[TI] Bitmaat 2 jarige tinker kruising

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LecyTinker

Re: Bitmaat 2 jarige tinker kruising

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 14:13

Citaat:
Agree. Ik snap daarom ook niet dat mensen wachten met het inrijden tot een paard 3 is, met 2,5 kan het ook prima, die paar maanden doen ´t ´m ook niet meer. Mensen hangen teveel op nummertjes...

daar ben ik het helemaal mee eens... Je kan niet vroeg genoeg beginnen... ik vind anderhalf gewoon mooi kinken... wachten tot 3 is idd onzin _O-

Tja een bitje is toch net wat anders dan OP een paard zitten of intensief longeren. Een bitje heeft geen effect op zijn groei of botten ontwikkeling.
Ik vind de ophang op leeftijd idd grote onzin! De dag dat een paard 3 wordt is hij ineens wel klaar om bereden te worden? Nou dat vind ik grote onzin.
Een paard is klaar om te dragen als zijn lichaaam er klaar voor is, een een paard is klaar voor mentale uitdagingen als hij er mentaal klaar voor is.
Dus ik zie niet in waarom je een veulen niet netjes kan leren aan een hastel mee te lopen of netjes op de trailer te gaan. voetjes te geven en overal gepoetst te worden... als je al die dingen moet wachten tot de magische 3 grens, dan denk ik dat je het jezelf en je paard het een stuk moeilijker maakt in het leven.
Een paard moet paard kunnen zijn, maar dat is tie ook niet onder het zadel, dan is het een lastdier. Dus 3 is voor mij geen richtlijn... het paard geeft aan wat wel en niet gepast is. Zo gaf die van mij aan dat 2,5 prima was voor een bitje, maar er voor 4 niet op de rug gezeten mocht worden. Ik heb idee dat ze mentaal werk prima aan kan, maar lichaamlijk heeft ze gewoon nog even wat tijd nodig ( hoewel ze als 2,5 jarige al behoorlijk volwassen oogde).
Leeftijd is een richtlijn, geen woord gegrift in steen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 14:17

Ik had ´m al weggehaald omdat ik al vreesde dat men mijn sarcasme niet zou snappen :+

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 14:20

Ffortuna schreef:
Ik had ´m al weggehaald omdat ik al vreesde dat men mijn sarcasme niet zou snappen :+

als ze het hele topic door zouden lezen, dan was het overduidelijk hoor... Ik snapte hem iig prima.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 14:28

Wat een drukte om een bitje! Wij longeerden jonge paarden vanaf hun 2,5e 1 keer per week zo'n 10 minutjes met singeltje en bit. Als ze goed genoeg waren voor hengstenkeuring gingen ze er een paar maanden daarvoor ook aan een bijzetje, paarden hebben nooit ergens last van gehad. Zolang je het maar met beleid doet!

En dikke bitjes zijn juist lastiger voor jonge paarden, ga maar na wat jezelf zou vinden van een dikke prop metaal in je mond ;)

MeneerMicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 16:02

Johnie schreef:
Donnafrend schreef:

dus moet ik hem volgens jou nog een jaartje of 2 op land laten, vervolgens is hij oud genoeg ingereden te worden en danmoet hij in een keer alles accepteren? ik leer hem nu juist af en toe een bitje in t e hebben hij heeft al een paar keer een longeersingel omgehad want dan went hij eraan iets om zijn buik te hebben. maar ik doe geen overhaastte dingen en doe alles op spelende wijs. hij is al een aantal keer meegeweest met wandelen langs de weg en kan al longeren. maar hij vind het allemaal leuk om te doen. vergeet niet dat een paard zich ook een groot deel van de dag geeoon verveeld. en ook heeft hij al allerlij spannende dingen zoals engrote blauwe bal en een doek over zijn hoofd geaccepteerd. ik ben pas twee weken met hem bezig, hij vindt het leuk, leert snel en vertrouwd me nu al blind. een band hebben we van nature al dus datscheelt ookal.

Dus je bent pas 2 weken bezig en hij krijgt nu al een singel op en wordt gelongeerd en nu moet er ook nog een bit in. Klinkt echt alsof je er de tijd voor neemt ja. Hij moet dus inderdaad alles in een keer accepteren. Ik vind dat je te snel gaat.

Ik ga niet te snel. Hij leert snel en accepteerd alles en ook vindt hij alles helemaal leuk. Zoals mijn verzorgpony die ik hiervoor deed maar die werd te klein leerde niet snel en daar was ik twee weken bezig om haar alleen in de buurt van die blauwe bal te krijgen. En hij heeft een half jaar geleden ook al een aantal keer een bit ingehad en een singel omgehad maar dat was dan indoen/omdoen een rondje door de bak lopen en weer af. De singel ging dan ook niet strak. En vroeger is hij ook altijd met zijn moeder mee naar buiten geweest.

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 14:51

Donnafrend schreef:
Johnie schreef:

Dus je bent pas 2 weken bezig en hij krijgt nu al een singel op en wordt gelongeerd en nu moet er ook nog een bit in. Klinkt echt alsof je er de tijd voor neemt ja. Hij moet dus inderdaad alles in een keer accepteren. Ik vind dat je te snel gaat.

Ik ga niet te snel. Hij leert snel en accepteerd alles en ook vindt hij alles helemaal leuk. Zoals mijn verzorgpony die ik hiervoor deed maar die werd te klein leerde niet snel en daar was ik twee weken bezig om haar alleen in de buurt van die blauwe bal te krijgen. En hij heeft een half jaar geleden ook al een aantal keer een bit ingehad en een singel omgehad maar dat was dan indoen/omdoen een rondje door de bak lopen en weer af. De singel ging dan ook niet strak. En vroeger is hij ook altijd met zijn moeder mee naar buiten geweest.

Ik vind het goed dat je hem leert wennen aan dingen. En dat je veel met hem buiten loopt, maar ik zou dat longeren toch nog een paar maanden achterwege laten. Ga lekker met je paardje buiten lopen en laat hem wennen aan het verkeer. Dat longeren kan altijd nog.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 14:54

prima dat je hem aan dingen laat wennen, maar hij hoeft toch niet op z'n 2e al een bit in? het is nog half een veulen.

MeneerMicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 00:53

aan bokt heb je ook niets. en of ik nou naast hem loop of hem om me heen laat lopen wat maakt dat nou uit?! ik zet er geen bijzetteugels aan hoor maarzo kan hij ook zijn energie kwijt want er zijn geen leeftijds genootjes wel jonger maar die loopt hij omver

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 00:56

Als je bij een tweejarige een bit nodig hebt om hem onder controle te houden, zou ik eens ernstig kijken naar je eigen opvoed'kunsten'.

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 04:43

Donnafrend schreef:
aan bokt heb je ook niets. en of ik nou naast hem loop of hem om me heen laat lopen wat maakt dat nou uit?! ik zet er geen bijzetteugels aan hoor maarzo kan hij ook zijn energie kwijt want er zijn geen leeftijds genootjes wel jonger maar die loopt hij omver

Als je het verschil van de belasting aan de benen niet weet, tussen naast je lopen en longeren zou ik als ik jou was voorlopig dat paardje lekker in paard laten zijn in de wei. Totdat jij genoeg ervaring hebt opgedaan om met longeren te beginnen. En wachten totdat jullie er allebei klaar voor zijn.

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 07:20

Sjonge jonge jonge! Wat maakt het nou uit of een 2 jarige een bitje in heeft en dat er wat mee gedaan word! Ik vind echt dat er overdreven gereageerd word! ik vind het alleen maar goed dat er al wat met hem gedaan word en dat kan best met bitje hoor.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 07:26

TS, er zijn genoeg afzeiktopics op bokt, dus lees gewoon de berichten waar je wat aan hebt en negeer de rest.
Ben je er intussen al uit wat voor bitmaatje je moet hebben?

MeneerMicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 10:29

ja ik weet zijn maat maar binnenkort komt er een dierenarts voor een ander paardje dan kan hij gelijk even in zijn mond kijken.

en oordeel niet over dat ik geen ervaring heb en hij er nog niet klaar voor is je kent ons niet en hebt dan nieteens het recht om te oordelen. ik rijd al sinds mijn derde en ik ben dan wel 14 maar bentenminste serieus en oberveer ookal 5 jaar een kudde en weet daarom veel van het gedrag van paarden tegenover elkaar. en nog veel meer dingen waar je op maneges geen ervaring zou opdoenmaar ik verzorg paarden die in een kudde staan en niet op stal gaan maar gewoon eeb grote overdekte stal met uitloop in de winter en zomers het hele land

MeneerMicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 12:11

ik weet ook niet of er verwarring is met 2 jaar, heb het er niet helemaal goed opgezet hij is namelijk 2,5 jaar. misschien is het dan een minder groot drama is sommige hun ogen.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 12:27

Ach, laat ze zeuren... Als sommigen al denken dat je je paardje nu al inrijdt omdat je hem laat wennen aan het bit, hem niet onder controle hebt en ze niet opgevoed zijn als je liever met bit rijdt en je met een hengst niet eens op de keuring mag verschijnen zonder bit (geloof me, die regels zijn er niet voor niks).

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 19:14

Okee, ik vind dat sommige mensen er wel een enorm drama van maken. Dat even als eerste.
Er is niks mis met een bit, hou er alleen rekening mee dat die goed in de mond past. Kies voor een bit wat absoluut niet scherp is, want wat ik van jouw begrijp, wil je hem alleen Kennis laten maken met iets in zijn mond.
Over de rest, super. is niks mis mee, zolang jij hem niet belast en hij het met plezier voor jouw wil doen.
Over de maat, kruising zegt niks. ik heb een tinker x shire. ruin enorm breed en meet nu op 5 jarige leeftijd 1.62m. Hij heeft maat 11,5 van bit. Ik heb overigens een myler level 1 bit. Maar die is wel wat duurder, misschien zonde om dat bit aan te schaffen terwijl hij nog groeit, en misschien zijn bit maat nog groter word. Voor straks als hij uitgegroeid is raad ik je dat bit zeker aan, licht super fijn in de mond!!!

Overigens, ik lees dat je 14 bent. Knap dat je al bezig bent met het gedrag in de kudde, dit is echt belangrijk (vindt ik). Ow en tip, iedereen die kritiek levert waar je niks aan hebt, gewoon links laten liggen. :D

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 20:30

Ik kom ook maar weer eens voorbij ....
Ik laat zelfs de veulens altijd even een bitje in de mond voelen..
Leggen er een keer een dekentje overheen .
Leggen er eens een kunsstofzadeltje op en doen er eens een elastieke singel omheen.....
Veulens wil je toch ook bomproef (proberen te ) maken , waarom kan je dan een 2,5 jarige niet gewoon laten wennen aan een bitje ( doe ik hier ook hoor , maak je er maar niet druk om , wat anderen zeggen ! ).

Ik vind het goed wat je doet , ga vooral lekker je gang !

Maar goed , evenzoveel mensen , evenzoveel meningen... discussie zal dit altijd blijven

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 21:37

Gewoon normaal doen.
Een gezonde twee jarige is nog nooit weggebracht omdat hij een bitje in kreeg, een dekje of een zadel op zijn rug.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 21:39

TS je moet doen waar je je goed bij voelt en zoals je hier leest.. iedereen heeft toch zijn eigen idee ergens bij, moet jij ook hebben en daar lekker op af gaan.

MeneerMicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 21:21

sanne1992 schreef:
Okee, ik vind dat sommige mensen er wel een enorm drama van maken. Dat even als eerste.
Er is niks mis met een bit, hou er alleen rekening mee dat die goed in de mond past. Kies voor een bit wat absoluut niet scherp is, want wat ik van jouw begrijp, wil je hem alleen Kennis laten maken met iets in zijn mond.
Over de rest, super. is niks mis mee, zolang jij hem niet belast en hij het met plezier voor jouw wil doen.
Over de maat, kruising zegt niks. ik heb een tinker x shire. ruin enorm breed en meet nu op 5 jarige leeftijd 1.62m. Hij heeft maat 11,5 van bit. Ik heb overigens een myler level 1 bit. Maar die is wel wat duurder, misschien zonde om dat bit aan te schaffen terwijl hij nog groeit, en misschien zijn bit maat nog groter word. Voor straks als hij uitgegroeid is raad ik je dat bit zeker aan, licht super fijn in de mond!!!

Overigens, ik lees dat je 14 bent. Knap dat je al bezig bent met het gedrag in de kudde, dit is echt belangrijk (vindt ik). Ow en tip, iedereen die kritiek levert waar je niks aan hebt, gewoon links laten liggen. :D

Hahaha, ja over dat gedrag met kudde is voor mij belangrijker dan rijden, ik wil hem ook eerst 100% begrijpen voordat ik gekke dingen ga doen, pas zijn we voor het eerst met hem een alleen een stukje naar buiten gegaan en zijn moeder werd helemaal gek maar hij vond het helemaal normaal om in je eentje naar buiten te gaan. hahaha. Op het moment heb ik toch niet echt heel veel geld maar ik had meer de vraag of zijn mond nog vee lzou groeien en bedankt voor de tip van dat bitje want zijn moeder is echt een probleempaard met bitjes. alleen appelbitten zijn bij haar goed maar die bijt ze kapot ze krijgt ze steeds weer te pakken hoe we haar hoofdstel ook afstellen. :(

ringelberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 00:25

Ik snap ook niet waar iedereen zich zo druk over maakt.met 2,5 een bitje in vind ik geen probleem.Ben t wel een beetje met Henk eens over het longeren,maar als je dat een of twee keer in de week doet is dat ook geen probleem denk ik.

Over dat opvoeden wil ik nog wel wat kwijt.Als je ergens een 2,5 jarige koopt weet je niets over de opvoeding.Als je m zelf niet vanaf veulen hebt kan je er in het begin ook niets aan doen als je m niet kan houden met alleen halster.Dan maar liever safe than sorry.aan halfslachtigheid heb je ook niks.

Overigens heb ik Silana(in mei wordt ze 4)nog geen bit in gehad,haar longeer ik met monty Robberts halster en dat bevalt prima.Ik heb een gloed nieuw hoofdstel hangen maar ben gewoon te lui om m in te vetten en te gebruiken :o

Ik longeer Silana misschien 1 keer per week om haar te laten onthouden wat ook weer de bedoeling is,volgend jaar gaan we maar eens inrijden..denk ik

MeneerMicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-12 23:15

ringelberg schreef:
Ik snap ook niet waar iedereen zich zo druk over maakt.met 2,5 een bitje in vind ik geen probleem.Ben t wel een beetje met Henk eens over het longeren,maar als je dat een of twee keer in de week doet is dat ook geen probleem denk ik.

Over dat opvoeden wil ik nog wel wat kwijt.Als je ergens een 2,5 jarige koopt weet je niets over de opvoeding.Als je m zelf niet vanaf veulen hebt kan je er in het begin ook niets aan doen als je m niet kan houden met alleen halster.Dan maar liever safe than sorry.aan halfslachtigheid heb je ook niks.

Overigens heb ik Silana(in mei wordt ze 4)nog geen bit in gehad,haar longeer ik met monty Robberts halster en dat bevalt prima.Ik heb een gloed nieuw hoofdstel hangen maar ben gewoon te lui om m in te vetten en te gebruiken :o

Ik longeer Silana misschien 1 keer per week om haar te laten onthouden wat ook weer de bedoeling is,volgend jaar gaan we maar eens inrijden..denk ik

We hebben hem al sinds zijn geboorte, dat wel. En dat longeren is ook maximaal 3x in de week maar we gaan meestal meer naar buiten. Waar hij overigens gewoon tussen verkeer in loopt en er geen kik om geeft haha. Dat is dan aan een parelli touwhalster. We hebben ook een montyrobberts halster maar die gebruiken we bij zijn moeder en meestal gaan ze samen naar buiten.

ringelberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 23:19

prima toch,lekker van genieten meid