[TI] Verantwoorde dikmakers voor tinkers?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Quinzy

Re: Verantwoorde dikmakers voor tinkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 14:01

Hier nog een blije klant van Zuppa van Equifit. Heel gezond, nie te duur en indd een dikmaker.
Heb er ooit zelf een 19jarig manege paard (grote warmbloed) die zijn hele leven op stal stond en toen bij mij op de wei veel afviel omdat hij de hele dag in beweging was dik gekregen.

Juliekeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 17:27

Ik ben de winter begonnen met voordrooghooi( maar vrij droog), bietenpulp, voederbieten, snijmais, onderhoudsmengeling van best-mix.

De verhoudingen bij de tinkers en de warmbloeden lagen uiteraard wel iets anders :P
Een van de warmbloeden was voor de winter nog te mager eigenlijk, nuja ze mag nog bijkomen hoor, maar ze is tijdens de winter wel al mooi verdikt.
De snijnmais die heb ik nu laten vallen omdat ze er niet allemaal even zot van waren en uitendelijk had ik dat niet echt meer nodig :)

Om die warmbloed in het begin dikker te krijgen kreeg die ook olie onder het eten: maisolie, zonnebloem olie, 4oliën olie, lijnzaadolie (uiteraard niet allemaal tesamen! Slechts 1 ervan maar wisselde al eens af :) In die 4 oliën olie zat ook meer vitamine E in enzo vandaar dat ik die vaker nam)

Om je tinker dikker te krijgen zou ik ook pulp of zupa nemen. Zelf gebruik ik enkel pulp, heb tijdje terug id winkel staan kijken naar de zupa maar die was dan weer 5 euro duurder dan de pulp die ik koop dus heb het maar op pulp gehouden haha :P

De voeders van Agrobs spreken mij ook wel aan, die lijken me ook wel zeer gezond met die vele kruiden en heb daar ook al positieve dingen over gehoord bij oudere paarden die moeilijker dik te houden waren!
Ik ga deze week waarschijnlijk om een zak van de Pre Alpin Fetura van Agrobs (voor drachtige merries)

Maisvlokken zelf zou ik echter niet geven, in het begin hoorde ik ook zeggen op de manege dat dat goed was om een mager paard dikker te krijgen maar nadien heb ik van velen gehoord dat dat eigenlijk helemaal zo goed niet is en ook zeer eenzijdig (nuja dat is wel logisch natuurlijk :P maar mengde dat toen wel onder pulp ed)

Op http://www.voervergelijk.nl/paardenvoer-zoeken kan je opzoek gaan naar voeders die laag in suikers ed staan, doe dat de laatste tijd ook soms :)

Morhwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 13:19

Ik gebruik nu Pavo Slobber Mash voor mijn scharminkelige tinkertje. Wat is jullie mening hierover?
Ik zie al wel wat resultaat, de ruggegraat is al niet meer zo zichtbaar als 3 weken geleden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 13:22

Maar slobber is toch pure buikvulling? In de vezels zitten juist weinig calorieen dacht ik.

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 17:28

Gister uitgebreid Iris gepoetst. Al het ruwvoer wat ze heeft gekregen om warm te blijven met het extra voer heeft wonderen verricht. Ruggegraat nog iets zichtbaar, ribben nog wel te voelen maar niet meer zo extreem. Ook de flanken zijn wat gevulder. We zijn er nog niet en zal nooit een mooi gevormd paard worden (lees minimaal 7 veulens gehad, mega groot hang uier), maar al die uitstekende botten hoeft ook niet van mij

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 19:48

mijn tinker was ook wat aan het invallen en krijgt nu onbeperkt weidehooi
en verders een mix van marstall wiesencobs , agrobs maiscobs en dodson&horrell kwikbeet (bietenpulp)

nu een aantal weken verder begint hij weer mooi voller te worden..

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 20:08

snowdon schreef:
Luzerne!
Of nog beter:
http://www.mijten.be/_ln/paarden_bioform.php?part=rv
(verkrijgbaar bij Boerenbond / Welkoop)

Hoeveel hooi krijgt hij per keer?

Onbeperkt hooi is niet altijd de best mogelijke optie overigens, vergeet ook niet dat de maag een keer ook vol zit.

Deze kreeg Tinky ook! En die is er echt op vooruit gegaan :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 20:10

Ik zweer bij omega olie. Mijn welsh viel erg in toen ze op graszaadhooi gezet werd ivm hoefbevangenheid. Ik kon haar niet onbeperkt goed weidehooi voeren of op de wei zetten. Ik ben toen dus omega 3, 6, 9 olie gaan bij voeren. Nu is ze weer op goed gewicht.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 20:27

Ffortuna schreef:
Maar slobber is toch pure buikvulling? In de vezels zitten juist weinig calorieen dacht ik.

Vezels zijn van essentieel belang. Ruwvoer is ook geen buikvulling, tenzij je met ruwvoer stro of graszaadhooi bedoelt. Ruwvoer van goede kwaliteit, dat veel voedingsstoffen bevat (dus niet onbemest natuurland, dat bevat vrij veel suikers en weinig eiwit) voorkomt dat je veel krachtvoer in welke vorm dan ook moet voeren. Slobber kan heel veel voedingsstoffen bevatten, maar passeert vrij snel de darmen en zijn net als elk ander krachtvoer vrij belastend voor de maag. Ruwvoer is de basis en krachtvoer aanvullend.

@TS, je tinker is niet mager maar wel schraal. Ik heb ff gemist hoe oud hij is.
In het algemeen geldt dat je tijd moet nemen om hem te laten aankomen. Voer hem goed ruwvoer dat ook echt eiwitten bevat. Je wilt dat hij aankomt, spier- en vetweefsel aanmaakt, dan heeft hij daar simpelweg eiwitten voor nodig. Op 1 of andere manier krijgen die altijd de schuld, maar het is gewoon een belangrijke bouwstof. Suiker is een veel grotere boosdoener. Pas daarom op met veel krachtvoer, luzernes, muesli's etc omdat die veel suikers bevatten.
Dan nog ff over de wormen. Bloedwormen zijn voor paarden echt een serieuze bedreiging, vooral omdat ze bestrijden lastig is. Heb je bloedonderzoek laten doen waardoor is vastgesteld dat hij geen bloedwormbesmetting heeft? En met welk ontwormingsmiddel is hij ontwormd?

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 22:35

Marion,
Dat mijn tinker schraal is ligt niet aan zijn leeftijd (5.5)
Maar aan het feit (-waar ik van de week achter ben gekomen) Dat de boer dus helemaal niet voert!!
En dat het enige voer wat hij krijgt, het gene was, dat hij van mij kreeg. en dat was om de dag 1 plakje hooi extra (wat ik dacht dat boven op zijn gewone rantsoen) was..
Blij dat een tinker een oerpaard is, die met weinig kunnen overleven. maar ik ben woest. paardje word morgen ook verhuisd.
Goed voeren zal hem goed doen,
En momenteel staat hij op pulp, slobbermash, zemelen en olie.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 00:19

Wurgen zou je zo'n kerel. Ik hoor dat zo vaak, dat er zo slecht gevoerd wordt. Als mensen nieuw bij mij op stal komen, zijn ze ook altijd erg argwanend of hun paard wel genoeg krijgt. Bij mij dus wel, maar jammer genoeg bij lang niet iedereen. Goed dat je direct stappen onderneemt. Alleen nu maar hopen dat je bij de juiste stal terecht komt. Ze bestaan wel hoor!
Ik dacht dus nog ff dat je een jonkie had, die vanwege de groei wat schraal is, maar de oorzaak is een andere. Vraag op je nieuwe plek welke kwaliteit ruwvoer ze voeren. Laat dat voedzaam zijn, en dan zou ik de pulp en zemelen achterwege laten. De slobbermash kan hij wel ff gebruiken, evenals de olie. De maag van een paard is maar klein en laat telkens maar kleine hoeveelheden door richting de darmen. Als je dan vrij veel krachtvoerachtig voer geeft, kan hij maar weinig ruwvoer in zijn maag kwijt. En juist dat is weer heel belangrijk voor het neutraliseren van de maagsappen, waarmee je een hoop ellende voorkomt. Hij moet ook niet binnen een maand enorm veel aankomen, maar geleidelijk aan. Veel beter voor z'n gezondheid. Succes!

_daf_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 10:33

maislijnzaadbrok!

MukiwaCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 23:17

Zomergras _O-

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 10:35

Oniekje schreef:
Zomergras _O-

whahahahahahaha

Die van mij valt ook snel in. Hij krijgt nu luzerne bij van Den Hartog. Ook vanwege de vezeltjes omdat hij koliekgevoelig is. In het verleden gaf ik hem maispulp wat ik dan aanlengde met water. Ik maakte daar een soort papje van en dan deed ik daar nog wat lekker fruit doorheen voor de smaak. Dat kreeg hij dagelijks na het werk. Werkte super, en is lekker goedkoop.