[TI] tinker Blaze weer leverproblemen + de shet ook HELP!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

snowdon

Re: tinker Blaze weer leverproblemen + de shet ook HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:38

Heftig hoor, ik blijf je even volgen... so keep us posted!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 21:43

maar is er wel eens bloed onderzoek gedaan op leverbot?
Of alleen mestonderzoek?Dat is niet echt betrouwbaar ,en van leverbot zie je niets in de mest.
Die zitten in de gangen van de lever.

misshien is het nu eens tijd het regulier aan te pakken?Aangezien je in jaren nog geen fit paard hebt gehad....dat wil toch wel zeggen dat het helemaal niet goed gaat.

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 22:50

specifiek bloedonderzoek op leverbot bestaat niet ...de GGt waarde is wel een indicator , maar zegt ook niet specifiek dat het leverbot is
het VMDC schijnt de zeef schud methode te gebruiken om leverbot eieren in demest te traceren en dat is het enigste wat nog een beetje te vertrouwen is , maar verders is er nog geen echte goede test

zijn ze wel hard mee bezig zei de arts ...die was vorige week toevallig op een lezing geweest ...maar het duurt nog even voor die test echt accuraat is

maar zoals ik al in mijn vorige berichten zei ....ben ik ook van plan om het nu niet alleen homeopatisch aan te pakken ....ik gebruik de homeopatische manier erbij om het lichaam te reinigen en de lever en de milt etc. te ondersteunen
en de vorige keer 4 jaar geleden was er ook niemand die verder onderzoek opperde ....alleen de prednison werd aanbevolen toen
en toen was ik zelf ook nog nit zover qua lering en lezing enz. , als ik nu ben...toen nam ik alles aan wat ze zeiden en nu dus niet meer, nu ga ik mijn eigen gevoel volgen

en maandag ga ik navragen voor het middel tegen leverbot en de mannen daar ongeacht de testuitslag mee behandelen zodat de leverbot straks owiezo uitgesloten kan worden
en verders staat waarschijnlijk de leverecho en leverbiopt in de planning en over 4 weken weer bloedonderzoek

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 10:18

verstandig :j
prednison wordt inderdaad gebruikt als er sprake is van een ontstoken lever,en natuurlijk zal het werken,maar als de oorzaak waarom de lever ontsteekt niet achterhaalt wordt ,helpt het maar even.

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 10:25

4 jaar geleden had hij inderdaad een flink ontstoken lever (erbij) ..hij had toen ook dagen 41,5 koorts wat ze niet gedaald kregen , maar dit keer alleen bij billy wat ontstekingsbeeld in het bloed , maar dat kon ook komen omdat hij bloed geprikt is , toen hij niet lekker was zeiden ze
toen werd bij laarakker ook gemeten dat er jacobskruiskruid in het spel was....

toen was blaze ook echt doodziek , maar nu staan beide mannen er gewoon fit bij , billy is gisteren nog een uur aan het rennen geweest in de paddock :?

nu is de situatie dus anders vind ik omdat ze het allebei hebben , dus ze moeten of beide leverbot hebben of beide iets gegeten hebben of beide???????

BRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 10:51

De leverwaardes zijn idd om van te schrikken zuzu.
Ik heb vergelijkbaar hoge waardes gezien bij mijn paard een maand of 3 geleden, ws als gevolg van medicijnschade (buut).
Nu hebben we (na reinigingskuur lever) nogmaals bloed laten testen en zijn de waardes gelukkig weer in orde. De lever kan zich dus een heel eind herstellen.
Is er ook getest op lyme of andere door teken over te brengen ziektes? Dat is het eerste dat in mijn hoofd opkomt na het lezen van je verhaal.
Veel sterkte en beterschap met je paarden. :(:)

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 11:00

Heb je er al eens aan gedacht om met dit verhaal naar de universiteitskliniek in Utrecht te gaan?
Niet om jouw DA in diskrediet te brengen, maar als het mijn paarden geweest waren, zou ik echt willen dat de onderste steen boven kwam.

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 11:04

utrecht ga ik nooit niet heen met mijn dieren ....is gewoon en fabriek in mijn ogen ......

ik ben momenteel aan het nadenken over of misschien naar lingehoeve in lienden daar lees ik ook goede verhalen over ....

mijn dierenarts komt bij mij eigenlijk alleen voor bloedonderzoeken en koliekgevallen , als er verdere dingen aan de hand zijn , ga ik al denken aan een kliniek .....toevallig zitten we er thui net over te pratn , dat ik liever geen wek wil wachten op een biopt , maar het liefst maandag of uiterlijk dinsdag het paard wil inladen om naar een kliniek te gaan ...

lyme is inderdaad volgens mij nog nooit getest ......ga ik even onthouden!

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 11:10

goh ik zit net je hele verhaal telezen ik wist wel dat blaze weleens wat had gehad maar dat het zo heftig is.
Je denkt dat je alles voor elkaar hebt eigen stalletje eigen wei maar dat zie je dat is geen garantie.Als ik je auto zie staan kom ik weleens kijken bij je.
ik zag je trailer al staan gisteren staat die al klaar voorals je naar een kliniek gaat?

_daf_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 11:37

heftig verhaal al heb ik het wat vluchtig doorgelezen,
don't shoot me dus als ik ergens overheen gelezen heb maar:
Wat drinken de paarden. Ja, voeding heeft invloed op de lever, maar het drinkwater even zoveel. Een overvloed aan ijzer of mangaan kan grote problemen met de lever (en daarop volgend de omgang met voedsel) geven. Krijgen ze eigen water en is er een wateronderzoek gedaan. Zet ze sowieso als ze op eigen water staan op WOGwater zou ik aanraden.

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 12:06

inderdaad trailer staat klaar voor je weet maar nooit wat je aantreft voor als je op de wei aankomt....

ik weet dat ik me niet hoef te verantwoorden , maar ik wil graag iets uitleggen
ik snap dat velen van jullie zullen denken waarom heb je in godsnaam 4 jaar aangemodderd met blaze ...dat besef ik me nu zelf ook heel goed , waarom lag alle vertrouwen bij de behandeling van laarakker???????

ik wil hiermee niet zielig doen en niet klagen , maar de situatie uitleggen hoe het soms komt dat mensen in een soort van zombie status door het leven gaan op een gegeven moment en dan misschien alles niet meer goed zien of aanvoelen of hoe je het ook noemt

ik ben toen bij laarakker beland omdat de ene arts zei afwachten en de andere er ook geen heil in zag en zei prednison ...laarakker heeft toen binnen 3 maanden de leverwaardes weer goed gekregen , dus ik dacht dit is de methode en daar ga je dan mee door ....
en dan denk je over een halfjaartje zal blaze wel weer fitter worden en als hij dat dan nog niet bleek te zijn , dan probeer je dit eens en dan probeer je dat weer eens en dan ga je een eigen wei huren omdat hij op stal niet aard en dan lijkt het beter te gaan op de wei en dan weer niet en dan probeer je weer dit en dan weer dat en dan kijk je het weer eens een halfjaar aan en misschien in het voorjaar dat het weer beter zal gaan en dan komt er weer een verhuizing tussendoor en zeg je tegen jezelf daar moet je hem ook weer even een halfjaartje de tijd voor geven om te wennen en weer wat druppels zo en weer wat poeders zus en zo gaan de jaren voorbij

nu vraag ik mij af ....heb ik er dus wel goed aan gedaan om op die methode te blijven vertrouwen????

inderdaad denken mensen vaak ...zo die heeft het goed voor elkaar ...ze werkt niet ,heeft een auto ...een leuk huis samen met vriend ..een eigen wei gekocht ...2 paarden een hond en andere dieren ...en alles kan en alles mag ....
maar daarachter gaat vaak wat anders schuil , wat mensen niet zien ....

ik ben al 12 jaar chronisch ziek dat is een zwaar leven en ales waar mijn leven uit bestaat is viend - huishouden en mijn dieren....

wij hebben veel tegenslag en dat gaat hier zo van ...klap, na klap, na klap , na klap ...zonder adempauzes al dik 10 jaar lang

het is niet dat ik er niet veel voor over heb of het geld er niet voor overheb ...in tegendeel juist ..alles voor de dieren ...maar dan ook alles
ik denk dat ik murm geslagen ben door de jaren heen

1e hond ziekte van chrohn- operatie - veel prednison en antibiotica - lupus auto immuun ziekte - alle tenen van alle poten geamputeerd dor lupus - maagtorsie vlak erna - uiteindelijk vorig jaar ingeslapen na 9 jaar intensief ermee bezig zijn geweest dag in dag uit ...we woonden haast bij de dierenarts

koop je in februari vorig jaar een nieuwe pup , frisse start ...2 weken later bloedplassen - veel onderzoeken -niets vinden - uiteindelijk 13 weken leeftijd zware operatie veel biopten genomen, blaaswand helemaal verkalkt, dus half verwijderd - uitslag onbekend - verder zoeken - bloed blijven plassen - 8 maanden leeftijd nier verwijderen - nu 1 jaar oud nog steeds bloed plassen ...we zijn nu zelfs bezig een rechtszaak daarvoor op te starten tegen fokker

in de tussentijd poes 3 jaar oud penisamputatie ..2 dagen na operate nierfalen ...poes inslapen

zwerfpoes in huis halen , laten steriliseren ...gaat fout wond barst open ...weer operatie

kitten uit asiel halen ...niesziekte jaar aan het tobben ....daarna blaasgruisproblemen

ben al aan de 3e papegaai bezig ...ook allemaal ellende

in 1 jaar tijd 2 konijnen dood aan gasbuikjes en maagtorsie

begin je aan kippen ....paar weken later coccidiose

nieuwe kippen en eenden .....jaar later ernstige ziekte in de groep ..... 2 eenden dood en 2 moeten laten inslapen

en zo vergeet in vast nog een heleboel ziektegevallen ....al mijn dieren mankeren wat

heel je leven wil je al een eigen paard ....heb je 15 jaar niet gereden ben je 30 jaar oud en dan kom je de liefde van je leven tegen ...blaze .... binnen 2 maanden blijkt hij klophengst te zijn en krijgt hij bloedarmoede ..verhuizingen van stal ...8 x zware gaskolieken en verstoppingskolieken ...kliniekopnames ....jaar later leverproblemen

koop je billy , laat je hem voor zijn eigen bestwil castreren en gaat ook dat gruwelijk fout.....maanden toppen ...grote operatie ...4 weken kliniek

ik wil hier dus niet mee klagen , maar mee duidelijk maken dat wij hier dag in dag uit geconfronteerd worden met zieke dieren en dan niet zomaar ziek , maar gelijk grote problemen en daar moet je dan mee dealen ...geestelijk ....fysiek en vooral financieel met maar 1 salaris....maar wel met de instelling alles moet geprobeerd worden , koste wat kost...zijn ze te redden dan gaan we ervoor..
en vriendlief maarwerken en werken ....

en in de loop der jaren door al die dierenprobemen ( en dan nog de gewone dagelijkse problemen en chronisch ziek zijn ) voel ik nu dat de rek er dan een beetje uit gaat en waarschijnlijk zie je alles dan niet meer helder

ik sta in de overlevingsmodus ... tunnelvisie ...zombieachtig door het leven ....doen wat er moet gebeuren ...niet klagen maar dragen en vooral doorgaan en oplossingen zoeken voor alle dierenproblemen die zich vaak ook nog eens zeer snel op elkaar opvolgen of tegelijkertijd afspelen...dierenartsbezoeken ...altijd maar internet afstruinen op zoek naar antwoorden en oplossingen ...zieke dieren goed verzorgen en er voor ze zijn

het enge is , je schrikt op een gegeven moment nergens meer van ...als de dierenarts dan zegt dat er een nier uit moet bij je pup ...ja is goed doe maar ...of dat je het over de dagelijkse boodschappen hebt en het word doodnormaal voor je omdat je continue met van die erg dingen geconfronteerd word .... je praat niet meer gewoon over een virusje of een diarree of een manke poot

leverwaarde van 500 schrik ik dan dus waarschijnlijk ook niet meer genoeg van op het moment zelf .....maar het besef is er nu wel ...geloof me maar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

sorry , maar ik wilde dit toch echt even uitleggen en niet om medelijden te wekken , want ik ben niet zielig ...ik heb zelf voor die dieren gekozen , dus ik neem daar ook volle verantwoordelijkheid voor .... ik wilde toelichten hoe het komt dat je soms 4 jaar blijft aanmodderen ..... en zou niet willen dat mensen denken dat ik niet genoeg voor mijn dieren overheb of er liever niet teveel geld aan uitgeef ( als voorbeeld alleen vorig jaar al 8000 euro aan dierenartskosten dus dan kan je wel indenken wat de afgelopen jaren aan kosten zijn geweest en dus ook de finaciele kant geeft heel veel zorgen !!!!!!!!!!!!!!!)

mijn dieren zijn mijn leven ....mijn zuurstof!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 12:07

uhhhmmmm water :o ...komt gewoon uit de kraan

zijn er trouwens ook zoiets als voedingsdeskundigen voor paarden ...zodat ik alles wat ik voer en alle supplementen en druppels daarbij en hoe de paarden staan qua hoeveelheid ( of gebrek daaraan) gras eens daarmee onder de loep zou kunnen nemen?
meegenomen de lichamelijke problemen die de mannen hebben

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 12:21

Citaat:
ik ben toen bij laarakker beland omdat de ene arts zei afwachten en de andere er ook geen heil in zag en zei prednison ...laarakker heeft toen binnen 3 maanden de leverwaardes weer goed gekregen , dus ik dacht dit is de methode en daar ga je dan mee door ....
en dan denk je over een halfjaartje zal blaze wel weer fitter worden en als hij dat dan nog niet bleek te zijn , dan probeer je dit eens en dan probeer je dat weer eens en dan ga je een eigen wei huren omdat hij op stal niet aard en dan lijkt het beter te gaan op de wei en dan weer niet en dan probeer je weer dit en dan weer dat en dan kijk je het weer eens een halfjaar aan en misschien in het voorjaar dat het weer beter zal gaan en dan komt er weer een verhuizing tussendoor en zeg je tegen jezelf daar moet je hem ook weer even een halfjaartje de tijd voor geven om te wennen en weer wat druppels zo en weer wat poeders zus en zo gaan de jaren voorbij

nu vraag ik mij af ....heb ik er dus wel goed aan gedaan om op die methode te blijven vertrouwen????

Hij kan veel weer goed krijgen, maar soms is een orgaan zo beschadigd, dat dat nooit meer optimaal wordt. Bovendien heb je het orgaan, EN de orgaanenergie, dat zijn 2 verschilldne dingen.

Ben benieuwd wat een leverbiopt laat zien.

V.w.b. de tegenslagen, kregen de dieren met blaasgruis hetzelfde voer?

Jaar na jaar tegenslagen, in de overlevingsmodus, go with the flow, het komt me bekend voor.

Chin up!

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 12:24

misschien staan de leverproblemen van beide mannen ook wel op zichzelf en hebben ze niets met elkaar te maken

er is toen getest dat blaze jacobskruiskruid vergiftiging had opgelopen hoogstwaarschijnlijk in engeland in zijn eerste levensjaar ....misschien heeft hij in engeland in de kudde ook wel wat voedingsstoffen tekort opgelopen ( is op een andere manier getest ...maar of je dat moet geloven????)
bij lies , waar ik hem van heb gekocht is hij gewoon goed gevoerd geweest en ik heb hem gekocht toen hij 2 jaar oud was ...en kort daarna naar een stal verhuist waar ik een halfjaar heb gestaan en waar hij (nu ik beter weet , mar toen helaas niet!!)heel erg slecht gevoerd is voor zó'n jong paard in de groei ...hij kreeg nog geen hooizakje hooi 2 x per dag!!!
vandaar de vertoppingskolieken omdt het arme dier van ellende zijn stro stal iedere keer helemaal leegvrat

na een halfjaar teruggegaan naar lies, waar hij weer kreeg wat hij nodig had

dus zo''n jong paard volop in de groei heeft enorme tekorten opgelopen die je misschien nooit meer recht getrokken krijgt?????
en die toen de leverproblemen hebben veroorzaakt????????

en die dan nu weer door tekorten in de voeding ??? schimmel in het hooi??? leverbot??? weer voor problemen zorgen voor een lever die al zoveel schade in het vereden heeft geleden????

maar hoe zit dat met billy dan????
ook tekorten in de voeding??? schimmel in het hooi???

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 12:28

chin up heb ik altijd ... ik ben sterk ...maar met een lichaam met chronisch vermoeidheidssyndroom - fibromyalgie en hartritmestoornissen is het soms heel lastig als de geest wel wil , maar het lichaam het opgeeft ;)
en stress slat bij mij gelijk al la minute op het lichaam , omdat ik in het koppie heel lang sterk kan blijven....

poezen krijgen/kregen hier inderdaad allemaal royal canin fit 32 ....voor poes 1 met blaasgruis was dat vroeger gloof ik goedkopere brokken ...voor overleden poes was dat fit 32...

monique baan is een aantal keer geweest de afgelopen jaren en toen waren de leverwaardes van blaze helemaal goed , maar meette zij inderdaad iedere keer een slechte leverenergie en een slechte miltenergie

ik vind het wel een eng idee hoor een leverbiopt ...mar goed nu moeten we het gewoon echt doen en blaze is dan in eerste instantie de sjaak (we hebben maar een 1 paards trailer en mijn vriend mag geen 2 paards trekken...)
mocht het nodig zijn dan gaat billy daarna voor een biopt, maar in eerste instantie wil ik hem dan even de stress besparen avn een kliniek , want hij heeft echt een trauma opgelopen de vorige keer na/met de operatie in de kliniek

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 12:41

wat ik alleen niet goed snap is , dat blaze altijd zelf zo goed aangeeft wanneer de lever weer opspeelt en hij weer leverdruppels nodig heeft ( ik wissel altijd tussen de milt - lever en drainage)
hij wordt dan boos / chagerijnig /in zichzelf gekeerd / blauwe waas op zijn ogen /opstandig .....
maar nu ....niets van dat alles ....je merkt niets aan hem ...hij heeft er in geen tijden niet zo als blaze bijgestaan ...zijn eigen ik ...vrolijk , lief , aanhankelijk , glimt als een spiegel

ik snap er echt niets van!!!!!

nou ik ga nu weer even kijken hoe het mannen is...

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 13:16

misschien trek jij die dieren aan ze weten dat ze bij jouw geholpen worden .Zouden ze bij een andere baas zijn zouden ze misschien wel al dood zijn.

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 15:55

ja, die conclusie hadden wij ook al getrokken ,want dit kun je allemaal geen toeval meer noemen en sommige dieren zijn raar in mijn leven gekomen ....
net als blaze bijvoorbeeld ....ik wilde perse een bonte en perse 1 die al wat ouder was ...absoluut geen jong dier!
en dan kijk je bij een bruine 2 jarige op afstand en dan besluit je gelijk dat dat hem is....
ik den dat hij mij heeft uitgezocht :o

en bij een ander was hij mischien allang weggeteerd of allang ingeslapen.....

die lever stond al vroeg in de planning geloof ik....ik heb het allereerste bloedonderzoek toen eens terug gekeken , een jaar voordat we tot de ontdekking van die lever kwamen en dat was iets van 2 maanden na aankoop en toen bleek de lever al in de stijgende lijn te zitten....alleen heeft niemand daar toen notie van genomen _-:(

en helaas leer je van fouten........

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 17:41

ik ben geen geleerde maar ben eens in de bloeduitslagen gedoken ....en heb de papieren van 4 jaar geleden weer eens opgezocht

een verhoogde GGT waarde , mag je niet zeggen dat de lever het probleem is , GGT waarde op zichzelf staand zegt dan niets over de lever , dat moet altijd samen gaan met de AST - ALT - GGT- bilirubine - LDH - albumine - alkalische fosfatase en volgens mij nog een paar
wat ik ergens gelezen heb is als alleen de GGT waarde verhoogd is en die andere dus niet , dat dan het probleem niet de lever zelf is maar een andere oorzaak ...dus bijv. medicijngebruik of bij mensen alcoholgebruik of bijv JKK en ik las over myotoxine = schimmelspoor in hooi??

jammer genoeg is er dit keer geen bloedonderzoek bij GD gedaan , wat voorheen wel altijd gebeurde ...dus heb nu geen AST en ALT waarde ...maar de andere leverwaardes zijn allemaal goed
bij billy is de beta globuline verhoogd , wat wel wijst op lever eiwitten , wijst op lever ontsteking en beide heren hebben een verlaagde weerstand , maar dat is logisch als je lever niet lekker wil werken, dan zit je natuurlijk niet lekker in je vel ....

4 jaar geleden bij blaze hetzelfde verhaal .....ik heb 7 bloeduitslagen daarvan liggen en ook alleen daar was de GGT waarde verhoogd en daar kwam toen bij laarakker JKK uit.....dus niet de lever zelf , maar logischer wijs natuurlijk wel verminderde lever , milt en blinde darm problemen

dus dan zou je zeggen , dat inderdaad de levers zelf nu niet het probleem zijn??? ...maar omdat beide heren het tegelijk hebben ...beide heren hebben gedeelde factor schimmelig hooi vol onkruiden (ik heb het hooi dan wel uitgepluist , maar kan een onkruidje gemist hebben en de schimmel al helemaal gemist hebben) .....?????

ondervoeding zou ook nog wel een optie zijn , maar dan moest zowiezo wat ik gelezen heb de albumine waarde ook afwijkend zijn en dat is het bij beide heren niet
bij beide heren zit het ureum wel net onder de ondergrens ....dat kon eventueel op ondervoeding wijzen waardoor het lichaam te weinig eiwitten binnenkrijgt , maar kon ook andere oorzaken hebben en waarschijnlijk bij ondervoeding moet je dan dus ook de albumine waarde (wat ook een eiwit is) afwijkend zien

leverbot is ook nog steeds een optie ...omdat zowiezo blaze in het verleden op een wei heeft gestaan waar schapen weleens liepen (voor en na grazen)...de buren verderop schapen hadden bij de vorige wei ...de vorige wei vaak erg nat was en slootjes rondom had ...nu ook een slootje aan het einde van de wei, maar wel altijd een mooie droge wei , geen plassen en koeien een aantal 100 meter verderop
dus ik sluit deze optie nog niet uit ...en blijft het waarschijnlijk wel wijs om ze er zowiezo voor te behandelen om leverbot zowiezo uit te kunnen sluiten????

ik hoop dat monique baan van de week nog tijd voor me heeft , dan kunnen we in ieder geval gaan testen op een aantal dingen en kunnen we aanwijzingen hebben die ik aan de arts van een kliniek kan doorgeven ..zoals JKK - leverbot _ schimmels enz.

ook heb ik langs mijn weiland een akker zitten , waar de boer kunstmest strooit , wat afgelopen zomer over de gehele lengte tot de helft op mijn perceel is terecht gekomen en hij sproeide regelmatig met troep zijn gewassen , wat natuurlijk tijdens het spuiten ook zo mijn perceel op waait ...maar of dat nu de oorzaak is ?????

dan heb ik rond mijn stal een aantal 15 meter hoge coniferen staan ...die zijn giftig ...maar ze kunnen er niet bij ...alleen valt er zo af en toe natuurlijk wel eens stukjes op de grond en zeker na een storm ligt de paddock vol met 10 cm stukjes ....ik veeg elke dag ...maar goed je krijgt niet alles weg .....en ik heb blaze wel eens ervan zien eten van die kleine losse stukjes ...dus hij vind ze wel lekker....

zou ziekte van lyme in dit geval een optie zijn??????????????
heb ik me nog niet goed op ingelezen , maar las wel in de vlugheid dat ze dan vaak kreupel zijn?????

mijn gevoel zegt dat ik het in het hooi moet zoeken , maar ik voer dat sinds half/eind december dus weet niet of je zo snel dan al zo'n erg resultaat krijgt van die schimmels????? ... aan de andere kant blaze zijn lever kan al niet veel hebben ........
en dat blaze voor december ca 50 kg was afgevallen kan een toevalligheid zijn en niets met die lever te maken hebben ...kan zijn dat dus inderdaad de graszaadhooi alleen ( met supplement) zeker in de winter niet toereikend is zonder gras erbij???

begin het nu gelukkig allemaal wel op een rijtje te krijgen in mijn hoofd ...... nu nog zaak om uit te zoeken welke optie het nu precies is en hoe te behandelen of toch gewoon weer met de compositums te behandelen ( waar ik zowiezo al mee ben gestart)

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 21:26

balen ...monique baan heeft pas in principe donderdag 1 maart tijd om langs te komen en ik had graag het een en ander met de lechner antenne willen laten testen zodat ik daar mijn beslissingen mee kon ondersteunen

maar ik wil ze niet nog bijna 2 weken onbehandeld laten staan

moeilijk....

kan welzeggen ik ga dan naar laarakker ...maar we hebben geen 2 paards trailer en al zouden we die hebben , dan mag mijn vriends auto hem niet trekken en om nou maar 1 paard mee te nemen dan is ook zo wat ...ze zijn allebei ziek!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 23:50

Ik had het al eerder aangegeven.
(En schiet mij niet dood.)

Ga nu eens een normaal goed hooi geven, drie maal daags.
Schepje goede brok erbij voor de aanvulling van vitamientjes en mineralen.

En stop met die holistische experts.
Een keer een lever biotopsie laten doen, duur grapje, en dan aan de hand van die uitslag een behandeling krijgen van een echte dierenarts.
Beschimmeld hooi voeren met gisten, die alcohol maken ?
JKK is een stapel gif, en ook weinig JKK in de jeugd, geeft lever beschadigingen die op oudere leeftijd dodelijk kunnen worden.
Coniferen, ik snap nog steeds niet dat mensen dat in de buurt van paarden hebben.
Landbouw gif, zijn groeiversnellers en kanker verwekkend.
De lever vangt die landbouw giffen op en ???
Leverbot is momenteel een zeldzame kwaal bij runderen en schapen.
De echte veeboeren houden dat goed bij. Dus paarden lopen op dat gebied heel weing risico.

En soms krijg ik wel eens het idee dat mensen te veel denken dat een dier een kwaaltje heeft.
Dat noemen we spiegelen.
Ik voel me rot, het dier voelt zich ook slecht.

(En schiet mij niet dood, mede Bokkers)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 23:54

ik schiet je niet dood hoor....maar de bloedwaardes waren niet echt goed te noemen.
Dus in dit geval 'ik voel me rot,dier voelt zich rot' gaat niet echt op.
Wel ben ik met je eens dat over het algemeen mensen(ik bedoel hier niet specifiekTS mee) teveel en niet goed voeren.Te rijk en teveel.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 00:00

geerke schreef:
ik schiet je niet dood hoor....maar de bloedwaardes waren niet echt goed te noemen.
Dus in dit geval 'ik voel me rot,dier voelt zich rot' gaat niet echt op.
Wel ben ik met je eens dat over het algemeen mensen(ik bedoel hier niet specifiekTS mee) teveel en niet goed voeren.Te rijk en teveel.

Je kent mij wel van andere "voer topics", maar die bloedwaardes zijn voor mij heel duidelijk.
De ene is een alcohol probleem, de andere is een voedsel tekort, dus het dier gaat zijn eigen spieren opeten.

Daarom steeds de opmerking van mij, goed en ouderwets voeren.
3 X daags hooi en een schepje krachtvoer.

Mijn wijsheid haal ik van internet, praktijk ervaring en heftige discussies met een veterinair student, te Gent.

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 00:04

de ene bloedwaarde en de andere :? je mag ze gerust bij naam noemen of krijg ik dan weer een PB dat ik dat zelf mag gaan googlen?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 00:15

GGT weet je al. Alcohol van het slechte dijkhooi.
LDH, een eiwit probleem van de spieren. Te weing voeding van suikers en eiwitten.