[TI] Welke hengst zou bij Diaz passen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 11:48

Haha ik snap het luxe enzo issue :')
Met luxe bedoel ik eigenlijk meer dat ze hun hoofdje zo sierlijk dragen, of langere benen hebben.. maar ik benoem het inderdaad verkeerd.
Boyan is ook erg luxe.. maar ik vind zijn uitstraling gewoon heerlijk..

Erg duidelijk ben ik niet, i know :') _/-\o_

Caily

Re: Welke hengst zou bij Diaz passen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 11:49

Toch denk ik best dat Boyan iets aan Diaz kan verbeteren, helemaal als je kijkt wat achter beide paardjes zit.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 12:54

Het rijtje:

Ja:
- Captain (1.37) = perfect.. <3
- Victorio (1.35) JAMM <3 (weet niet hoe groot hij is?)

Twijfel:
- Taffy (1.47) = te groot? Wel mooi! :j
- Mr Bandit (?) = Mijn smaak.. maar geen idee van zijn maat.
- Boyan (1.46) = te weinig sok, te luxe (hoewel ik hem toch een match vind kwa rug, hoofdje e.d. :j )

Nee:
- Collin van de Gorterstraat (155cm) = Way to Big
- Forrest (1.51)= Te groot/grof voor Diaz
- Tolkien (1.48) = te groot + vererft te groot/grof voor Diaz, heeft voor mij wel de WAUW factor
- Silas (?)= te groot
- Celtic (?) = niet mijn smaak
- Yellow Fellow (1.53) = Te groot + niet mijn smaak
- Woody (1.45) = niet mijn smaak
- Sandokan (1.47) = te groot
- Meadows Denver (147,5 cm) = niet mijn smaak
- Geronimo (1.43) = niet mijn smaak

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 12:56

_Lot schreef:
Toch denk ik best dat Boyan iets aan Diaz kan verbeteren, helemaal als je kijkt wat achter beide paardjes zit.

Het is wel niet mijn smaak wat compact en breed betreft.. maar ik heb met hem een soort 'klik', ik vind hem gewoon geweldig.
Ik vind zijn 'minpunten' juist perfecte aanvullingen voor Diaz. En hij is absoluut niet te groot of te zwaar voor haar..

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 13:56

Captain is 1.50 en in Engeland, geen KI mogelijk
Silas is 1.58
Victorio is groter als 1.35 toch?
Mr Bandit en Celtic zijn beiden 1.48 ongeveer

Taffy vererft ook klein overigens, afh van de merrie.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 14:45

Captain is wel 1,38 ofzo hoor alleen hij heeft een hoge schoft en daardoor is hij zo hoog gemeten. Ik zou hem persoonlijk ook geen match gevonden hebben voor Diaz.

Candyman misschien wel, maar toch blijf ik erbij dat dit echt hypothetisch is en ik het "in het echt" niet zou doen.

Celtic een luxe hengst? Hoor ik van meerderen hier, luxe of licht. Vind ik nou wel weer meevallen :)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 14:59

Ik zou Celtic niet direct afschrijven. Qua hoogteverschil zit hij op het randje. maar je moet niet ineens een mega zware hengst willen voor Diaz.

Kijk naar ijn Elise. Liza heeft heel fijn beenwerk, toch heeft Elise (Liza x Celtic) echt wel mooi grof beenwerk en heel erg veel sok (wat Celtic echt doorgeeft).
Daarnaast, is Elise ook nog eens heel klein, waar dat weg komt weet ik dus niet. Maar gezien de andere veulens van Celtic fokt hij volgens mij niet heel groot door.
Elise wordt, met ouders beide 1.47. zelf zeker niet boven de 1.45

Ik vind Celtic niet luxe, hij doet alleen wat bloederig aan maar dat luxe valt reuze mee. Vooral als ik naar zijn nakomelingen kijk, geeft hij het niet heel erg door.
Bij Elise zie je bijv een heel mooi klein hoofdje, terwijl dat van Liza wat lang is. Celtic heeft een mooi klein sprekend koppie wat dus prima bij Diaz zou passen.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 15:01

Diaz schreef:
_Lot schreef:

Het is wel niet mijn smaak wat compact en breed betreft.. maar ik heb met hem een soort 'klik', ik vind hem gewoon geweldig.
Ik vind zijn 'minpunten' juist perfecte aanvullingen voor Diaz. En hij is absoluut niet te groot of te zwaar voor haar..

Nee maar hij is wel heel erg luxe, zijn moeder is al een grai merrie. Op de keuring werd hij beoordeeld dat hij tussen 2 types in zit. Ik vind hem ook erg leuk. Maar jij geeft aan dat je juist wat grover beenwerk wilt van een hengst. Dan moet je niet bij Boyan zijn denk ik.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 15:02

Hoe groot is An Rua eigenlijk. Dat zou, mits hij niet te groot is, ook best een match zijn voor Diaz denk ik.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 15:05

Ik zie net dat An Rua 1.47 is, ik dacht kleiner. Wafti van de Bonte Parels is 1.39. Maar is wel een heel erg zwaar type.

Iets lichter is Hekta Raklo. Ook hij is niet groot. 1.37 oid.

The Welsh Tornado is naar mijn weet ook niet erg groot.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 15:05

cp112 schreef:
Hoe groot is An Rua eigenlijk. Dat zou, mits hij niet te groot is, ook best een match zijn voor Diaz denk ik.

heb je zijn nakomelingen gezien ?? Dat zijn bonken van prachtveulens, maar omdat op deze merrie te zetten die voor het eerst dragend gaat worden??
ik zou dat niet doen

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 15:09

Mijn Celtic-veulen is toch behoorlijk groot hoor, CP! Nou is haar mams dat natuurlijk ook, en idd, veel sok, zeker van paps meegekregen!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 15:11

Kasha is wel aardig groot toch?
Ik meende dat Sir Kelvin en Simba ook niet zo heel groot waren. Even in gedachte houdend hoe groot mams is natuurlijk.

Liza heeft heel weinig sok. En Elise echt een hele bos. Ik vind dat celtic een van de weinige hengsten is waarvan je echt kan zeggen dat hij dat echt zichtbaar doorgeeft.

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 15:15

Kascha is 1,55... Ik ben zelf over Norah als veulen zeer tevreden... en mocht ik ooit nog eens dekken zou ik die combi zo weer doen! :j
Kai was een stuk kleiner toen hij geboren werd (vader Tossy) en gaat amper de 1,45 halen denk ik. Heeft overigens ook veel sok, meer dan zijn moeder... heb weleens gehoord dat ook Tossy de sokken goed doorgeeft.

Hou me er verder weer buiten, dat was alleen even wat info van mij over een Celtic nakomeling... ;) hoewel ik terugkijkend nu lees dat hij op je 'nee' lijstje staat... :P

Aniekepiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 19:00

Ik zou er ook een niet te grote, wat fijnere cob op zetten als denver, celtic, misschien shenco? hij is 1.44 ongeveer, mooi klein hoofdje, nette rug, niet te zwaar beenwerk maar wel collin als vader maar toch klein gebleven, mams is 1.43. Wafti vind ik wat grovere cob en wat vind je van Gentle dazzeld sun? Wel te groot vrees ik..

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 20:15

Ik zou de komende tijd nog niet nadenken over dekken met Diaz :o Ze is nog zo ontzettend niet af, laat haar eerst maar eens nog lekker groeien en bloeien. Grote kans dat als ze écht volwassen is je er heel anders tegenaan kijkt.

Een hengst van Thunder zou ik sowieso niet snel voor kiezen gezien haar huidige type. Hoewel Flynn (v. Thunder) als veulen een popje was en absoluut niet zwaar of grof. En dat terwijl zijn beide ouders geen kleintjes zijn. Dat het nú een olifant is.. tja :+

Je definitie van luxe ontgaat me een beetje. Je gebruikt het volgens mij dubbel. Aan de ene kant voor een minder zware hengst, aan de andere kant 'de manier waarop ze hun hoofd dragen'. De wow-factor? Showerigheid? Manier van presenteren?

En als laatste, wat voor veulen wil je precies? Want als je gaat voor een veulen van hengst X of een veulen wat gezien het type waarin Diaz nu valt niet te verwachten is, is het dan niet voor alle partijen eerlijker om gewoon een veulen te kopen? Zoals Lotte al aanhaalt, fokken is niet alleen gokken, het is ook allesbehalve risicovrij...

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 21:56

Ik zou als ik jou was echt eens wat nakomelingen van Celtic gaan bekijken, ik wil je niks aanpraten, maar heb zo afwijzen vind ik niet terecht. Je moet alleen kijken naar de hengst an-sich, maar juist naar de nakomeling. Zoals Chantal al zegt zit je voor het doorgeven van de sokken bij hem ook helemaal goed.

Boyan is idd luxe (al heb ik hem nog nooit in het echt gezien), maar voor Diaz zou ik als eerste haar rug en hoofd willen verbeteren, dat maakt het totaalplaatje van het dier al heel anders. Dingen als sokken moet je niet op willen fokken vind ik. Dat is een bijzaak, als het kan, mooi meegenomen, maar een must zeker niet.

Maar gezien het echt voor op de lange termijn is zou je ook gewoon kunnen afwachten wat er de komende jaren aan jonge hengsten bijkomt :)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 22:13

Ik ben bang dat er in Nederland weinig goede potentiële dekhengsten erbij komen.
Degene die echt serieus op het Cob type fokt, heeft al snel een koper, voor het hengst veulen, in het buitenland.
En wat we nu steeds meer gaan zien, echte top veulens komen niet meer naar de keuringen.
Of te wel, zijn ze er wel ??
Of te wel, wordt er strenger gekeurd ??

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 22:42

Lotte, niet op sokken willen fokken ben ik niet helemaal met je eens ;) Behang is een recessieve factor, welke er veel makkelijker uit dan in te fokken is, zeg maar. En omdat het een rastypische eigenschap is, heeft het zeker belang om hierop te selecteren :) Ik ben het met je eens als het erom gaat dat het niet het belangrijkste is om op te letten, immers een goede bouw en een goede gezondheid zijn primaire factoren, maar als je hengsten hebt die op die punten even hoog scoren, dan is behang zeker een 'must'. Anders verdwijnt het uiteindelijk bij de doorsnee Tinker.

Interessante vragen Henk, maar misschien meer iets voor een ander (algemeen Tinkerfokkerijgerelateerd) topic? :)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 22:46

Ik bedoelde ook meer dat je hengsten niet weg moet strepen omdat ze wel/geen sok hebben. Dat zegt namelijk niet veel over hoe ze het vererven. En daarbij is een goed gebouwd paard in mijn ogen tien keer belangrijker en winstgevender dan een minder gebouwd paard met zwaar behaarde benen (wat voor goed onderhoud toch wel enige kunde en ervaring vereist)

Cecille

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 22:59

Ik zou ook idd niet een te grote hengst pakken, heb wel een paar mooie voorbij zien komen,

Vind voor de grote victorio goed... Mooi hengst en goede punten
De hengst van Anita vind ik ook een goede voor haar

Kan idd ook Candyman zeggen die is net 1.40 denk ik en Toni 1.47

Ik denk dat je zelf lekker moet kijken wat je een goede match vind en is bij die hengsten persoonlijk langs gaan... Als de tijd rijp is ;)

Cecille

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 23:01

Deaglàn SvG (°2009)

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 23:59

Ik denk dat Diaz er nog lang niet is, en dat je pas over een paar jaar kan zien hoe ze "af" is. Als ik eerlijk ben is zij nu (nog) niet wat ik verwachtte van haar als je haar ouders kent. Maar dit komt mede omdat zij er nog zo jong puppy uit ziet.
Maar ook haar zus uit zelfde moeder was een laatbloeier. Dus het zit er denk ik wel in, maar dat heeft nog echt wat tijd nodig.

Daarom denk ik dat je nu ook nog geen rëele keuze zou kunnen maken qua hengsten.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 00:03

Hengst van Anita, Cecille? Wie?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 00:14

Van vaders kant zijn ook een boel laatbloeiers (incl. hijzelf), dus ik denk dat Dagmar nog wel eens groot gelijk kan krijgen :j