Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
DeMolenhoek schreef:Nou de mijne breken een stal af als ze binnen staan. Ze kunnen het allemaal zolang hij maar groot genoeg is (minimum 35 vierkante meter). Merries met veulens komen de eerste maand 's nachts nog binnen en daarna mogen ze weer beslissen of ze binnen of buiten staan. In de winter komen ze soms maar een uurtje buiten maar het is dan wel hun eigen keus
HijadelaLuna schreef:Persoonlijk zie ik dan gelijk een verbandDoor het vele binnen staan kan hij zijn energie niet kwijt en wordt hij hardhandig?
IMO een paar maanden op de wei in de kudde en hij is net als elk ander paard.
) is het eigenlijk gewoon nog normaal de paarden gewoon in een kudde te hebben lopen als je ze in pension hebt. Ik heb mijn paarden dus ook in meerdere kudde's gehad, Luna staat nu in haar vijfde kudde sinds ik haar ken (3e stal), Caily in de tweede kudde (2e stal). Luna haar eerste keer inscharen liep uit op een drama. Thigor (andere Tinker die ik toen had) was schijnbaar behoorlijk "jaloers", smeet haar aan haar manenkam de halve wei door, toen ze lag ging hij gewoon op haar staan. Luuntje kon weer in de benen komen en is over de omheining gesprongen. Toen was het klaar voor Thigor, ze was "zijn domein" uit. Ik wou die twee dus niet meer bij mekaar, nooit niet. Luna kreeg haar eigen vriendinnetjes in de wei ernaast. Luna met de paarden in de groei op het rijkste gras, als het een beetje kaal was mochten Thigor en zijn vriendjes erop. Maarja, Thig zou Thig niet zijn als toen hij dat doorhad hij met honger gewoon over de draadjes sprong om daar een hapje mee te eten. En tja, dan trekt Tinker en Tinker ineens naar elkaar en zijn je paarden stiekem maatjes 
Kan je voernijd noemen, maar met ruwvoer was ze gewoon lief, en als ze eenmaal weet dat ze de baas kan zijn is ze dat toch ook? Nu bij Leon is ze later gekomen dan Snowdon en Chayenne, maar ze is toch moeder overste voor zover ik Leon heb gehoord. Ze is gok ik wel de oudste. HijadelaLuna schreef:Ik kan wel begrijpen dat je een paars als Sjim niet samen met elk paard op 5 x 5 kan zetten, echter ben ik iemand die als ze het dier niet kan geven (binnen kaders) wat ik denk dat het nodig heeft (sociaal contact, voer, vrijheid) dat ik het liever verkoop.
(sorry, ben voor oorsprong een Tukker en Twente wordt die westerlingen al beschouwd als noordoosten i.p.v. oosten
)