[TI] Welke hengst voor mijn kruising!?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 13:38

Noedel zijn eerste babes worden dit jaar geboren :j Dus helaas verder nog niks aan te zien.

Hij heeft grof beenwerk en is zwaar ja. Maar Drumzwaar gaat ie niet worden :Y) Nuala was een stuk fijner en daar heeft hij ook een flinke scheut van meegekregen :j.

Noedel zijn voorbenen/borst zijn wel mooi in verhouding. Maar zijn hals komt wel diep uit de borst weg. Op de foto staat hij achter een beetje wijdbeens :Y)
Afbeelding

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 13:39

Hier nog een beetje voerbouwd :Y) :o
Afbeelding

Mallow

Re: Welke hengst voor mijn kruising!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 15:05

Ik vind noedel z'n voorhand echt prachtig! Zijn hele lijf is gewoon mooi in verhouding :j
Maar wat ik bedoel is dat noedel misschien wel de 'zwaarheid' van z'n vader vererft. Dat is een risico, en dan zou ik toch eerst wat nakomelingen zien :)

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 22:54

Zwaarheid is niet erg, als de pootjes maar meedoen ;)

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 13:08

denk dat daar ook een scheut vd merrie in mee speeld
kijk hier
2 merrie's van dezelfde hengst dragend
ene merrie "floept" het veulen eruit,
andere was ik blij dat ik er was, want die hebben we met 2 man eraf moeten trekken, die zat muurvast, en merrie kreeg het echt niet voor elkaar.
3e merrie is zware merrie, en was ook dragend van dezelfde hengst als hierboven, en ook haar kind was een hummeltje bij de geboorte.
alleen vd merrie waarvan het veulen vast zat, weet ik de afstammeling. de laaste merrie is het zwaarst van allemaal

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 13:18

Zal ook iets met het zorgen van de merrie voor het veulen te maken hebben? Mijn oudste merrie zorgt zonder merriebrok of krachtvoer erg goed voor haarzelf en haar veulen. Gevolg, vette merrie + groot veulen, dat nu 3x, van 2 verschillende hengsten.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 15:17

Met een merrie als Clover gaat er geen hele zware uitkomen. Als Noedel wel de zwaarte van Drum doorgeeft wordt dat in combi met clover waarschijnlijk nog niet zo erg. Zolang het maar in verhouding is met de rest van het lichaam.

Clover haar lichaam is in combinatie met haar benen aardig grof. Denk dat dat elkaar dan wel 'rechttrekt'.

aricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 19:52

cp112 schreef:
Met een merrie als Clover gaat er geen hele zware uitkomen. Als Noedel wel de zwaarte van Drum doorgeeft wordt dat in combi met clover waarschijnlijk nog niet zo erg.

Dat weet je niet of er een zwaar veulen uit gaat komen en kun je niets over zeggen , je hebt nog geen idee hoe Noedel doorfokt en vergeet niet dat hij nog jong is en nog meer gaat uitzwaren ;) .

Een merrie die het veulen er haast niet uitkrijgt kan je een bekkentrauma bij je merrie kosten en ik kan je vertellen dat is geen fijn gezicht :n en zou dus voor een niet al te zware hengst gaan en ik vind Noedel , niks ten nadele van hem , maar in combi met Clover wel te zwaar .

Celtic sir Gwynfor lijkt mij wel een leuke match voor Clover , mooi klein koppie ,geeft veel behang door en is niet al te zwaar .

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:05

kinsealy schreef:
Venco zou ik niet zo snel kiezen in combinatie met een merrie met licht beenwerk en een wat zwaarder lichaam, vrij grote kans dat het beenwerk bij het veulen nog lichter wordt......

Moeilijk, ik zou goed kijken naar nakomelingen van hengsten en dan vooral naar de combi lichaam-beenwerk. Een hengst die licht beenwerk vererft in welke combi dan ook (want dat kan uiteraard ook door de merrie komen) zou ik sowieso niet nemen.
De verbeterpunten die je opnoemt zijn aanzienlijk en juist die eigenschappen van zwaarder beenwerk i.c.m. haar lichaam en meer behang zijn juist vaak die moeilijke verbeterpunten.

Je geeft aan het veulen zelf te willen houden, denk daar goed over na, is dat iets wat je echt voor langere tijd wilt/ kunt. Er zijn heel veel paarden en de markt is “wat” aan het over-verzadigen door een teveel aan gefokte paarden (tinkers bedoel ik in dit geval) in combinatie met een economische recessie wat het fokken en dus uiteindelijk vinden van een echt goed huis voor je veulen/ jonge paard steeds moeilijker maakt.
Er zijn heel wat paarden,veulens, jonge paarden, maar ook volwassen paarden, die voor een habbekrats worden aangeboden op verschillende verkoopsites en waarvan je je af kun vragen of die ooit echt goed terecht gaan komen.
Ik zeg natuurlijk NIET dat dat op jouw toekomstige veulen van toepassing is, maar denk er goed over na; wat wil je een veulen bieden en kun je dat ook in de toekomst. Er wordt nog steeds behoorlijk gefokt ondanks de toestand van de huidige markt en dat heeft consequenties, juist voor het welzijn van die gefokte paarden.

Er worden al veel pretveulens gefokt en wie zegt dat jou niks zal overkomen zodat de paarden niet alsnog in de handel terechtkomen.

Je weet nooit hoe t zal gaan in de toekomst, ik verneem vaak van mensen dat is voor om zelf te houden blablabla en kijk eens ze zijn allemaal weg ze hebben ze niet meer in bezit.

Misschien toch beter gewoon eentje te kopen? zie je ook meteen hoe het eruitziet en of het jou bevalt.

_Clocloken_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 00:04

Hey,

Ik ben de nieuwe eigenaresse van Jolly Jumper en ja hoor hij dekt nog steeds :o
Dit jaar heeft hij voor de 2de keer onze merrie Dusty gedekt.
Jolly Jumper is 1,56 m.
Hij is ook erg lief en koel van karakter voor een hengst.
Voor foto's van ons eerste veulen kun je hier even een kijkje nemen:
http://nancysreuzendroom.skynetblogs.be/