Ik weet inmiddels waar ik op moet letten
Thanx allemaal

Nu lekker slapen.....
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Ninx schreef:Ik zou het niet doen geloof ik...
90 kilo is serieus overgewicht, tenzij ze vreselijk lang is... maar hoe vaak kom je dat tegen?
Sobere rassen zijn vaak ook korter/ compacter, en hebben nu eenmaal een korter zadel nodig... en zadel waar een flinke bips dus niet altijd in past.
Dan zijn er zowel voor jouw paard, als voor deze verzorgster betere matches te verzinnen.
Een paardenrug is een hangbrug, en blijft altijd iets waar je met zorg mee om moet gaan.... het zijn zeer sterke dieren, maar dan meer om trekken, en niet zozeer om een dergelijk gewicht zo lang en vaak te dragen.
marjoleinft schreef:een paard met een korte rug kan meer dragen als een paard met een lange rug.
Ninx schreef:marjoleinft schreef:een paard met een korte rug kan meer dragen als een paard met een lange rug.
Dat kan zo zijn, maar een korte rug heeft een kort zadel nodig... en daar past nu eenmaal maar een bips in tot een bepaalde maat... anders zit men op de lepel (wat je regelmatig op foto's terugziet) en dat is bijzonder pijnlijk voor een paard....
Daarbij neemt in beweging het gewicht toe... ik zal het een opzoeken, maar in draf zou je gewicht/ de gewichtsdruk tot 3x toenemen... dan zit je dus op een gewicht van 3 x 90.

Ninx schreef:marjoleinft schreef:een paard met een korte rug kan meer dragen als een paard met een lange rug.
Dat kan zo zijn, maar een korte rug heeft een kort zadel nodig... en daar past nu eenmaal maar een bips in tot een bepaalde maat... anders zit men op de lepel (wat je regelmatig op foto's terugziet) en dat is bijzonder pijnlijk voor een paard....
Daarbij neemt in beweging het gewicht toe... ik zal het een opzoeken, maar in draf zou je gewicht/ de gewichtsdruk tot 3x toenemen... dan zit je dus op een gewicht van 3 x 90.
vuurneon schreef:Ik weet dat BMI niet alles zegt, maar met 1.90 m heeft diegene een gezond gewicht bij 90 kilo (is de BMI wel aan de hoge 'gezonde' kant )
Dus dat zal al vrij lang worden op je paard.
(in het verlengde van de post van Ninx, voor de beeldvorming. Ik verwacht daarom ook niet dat ze in je zadel zal passen)
Maar aan de andere kant hoeft het iid geen probleem te zien. Maar ik snap echt goed je twijfel!
Dit moet je eerst echt in levende lijve zien om te kunnen zeggen; wel of niet.
Als rijden niet direct prioriteit heeft maakt het Sowieso niet uit natuurlijk.
Nuage schreef:Nou zo te lezen kan bijna de helft van de tinkereigenaren z'n paard wel wegdoen. Wat een onzin zeg. Mijn man weegt ook 90 kg en is 1,83 en hij is echt niet flink op welke manier dan ook. Die rijdt prima op onze Tinker en op alle manegepaarden.
marjoleinft schreef:met het zadel heb je gelijk.
maar dan nog heb je korte zadels met zitmaten ook tot 20 inch.
en 18 inch als je daar al niet in past dan heb je echt een mega reet.
en ik kan spreken uit ervaring.
ik woog 6 jaar terug 130 kg en reed ook op mijn paard met een 18 inch zadel en daar zat ik goed in en zat ook niet te krap.
lag voor ons beiden goed.
ik vind zelf dat er een beetje overdreven over gedaan word.
90 is helemaal niet te zwaar voor een paard.
ze zijn niet van poedersuiker gemaakt.
vroeger gingen er rustig 2 volwassen mannen op een paard zitten en die paarden mankeerde ook niks.
Nuage schreef:Veel tinkereigenaren zijn flink jaJuist omdat het een ras is wat meer kan dragen en toch niet zo groot is.
Nuage schreef:Hier heb je 90 kg op een tinker. Wat nou niet fit? Er zijn nou eenmaal mensen die 90 kg wegen. En wat is er vreemd aan een paard zoeken dat bij je past?
Mias schreef:Ik rij zelf 3 keer in de week op mijn kruising tinker.
Ik weeg zelf 89 kilo en ik ben 1.69 mijn paard heeft een schofthoogte van ongeveer 1.57.
Ik rij haar met een 17,5 inch zadel, dat gaat prima, ik pas er perect in.
Ik rij mijn paard nu 3 jaar, ik heb nog nooit aan haar gemerkt dat ze problemen met mijn gewicht heeft.
Zelfs een volbloed arabier watik een tijdje heb gereden met schofthoogte van 1,48? Had geen last van mij.
Als ze in het zadel past en ze rijd netjes en de pony heeft geen hinder van haar (iets wat je snel genoeg ziet) waarom zou je er dan een probleem van gaan maken?

Ken je het verhaal niet van de bodybuilder? Vindt je niet erg doordacht in je antwoorden en een beetje over één kam strijken. En zeker naar de zwaardere mensen toe is die opmerking wat kortzichtig. 
Nuage schreef:Maar als ik nou een fokmerrie heb die misschien 8x per jaar wordt bereden. Even bakhobbelen niks meer. Ik verwacht geen fitheid van haar. Mag het dan wel?
Maar je kunt in zijn geheel fitter worden.