[TI] Extreem gevaarlijke tinker

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 22:04

Nog een 6 tot 8 weken en alle paarden staan weer op stal.
En dan krijg je de kans om het vertrouwen te winnen.

Oona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 22:06

Ariebren schreef:

Niet alle paarden gaan op stal in de winter ;)
De meeste die ik ken blijven buiten tot eind november.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 22:07

Met zo'n erge paniek zou ik niet op een paar draadjes durven vertrouwen om haar apart te houden van de groep. En eenmaal geen respect meer voor de omheining ben je nog verder van huis. Als je haar apart wil zetten zal dat een echt solide ruimte moeten zijn. En dat helpt nog niks met de angstagressie, plus dat het voor jouw ook moeilijk wordt om weg te komen als het echt fout gaat.

Maar gezien het doel waar je haar voor gekocht hebt en het niet meer als vanouds je hele familie bij je paarden kunnen betrekken denk ik dat je toch moet beslissen of je dit hele traject wel in wil gaan. Ik zelf zou haar terug sturen, niet zo zeer om de angst, maar wel om het agressieve reageren wat ze doet als iemand over haar grenzen gaat.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 22:14

Oona schreef:
Ariebren schreef:

Niet alle paarden gaan op stal in de winter ;)
De meeste die ik ken blijven buiten tot eind november.

Of de hele winter! :j

Ariebren

Re: Extreem gevaarlijke tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 22:25

Ik woon op de echte kleigrond.
Daar wil je paard niet op laten lopen in de natte winter.
Tot zijn knietjes in de bagger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 22:47

Ariebren: Nou, ze is verdooft geweest maar zelfs daar brak ze doorheen, en om ze te spuiten zoals een olifant :P Ze had al het dubbele dan normaal. DA wil het risico niet nemen, wat ik ook snap :) En ik gun ze zeker tijd! Anders had ik ze kunnen pakken, koste wat kost een zadel erop en lekker rijden, pech voor het paard dat zij zich niet goed voelt. Maar dat doe ik niet :)

Troi: Ze heeft een jaar op stal gestaan, en toen liet ze alles over zich heen komen. Maar zelfs in stal moet je haar pakken met eten en hopen ze zich niet omdraait en schopt...

Oona: Ze heeft al een maat kleiner, maar geloof me, als ze het afwillen... :+

Magda: Dat doe ik nu al een maand en daar blijf ik mee bezig :)

Nuage: Ze is al een jaar in België, ik heb tijd, energie en geduld. Maar zoals ik al zei, heb ik grasmaaiers genoeg, om er nu nog een 4de bij te nemen... Tja, ik heb ook geen miljoentje in handen om ze allemaal te redden helaas... En misschien is het egoistisch dat ik een rijpaard wil maar... Ik knok al zo lang om eindelijk eens te kunnen rijden... Maar dan sterft het 1ne, krijgt het ander artrose... Om nu weer met zo een paard te zitten... Ik wil wel, maar uiteindelijk geraak ik ook moe gestreden en vraag ik me af of ik nog wel zal rijden, want het is altijd iets... En 4 grasmaaiers... Ze kosten geld hé...

Ariebren: Onze paarden staan 24/7 buiten ;)

Tamary: Dat is wat we ook denken. En om ze weer op stal te steken. Op de vorige stal lukte het zelfs na een jaar niet. Moeten wij dan egoistisch zijn en ze op stal stoppen gewoon zodat wij ze iets sneller kunnen pakken? :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 22:52

DeMolenhoek schreef:
Troi: Ze heeft een jaar op stal gestaan, en toen liet ze alles over zich heen komen. Maar zelfs in stal moet je haar pakken met eten en hopen ze zich niet omdraait en aan 24/7 buiten ]

Een dier op een stal zetten en er vervolgens niet op een goede manier mee gaan trainen lost niks op, het is geen tovermiddel. Het feit dat ze alles over heen liet komen laat zeker zien dat er aan de aanpak nogal wat schortte. Als je in dit dier veel energie wilt en kunt steken, geen schande als jij daar niet de geschikte persoon voor bent, dan zou ik een goede ervaringbegeleider zoeken en samen met diegene aan de slag gaan.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 22:58

Soms moet je ook zo eerlijk kunnen zijn om weer afscheid te kunnen nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 22:59

Nog eens voor de duidelijkheid. Dit is echt geen HELP WAT MOET IK DOEN! topic. Ik heb ervaring genoeg maar ben vooral op zoek naar andere meningen en invloeden. Ik werk zelf al met grondwerk etc. Maar zoals ik al zei, ze lijkt emotieloos, de enigste prikkel die ze doorkrijgt is angst.

Ariebren: Wat draagt dit bij tot dit topic? Zolang wij geen oplossing vinden schuiven we het probleem ook niet in iemand anders schoenen. Op dit moment staat ze nog bij ons dus op dit moment kan ik nog meehelpen aan een oplossing en dit paard het beste bieden wat mogelijk is.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 23:00

Bij mij woog mee dat ik geen gevaarlijke grasmaaier kon onderhouden, maar ook dat ik een wei huur en niet de boel aan huis heb.
Voor mezelf was ik niet zo bang, na een poosje word je er wel handig mee, maar je hebt met meer mensen te maken.

Ik heb de knoop al vrij snel doorgehakt, misschien niet tot het uiterste geprobeerd, maar halverwege pas op de plaats gemaakt, me afgevraagd wat ik wou en wat ik kon verwachten.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 23:06

Dus dit topic ontaard in weer het gebeuren dat de TS alles al uitgeprobeert heeft.

Dus waarom vraag je raad ??

Ik gaf aan, afscheid nemen, en dat is voor mij een enkeltje Belgie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 23:10

Ariebren: Probeer je hier nu rel te stoken? Ik heb al met enkele mensen contact die komen kijken. Ik heb hier al tips uit gehaald. Zoals van die vrouw die dat stappen plan heeft neergezet. Ik ben zelf bezig met grondwerk maar nooit te oud om te leren. Mag ik geen raad vragen omdat ik al veel heb geprobeerd en sommige dingen geen oplossing vind? Wanneer vragen mensen raad? Als ze het zelf niet meer weten. Ik was vooral op zoek naar mensen met een gelijkaardige ervaring en wat zij deden. Dus indien je niets beters hebt dan mij te verwijten, mag ik u dan vriendelijk verzoeken dit topic te verlaten?

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 23:13

Naar binnen geslagen angst die min of meer in de freeze eindigd en uitstulpingen heeft naar agressief angstig paniek gedrag.

Mijn insteek is vaak dat ze van een ander paard meer leren dan van onszelf in dit stadium.
Plaats dr op een kleiner stukje bij voorkeur bij een oudere wijzere merrie. Laat via haar zien dat je te vertrouwen bent. Je moet geen direct contact zoeken, dat is te bedreigend. Laat de merrie als filter en voorbeeld dienstdoen.

En set yourself up for succes. Dwz ga uit van een situatie waarin ze blij is dat er iets afspeelt in de wei. Misschien wat cru gezegd... maar als je een dag niet voert en ze ook geen gras hebben (extreem gezegd) is ook zo'n afgesloten typje blij dat je aankomt.

En dan op gevoel uitbouwen, grens verkennen enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 23:20

An: Moet dit een merrie zijn? Ze staat nu samen met een 21 jarige ruin, en een 5 jaarse merrie met veulen. Ze is enorm gehecht aan de ruin en staat er altijd mee samen. Onze weides zijn nooit echt groot, we hebben er veel, maar wel kleine stukjes, zodat het handiger is om ze te verzetten en het gras te kunnen sparen :)

Ze komt net van een heel korte wei waar we voordroog op bijvoerden en toen was ze inderdaad altijd blij om ons te zien. Aan de draad gaan staan en nieuwsgierig kijken. Tot we in haar persoonlijke ruimte (waarvan zij vindt dat die 5 meter straal is) komen. Dan slaat ze inderdaad naar binnen. Ik denk hierbij aan de 4 V. Vechten, vluchten, vlijen, verstijven

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 23:28

Je kunt er een flink lang touw van zo'n 10 mtr aan hangen. Dan kun je haar altijd pakken. Ik krijg nogal eens van die nooit in handen geweeste pony's en heb hier goede ervaring mee. Je pakt het eind en haalt ze rustig naar je toe. Maar als zij dus echt gevaarlijk is zoals jij beschrijft zou ik er voor kiezen haar terug te doen naar de verkoper. Als ze je pakt ben je te laat, jij hebt blessure's of erger en het paard beland alsnog in de salami

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 23:30

Je zegt dat je haar hebt sinds midden juli,het is nu midden augustus en dus heb je haar nog maar een maand..
Een maand is echt helemaal niks qua tijd.
De meeste paarden hebben toch wel 6 tot 9 maanden nodig om zich aan te passen aan hun nieuwe huis en zich op hun gemak te voelen. Sommige paarden hebben nog langer nodig en in dit geval denk ik dat dit paard nog veel langer de tijd nodig heeft om tot rust te komen.
Concrete tips heb ik niet voor je helaas omdat ik ook vanaf hier niet kan zien hoe het paard reageert/doet.
Als ik jou was zou ik een afspraak maken met Leonoor en vooral heeeeeeeeeel erg veel geduld hebben.
Mocht je dit nu toch niet aan willen gaan of durven dan zou ik haar zo snel mogelijk terug brengen of er iemand voor zoeken die het wel wil aangaan met haar :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 23:37

DeMolenhoek schreef:
Ariebren: Probeer je hier nu rel te stoken?

Nee, hij net als ik en een paar anderen hier stellen dat je gezien het risico voor jezelf en je gezin ernstig moet overwegen om dit paard terug te sturen. Dit is nl een project zonder garantie op succes, lengte onbekend (maar reken op jaren) en terwijl het lopende is is je gezin niet veilig in de buurt van de paarden.

Dan leg ik de vraag hoe paardvriendelijk een paard in zulke grote angst daar vrijwel continue aan blootstellen eigenlijk is, ter zijde.

Ik zou die optie toch echt serieus nemen ipv ze moet blijven, want ik kan/wil haar helpen. Niet terug de handel in sturen begrijp ik, maar dan is een gesprek met DA over inslapen meer de aangewezen weg.

DA zou ik toch even langs laten komen (als ze in een box staat), sedatie (waarschijnlijk via blaaspijp), bloedprikken en nakijken of ze fysiek gezond is.

NynckeL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 23:40

Moet denken aan verhaal van pony bij ons op de manege die heel bang was.
Die hebben ze echt helemaal alleen in een wei gezet, 1 en dezelfde persoon is iedere dag in de wei gaan zitten, alleen zitten verder niks.
Na een maand kwam ze dichterbij, het heeft een hele tijd geduurd en nu mag iedereen erbij komen ( maar niet opzitten )

De achterliggende gedachte was: paarden zijn kuddedieren, dus als ze alleen zijn, zoeken ze uit zichzelf contact.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 23:42

Tamary, ik bedoelde meer op onderstaande zin van Ariebren: De insinuatie dat ik geen tips wou aannemen.

Dus dit topic ontaard in weer het gebeuren dat de TS alles al uitgeprobeert heeft.

Dus waarom vraag je raad ??

Verder, dierenarts is al geweest, is een correct en gezond paard. Dus het zit echt in het hoofd. Moet wel zeggen dat het zuur is om haar in te slapen, zeker voor mijn geld... Handelscircuit is geen oplossing inderdaad, maar de handelsstal zou ze eventueel terugnemen. We hebben geen paard gekocht om ze dan gewoon te laten inslapen. Is misschien egoistisch, maar dat is mijn bankrekening ook ;)

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 23:46

Mag ik vragen waar je haar gekocht hebt? Antwoord het liefst via PB.
Ik heb zelf op dit moment een tinker in training van derden. Deze merrie was eerst precies zoals jij jullie merrie omschrijft. Nu (driekwart jaar later) is er niks meer van terug te merken. Een knuffel, ook zonder halster te pakken end. De eigenaren van deze merrie hadden haar ook van een handelaar en die had het paard uit Engeland.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 23:47

DeMolenhoek schreef:
An: Moet dit een merrie zijn? Ze staat nu samen met een 21 jarige ruin, en een 5 jaarse merrie met veulen. Ze is enorm gehecht aan de ruin en staat er altijd mee samen. Onze weides zijn nooit echt groot, we hebben er veel, maar wel kleine stukjes, zodat het handiger is om ze te verzetten en het gras te kunnen sparen :)

Ze komt net van een heel korte wei waar we voordroog op bijvoerden en toen was ze inderdaad altijd blij om ons te zien. Aan de draad gaan staan en nieuwsgierig kijken. Tot we in haar persoonlijke ruimte (waarvan zij vindt dat die 5 meter straal is) komen. Dan slaat ze inderdaad naar binnen. Ik denk hierbij aan de 4 V. Vechten, vluchten, vlijen, verstijven

Nee hoeft niet perse een merrie te zijn. Voorwaarde is wel dat je bij de ander ondersteboven onder zn buik kan hangen zonder dat je daarmij zijn vertrouwen schaadt ;-)

Eerst wat eten geven, vooral zelfde tijdstippen aanhouden (pavlof)....
Dan de ruin wat aandacht geven aan de kant waar hij tussen jou en het paard instaat.
Dat een week lang ofzo en dan ineens 'per ongeluk' en probeer geen directe energie van jouw uit naar haar te sturen, haar 'negerend' en wel ineens aan je andere zij hebben (jij tussenin)... en zo ga je uitbouwen.

Zeer belangrijk is dat je haar eigenlijk negeert, ook als je op haar focust (wat als gedachtes) sturen energie naar haar ... en dat kan ze nog niet aan.

Als je op termijn wel gaat focussen op haar... hou je energie zoveel mogelijk bij jezelf. Ontspannen houding (iets door je knieen, ademhaling laag, losse ontspannen armen)... Ook met energie kan je kietelen, aankloppen of direct binnenlopen.

En zorg dat je intentie altijd (!!) goed is. Dat straal je uit en dat pikt ze direct op. Heb je een kort-lontje dag... wegwezen. Rotbui... wegwezen ;-)

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 23:49

Ariebren schreef:

Bovendien is ze er pas een maand. Ze heeft nogal wat te verwerken, transport, handelaar, nu weer verhuisd. Hoelang heeft ze bij de handelaar gestaan?
Een gevoelig paard kan er wel een jaar over doen om zich ergens helemaal thuis te voelen. Geef haar tijd.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 23:51

DeMolenhoek schreef:
Nog eens voor de duidelijkheid. Dit is echt geen HELP WAT MOET IK DOEN! topic. Ik heb ervaring genoeg maar ben vooral op zoek naar andere meningen en invloeden. Ik werk zelf al met grondwerk etc. Maar zoals ik al zei, ze lijkt emotieloos, de enigste prikkel die ze doorkrijgt is angst.

Angst is ook een emotie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 23:52

Ja, dat een paard er lang over doet weet ik. En ze mag gerust weglopen etc. Maar dat schoppen en gericht aanvallen is me er nu net iets te veel aan. Bij de handelaar stond ze een jaar.

En ik zeg het toch? De enigste prikkel is angst ;) Maar als je wilt dat ik prikkel verander in emotie is dat voor mij ook goed :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 23:58

DeMolenhoek schreef:
Ja, dat een paard er lang over doet weet ik. En ze mag gerust weglopen etc. Maar dat schoppen en gericht aanvallen is me er nu net iets te veel aan. Bij de handelaar stond ze een jaar.

En ik zeg het toch? De enigste prikkel is angst ;) Maar als je wilt dat ik prikkel verander in emotie is dat voor mij ook goed :)

:o Nee, elke prikkel vanuit een mens geeft angst. En op dat moment is de mogelijkheid om te leren en na te denken op slot. Paard dat zo weinig reactie toont voorafgaand aan fight reactie is daarom zo gevaarlijk.