[TI] Tinkers tegenwoordig eerder 'volwassen?'

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 14:02

@cp112; Volgens mij bedoeld aerdenhout precies het omgekeerde ;-)

aerdenhout1 schreef:
Ariebren schreef:
Hier worden de 2 jarigen in het naseizoen, dus nu, beleerd aan de longe en dubbele lijnen.
Grondwerk en wandelen buiten.
Ook een jong dier moet gymnastische oefeningen doen om soepel in lijf en leden te worden.
Het western zadel en bitje wordt er wel eens opgelegd, maar geen ruiter erop.
Dit wordt 2 tot 3 keer per week gedaan.
Volgend najaar, na het weide seizoen, worden ze verder onder de man beleerd.

Een 2 jarige blijft soepel genoeg als ze met hun leeftijd genootjes kunnen spelen en rennen op een groot stuk land/wei!!
Geen enkel paard zou voor zijn derde jaar al moeten doen wat de mens wil!
Dat zogenaamde lenig maken is onzin van de hoogste soort! Het is alleen maar een voorsprong nemen zodat hij eerder onder het zadel kan en dus zijn geld gaat op brengen!
Ik heb een paard en wil zo snel mogelijk rijden, anders kost hij me elke maand een X bedrag en daar heb ik hem niet voor!

hermes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 14:03

Volgens mij was de uitspraak van Aerdenhout waar jij aan refereert niet haar mening maar meer hoe sommige mensen, die hun dier meer als gebruiksvoorwerp beschouwen dan als dier, met dieren omgaan ;)
En dat is vaak het probleem met het houden van paarden; veel mensen hebben paarden om er gebruik van te maken, waar op zich niets mis mee is, als het ook in overeenstemming is met het welzijn van het paard. Veel paarden worden behandeld als een gebruiksvoorwerp, ten voordele van de (ongeduldige) eigenaar, die niet kan wachten tot het paard er ook klaar voor is om wat te gaan doen (en wat je verder met je paard kan of moet doen is natuurlijk ook vatbaar voor discussies ;) )

Ik persoonlijk vind het verachtelijk dat dieren gezien worden als gebruiksvoorwerp waarbij het welzijn van het dier niet voorop staat en waar geld aan verdiend moet worden ten koste van zijn of haar welzijn. Het paard kan er ook niets aan doen dat het als paard geboren is en afhankelijk is van zijn of haar eigenaar ;)

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 14:11

Interesant om te lezen!
Diaz is zo puppy om te zien! Ik ben er opgetilt voor ze 3 was, verder de afgelopen tijd 2x per maand 10 min 'bereden' door mij, en af en toe verzorgster ook. Niet gegalloppeerd nog, en niets aan stelling vragen oid. Gewoon wat vakgehobbeld en stuurtje geinstalleerd.

Nu staat ze een tijd 'stil' als in, we doen tot februari grondwerk. Dan krijg ik mijn zadel, en word ze van het voorjaar (4 jaar ) ingereden.

Ik heb vooral weinig met haar gedaan kwa rijden omdat zij klein is en ik zwaar. Ik ben nu 20 kilo kwijt, diaz wat steviger, en zo hoop ik in de lente te kunnen beginnen.

Zadelmak is ze vast, en beetje sturen en heel belangrijk:de rem , zitten er vast op.

Ze oogt zo puppy, maar ze is super leergierig en werklustig! Ze vind rijden super, maar ik vind het eng kwa belasting, en stop na 10 min weer (laatste tijd kon ik nieteens rijden maar das een ander verhaal)

Ik denk dat vooral het koppie klaar moet zijn.. Als ik het van Diaz haar uiterlijk af moet laten hangem kan ik wachten tot ik een ons weeg.. Koppie maat full bij een C pony oogt zou eenmaal puppy, en ik denk niet dat zo'n groot verschil bijgroeit ;)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 14:12

Oja beetje krom gelezen :o?

Nou het welzijn van mijn dieren staat wel voorop maar dat betekend niet dat ze tot hun 5e niks gaan staan doen in het land.
Ja, ze zijn hier ook deels voor het gebruik, daarom is het ook een hobby. Maar dat betekend niet dat dat ten koste gaat van het welzijn.

shar_ianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 19:23

Hmm interessant..

Onze zelfgefokte Kanyana hebben wij zadelmak gemaakt op haar 3e. Ze liep met zadel en hoofdstel en ik kon er op zitten aan de longeerlijn. Ze had er wel moeite mee... Daarna zijn wij verhuisd en kwam het stil te liggen. Toen ze 4 jaar was, ben ik weer begonnen en kon ik opstappen en wegrijden. Ze was klaar om aan het werk te gaan en toen zij 5,5 jaar was liep ze in de Z1. Toch merkte ik dat het haar op dat moment weer te veel werd en nu heeft ze vanaf januari (Z1 debuut) tot heden maar 1 wedstrijdje gelopen en voor de rest vakanties gehad. Bij haar merk ik ook echt dat ze 'jong' is in haar gedrag terwijl ze 6,5 is.
Bij de paarden die ik hier krijg om in te rijden merk ik juist dat die eigenaren allemaal hebben gewacht tot ze er klaar voor zijn. Gemiddelde leeftijd is toch wel 5 jaar! Ik heb een paar weken geleden een tinker merrie van 8 jaar ingereden. Maar deze paarden zijn niet bedoeld voor de 'markt', maar voor eigen (recreatief) gebruik en volgens mij is dat een wereld van verschil met paarden waaraan verdiend moet worden. Zoals al eerder is gezegt kopen mensen liever een paard dat onder het zadel is op zijn 3e en voor de eigenaar werkt dat ook positief omdat zijn paard meer waard is en aangezien hij zijn brood er vaak mee moet verdienen is dat niet meer dan logisch. Er komt steeds meer vraag naar de tinkers (vooral uit het buitenland) en dat is volgens mij de rede waarom de tinkers tegenwoordig vroeger ingereden worden. Mensen willen een paard dat onder het zadel is en voor de verkoper is dat een mooie kans om meer te kunnen verdienen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 19:36

Nog even terug komen op de groeischijven.
De enige groeischijven die nog na 4 jaar sluiten zijn de schijven in de ruggegraat.
De ruggegraat wordt gedragen door de rug en buikspieren.
Vooral een goed en echt western zadel ligt niet op de ruggegraat maar op de zijkanten.

Daarnaast, iemand beweert dat gymnastiseren onzin is.
In de wei krijgen ze genoeg beweging door het spelen.
Mijn ervaring is dat merries niet spelen, hengstjes wel.
En dan moet je ook nog weides hebben die in de winter begaanbaar zijn.

Dus een foto van een spelende oudere tinker ruin en een 2 jarige Quarter hengst.

Afbeelding

De quarter draagt nu zijn volle gewicht op de nog niet gesloten groeischijven van de achterbenen.

Berdien

Re: Tinkers tegenwoordig eerder 'volwassen?'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 19:43

Ik lees hier veel over 'een 3-jarige moet zadelmak zijn voor de markt'. Maar ís dit echt zo? Ik zou persoonlijk geen 3-jarige willen die al ingereden is. Over de leeftijd nog maar niet te spreken, ik wil graag zelf bepalen hoe ik mijn jonge paard beleer. Dat is ook een van de redenen dat ik Flynn zelf heb beleerd in plaats van hem weg te brengen.

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 19:47

Berdien... Mijn ervaring is dat iedereen die mailt naar je over het paard wat te koop staat (ook al staat erbij onbeleerd), vraagt is hij beleerd? En zo niet, dan haken er heel veel af...

shar_ianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 19:57

Berdien schreef:
Ik lees hier veel over 'een 3-jarige moet zadelmak zijn voor de markt'. Maar ís dit echt zo? Ik zou persoonlijk geen 3-jarige willen die al ingereden is. Over de leeftijd nog maar niet te spreken, ik wil graag zelf bepalen hoe ik mijn jonge paard beleer. Dat is ook een van de redenen dat ik Flynn zelf heb beleerd in plaats van hem weg te brengen.

Ja, er is zeker meer vraag naar paarden die onder het zadel zijn (ook bij 3 jaar) :j
Ik heb erg veel vraag vanuit Italie naar Tinkers en daar moet ieder paard goed onder het zadel zijn en daar zijn tot nu toe nog geen uitzonderingen op gemaakt. Er zijn zeker mensen die het graag zelf willen doen of bij een jong paard pas op latere leeftijd, maar deze groep wordt enorm overtroffen door de mensen die wél een ingereden paard willen. Dus wordt het aanbod afgestemd op de vraag.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 19:58

Dat antwoord is JA Berdien. Er zijn er maar weinig die afhaken wanneer een 3 jarige netjes zadelmak is hoor.

Kijk, ik wil ook geen 2 jarige die zadelmak is of flink mee gelongeerd word. En ook geen 3 jarige die de oefeningen van het M dressuur al kent.

Maar een 3-jarige zadelmak en stuur +gas/rem erop, ja daar wordt naar gevraagd. Is zelfs bijna een eis van mensen die een 3/4 jarige zoeken. Dat deze wel al íets kent. Dat heeft gewoon een voordeel.

En inderdaad wat Sharianne ook zegt. Als je paard voor de verkoop (opbrengst/winst) is, en een zadelmakke 3 jarige brengt meer op dan een groen paard. Waarom zou je het dan niet doen?

Even voor de duidelijkheid. Alles met mate natuurlijk.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 20:11

Ja ik wist het zelf echt niet, daarom vraag ik het :) Ik heb één veulen gefokt en die loopt als vierjarige kamerolifant nog steeds hier in de wei. Verder heb ik 9 jaar geleden Jessie gekocht en daarna ook niets weer. Ik ben dus nogal 'uit de markt' :))

aricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 20:17

Mijn jonge merries spelen wel degelijk met elkaar en ook de ouderen doen er regelmatig aan mee Ariebren ;) .

Het klopt , met de verkoop willen de mensen een braaf gereden paard , en veel haken af als het dier niet of zelfs een tijdje niet onder het zadel is geweest .

Ik vind het jammer dat er nog teveel mensen eerder aan hun eigen welzijn denken dan aan dat van hun paard en een dier zo snel mogelijk klaar gaan stomen onder het zadel voor de verkoop .
Paarden die ingereden moeten worden omdat ze vanaf de grond je de baas zijn ,kan er bij mij niet in ,dan schort er echt wat aan de band tussen mens en dier .
Ook de mening dat een jong paard makkelijker wat oppikt dan een volwassen dier vind ik grote onzin, een jong dier laat zich sneller overdonderen en dan word dat gezien als meewerken terwijl er vaak zo veel in zo'n koppie omgaat wat ze niet kunnen verwerken ,met allerhande "ondeugden " en lichamelijke pijn die met de jaren komen als gevolg .
Forrest was dik 5 jaar toen ik hem ging inrijden ,Roos was 8 jaar en no problem .
Het ene dier is er sneller aan toe om wat te doen dan de andere maar waarom er dan gelijk maar gereden moet worden terwijl er zoveel andere leuke dingen zijn te doen met een jong dier ?

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 21:38

Ook hier spelen jonge merries regelmatig en vaak genoeg doen de "oudere" paarden ook graag mee. Sanya en Sally scheuren regelmatig door het land en hebben de grootste lol samen en nemen de rest van de kudde mee, zo krijgt iedereen meer dan voldoende natuurlijke beweging, het hele jaar door. :j

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 21:51

Moet zeggen als ik naar mijn opfokgroepen kijk.... Had dit jaar 4 weien met hengsten en 1 wei met merries... Dan vind ik wel dat hengsten meer spelen/ravotten dan merries...
De merries vliegen en rennen wel eens door de wei, maar nooit zolang als dat de jonge hengsten bezig zijn...

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 23:16

Berdien schreef:

Hier sluit ik mij volkomen bij aan!
Na mijn oude pony ging ik op zoek naar een jonge tinker. Lees een jaar of 3 / 4 en nog niet ingereden, of heel licht. Wat kom ik tegen op internet; 3 jarige tinker, volledig in wedstrijd oudfit, en in de krul getrokken. :r Echt er stonden heel veel puppypaarden op internet waar serieus mee in de bak gereden wordt. En dan niet netjes op de eigen benen, maar met druk waar je u tegen zegt. Dan vraag je je toch af hoe ze zijn ingereden, en hoe jong al. Ik zou daar nooit aan durven te beginnen.
Na mijn zoektocht op internet heb ik bewust gekozen om ook bij 2jarige tinkers te gaan kijken, waar NIKS mee is gedaan, of nauwelijks. Uiteindelijk is het Kayleigh geworden, 2 jaar.
Vind het erg fijn te weten dat er niet vroeg op is gezeten, dat ze niet vast is gezet met de longeerlijn. Compleet blanco.

Echt bizar dat sommige mensen oprecht geïnteresseerd zijn in een net 3jarige slungel die hartstikke kort in de hals / het gehele lijf gereden wordt of op een ander (in mijn ogen) niet correcte manier.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 23:52

Lucy_1 schreef:
Moet zeggen als ik naar mijn opfokgroepen kijk.... Had dit jaar 4 weien met hengsten en 1 wei met merries... Dan vind ik wel dat hengsten meer spelen/ravotten dan merries...
De merries vliegen en rennen wel eens door de wei, maar nooit zolang als dat de jonge hengsten bezig zijn...

Dat is dus ook mijn ervaring na een 10 tal jaren observeren van jong spul in de wei of buitenbak.

Hengsten doen aan schijn gevechten, merries gaan een paar minuten rennen en stoppen er dan weer mee.

En gymnastiseren houdt voor mij in:
Hals en hoofd buigen, naar links en rechts en naar beneden.
Lopen aan de longe en dubbele lijnen, en dan op de plaats kunnen keren om de andere kant op te gaan.

Juist de andere bewegingen dan rechtuit rennen maakt een paarden lijf soepel.

Motoriek ontwikkelen, net zoals onze jeugd die vastgeplakt zit achter de pc

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 01:34

Hier ook absoluut niet voor het vroeg beleren.
Eerlijk gezegd vind ik 6 de mooiste leeftijd om serieus te beginnen. Dan is het koppie al wat wijzer en het lichaam al bijna volgroeid.
Vanaf een jaar of 3-4 de basis zadeltje etc, ruitergewicht en hulpen vanaf de grond.

Daarentegen vindt ik wel dat je ook steeds meer ziet dat dieren de opfok in gaan en aan hun lot over worden gelaten dan met 3 jaar eruit worden geplukt en dan is het help hij of zij kan niks. Ik vind wel dat je vanaf jongs af moet leren wat wel en niet kan en moet zorgen dat een dier keurig is opgevoed en kennis heeft gemaakt met verkeer en alle dagelijkse dingen.

Maar helaas blijft dit een eindeloze discussie en is bij velen de waarde van de gezondheid van zijn of haar paard verdwenen en wordt het meer gezien als een gebruiksvoorwerp.

Tja en dat de markt vraagt naar ingereden en jong dat is nu net wat er moet veranderen in de paardenwereld vanaf de bron(fokker) af aan moet er educatie zijn over het welzijn hoe en wat van een paard. En dat het dus niet hoort ze zo vroeg te beleren. Zo ook op maneges stallen etc. En die moeten eens sterk genoeg zijn om de verandering teweeg te brengen dat dieren niet zo enorm jong worden bereden. En daarbij zouden ze ook eens moeten kijken hoe het rijden van een paard in elkaar zit in plaats van het huidige trek en pluk en sla je paard bij elkaar werk.
De meeste jonge ruiters hebben nooit educatie gehad over de groei van een paard/ en de techniek van het rijden.
Daarbij ben ik enorm voorstander van de Spaanse Rijschool waar ruiters eerst zoveel jaar zitles krijgen aan de longe en theorie lessen over het wel en het wee om een paard heen.
De huidige mensen weten deels ook niet beter en doen maar wat met hun dier. Wanneer de educatie in Nederland beter zou zijn van begin af aan denk ik dat je dit probleem wat ik het vind al een heel stuk kleiner kunt maken.
Maar helaas gaat veel in dit land om geld en dat zal ook de reden zijn dat er uitspraken gedaan worden als ik heb mijn paard om er iets mee te doen, je kunt het ook zien als ik wacht langer om vervolgens Langer met mijn paard te doen ;) Dit laatste lijkt mij de meest wijze keuze.

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 02:54

Hier nog iemand die totaal geen haast heeft.

Shayla heb ik ingereden gekocht bij de handelaar (1998) Ze heeft eerst ruim 2 maanden de tijd gekregen om te wennen en elkaar te leren kennen. Daarna ben ik een paar keer met dr naar de manege gegaan om te longeren ( dat was 1x per week gerunde nog eens 2 maanden) en toen dat allemaal goed zat samen ben ik pas eens voor een zadel gaan kijken. Af en toe eens een privé lesje genomen, nog een keer vakantie tussen door voor Shay en toen pas de groepsles ingegaan met ook nog een regelmatige vakantie. Nu heeft ze al bijna een jaar of langer vakantie maar dat is m'n eigen schuld :+

Bowen (2007) heeft na het afspenen eerst bij m'n vriendin gestaan. Tot het slecht weer werd. Toen heeft hij thuis een poosje met de shet gespeeld, in de winter is hij voor een jaar de "opfok" ingegaan ( toen ie 2 was weer opgehaald, nog ff met de shet de wei in to z'n kleine broertje groot genoeg was ;)
En daar heeft hij de laatste 2 en een half jaar mee gespeeld.
Toen ie 3 was heb ik er over 2 maanden 3x 5 a 10 minuten opgezeten en toen is hij weer het weiland in verdwenen. Tot februari volgend jaar...

Ik wil hem in februari laten beleren en eind maart word meneer alweer 5.
Februari kwam nu gewoon mooi uit omdat ik hem in maart wil laten trainen voor de keuring.
Ben hem liever 2 maanden achter elkaar kwijt dan dat hij eerst weer naar huis komt en daarna weer weg moet. Lijkt me ook niet fijn voor hem.
Had de keuring later geweest had hij ook gewoon later ingereden geworden.

En ik weet zeker dat als hij weer thuis is dat hij eerst weer lekker een poosje de wei op mag voordat ik zelf wat met hem ga doen ;)

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 10:15

ik denk niet dat mensen het nu per se vroeger willen, zie daarin geen verandering/evolutie
wel dat mensen steeds meer steeds vroeger willen
als mensen vroeger bv een 3-jarige zochten, dan werd verwacht dat die niet helemaal groen meer was, dus zeg maar ZADELmak en eventueel RUITERmak.
tegenwoordig zoeken mensen een 3-jarige die al mooi doorgereden is

idd, ik merk ook de tendens om het 'natuurlijker' aan te doen en dus de paarden 'paard' te laten zijn en de opfok in te gooien en pas na 3 jaar weer op te pakken
is het dan gek dat een koper/eigenaar wel graag zekerheid wil en dus opteert voor een paard waar alle knopjes al opzitten?

de vergelijking met mensen is soms erg krom, oké, kinderarbeid bestaat niet meer (bij ons), maar kinderen gaan wel vanaf hun 3 jaar naar de kleuterklas, tegenwoordig vaak ook vanaf 2.5 jaar, dus ook vroeger
ben van dat laatste ook geen voorstander, de stap naar de kleuterklas is voor veel kindjes een ingrijpende verandering in hun leven die hun petje nog te boven gaat...
wachten we dus met onze mensenkinderen tot ze volwassen zijn alvorens ze iets bij te brengen, te leren, ze mentaal én fysiek (denk er maar eens over na hoe vermoeiend zo'n schooldag is!) uit te dagen,... ? nee, en dat is ook maar goed ook, want kinderen zijn véél flexibeler en kunnen zich veel beter aanpassen enz
natuurlijk is overdrijven niet goed

ik vind het dus niet verkeerd om een 3-jarige in te rijden, maar dan wel met geduld en het tempo aanpassend aan elk individueel paard.
een stop tussen beleerfases in, is daarbij ook nog eens iets geweldigs.

Overigens kunnen paarden weldegelijk plezier beleven aan het rijden/mennen en vinden ze de afwisseling met op de weide te staan grazen wel fijn, merk ik
oké, in de natuur zijn we niet voorbestemd om op hun rug te zitten, maar in de natuur leven ze ook heel anders, hebben ze meer afwisseling, meer beweging ook door dreiging van roofdieren, kudderangorde (dat is in gevangschap uiteraard ook, maar doordat kuddes niet meer zo natuurlijk zijn in samenstelling + doordat dieren minder onderhevig zijn aan vluchten, stress, ontbering, koude, honger enz, is die rangorde niet meer zo snel wisselend of in gedrang)
Dus om nu te zeggen dat paarden niet 'gebruikt' mogen worden, vind ik een beetje kort door de bocht, dan hadden we ze oorspronkelijk gewoon niet mogen domesticeren, het is nu onze taak hen ook onder domesticatie gelukkig te houden/maken.

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 10:45

Heb het hele topic doorgelezen en moet eerlijk bekennen dat de mening van Frenia het dichts bij
die van mij ligt :D
Heb zelf Jelle ook met 2 laten betuigen en nu krijgt hij bewust een paar maanden vrij en word hij
van het voorjaar weer opgepakt, dan zal hij ook de beginselen van het zadel en dergelijke geleerd
krijgen, maar ik ga er niet op zitten omdat hij veels te puppy is nog, dus daar wachten we mee tot
2013. Ik merk wel degelijk aan Jelle dat hij het prachtig vind om met mij bezig te zijn, en lekker wandelen
en of fietsen hoort daar ook bij.

Voor de verkoop is een driejarige die zadelmak is makkelijker te verkopen dat is gewoon een feit maar tussen
zadelmak en doorgereden zit een wereld van verschil!

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 10:52

Het plaatsen van een jong paard in een opfok is helemaal niet natuurlijk en ook daar ben ik geen voorstander van.
Opfok is een niet natuurlijke situatie, waarin een veulen met leeftijdsgenoten komt te staan, compleet onnatuurlijk en in die groepen moet op hele jonge leeftijd een rangorde ontstaan die niet normaal is, namelijk dat een jong veulen leider is.
Natuurlijk is het om een veulen in een gemengde kudde te laten waarin een ouder paard de leidersrol heeft en er een duidelijke rangorde is die mede gebaseerd is op leeftijd en waarin ook andere oudere paarden meedragen aan de opvoeding van een veulen.
De enige groep die in de natuur uit alleen jonge paarden bestaat is een hengstengroep, maar ook jonge hengsten blijven in de natuur bij hun moeder totdat er een nieuw veulen geboren is, dus tot het volgende voorjaar.

Ik merk aan al onze jonge veulens die in de kudde hebben gestaan dat juist die opvoeding door oudere kuddegenoten goed is. Wij hebben ooit twee veulens in een opfok gehad en zal dat niet zo snel weer doen, na een jaar kwamen ze eruit, maar wat een draken waren dat, het duurde echt even voor ze hun plaats in de groep wisten en ook naar ons toe. Nu hoeft dat niet bij ieder paard zo te zijn natuurlijk, maar een natuurlijke situatie is een veulenopfok niet ;-)
Sally en Sanya staan gewoon in een groep, krijgen meer dan voldoende natuurlijke beweging en worden door iedereen wat opgevoed. Ook daar krijg je geestelijk stabiele paarden van in mijn ogen. Als ze bewegen is dat echt niet alleen maar recht-toe recht-aan ze maken heel wat maffe bewegingen en korte wendingen.....

Dat jonge hengsten meer bewegen, ruiger spelen en al heel vroeg echt rangorde gevechten houden is in de natuur ook zo, dat wil niet zeggen dat merries niet bewegen of dat het ongezond is dat jonge merries minder bewegen, dus korter rennen en minder ravotten, dat is in de natuur niet anders. Zolang jonge paarden het hele jaar door voldoende vrij kunnen bewegen en niet in boxen worden opgesloten krijgen ze meer dan genoeg beweging en is het in mijn ogen slecht om met een jong paard te gaan longeren e.d. Dat is geen “gymnastiseren” maar pezen en gewrichten naar de maan helpen.........
Ook onze jonge hengsten stonden overigens destijds in een kudde met een ouder paard die hen op hun plaats zetten en ze een onontbeerlijke opvoeding heeft gegeven.

@Frenia volgens mij zegt niemand hier dat je nooit helemaal niks met een paard moet doen :? maar gaat de discussie over de leeftijd waarop je daarmee moet beginnnen ;-)
Ik zeg helemaal niet dat een paard niet gebruikt mag worden, ik zeg alleen dat ik zelf niet de behoefte heb om op elk van onze paarden te klimmen, dat is mijn ding niet een principe kwestie ;-)
Paarden kunnen het weldegelijk leuk vinden om wat te gaan doen, Obi vind het onwijs leuk om naar buiten te gaan en geniet van lange einden rijden in het bos, het liefst in een lekker vlot tempo. :j Daar genieten we allebei van :j
Ook jonge paarden kunnen het leuk vinden om wat te doen, Miles doet al dingen vanaf dat hij een half jaar oud was en geniet van de aandacht, je kunt in mijn visie ook prima dingen met jonge dieren doen, dat doen wij ook, maar zolang de activiteit maar past bij het jonge dier. ;-)

Op tweejarige leeftijd betuigen is in mijn ogen ook veel te jong, dat gaat er geestelijk ook niet lekker in en ik ben benieuwd wat er gebeurd als het dier op een gegeven moment opstandig gaat worden......
Laatst bijgewerkt door kinsealy op 21-12-11 11:09, in het totaal 2 keer bewerkt

hermes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 11:04

Dat een driejarige die zadelmak is makkelijker te verkopen is zal best, maar wil dat dan zeggen dat je dat dan ook moet doen? of moet je als eigenaar van het dier wat afhankelijk van jou is je verantwoording nemen en tegen mensen die een driejarig paard beleerd paard zoeken zeggen dat het misschien niet zo verstandig is om een beleerd paard van 3 te kopen en dat ze dan beter een wat ouder beleerd paard kunnen kopen.
Het feit dat de vraag er naar is, wil toch niet automatisch zeggen dat je daar ook aan moet beantwoorden?
En wat als de vraag er bijvoorbeeld naar is om paarden nog eerder zadelmak te kopen (dus bijvoorbeeld bij 2,5?) ga je daar dan ook aan voldoen?
Dat vind ik dus een slechte reden... de vraag is er naar dus wij voldoen daar dan maar aan?

Verder vind ik de vergelijking tussen mensen(kinderen) en paarden(kinderen) ook niet echt terecht, het gaat hier om het wezen PAARD en de verantwoording die je naar je dier hebt, die zelf totaal geen keuzes kan maken en niet om een mensenkind die misschien wel een hele andere ontwikkeling doormaakt, simpelweg omdat het een totaal ander wezen is.

Bovendien vraag ik mij af of een paard het echt leuk vind dat er iemand op rijdt, zeker als het geestdodende rondjes in een bak zijn (hoe uitdagend en gymnastiserend deze rondjes ook zullen zijn :+ ). Waar blijkt dat uit dat een paard het LEUK vindt om te doen? Ik snap best dat er paarden zijn die aandacht nodig hebben (wat overigens lang niet voor alle paarden geldt) maar die behoefte aan aandacht kan je op zo veel andere afwisselende manieren invullen zonder er op te gaan zitten. Waarbij ik ook niet zeg dat je met een jong paard totaal NIETS hoeft te doen maar er op gaan zitten of op jonge leeftijd in het tuig beleren is voor mij een no-go!

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 11:14

Mijn tinker heb ik ook zadelmak gemaakt met 3 jaar oud.
Maar stel je daar niet teveel van voor.
Eerst lange lijnen geleerd.
Daarna met lange lijnen buitenritjes gelopen.
En toen er eens op gezeten.
10 keer, hooguit.
Dat is ook zadelmak zijn. Maar geen over belasting maar gewoon wat aan leren.
Nu is hij 4.
ik probeer er 1 keer in de week op te zitten.
De praktijk is dat ik daar niet aan toe kom.
Dus zadelmak maar hij staat meer met vriendjes te klieren in de wei dan dat hij werkt.
En dat vind ik prima.
Hij blijft zadelmak maar geen overbelasting.

Dus het begrip zadelmak is erg breed om te oordelen zonder dat je weet wat de eigenaar doet.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 11:21

Ik ben zelf ook geen voorstander van de opfok met alleen jong grut.
Ik had destijds 2 merrieveulens gekocht en die stonden wel thuis, maar met zijn 2en in het land.
Toen ze 7 maand oud waren, werden het ook echte draken, stoer op je af rennen, klieren en noem maar op.
Heb ze toen in de groep gegooid met de volwassen merries en het gedonder was direct afgelopen.

hermes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 11:22

schrikdraad schreef:
Dus het begrip zadelmak is erg breed om te oordelen zonder dat je weet wat de eigenaar doet.

Daarom heb ik ook vaker het woord "beleerd" gebruikt dan "zadelmak", maar zadelmak impliceert ook iets van een zadel, ruiter en er op zitten volgens mij ;)