[TI] prijs tinker?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 22:21

Allemachtig. Ik vind 1250 euro voor het paard waarover gesproken wordt al weinig, niet dat ik er zoveel verstand van heb maar als je 700 euro durft te bieden maak je jezelf toch wel onsterfelijk belachelijk, sorry... Een gezond en beleerd paard met een goed karakter is goud waard (misschien niet letterlijk, maar jullie snappen hopelijk mijn punt).

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 22:26

Het is denk inderdaad dat je je er even in moet verdiepen. En denk dat vooral eigenwaarde telt.

Ik moet eerlijk zeggen heb niets met tinkers en is dus denk wel de laatste wat ooit zal kopen, dus zou er nooit 1.000 voor uit geven. Maar mijn kwpn kostte 6.000 en ben er blij mee. Ongeacht de prijs (ik kende haar al) kijk ik denk dat je er meer vanuit moet gaan wat jij graag wil. Ik denk dat je tinkers ook wel van een - tot + bedrag hebt. Als je er graag één wil kopen is mijn tip.

Bezoek er zo veel mogelijk, kijk naar welke je het meest aanspreekt en vaak is een prijs bespreek baar met verkooper/ster van het paard. ;)

moyra

Re: prijs tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 22:31

700 voor een 3 jarige ruin _O-
Nog even dan kunnen ze gratis weggegeven worden %)
Mijn hengst veulen van toen 4 maanden was nog duurder :x

Ik zou zeggen verdiep je eens in de waarde van een tinker.
Ik merk in mijn omgeving heel erg dat de mensen de waarde van een tinker niet kennen.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 22:46

Even een kort rekensommetje en dan nemen we voor het gemak even een veulen er vanuit gaande dat hij/zij met 6 maanden weg gaat.
Dekken: 450
Scannen: 75
Enten: 90
Paspoortopname: 75
Extra voer merrie: 150
Totaal in het gunstige geval € 840,-
Helaas bleef mijn merrie aan het nageboorte staan DA dagelijks geweest ruim € 250,-
Veulen een keer wat € 150,-
Dat komt dan op € 1240.
En dan praten we nog maar over een veulen van 6 maanden.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 23:04

700 euro bieden voor een gezonde driejarige Tinkerruin?
BELACHELIJK!
Volgens mij heb je voor dat geld ook nog geen drijarige Fjord of Haflinger en die doen toch een stuk minder dan Tinkers.
Gevalletje voor een dubbeltje op de eerste rij......en dan achteraf klagen als er iets mis is met het paardje wat ze uiteindelijk gekocht heeft voor 500 euro.

Aniekepiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 01:01

Thanks meiden hierdoor staan wy weer sterk in de schoentjes!!

Madam durft niet meer te reageren ;)

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 13:59

Ach, dit zie je ook bij KWPN'ers hoor. Mensen die denken dat je 'vanwege de crisis' je veulen/jaarling/paard wel voor heel weinig kwijt wilt (want tja, ze staan bijna gratis op MP hoor mevrouw :P) . Wij laten ze dan liever nog even lopen, hebben land genoeg dus dan heb je ook niet heel veel kosten ervan. De echte liefhebbers en kenners weten de echte waarde wel. Sowieso denken veel mensen er heel makkelijk over, en gaan dan ook 'even' een paardje kopen. Tegenwoordig bel ik eerst even met de belangstellende om te zien wat ze zoeken. Dan weet ik vaak al genoeg en hoeven ze niet eens meer te komen kijken :D Onze twenter hebben we al eens kunnen verkopen, maar die mensen hadden dus echt amper paardenervaring. Die verkoop ik geen jonge, zeer bloedgefokte, KWPN twenter hoor.

Mijn eigen tinker heb ik met 7 maanden gekocht voor een best mooie prijs. Maar we zijn nog steeds dolblij met haar en dan moet je die aanschaf er maar voor over hebben lijkt mij.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 15:14

caroline_max schreef:
Ach, dit zie je ook bij KWPN'ers hoor. Mensen die denken dat je 'vanwege de crisis' je veulen/jaarling/paard wel voor heel weinig kwijt wilt (want tja, ze staan bijna gratis op MP hoor mevrouw :P) . Wij laten ze dan liever nog even lopen, hebben land genoeg dus dan heb je ook niet heel veel kosten ervan. De echte liefhebbers en kenners weten de echte waarde wel. Sowieso denken veel mensen er heel makkelijk over, en gaan dan ook 'even' een paardje kopen. Tegenwoordig bel ik eerst even met de belangstellende om te zien wat ze zoeken. Dan weet ik vaak al genoeg en hoeven ze niet eens meer te komen kijken :D Onze twenter hebben we al eens kunnen verkopen, maar die mensen hadden dus echt amper paardenervaring. Die verkoop ik geen jonge, zeer bloedgefokte, KWPN twenter hoor.

Mijn eigen tinker heb ik met 7 maanden gekocht voor een best mooie prijs. Maar we zijn nog steeds dolblij met haar en dan moet je die aanschaf er maar voor over hebben lijkt mij.

Gewoon koopjesjagers dus :P Typisch. Het valt altijd te proberen natuurlijk maar je moet dan niet verbaasd zijn als je paardloos weer terug naar huis gaat. Inderdaad, 'even' een paard kopen... Het verbaast me hoe sommige mensen 1x naar een paard gaan kijken, even een rondje hobbelen en daarna gelijk zeggen 'ik neem hem/haar'. Hallo, het is een páárd... Toch niet iets om al te licht over te denken lijkt me zo.

Wat je zegt over je Tinker, ik geef je groot gelijk. Sowieso ben je over het hele paardenleven toch een berg geld kwijt voor levensonderhoud etc., waarom dan beknibbelen op de aanschafprijs :? Als je er geen geld aan uit wil geven moet je er ook niet aan beginnen toch :D

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 15:26

Ach ja, wij lachen erom hoor :D. Mensen die € 250 bieden voor een twenter met uitstekende papieren en een enorm springtalent (al zeg ik het zelf hihi), het is werkelijk waar te dom voor woorden. Maar ja, ze staan op MP ook voor zoveel hoor zeggen ze dan, en sommige zelfs gratis. Maar ja, als ze daar zo goedkoop zijn moet je ze lekker daar halen hoor :D.

Als je een mooi, gezond paard of veulen hebt zou ik er echt wel een eerlijke prijs voor willen. En als dat wat langer tijd kost prima, want ik wil niet dat mijn paard bij iemand terecht komt die geen geld erin wil steken. Dan voorzie ik een niet passend zadel, geen dekking bij medische kosten en dus al snel klachten over het dier.

En idd, een paard is een investering. Als je de aanschaf al niet kunt ophoesten ben je falliet bij een koliekoperatie denk ik dan :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 15:27

Heeft het niet gewoon met vraag en aanbod te maken. Van Tinker prijzen weet ik erg weinig af. Van merens des te meer. Dat ras is behoorlijk schaars vandaar dat ze niet goedkoop zijn itt Haflingers waarvan er heel erg veel zijn (Vanaf 3 jaar kosten merens vanaf € 3000,-- en dat is dan echt een koopje en zit je super laag in prijsklasse) en dat loopt op naarmate het een merrie is en hoe en wat beleerd (onder het zadel, voor de wagen enz. en welk niveau) en hoe en wat tijdens de keuring (dus heb je een bloed mooie of een normale, een koele in de kop en brave of een wat hetere) enz. Ik denk dat als ik mijn sport dressuur merens zou moeten verkopen dat je dan toch echt in de hogere prijs klasse zou zitten. Zoiets lijkt me ook bij de Tinkers gelden of zie ik dat fout?
Enne € 700,-- is natuurlijk een beledigend voorstel om te willen betalen waar je als verkoper terecht niet serieus op in gaat.
Caroline ben het helemaal met je eens.

Aniekepiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 19:00

Even wat foto';s van de knapperd waar het om gaat :)
Afbeelding
Afbeelding

Na t poetsen
Afbeelding
Afbeelding

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 19:19

Wat een leukerd! Hij verhaart als een malle zo te zien of niet?

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 20:48

Hij blijft leuk!

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 20:52

Heel leuk dier!
Maar wat zit hij nog dik in de haren.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 21:07

och wat is dat dier toch slap, hij heeft echt geen bespiering joh.. hij staat er echt zoooo slecht bij

kom op, iedere gek ziet toch dat dat niet waar is..

Aniekepiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 21:08

Hy heeft extreeeem dik haar al vanaf veulem zijnde geven m ieder jaar elke dag eem flinke scheut lijnzaad door zn voer naar t helpt niet.. tis gewoon n ierse hooglander :+

Aniekepiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 21:09

Haha ja hy ziet er zo slecht uit ;) haha
Hy is net drie jaar geworden (21ste) lekker dier toch! Meeste tinks zym vry slungelig maar hy zit al erg goed in zyn bouw etc

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 21:10

haha
Ja wilde al zeggen probeer eens lijnzaad.
Ach ja dan hoort dit gewoon bij hem en blijft het toch gewoon een leukerd :)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 21:21

:+ dat lijkt sil wel als ik die in volle vacht laat komen :+
Lekkere pluis hoor!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 21:28

Mijn Tink x Fries is beleerd en door profs ingereden van nu net 8 jaar die gaat beslist niet onder de 5000 weg.

Wil ik een nieuwe Tinker (of zoiets), mooi, maar onbeleerd, van een jaar of 3,3,5 leg je al snel vanaf 1000 euro neer. Voor een jonge, onbeleerde. De Tinks zijn in prijs gezakt, maar niet zodanig dat ze nu bepaald goedkoop zijn geworden.
Om mijn eigen paard die nu 8 en zwaar beleerd is terug te kunnen kopen, gaat me voor die 5000 euro die ik voor mijn huidige paard zou kunnen krijgen echt niet lukken.
Die staat dan ook niet te koop.

Een GOED ECHT GOED paard heeft een prijskaartje (waarmee ik voornamelijk bedoel: is het paard AN SICH wholesome, in lijf en leden door-en-door gezond, kan die uit de benen komen zonder moeite, is-ie altijd goed en eerlijk gereden), een ervaren paarden-iemand ziet dat meteen, als die het paard vrijelijk kan zien bewegen.

Een inbeleerde simpele Tink van 4 jaar voor een prijs van 1500 euro is wel te krijgen maar de vraag is wat heb je dan?

Wil je echt de vinger an de pols houden koop je goede, veelbelovende veulens, gaat een hoop jaren en tijd in zitten, maar dan weet je alles.

Zelf zou ik 3000 euro voor een Tink van een jaar of 6 ( geheel beleerd, dus "klaar om mee weg te rijden") een goede prijs vinden, mits geheel de achtergrond en gezondheid gecheckt.

Voor een goed en simpel Tinker-veulen van onder het jaar is een 800-900 wel okee, maar ik zou dat zelf nooit doen zonder een gedegen paardenman mee te nemen die kan kijken of dat paard wel ook nog aardig kan bewegen. En laten keuren! Er is namelijk te veel rotzooi op de "markt"

Overigens ziet de Tink op de foto's er helemaal niet zo slecht uit (ik heb het over de bouw, niet over de verzorgings- of verharings-staat" die is abominabel slecht) het zou in dit geval aangewezen zijn een bewegingsfilmpje er van te zien.
Tenslotte vraag ik mij af waarom iemand diens paarden als zulke voddenbalen zoals op de foto's.,wil laten rondlopen... het is een kleine moeite om ze tijdens de verharingsperiode even een paar keer te borstelen om ze van het overtollige haar af te helpen. Dan heb je ook niet zo'n "look" als of ze door de ratten zijn aangevreten.

Zelfs mijn Shetten laat ik er zonder ingrijpen zo niet bijstaan.

Aniekepiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 21:58

Terperijn dit vind ik ook een vry beledigend antwoord.

By ons worden de manen om de 3 weken helemaal uitgekamt en t lijf 3 x minimaal per week geborsteld, zyn haar zit vast dus totaal geen voddebaal dierenarts hebben we zelfs nog overleg mee gehad voor te scheren en of het geen afwijking ofzo was dat hy zo slecht uit de vacht komt maar dit is echt een koudbloed "kwaaltje" de tinkers komen uit engeland en ierland en hebben zo'n vacht vaak nodig, wy hebben er verder geen hoor maar may heeft belachelijk veel en dik haar, erg gemeen van jeom gelijk te oordelen of er niks aan word gedaam maar haar wat vast zit ga k niet uittrekken.. mayon word vanaf dat de haren los gingen zitten byna iedere dag gefurminatord en manen laten we zo lang mogelijk zitten omdat dit dan het hards groeit. (Hoe langer hoe beter) om de zes weken knippen we de dode punten eraf.. dus ga niet tegen my zeggen dat k myn paarden als voddebalen erby heb lopen want dat doet goed zeer..

En goedgefokte veulens gaan vaak echt niet weg onder de 1000 dus 800 a 900 wat jy zegt zyn vaak grotere fokkers of mensen die ervan af moeten.. daar kan menig tinker fokker met my mee praten

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 22:04

Het spijt me zeer maar
Ik begrijp best n.a.v. de foto dat er 700 euri voor geboden is.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 22:09

"Om de drie weken" zegt mij al genoeg.
Nergens ben ik beledigend geweest.
Dat jij het je persoonlijk aantrekt, en er zo druk om wordt, is niet mijn probleem.
Mijn paarden staan 24/7 op de wei, maar staan er laten we zeggen "toch iets anders bij".
Verzorgd? Bijvoorbeeld?
Heb je je alsnog aangesproken voelt, dan kan ik alleen maar het volgende zeggen: ik zou me schamen als mijn paarden er zo bij stonden, moeilijke verharing of niet.
Het scheelt natuurlijk dat ik het paard niet hoef te kopen.

En als IK een paard te koop zou zetten zou ik wel zorgen dat die er tiptop bij stond, of het nou om mijn grote paarden of mijn Shetten ging.

Mag ik even opmerken dat ik vorig jaar een Shet heb aangeschaft die ook totaal niet uit de verharing kwam, dus dat dus niets nieuws is......die zag er uit als door de ratten aangevreten.

Het is meestal een kwestie van geen goede tijdige verzorging/voeding.

Dit jaar ziet ze er tiptop uit. De verharing komt geleidelijk af (vorig jaar leek ze op de bovengeplaatste foto's).

Het is niet mijn bedoeling hiermee k.. over te komen, maar ik begrijp soms niet dat men deze zaken zelf niet ziet.

Maar goed, uiteindelijk zijn het mijn zaken ook niet. Veel succes er mee verder!

Geodeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 22:36

Ook ik heb ervaring met een pony die moeilijk uit d'r wintervacht komt (zeker met een winter die tot eind mei duurt :') ), al is het iets minder extreem dan op de foto. Betreffende pony wordt ook enkele keren per week gepoetst, krijgt kwalitatief goed voer met lijnzaadolie enz. Pony voelt zich happy en glimt als een malle, alleen steken er dus nog plukken langere winterharen boven het zomervachtje uit :+
En daarbij haal ik ook slechts 1x in de 2 weken de vlechten van mijn tinker los. Hoe meer gefrunnik, hoe meer de haren afbreken, hoe korter ze blijven.

Ik vind dat er best een opmerking mag worden gemaakt over hoe je andermans paarden erbij vindt staan, maar eerlijk gezegd vond ik dit wel héél aanvallend en onvriendelijk..

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 22:51

Nou ik sprak alleen uit eigen ervaring, en vanuit mijn eigen visie, dus ik hou me verder maar verre van dit topic.
Dacht niet dat ik iets onfatsoenlijks had geuit.
Blijkbaar vindt men het "normaal" dat gezonde verharende paarden er zo bij staan, en ook, dat het "heel gewoon" is als men ze zo te koop aanbiedt, in zo een staat.
Maakt niet uit: ik denk daar toch anders over: maar ieder het zijne/hare.
Hoe dan ook:

Veel succes er mee verder.