[TI] verorgster van 90 kg.. graag advies

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-12 01:25

Nou ik ga het serieus bekijken zondag.
Ik weet inmiddels waar ik op moet letten

Thanx allemaal _/-\o_

Nu lekker slapen..... :z

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 01:27

Ninx schreef:
Ik zou het niet doen geloof ik...
90 kilo is serieus overgewicht, tenzij ze vreselijk lang is... maar hoe vaak kom je dat tegen?

Sobere rassen zijn vaak ook korter/ compacter, en hebben nu eenmaal een korter zadel nodig... en zadel waar een flinke bips dus niet altijd in past.
Dan zijn er zowel voor jouw paard, als voor deze verzorgster betere matches te verzinnen.

Een paardenrug is een hangbrug, en blijft altijd iets waar je met zorg mee om moet gaan.... het zijn zeer sterke dieren, maar dan meer om trekken, en niet zozeer om een dergelijk gewicht zo lang en vaak te dragen.

Eens eens eens

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 01:27

marjoleinft schreef:
een paard met een korte rug kan meer dragen als een paard met een lange rug.

Dat kan zo zijn, maar een korte rug heeft een kort zadel nodig... en daar past nu eenmaal maar een bips in tot een bepaalde maat... anders zit men op de lepel (wat je regelmatig op foto's terugziet) en dat is bijzonder pijnlijk voor een paard....
Daarbij neemt in beweging het gewicht toe... ik zal het een opzoeken, maar in draf zou je gewicht/ de gewichtsdruk tot 3x toenemen... dan zit je dus op een gewicht van 3 x 90.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 01:28

Ik weet dat BMI niet alles zegt, maar met 1.90 m heeft diegene een gezond gewicht bij 90 kilo (is de BMI wel aan de hoge 'gezonde' kant )
Dus dat zal al vrij lang worden op je paard.
(in het verlengde van de post van Ninx, voor de beeldvorming. Ik verwacht daarom ook niet dat ze in je zadel zal passen)
Maar aan de andere kant hoeft het iid geen probleem te zien. Maar ik snap echt goed je twijfel!
Dit moet je eerst echt in levende lijve zien om te kunnen zeggen; wel of niet.
Als rijden niet direct prioriteit heeft maakt het Sowieso niet uit natuurlijk.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 01:42

Nou zo te lezen kan bijna de helft van de tinkereigenaren z'n paard wel wegdoen. Wat een onzin zeg. Mijn man weegt ook 90 kg en is 1,83 en hij is echt niet flink op welke manier dan ook. Die rijdt prima op onze Tinker en op alle manegepaarden.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 01:45

Ninx schreef:
marjoleinft schreef:

Dat kan zo zijn, maar een korte rug heeft een kort zadel nodig... en daar past nu eenmaal maar een bips in tot een bepaalde maat... anders zit men op de lepel (wat je regelmatig op foto's terugziet) en dat is bijzonder pijnlijk voor een paard....
Daarbij neemt in beweging het gewicht toe... ik zal het een opzoeken, maar in draf zou je gewicht/ de gewichtsdruk tot 3x toenemen... dan zit je dus op een gewicht van 3 x 90.

met het zadel heb je gelijk.
maar dan nog heb je korte zadels met zitmaten ook tot 20 inch.
en 18 inch als je daar al niet in past dan heb je echt een mega reet.
en ik kan spreken uit ervaring.
ik woog 6 jaar terug 130 kg en reed ook op mijn paard met een 18 inch zadel en daar zat ik goed in en zat ook niet te krap.
lag voor ons beiden goed.
ik vind zelf dat er een beetje overdreven over gedaan word.
90 is helemaal niet te zwaar voor een paard.
ze zijn niet van poedersuiker gemaakt.
vroeger gingen er rustig 2 volwassen mannen op een paard zitten en die paarden mankeerde ook niks.

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 01:46

Tuurlijk gaat dat lukken mits inderdaad met het juiste tuig. Maar een barebackpad kost niet veel en valt heel fijn op te rijden door ieder gewicht.
Kijk naar een gemiddelde arabier die mannen van 80-90 kg door de woestijn sjouwen.

Ik weeg zelf rond de 78 kg en ben 1,62.
Ik rijd mijn Andalusiër merrie en mijn tinker welke beide niet boven de 1,50 uitkomen met gemak.
Heb op Tom mijn tinker van de zomer een vrouw van ik denk zo'n 100-110 kg gehad. Ook dit ging prima.
Het zijn sterke dieren en rollen zomaar niet om.

Ik denk dat we ons meer zorgen moeten maken om de schade die we onze paarden aanrichten met verkeerd gebruik van hulpteugels en te vroeg inrijden. Dan een gewicht van een ruiter. Ook al zou het een bonkend dood gewicht zijn zou zo'n dier het nog met gemak rond kunnen dragen. Mits het dier op de juiste leeftijd is en geheel volgroeid en sterk in de botten en spieren. En geen lichamelijke manko's heeft.

Dus ik denk dat je je weinig zorgen hoeft te maken. Wel zou ik opstappen met een krukje maar dat raad ik ieder persoon met ieder gewicht aan als je kijkt naar welk tegendruk dit geeft op de rug.

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 01:48

Mijn tink heeft een extreem korte rug met het juiste maatwerk zadel kun je daar tot 17,5-18 inch op kwijt.
Daarnaast is er altijd nog een barebackpad en super voor de ruiter daar leer je pas van zitten ;)

Ninx schreef:
marjoleinft schreef:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 02:04

vuurneon schreef:
Ik weet dat BMI niet alles zegt, maar met 1.90 m heeft diegene een gezond gewicht bij 90 kilo (is de BMI wel aan de hoge 'gezonde' kant )
Dus dat zal al vrij lang worden op je paard.
(in het verlengde van de post van Ninx, voor de beeldvorming. Ik verwacht daarom ook niet dat ze in je zadel zal passen)
Maar aan de andere kant hoeft het iid geen probleem te zien. Maar ik snap echt goed je twijfel!
Dit moet je eerst echt in levende lijve zien om te kunnen zeggen; wel of niet.
Als rijden niet direct prioriteit heeft maakt het Sowieso niet uit natuurlijk.

Bekijk het gewoon als gewicht, niet als overgewicht. Het zal het paard worst wezen, 90 kilo is 90 kilo. En die 90 kilo kan mee bewegen of niet. Of het nu een man is van 1.90 of een man van 1.60.
Hier ook niemand zwaarder dan 80 kilo op het paard en he liefst nog minder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 02:07

Nuage schreef:
Nou zo te lezen kan bijna de helft van de tinkereigenaren z'n paard wel wegdoen. Wat een onzin zeg. Mijn man weegt ook 90 kg en is 1,83 en hij is echt niet flink op welke manier dan ook. Die rijdt prima op onze Tinker en op alle manegepaarden.

Waarom kan de helft van de tinkereigenaren zijn paard weg doen dan, is de helft te zwaar?

Het maakt ook niet uit of je flink bent, doet niets af aan het gewicht wat het paard moet mee dragen toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 02:09

marjoleinft schreef:
met het zadel heb je gelijk.
maar dan nog heb je korte zadels met zitmaten ook tot 20 inch.
en 18 inch als je daar al niet in past dan heb je echt een mega reet.
en ik kan spreken uit ervaring.
ik woog 6 jaar terug 130 kg en reed ook op mijn paard met een 18 inch zadel en daar zat ik goed in en zat ook niet te krap.
lag voor ons beiden goed.
ik vind zelf dat er een beetje overdreven over gedaan word.
90 is helemaal niet te zwaar voor een paard.
ze zijn niet van poedersuiker gemaakt.
vroeger gingen er rustig 2 volwassen mannen op een paard zitten en die paarden mankeerde ook niks.

Wil je zeggen dat je met 130 kilo exclusief tuig op een paard ging rijden? En ik lees ook al iemand die 110 kilo op het paard parkeert? Ik vind dat echt veel te zwaar om op een paard te gaan zitten, laat staan rijden.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 02:12

Veel tinkereigenaren zijn flink ja :j Juist omdat het een ras is wat meer kan dragen en toch niet zo groot is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 02:13

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 02:15

Nuage schreef:
Veel tinkereigenaren zijn flink ja :j Juist omdat het een ras is wat meer kan dragen en toch niet zo groot is.

Dus als ik het goed begrijp, koop je een paard die bij je gewicht past, ipv je gewicht aan te passen aan het paard? Ik nam altijd aan dat je als ruiter fit probeert te zijn, wordt immers ook van het paard verwacht?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 02:18

Hier heb je 90 kg op een tinker. Wat nou niet fit? Er zijn nou eenmaal mensen die 90 kg wegen. En wat is er vreemd aan een paard zoeken dat bij je past?

Afbeelding

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 02:21

Ik rij zelf 3 keer in de week op mijn kruising tinker.
Ik weeg zelf 89 kilo en ik ben 1.69 mijn paard heeft een schofthoogte van ongeveer 1.57.
Ik rij haar met een 17,5 inch zadel, dat gaat prima, ik pas er perect in.
Ik rij mijn paard nu 3 jaar, ik heb nog nooit aan haar gemerkt dat ze problemen met mijn gewicht heeft.
Zelfs een volbloed arabier watik een tijdje heb gereden met schofthoogte van 1,48? Had geen last van mij.

Als ze in het zadel past en ze rijd netjes en de pony heeft geen hinder van haar (iets wat je snel genoeg ziet) waarom zou je er dan een probleem van gaan maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 02:26

Nuage schreef:
Hier heb je 90 kg op een tinker. Wat nou niet fit? Er zijn nou eenmaal mensen die 90 kg wegen. En wat is er vreemd aan een paard zoeken dat bij je past?

En hoeveel vrouwen (veelal toch degenen die paardrijden) van 90 kilo ken jij die fit zijn? En dat zijn toch veelal de ruiters van tinkers. Maar goed ik wil geen 90 kilo op mijn paard, fit of niet.

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 02:27

Mias schreef:
Ik rij zelf 3 keer in de week op mijn kruising tinker.
Ik weeg zelf 89 kilo en ik ben 1.69 mijn paard heeft een schofthoogte van ongeveer 1.57.
Ik rij haar met een 17,5 inch zadel, dat gaat prima, ik pas er perect in.
Ik rij mijn paard nu 3 jaar, ik heb nog nooit aan haar gemerkt dat ze problemen met mijn gewicht heeft.
Zelfs een volbloed arabier watik een tijdje heb gereden met schofthoogte van 1,48? Had geen last van mij.

Als ze in het zadel past en ze rijd netjes en de pony heeft geen hinder van haar (iets wat je snel genoeg ziet) waarom zou je er dan een probleem van gaan maken?

Helemaal mee eens :)
Menig paard met een ruiter van 50kg en een flink knellend zadel piept harder.
Vindt dit hele gebeuren weer echt iets voor het betuttelende van de mens.
We willen aan alles limieten en cijfertjes koppelen het liefst met zoveel mogelijk definities en richtlijnen.
Dit is nu echt iets wat bij de natuur van zo'n dier ligt en niet door mensen in kaders te brengen is.
Want hoe verklaren we dan dat menig arabier in de oudheid dag in dag uit rondsjouwen met zware mannen of bepakken wel allemaal een mooie leeftijd bereikten?
En onze huidige sportpaarden met van peesbeschermer tot ruitergewicht alles uitgemeten de 7 jaar in veel gevallen nog niet haalt.

Je mag gewicht niet aan fit zijn koppelen ;) Ken je het verhaal niet van de bodybuilder? Vindt je niet erg doordacht in je antwoorden en een beetje over één kam strijken. En zeker naar de zwaardere mensen toe is die opmerking wat kortzichtig.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 02:29

Who cares of iemand fit is, als het paard er geen last van heeft dan heeft hij er geen last van.

Eens met Steffy :j

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 02:31

Voor het geval er twijfels ontstaan over de leeftijden die de Arabieren bereikten kijk in de oude stamboek documenten die jaren maar dan jaren terug gaan en je hebt het antwoord ;)

Als je daarnaast echt zo begaan bent met de natuurlijke kunnen van je paard moet je er helemaal niet op gaan zitten want hier zijn ze voor geen enkel gewicht ooit voor bestemd.
Tenzij je de oude geschriften geloofd waar paarden al in vroege afbeeldingen als lastdier gebruikt werden.
Laatst bijgewerkt door Stephannie7 op 24-03-12 02:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 02:34

@ Steffyentom
Toch vind ik het altijd apart. Men heeft een paard, het paard loopt zoveel keer per week onder de man en we verwachten dat hij dat kan, we verwachten fitheid en looplust. Maar van de ruiter verwachten we wat dat betreft vrij weinig. Ik blijf dat raar vinden.

Waarom grijp je gelijk terug naar dunne slecht rijdende ruiters, is net zo vervelend idd en waarom terug grijpen naar de oudheid? Is toch wat achterhaald, we zijn inmiddels een stukje wijzer. Lang leven betekent niet automatisch een leven zonder pijn of iets dergelijks, leeftijd zegt niet altijd zoveel over paardenwelzijn.

Gewicht mag je voor een normaal mens prima aan fitheid koppelen, voor de gemiddelde vrouw maakt de spiergroei niet veel uit voor je bmi. Dat is niet kortzichtig en zeer doordacht en logisch ook.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 02:35

Maar als ik nou een fokmerrie heb die misschien 8x per jaar wordt bereden. Even bakhobbelen niks meer. Ik verwacht geen fitheid van haar. Mag het dan wel? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 02:38

Nuage schreef:
Maar als ik nou een fokmerrie heb die misschien 8x per jaar wordt bereden. Even bakhobbelen niks meer. Ik verwacht geen fitheid van haar. Mag het dan wel? :+

Nee, ik vind gewoon dat je met gewicht boven een bepaald aantal kilo's niet meer op een paard moet gaan zitten. En misschien heeft ie er in een uurtje geen last van, maar misschien wel als hij structureel met een te zware ruiter op zijn rug moet rondlopen.

Nuage

Re: verorgster van 90 kg.. graag advies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 02:40

Oke dan zijn we het gewoon nergens over eens, qua dit onderwerp dan, vrees ik :)

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 02:41

Ik denk dat je mij na het lopen bij een personal trainer etc. weinig over fitheid hoeft te vertellen ik zeg ook nergens dat een ruiter niet fit moet zijn. Zeg alleen dat jou mening over iedereen boven een bepaald gewicht niet fit zou zijn een beetje kortzichtige gedachten is.
Daarnaast wil sporten en diëten niet zeggen dat je afvalt ;) Maar je kunt in zijn geheel fitter worden.

Daarnaast is niet alles uit de oudheid goed maar als zo'n grote groep dieren van een ieler postuur er niet onder geleden heeft kun je toch concluderen dat het niet dermate slecht voor ze geweest is.
En ieder paard heeft in zijn carrière wel eens last of pijn. Doordat wij ze dingen leren gaan ze hun spieren op een andere manier gebruiken en kunnen ze net als wij spierpijn hebben. Dan moeten we zoals ik eerder zij er geheel niet op gaan zitten. Als je paarden welzijn daaronder verstaat.
De reden dat ik de slanke ruiter erbij haal is omdat jij die ziet als fit dus zodoende die even aanhaal. Welke een paard dus net zo goed en waarschijnlijk veel vaker gezien het veelal gebruik van slecht tuig zal pijnigen.

Denk dat er voor het paardenwelzijn in Nederland nog een flinke kruistocht gemaakt kan worden maar er op dit gebied toch wat overtrokken gereageerd wordt.