Lepel schreef:Tja , denk dat ik dan net de verkeerde heb getroffen .
Ik kocht ze in ( alszijnde) en had ze dan een week of wat op mijn weide open of op stal .... Eer ze op transport gingen naar NL.
De eerste tijd ging het wel , maar later werden ze gewoon niet leuk ...
Uitbreken , andere paarden in elkaar meppen met de achterpoten , de stal afbreken en ga zo maar door....
Ik had er ook eentje van mijzelf bij mij staan en dat was een schatje( brükshäst) , maar van de ( hoeveel zijn het er geweest ? ) zeg maar 20 paarden die ik dus van heel dichtbij heb meegemaakt was ik over 2 heel tevreden , de anderen mochten van mij zo weer weg ..... veel te veel temperament....
Had dat niet te maken met vele wisselingen, voer of dergelijke.
Op de baan worden ze flink volgestopt met krachtvoer (de dravers dus). Ze hebben een tijdje nodig om te aclematiseren, maar dan kun je er fijne paarden aan hebben. Ze zijn erg gewild in barokdressuur omdat ze net wat meer te bieden hebben in dressuur dan bv een bruks.
Maar het zijn gewoon paarden die tijd nodig hebben. Onze merrie heeft echt een paar maanden nodig gehad om te wennen, maar is echt een persoonlijkheid en past perfect bij mijn man, van wie ze is. En hij is dus echt beginnend ruiter. Maar hij houdt wel van dieren met karakter. Dat hebben ze wel en dat moet je gewoon kunnen waarderen.
Ik zou echt mijn hand niet omdraaien voor een NZ draver, maar dan wel zo'n paard echt een kans geven.
Veel wisselingen en kortdurende verblijven halen niet het beste naar boven in een paard.
De Bruks heeft ook veel karakter, maar is meer trekpaard en als je dit soort karakters weet te waarderen, ideale recreatie paarden.
Maar goed... dat is of topic. Ik bedoel alleen te zeggen dat een NZ bruks een leuk paard kan zijn in de gewilde kleuren, vanwege bouw en afmeting. (mijn man wil niets anders meer hier in de wei dan nordsvensk)