Citaat:Agree. Ik snap daarom ook niet dat mensen wachten met het inrijden tot een paard 3 is, met 2,5 kan het ook prima, die paar maanden doen ´t ´m ook niet meer. Mensen hangen teveel op nummertjes...
daar ben ik het helemaal mee eens... Je kan niet vroeg genoeg beginnen... ik vind anderhalf gewoon mooi kinken... wachten tot 3 is idd onzin

Tja een bitje is toch net wat anders dan OP een paard zitten of intensief longeren. Een bitje heeft geen effect op zijn groei of botten ontwikkeling.
Ik vind de ophang op leeftijd idd grote onzin! De dag dat een paard 3 wordt is hij ineens wel klaar om bereden te worden? Nou dat vind ik grote onzin.
Een paard is klaar om te dragen als zijn lichaaam er klaar voor is, een een paard is klaar voor mentale uitdagingen als hij er mentaal klaar voor is.
Dus ik zie niet in waarom je een veulen niet netjes kan leren aan een hastel mee te lopen of netjes op de trailer te gaan. voetjes te geven en overal gepoetst te worden... als je al die dingen moet wachten tot de magische 3 grens, dan denk ik dat je het jezelf en je paard het een stuk moeilijker maakt in het leven.
Een paard moet paard kunnen zijn, maar dat is tie ook niet onder het zadel, dan is het een lastdier. Dus 3 is voor mij geen richtlijn... het paard geeft aan wat wel en niet gepast is. Zo gaf die van mij aan dat 2,5 prima was voor een bitje, maar er voor 4 niet op de rug gezeten mocht worden. Ik heb idee dat ze mentaal werk prima aan kan, maar lichaamlijk heeft ze gewoon nog even wat tijd nodig ( hoewel ze als 2,5 jarige al behoorlijk volwassen oogde).
Leeftijd is een richtlijn, geen woord gegrift in steen!