[TI] deken, geen deken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Caily
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 15:30

Nika schijnt inderdaad goed te zijn. Mijn 300 gr was ook van HarrysHorse en was ook binnen een half seizoen dood. Ik heb een regendeken van Amigo, erg tevreden mee (blijft beter liggen dan de vliegendeken hoor!), daarom wil ik als er voering in moet ook gaan voor een onderdeken.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Caily op 08-09-13 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaatastrof

Re: deken, geen deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 15:31

Is Amigo ook niet aan de dure kant? Ik wil dit jaar echt eens Nika proberen, dan wil ik een roze voor Tinky en een blauwe voor Boris :))

cp112
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 15:50

Amigo past hier niet een. Ik heb een rambo wide neck die alleen Mella past.
Wat ze allemaal passen zijn de Nika dekens. Heb er nu een 400 van. Als er nu oude dekens kapot gaan worden ze vervangen door Nika's. Past goed en niet zo duur.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 16:12

Ik zet mijn tinkers voor mijn eigen en voor hun gemak wel onder een deken. Heb alle soorten en maten liggen waardoor ik altijd het juiste op kan leggen.
Ondanks dat hun vacht nu al begint te groeien begin ik nu nog niet met dekens, pas wanneer ik zelf merk dat ik ze moet scheren ga ik dat doen en gaan ze dus ook onder deken.
Dit wordt wel het eerste jaar dat ze compleet kaal gaan, eerder de benen en de halve hals niet. Nu ze toch geen sokken meer hebben scheer ik ze helemaal. Ook omdat ik nu een ruime dichte stal tot mijn beschikking heb en niet meer alleen een uitloopstal.

Voor mijn ene tinker heb ik bucas en voor de andere horseware.
Ik train mijn paarden ongeveer 4 keer per week en zonder dekens zou ik dat echt niet kunnen doen.

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 08:14

Wij werken ook liever niet met dekens maar als de paarden flink dressuurmatig getraind worden komen we er niet onderuit. Devin begint al na 5 minuten warmstappen te zweten. Hij heeft dan ook een extreem lange en dikke wintervacht. We zijn begonnen met kleine stapjes qua scheren. We scheren bij Devin nu alles behalve zijn hoofd en benen en we laten altijd "een dekje" op zijn rug. Doordat zijn vacht zo snel groeit en zo dik is scheren we 2 tot 3x per winter.

Aangezien Devin nu nog niet dressuurmatig getraind wordt (15minuutjes stapmolen per dag op advies van DA) ivm peesblessure wordt meneer nog niet geschoren en als het nodig is zien we tegen die tijd wel weer :) .

Keltic krijgt altijd zo'n streep bij zn flanken geschoren, aangezien hij deze winter op concours gaat weet ik niet of dit voldoende is. We proberen het gewoon, is het te weinig kunnen we altijd nog bijscheren!

Helaas hebben wij Zabou afgelopen winter voor het eerst ook een deken moeten opleggen ivm ziekte. Door haar ziekte kreeg ze de temperatuur niet meer goed geregeld en advies van de DA om eens een deken te proberen. Zabou knapte zienderogen op en stond niet meer te trillen in de stal :-). Hopelijk hoeven haar deze winter geen deken op te leggen, tijd zal het leren.

**Wij heb een Bucas Big neck, dat zijn de enige dekens die Devin (en Keltic) passen. Geweldige dekens, ze houdens zich heel erg goed. Zelfs in een kudde van 20 paarden winter 2009/2010 en 2010/2011 leeft die deken nog steeds!! Het is een dure deken in aanschaf maar super kwaliteit en als ik iedere winter een nieuwe had moeten kopen was ik veel duurder uitgeweest en de deken had niet goed gepast**

remco1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 21:04

Allienda schreef:
Wij werken ook liever niet met dekens maar als de paarden flink dressuurmatig getraind worden komen we er niet onderuit. Devin begint al na 5 minuten warmstappen te zweten. Hij heeft dan ook een extreem lange en dikke wintervacht. We zijn begonnen met kleine stapjes qua scheren. We scheren bij Devin nu alles behalve zijn hoofd en benen en we laten altijd "een dekje" op zijn rug. Doordat zijn vacht zo snel groeit en zo dik is scheren we 2 tot 3x per winter.

Aangezien Devin nu nog niet dressuurmatig getraind wordt (15minuutjes stapmolen per dag op advies van DA) ivm peesblessure wordt meneer nog niet geschoren en als het nodig is zien we tegen die tijd wel weer :) .

Keltic krijgt altijd zo'n streep bij zn flanken geschoren, aangezien hij deze winter op concours gaat weet ik niet of dit voldoende is. We proberen het gewoon, is het te weinig kunnen we altijd nog bijscheren!

Helaas hebben wij Zabou afgelopen winter voor het eerst ook een deken moeten opleggen ivm ziekte. Door haar ziekte kreeg ze de temperatuur niet meer goed geregeld en advies van de DA om eens een deken te proberen. Zabou knapte zienderogen op en stond niet meer te trillen in de stal :-). Hopelijk hoeven haar deze winter geen deken op te leggen, tijd zal het leren.

**Wij heb een Bucas Big neck, dat zijn de enige dekens die Devin (en Keltic) passen. Geweldige dekens, ze houdens zich heel erg goed. Zelfs in een kudde van 20 paarden winter 2009/2010 en 2010/2011 leeft die deken nog steeds!! Het is een dure deken in aanschaf maar super kwaliteit en als ik iedere winter een nieuwe had moeten kopen was ik veel duurder uitgeweest en de deken had niet goed gepast**

daniella@ die bucas is toch ook een deken dat als ze gewerkt hebben en zweten dan kun je m er toch gelijk opleggen het werkt als een zweetdeken en als een deken erna?

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 21:53

nou mijn ruin word toch maar geschoren!! had vandaag een scheerklant en alles verliep super!

maar halverwege begaf mijn machine het ;( na wat gezoek en gedoe bleek de contact kapot te zijn, en na veel gedoe hadden we door dat als het snoertje op een bepaalde manier opgerold werd het wel weer ging.. maar helaas duurde dat ook niet lang :( hij viel continue uit en toen besloten maar snel de grote vlakken te doen, toen dat klaar was konden de wat minder belangrijke vlakken snel, en uiteindelijke zelfs nog de afwerking kunnen doen.. maar net toen we klaar waren begaf hij het compleet... beetje balen want had savonds nog een scheerklant :( eenmaal thuis kunnen maken bleek een breuk in de kabel te zijn... stuk eraf geknipt en opnieuw in elkaar gezet en hij deed het weer.. maarja voor hoelang... dus maar besloten mijn ruin morgen te gaan scheren zodat ik zeker weet dat de machine het volhoud.. vind het minder erg als hij halverwege bij mijn paard stopt dan iemand waar ik voor scheer :')

wat zouden jullie op doen met dit slechte weer ? hoeveel gr?

Guusch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 21:58

Ik heb er een 0 gr regendeken opliggen van Bucas. De temperatuur is nog niet zo laag, is alleen om een beetje droog te blijven

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 22:01

Hmmm alleen een regendeken ongevoerd dan krijg een paard het toch koud?

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 22:40

ik wouw net zeggen :) hij heeft nu al een regendeken op met 50 grams voering! en voelde vandaag koud aan.. ben benieuwd hoe dat is als hij morgen geschoren is :=

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 10:51

remco1999 schreef:
daniella@ die bucas is toch ook een deken dat als ze gewerkt hebben en zweten dan kun je m er toch gelijk opleggen het werkt als een zweetdeken en als een deken erna?

In principe wel, maar ik doe altijd na het rijden een zweetdeken op. Dan kan hij uitzweten als ik al mijn zooi aan het opruimen ben :o Meestal duurt dit een 20 minuutjes daarna pak ik de zweetdeken af en dan gaat de Bucas erop.

De dekens zijn wel wat duurder maar de kwaliteit is echt super _/-\o_

_Nero

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 10:53

Mijn haf word weer geschoren deze winter, en natuurlijk onder de dekens.
Heb een 0 grams regendeken en kan uitbouwen tot 750 gram als ik dat wil :') Maar zo gek is het nog nooit geweest haha

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 19:58

Wat zijn goede water en winddicht dekens?

En welke hebben jullie voor jullie paardje? :-)

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 20:16

Wij hebben een groninger en een groningerxhaflinger...allebei sobere rassen en allebei krijgen ze een mega dikke vacht in de winter. Ik rij fanatiek dressuur en wedstrijden in de winter, dus hier worden ze in oktober voor de 1e keer half geschoren en in dec voor de 2e keer. we hebben nu al de dekens opliggen. Tot voor gister de regendeken en nu sinds vandaag met die regen en kou een 100g + regendeken.
We hebben bijna allemaal bucas of Rambo dekens, supersterk en super waterdicht. Nieuw zijn ze idd erg duur, maar we hebben de meesten 2e hands kunnen kopen, dan is het prima te doen.

Als er geen dekens opgaan dan gaan ze erg snel zweten en is het niet te doen om in de winter op wedstrijd te gaan, want die zijn altijd binnen dan in een hal en daar is het dan helemaal te warm voor ze. Wij gaan ook niet met een dikke winterjas aan hard sporten toch? En als we dan gereden hadden, waren ze nat en niet droog te krijgen met zweetdekens of uitstappen. Dan hadden we een half uur flink gereden, kon je zo 2uur uitstappen....dat is niet echt handig. Vandaar de dekens. Paarden staan overigens 24/7 buiten, ook in de winter, zonder schuilstal.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 18:57

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 14:24

Hoihoi, Ik heb bij mijn merrie (kwpn) ook de nika dekens gehad. De 0gr en de 200 gr. Super fijne dekens. Lagen echt goed.

De 200gr staat te koop. Hij is te groot voor mijn nieuwe tinker. Maat 205 Dus als je interesse hebt stuur even een pb. Mag voor een prikkie weg.

Ik weet nog niet of ik de tinker onder een deken zet. Wil het eigenlijk niet, maar vind het ook wel makkelijk. Hij krijgt waarschijnlijk wel een dikke/lange vacht. Heb hem nog maar 2 maanden, dus of hij zweet weet ik nog niet. Even afkijken. Anders snel een Nika bestellen.

Nijna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 18:37

Mijn tinker wordt ditbjaar geschoren + bucas smartex deken. Ideale dekens, hangt helaas wel een prijskaartje aan :( t is dit jaar voor t eerst dat ik m scheer, was niet droog te krijgen vorig jaar als teddy

karuna
Drukke kabouter
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 17:34

Wat bij onze tinker in de volle mentijd destijds goed hielp was deels scheren maar zo dat hij wel dekenloos door het leven kon. Ook hij zweet als hij zweet als een idioot waar het inderdaad ook in straaltjes vanaf loopt, inclusief uren nazweten.

Ik haalde zijn bil/achterbeen haren onder de staart eraf, 2 vlakken op zijn flanken ter hoogte van die haarnaad, zijn luchtpijp voor en zijn koker en het stuk erom heen. Dat was voldoende om hem goed werkbaar te houden zonder dat een deken nodig was. Bij nog teveel zweten een stukje buikhaar weghalen.

Nu moet hij wel een dunne water en winddichte deken op ivm longen en spieren terwijl hij niet veel meer werkt nu.

deniesje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 00:15

Stipje