[TI] Voeding voor drachtige Tinkermerries

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 22:40

Klopt Ariebren, wil ze niet te groot bij de bevalling en tijdens de opgroeifase niet te vet. Ik schreef het wat verwarrend zie ik.

Heb zelf hier op het erf overigens maar 1 veulen gezien met een wat slappere beenstand en die staat nog altijd minder goed op zn benen. Niet enkel de eerste dag.

Ariebren

Re: Voeding voor drachtige Tinkermerries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 22:45

Het bekende probleem van een discussie via een forum.
Wat je wilt zeggen wordt verkeerd begrepen en de tijd tussen antwoord en reactie is te lang.

Als een veulen geboren wordt met weke koten, dan blijf je dat altijd zien als ze opgroeien.

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 10:15

Dat laatste ben ik dan weer niet met je eens Henk, hier is deze zomer er ook eentje geboren met weke koten, was een hengstveulen van Luna x Guiness enorm groot dier en die heeft me nu een gangen :~ daar zie je echt niets meer van, overigens stond die merrie niet meer bij mij en kreeg Luna bij de eigenaar ook merriebrok...

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 10:55

nee henk dat ben ik ook absoluut niet met je eens, weke koten, steile koten, gek gebogen achterbenen enz, als het pasgeboren veulen voldoende beweging krijgt vanaf de eerste dag, dan zie je daar 2 weken later al niks meer van :n
tenzij die weekheid natuurlijk een genetische aangelegde fout is

_daf_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 12:14

dat van de weke koten ben ik met frenia en hengstveulen eens, kan enorm snel herstellen. Van de weke kootjes die ik hier heb gezien, is nu trouwens niks meer te zien.
Wellicht dat het weke ook nog wat te maken heeft met de draagtijd?
En qua voer ben ik van mening dat dat toch echt per merrie bekeken moet worden. Elke merrie krijgt hier wat anders. Zo staat er een standaard al behoorlijk op tijd in de dracht op merriebrok op tot 2-3 kg aan het eind van de dracht en één helemaal niet, die krabt zich dan een ongeluk (meerdere merken geprobeerd overigens). Zij krijgt overigens ook niet drachtig jeuk van de meeste broksoorten (en ook van kort gras). Zij krijgt muesli 1 tot 2 kg gedurende haar hele dracht met in de laatste 3 maanden ene wat rijkere variant, gaat prima. Ze blijft goed in conditie en 'r veulen van vorig jaar was prima van formaat. Als ze wat inleveren krijgen ze hier een handje mais bij. Simpel doch efficient bij de dames hier in ieder geval.

Morhwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:01

Hebben jullie nog tips voor het voeren na de dracht? Ik heb een bijzonder schrale merrie (zeg maar mager :n) gekocht. Volgens de vorige eigenaar is het veulen 2 weken geleden afgespeend. Ik voer haar naast hooi Subli Slobber Mash. Ik wil haar ook niet overvoeren, want ik verwacht dat ze niet teveel heeft gehad. Tips zijn welkom!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:05

Ik ben overgestapt van Pavo Nature's Best op Cavalor (Sensitive meen ik, moet zo even kijken :o).
De Nature's best was wel laag in vet en suiker, maar zat te weinig energie in, en moest ik vrij veel van voeren. Waardoor mn merrie teveel zetmeel binnenkreeg en alsnog ging schuren.

De Cavalor zit meer energie in en weinig vet, suiker en zetmeel. Het is ook speciaal voor paarden met insuline resistentie en/of gevoelig voor eczeem.
Ik ben dit nu aan het proberen. Hoop dat ik er wat minder van hoef te voeren omdat er meer in zit. Dan gaat er tzt nog een supplementje overheen en dan hoop ik toch eindelijk eens de juiste combi gevonden te hebben.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:19

Cavalor:

Analytische bestanddelen
EWpa - Energiewaarde paard 0,82/kg
Verteerbare energie paard 11,5 MJ/kg
VREpa - Verteerbaar ruw eiwit paard 7,8%
Ruw eiwit 11%
Ruw vet 6,5 %
Ruwe as 8 %
Ruwe celstof 18 %
Calcium 1,05 %
Magnesium 0,30 %
Fosfor 0,60 %
Natrium 0,30 %
Zetmeel & suikers 21 %

Nutritionele toevoegingsmiddelen
Vitamine A 12.500 IE/kg
Vitamine D3 1.250 IE/kg
Vitamine E 100 mg/kg
Biotine 200 µg/kg
Cholinechloride 160 mg/kg
E1 - IJzer 75 mg/kg
E2 - Jodium 1,25 mg/kg
E4 - Koper 40 mg/kg
E5 - Mangaan 125 mg/kg
E6 - Zink 125 mg/kg
E8 - Selenium 0,50 mg/kg

Pavo Nature's Best
Gewaarborgde gehaltes
Energie (MegaJoule) 11,5 MJ/kg
Energie ( EWPa) 0,8 Unit/ kg
Verteerb. ruw eiwit 8 %
Ruw eiwit 11 %
Ruw vet 3,8 %
Ruwe celstof 16,6 %
Ruw as 8,5 %
Suiker 2,5 %
Zetmeel 24 %

Vitamine gehaltes (per kg)
Vitamine A 12.500 IE
Vitamine D32.100 IE
Vitamine E165 mg
Vitamine B1 15 mg
Vitamine B2 15 mg
Vitamine B6 10 mg
Vitamine B12 150 mcg
Choline275 mg
D-Biotine250 mcg
Foline7 mg

In Cavalor ligt het zetmeel en suiker gehalte lager maar het ruwe celstof gehalte hoger. Wel zit er meer vet en calcium in.
Vitamines E zitten in cavalor iets minder. Maar ik voer daarvoor een supplement bij speciaal voor drachtige merries dus vind dit niet zo erg. Ik ben benieuwd.

_daf_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:04

@Morhwen, merriebrok aanvullen met maislijnzaadbrok

Morhwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 16:27

_daf_ schreef:
@Morhwen, merriebrok aanvullen met maislijnzaadbrok

Merriebrok, zelfs na de dracht?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 17:40

Laat eerst het gebit nazien.

Morhwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 13:07

Ariebren schreef:
Laat eerst het gebit nazien.

Na meer info over haar vorige eigenaar te hebben ontvangen is het gebit niet het enige dat ik moet laten nakijken :n
Vanmiddag komt de DA voor een complete check.
Waarschijnlijk is ze niet eens drachtig geweest...