo optimaal van hun paard kunnen genieten als ik ;)

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 00:32

Verder doelde ik met dit topic niet op dressuur, maar gewoon in het algemeen. Zelf ben ik meer van het buiten rijden :))

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 01:05

Nou ik denk dat die mensen ook gerust optimaal van hun paard kunnen genieten hoor. ;) Maar blijkbaar doet het je best veel als je er een topic over opent, daar doelde ik meer op. Ik krijg soms ook een opmerking over mijn kleine opdondertje, maar dan kan ik alleen maar lachen als ze wegrijden met hun slungelige giganten van een 1m80. Zoals je ziet, iedereen heeft voorkeuren en vooroordelen, altijd. Sommigen houden het voor zichzelf, en anderen niet. Maar mij persoonlijk zou het niet kunnen irriteren omdat die bruine gigant voor die bepaalde mevrouw wel haar wereldpaard is, net zoals mijn kleine dat voor mij is. Het zit hem in het relativeren. :)

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 07:00

Ook ik krijg over het algemeen super leuke opmerkingen, mensen vinden onze sokken monsters prachtig en ze willen allemaal aaien, heb al z,on 18 jaar tinkers en de positieve opmerkingen voeren de boventoon, vooral oudere mensen zeggen vaak ,,kijk, dat is tenminste een paard,, haha.
Meestal trek ik me weinig aan van negatieve opmerkingen maar laatst waren we in de drunense duinen en komen we een volwassen vent tegen met een groep kinderen onder begeleiding met pony,s, zegr die vent, pas op niet te dicht bij die koeien komen, begint ie loei geluiden te maken en al die kids doen hem na, vind dat heel kinderachtig, kortzichtig en een verschrikkelijk slecht voorbeeld voor die kids, was een vd weinige keren dat ik me er kapot aan ergerde, waarom nare grapjes over iemands rug maken die ook hard voor zn paardje werkt en er stapelgek op is....tis dat ik geen slecht voorbeeld voor de kids wil zijn anders had ik die ei.el van zn paard gehoekt haha

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 07:34

Sinds deze zomer heb ik ook een tinker, Troy

Wat ben ik mega blij met mijn tinker, heerlijk ongecompliceerd ,mega relaxed en een knuffel.

Ik herken wel een beetje de wat meewarrende blikken die mensen geven als ik met Troy op de club kom :O :O .
Sinds een paar weken rij ik met hem op de rijvereniging, en mensen vragen aan me, goh is dat je nieuwe paardje? Ja zeg ik dan en ik ben nu al stapel gek met hem. Het viel mij gisteren op dat iedereen een beetje keek van , tja goh een tinker wat zal ik daar van zeggen.
Of de opmerking of hij marmotten aan zijn benen 8)7 had hangen, nou lachen :z

Maar de instructrice (rijdt op grand prix niveau) die ik heb is heel enthousiast over Troy (hij doet dan ook heel goed zijn best <3 )
Ze zei: Weet je zeker dat je geen wedstrijden wil rijden, hij loopt super(vrouwtje trots natuurlijk

En natuurlijk is lol met je knol het aller belangrijkste

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 07:44

Ik krijg helaas vaak toch ook alle vooroordelen naar mijn hoofd geslingerd. In de dagen dat ik nog op de manege reed, en toen zei dat een Tinker mijn droompaard was, zeiden ze dan ook meteen dat je er niets mee kan doen, het karrepaarden zijn, lomp, lelijk, ... Hier in België kwam je ze dan tot voor kort bijna niet tegen, terwijl je ze nu meer en meer ziet.

Eerlijk is eerlijk, ik heb ook al leuke commentaren gehad! Mensen die even stoppen en meer info vragen en dan vertel ik gerust uitgebreid over mijn leven en passie voor de Tinker. (Om het even leuk te zeggen) Ik heb echter ook al dingen gehoord over 'Is dat een boerenpaard?' en heb zelf de vraag gehad of het een FRIES was! :P Toont toch weer aan dat het ras - toch hier in België - nog niet zo heel geintroduceerd was. Toen wij op zoek waren naar een Tinker, hadden we onze zoektocht haast gestopt aangezien je er bijna geen kon vinden.. Tot we een stal hier in de buurt tegenkwamen die Tinkers fokten en van het een kwam het ander.

Nu, mijn Tinker is inderdaad niet een van de snelste, maar dat hoeft ook helemaal niet voor mij.. Mijn merrie is helaas wel afgestompt, dit kreeg ik dan ook te horen van mijn NH-instuctrice en door dan even na te denken vielen de puzzelstukjes in elkaar. Zonde, want het is zo'n ontzettend lief dier. Toch kan Tinky erg fris en alert zijn. Wij zijn allebei geen helden, dus daarom schoppen we het ook niet ver. Voor wedstrijden is er geen interesse, als ik dat wel had gehad had ik nu vast een sportpaard, maar dat vind ik bijlange niet zo aantrekkelijk als een mooie zware rustige Tinker..

Onze ruin daarintegen is bijna een tegenpool van Tinky, toch tot nu toe. Hij is heel voorwaarts, erg nieuwsgierig naar alles en zeer oplettend. Veel sensitiever als mijn merrie.

Dàt vind ik nou zo leuk aan Tinkers. Geen paard is hetzelfde - nooit niet, maar bij een Tinker komt het wat meer naar voren vind ik. Als je naar een keuring gaat van Tinkers, zie je zo'n diversiteit aan maten, karakters, kleurtjes, .. Maw is het nooit saai!

Nu heb ik gehoord dat volgend jaar het A-brevet verplicht wordt als je wilt buitenrijden := Dus dan ben ik genoodzaakt om naar de manege te gaan en het te gaan halen. Ik wil het persé met Tinky doen, aangezien dat dan toch een boost is voor het zelfvertrouwen. Naar verluid is het doodsimpel, maar toch ben ik een beetje bang. Ik heb nou niet eenmaal een olifantenhuid en trek me alles vaak nogal aan. Ik ben ook niet erg welkom daar, aangezien ik gewoon ben weggegaan zonder wat te zeggen ivm aankoop van Tinky. De laatste keer dat ik mijn voet daar binnenzette was voor een vriendin en dan hoor je ze al meteen achter je rug kibbelen, vreselijk. Ik wil mij en Tinky dus écht bewijzen, maar ben bang dat ik een blunder sla.. Ik denk eerlijk gezegd ook wel dat de Tinker meer geaccepteerd is in NL dan in BE. (Al komt er wel al lichte verandering in de zaak, zoals ik al toelichtte)

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 08:18

:roll: Ik word altijd een beetje moe van dit soort topic's. Denk je echt dat mensen je nu gaan vertellen dat ze lelijk zijn en niks kunnen? Mwah denk het niet :') Als jij je tinker ( of draver of whatever ) maar leuk vind is het goed toch? En als mensen blijven zeiken : trek je je er niks van aan en ga het tegendeel bewijzen :j

Zomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 08:27

Isabel_k schreef:
:roll: Ik word altijd een beetje moe van dit soort topic's. Denk je echt dat mensen je nu gaan vertellen dat ze lelijk zijn en niks kunnen? Mwah denk het niet :') Als jij je tinker ( of draver of whatever ) maar leuk vind is het goed toch? En als mensen blijven zeiken : trek je je er niks van aan en ga het tegendeel bewijzen :j

ik ben het mij jou eens!

dit kan rot overkomen, maar plaats dan dit topic niet.

Ik hou absoluut niet van tinkers, totaal niet mijn typ :) maar wat maakt het uit wat ik nou vind, het is jou paard en je houd ervan. neem nou mijn pony, zij is 20 jaar en niet de mooiste meer. (ingedeukt flankje, holle rug etc.) maar ik hou van haar en daar gaat het om. Dus het maakt echt niks uit toch wat andere mensen van jou tinker vinden! dus trek je alsjeblieft niks aan van al die mensen die zeggen dat tinkers niks kunnen, ga het tegendeel bewijzen!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 08:50

Ik krijg toch hoofdzakelijk positieve reacties. Ik rij vaak langs de straat en wordt toch minimaal 1 keer per rit aangehouden omdat ze ze geweldig vinden. Verder is hij klassiek geschoold dus kent de renvers, travers en de appuyementen. Dat is ook genoeg om menig criticus de mond te snoeren.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 09:04

Ik heb hier ook een paard met vermoedelijk heel wat tinker bloed (heeft geen papieren, dus afstamming onbekend). Was oorspronkelijk pensionpaard, heel braaf in omgang en rijden, maar kon absoluut niet alleen zijn. Vriendje los naar de wei => meneer rukte zich los en ging erachteraan. Hem eerst op stal zetten => moest je hem kort vastbinden tot de rest er was of ie sprong over de deur. Ik had toen enkel Arabieren, dus vond het een lompe knol met een lelijke kop. Toen ie helemaal gewend was en na wat vrijwerken, was ie helemaal omgeslagen, en ben er dan ook als een blok voor gevallen. De eigenaars verkochten hem na enkele maanden en ja... heb hem gekocht.

Heb er zelf te weinig mee gedaan, dus beest staat moddervet en heeft geen fysiek, maar zet je een hindernis in de piste, dan is ie dolenthousiast. In het rijden is ie snel moe, maar hij reageert erg gevoelig op zweep en benen (gevoeliger dan mijn Arabiertjes trouwens). En hij heeft zo'n groot knuffelgehalte dat iedere verzorgster hier als een blok voor hem valt.

Ik heb trouwens es op Flanders Horse Expo een demo gezien met een tinker hengst, paard was denk ik 1m50 en ze hebben telkens de hindernis verhoogd, en denk dat ie toch ongeveer zijn eigen hoogte gesprongen heeft, hindernis stond op het maximum! Was natuurlijk wel een afgetraind paardje.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 09:18

hwn schreef:
Ik heb trouwens es op Flanders Horse Expo een demo gezien met een tinker hengst, paard was denk ik 1m50 en ze hebben telkens de hindernis verhoogd, en denk dat ie toch ongeveer zijn eigen hoogte gesprongen heeft, hindernis stond op het maximum! Was natuurlijk wel een afgetraind paardje.

Meadows Brown Sugar gok ik?

http://www.brown-sugar-gentse-tinkerhoeve.be/32632713

Als alles goed is, is mijn ruin een zoon van hem. Maar denk niet dat die zo goed kan springen :+

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 10:29

Toen ik besloot om mijn tuigpaard merrie (waar ik 4 jaar lang van de ene ellende en het andere terecht ben gekomen) weg te doen. Zei mijn vader er komt hier geen warmbloed meer in. Dus ik kijken voor een leuke fries. Nooit aan een tinker gedacht. Blijft de laptop op een tinker hangen. En jawel verkocht. Wij gaan kijken. Als het maar geen slome is, niet zo'n sjok knol zei mijn moeder nog. Ik erop en viel er bijna weer af. Jeetje wat was die snel gen gevoelig. Dit moest hem worden.

Nu staat Storm 3 maanden bij ons. Hij moet nog veel leren. Maar je zal mij nooit meer horen zeggen dat tinkers sloom zijn. IK heb nog nooit zo'n lenig en soepel paard gezien dan mijn Storm. Het lijkt wel een andalusier in een knuffel huidje. Geweldig. Voor mij geen ander meer.

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 11:00

haha altijd leuk datsoort verhalen jane2!

Ik heb een keer meegedaan met de TREC, en we zijn toen 2de geworden en mijn paard vond het helemaal geweldig:P

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 12:40

@Jackytje, kende de naam niet, maar was idd die. Succes met zijn nakomeling!

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 14:20

Wij hebben nog maar 1 keer een nare opmerking gekregen ivm onze tinker.
Dat ik met mijn "karpaard" (zeg maar even in het Belgisch) zo vaak langs kwam sjokken.
Was een meisje met heel veel tralala en poespas, dat enkel in de bak rijdt met haar luxe paardje.
Verder dan dat kan ze niet geraken, want hij schrik van een mussenscheetje.
Ze geeft op iedereen commentaar.
Dus haar heb ik van een antwoord voorzien.
Laatste keer dat ze weer zo'n opmerking gaf heb ik haar gezegd : wij kunnen met deze overal komen waar we maar willen, hoeven dus niet enkel in een bak te rijden.
Boodschap is aangekomen ;-)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 15:34

Nu ja, je krijgt denk ik met een Tinker eerder wat commentaar, aangezien ze natuurlijk voor "leken" een opvallend uiterlijk hebben, met dat vele behang (vooral sokken), en dan helemaal als ze nog bont zijn ook.
In leken-ogen is het gemiddelde paard een bruin ding met een witte bles.
Met een Tink val je gewoon gauw op, dit met als gevolg zowel leuke, geinteresseerde, als domme, afkrakende opmerkingen en commentaren.
Maar wat boeit dat eigenlijk?
De Tink op ZICH is blijkbaar al een boeiend verschijnsel... ook op straat... en het aardige is dat je met een Tink doorgaans ook op straat KUNT komen, omdat zij doorgaans niet van iedere scheet schrikken.
En ook overigens vrij veelzijdig qua inzetbaarheid zijn, vaak inderdaad op het "van alles een beetje" level, maar is dat nou niet juist zo leuk en leerzaam, lekker met je paard bezig zijn, beetje dressuur, eens een sprongetje, buitenritje, eens wat TREC oefeningen, eens een stukje show-element.... de gemiddelde Tink zegt niet gauw ergens absoluut NEE tegen.

Ik weet dat hele categorieen ruiters op Tinkers neerkijken, maar die zullen dat ook hebben met Haflingers, Fjorden, IJslanders, etc..... Ik lehjoor en lees vaak genoeg dat "dat soort paarden (knollen) voor het gemak bij elkaar op een grote afgekeurde hoop geveegd worden. Dat is zowel kwestie van persoonlijke smaak als kortzichtigheid.

Tinkers zelf vind ik echter totaal niet kortzichtig, maar juist erg geinteresseerd in nieuwe activiteiten, die zij doorgaans met graagte aanpakken dan wel uitvoeren.

Een paard moet vooral bij je passen en aansluiten bij je eigen voorkeuren en "gebruiksdoel" (afschuwelijk woord, dat laatste trouwens!)
Of het nou een Arabier of een Belgisch Trekpaard is.

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 17:49

Toen ik Gilbey net kocht was de tinker in Nederland ook nog niet echt goed bekend.
iedereen om me heen vroeg zich af wat ik er mee moest, "met zo'n knol"
Tja inderdaad was ze toen echt nog een zielig hoopje, geen conditie en onverzorgd.
Maar in de jaren erna dressuur gaan rijden, leren dameszadel rijden, reed jachten, werd gevraagd voor demo's, sprong met dameszadel, tot we echt ons ding vonden, de duursporten!

Er word hier nu even een beetje neer gekeken op endurance en TREC als buitenrij dingetjes maar daar komt stiekem nog heel erg veel training bij kijken.
Gilbey is uiteindelijk klasse 2 endurance geworden (met nog 2 andere tinkies) en door de TREC zijn we niet vaker kunnen starten helaas
Maar daar staat tegenover dat we wel veel wedstrijden TREC reden, die ook ruim 40 km (vaak eerder 50 km) zijn dwars door bossen en hellingen op moesten die ik te voet niet omhoog zou komen.
We zijn uiteindelijk naar Frankrijk geweest voor een WK en naar Oostenrijk voor een EK en 2x reserve kampioen en 1x Nederlands kampioen geweest.

Tja ik heb veel mensen kunnen laten zien wat er zoal mogelijk is met een tinker en ben er trots op!

"Wat moet je met zo'n knol" werd: "DAT moet je met zo'n knol!!!"