[TI] tinkers die weer beginnen te jeuken in sokken in de herfst??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

snowdon

Re: tinkers die weer beginnen te jeuken in sokken in de herfst??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 22:31

voeding ;)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 22:41

wat is dan de foute voeding ??
ben er benieuwd naar.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 22:50

bij psoriasis (bij mensen) schijnen gluten een grote rol te spelen.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 22:51

gras? :)
gras is er in vele soorten en op diverse manieren bemest, etc etc etc
Ik denk dat daar nog veel te verbeteren valt.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 23:08

Maar de jeuk begon pas toen het stopte met regenen en de zon weer ging schijnen.
De kunstmest van het voorjaar heeft in die natte en donkere zomer periode geen last gegeven.

Gluten, dat zit in graan.
Waar zitten nog meer gluten in ??

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 23:17

gluten is een eiwit en zit in alle granen, (tarwe, rogge, gerst, spelt, maïs, haver, kamut en teff)
(en producten die hiervan gemaakt zijn)

mimooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 09:06

Kan iemand mij vertellen wat fructose is? dat wat dan in kort gras zit?

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 10:16

rudolph

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 10:37

paardenbrokken bevatten gemiddeld 25 tot 45 procent zetmeel dat is 250 tot 450 gram suiker per kilogram paardenbrok.
melasse is een bijproduct uit de suikerindustrie en bevat ongeveer vijftig procent suiker.
in paardenbrokken zit maximaal zes procent melasse.
dit komt neer op 30 gram suiker in 1 kilo paardenbrok.
gras bevat meer suiker:tussen de 8 en 14 procent dit komt neer op 80 tot 140 gram suiker per kilo gras.
en van gras eet een paard doorgaans meer dan van brok.

voorjaars gras bevat veel suiker en najaars gras bevat veel eiwit,ook eiwit veroorzaakt jeuk en ellende.
wij noemen dit ook vaak gevaarlijk gras i.v.m koliek en bevangenheid en jeuk etc

maar ook in hooi of voordroog zit suiker.
hooi bevat gemiddels 8 tot 15 procent suiker.
en voordroog gemiddeld 7 tot 14 procent.

de hoeveelheid suiker die een paard van brok krijt is dus in pricipe verwaarloosbaar.

wel ben ik van mening dat als een paard niet in de topsport loopt ook geen brok hoeft.
de paarden bij ons krijgen geen brok wel natuurgebied hooi/kuil
alleen de jongepaarden in de groei en de merries net voor het eind van de dracht maar dan geen kilo per dag.

je kunt haar beter een mineralen liksteen geven en goed ruwvoer daar kan ze prima op lopen.
omschakeling van gras naar hooi/kuil moet ook wennen.
wij geven vaak een paar weken voor dat ze naar binnen gaan hooi of kuil in het land erbij dan kunnen ze rustig omschakelen.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 10:49

ik wil dan bloed onderzoek doen misschien heeft ze geen jeuk van de mijt maar door bepaalde voedingbestandelen.
nee mijnt zie je niet volgens bloedonderzoek :D

Ariebren schreef:
Het mijt onderzoek.
We ontwormen regelmatig, dus daardoor bestrijden we de worm infectie.
Bijna alle worm middelen bestrijden ook mijt.

Ben heel benieuwd naar de uitslag van het mijt onderzoek.
Bloed onderzoek op benen jeuk, bestaat dat ??

Ik zit de laatste tijd heel sterk te denken aan een huidziekte bij mensen.
Moeilijk woord, de dode zee doet wonderen.
In zeeland alle trekpaarden de zee in, in het vorjaar.
Hoe heet dat ook al weer ?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:38

rudolph schreef:
paardenbrokken bevatten gemiddeld 25 tot 45 procent zetmeel dat is 250 tot 450 gram suiker per kilogram paardenbrok.
melasse is een bijproduct uit de suikerindustrie en bevat ongeveer vijftig procent suiker.
in paardenbrokken zit maximaal zes procent melasse.
dit komt neer op 30 gram suiker in 1 kilo paardenbrok.
gras bevat meer suiker:tussen de 8 en 14 procent dit komt neer op 80 tot 140 gram suiker per kilo gras.
en van gras eet een paard doorgaans meer dan van brok.

voorjaars gras bevat veel suiker en najaars gras bevat veel eiwit,ook eiwit veroorzaakt jeuk en ellende.
wij noemen dit ook vaak gevaarlijk gras i.v.m koliek en bevangenheid en jeuk etc

maar ook in hooi of voordroog zit suiker.
hooi bevat gemiddels 8 tot 15 procent suiker.
en voordroog gemiddeld 7 tot 14 procent.

de hoeveelheid suiker die een paard van brok krijt is dus in pricipe verwaarloosbaar.

wel ben ik van mening dat als een paard niet in de topsport loopt ook geen brok hoeft.
de paarden bij ons krijgen geen brok wel natuurgebied hooi/kuil
alleen de jongepaarden in de groei en de merries net voor het eind van de dracht maar dan geen kilo per dag.

je kunt haar beter een mineralen liksteen geven en goed ruwvoer daar kan ze prima op lopen.
omschakeling van gras naar hooi/kuil moet ook wennen.
wij geven vaak een paar weken voor dat ze naar binnen gaan hooi of kuil in het land erbij dan kunnen ze rustig omschakelen.

Interessant deze berekeningen.
Alleeen volgens mijn groene boekje is er een minimaal verschil in eiwit van voor of najaars gras.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:41

draaakje schreef:
gluten is een eiwit en zit in alle granen, (tarwe, rogge, gerst, spelt, maïs, haver, kamut en teff)

Dus in gras zitten geen gluten ??

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 14:32

Ariebren schreef:
Het mijt onderzoek.
We ontwormen regelmatig, dus daardoor bestrijden we de worm infectie.
Bijna alle worm middelen bestrijden ook mijt.

Ben heel benieuwd naar de uitslag van het mijt onderzoek.
Bloed onderzoek op benen jeuk, bestaat dat ??

Ik zit de laatste tijd heel sterk te denken aan een huidziekte bij mensen.
Moeilijk woord, de dode zee doet wonderen.
In zeeland alle trekpaarden de zee in, in het vorjaar.
Hoe heet dat ook al weer ?

bedoel je psoriasis misschien. en idd zeezout doet wonderen voor jeukklachten en huidproblemen. maar wat je zei over dat suikergehalte zou best wel eens kunnen kloppen is nu slecht weer voor gras idd

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:19

Interessante discussie zo, met Connor zitten we met hetzelfde nu. We weten dat hij van teveel suikers jeukerig op sokken en staart wordt. Hij krijgt alleen beperkt gras en graszaadhooi onbeperkt en sinds er minder gras is 1 plakje 1e snee hooi van vorig jaar voor de vitamientjes.

Hij is vaak gecontroleerd op mijt en nooit wat gevonden, maar aangezien bij een van de paarden hier wel mijt was vastgesteld staat de hele stal nu al 3 maanden op grondig soppen met sebacil iedere 12 dagen helemaal tot op de huid natmaken. Connor staat samen met een weimaatje apart van de rest, heeft daardoor dus geen contact met de meest jeukerige paarden. Ook zijn spullen liggen apart van de rest. Ook heb ik hem als test bijna 6 weken niet op stal gehad om te kijken of het daardoor kwam maar zelfs dat helpt niet.

Maar ondanks 3 maanden soppen een nog steeds jeukerig paard waarvan ik niet meer kan geloven dat daar nog 1 mijt op leeft. Ik heb vorige week stronghold besteld en dat vandaag in sokken staartwortel en manen gedaan. Dit kijken we even 6 tot 8 weken aan en mocht hij dan nog jeuken gaan we kijken of de Pour on van de koeien op hem werkt.

Connor wordt goed getest op wormen in combinatie met ontwormen, om en om. Zijn wei is helaas wel bemest met gier en kunstmest omdat deze eigelijk voor de koeien bedoelt was. Maar daar heeft hij de hele tijd geen last van gehad. De korte stukken zijn niet te kaal dus geen gestresst gras zou je
zeggen en wat erbij komt per keer is bijna een meter hoog en helemaal stengelig. Dat vanaf juni niet meer gemaaid is De andere graas plekken van hem zijn onbemest en onbelopen omdat hij gebruikt wordt als grasmaaier van lastig te maaien stukken op het terrein.

Gezien het feit dat hij niet bevangen is geweest sinds dit voerregime maar wel goed gevuld maar niet te dik zou hij niet teveel suikers en eiwitten mogen binnenkrijgen.

Wat me opvalt aan zijn huid is dat het erg vettig is met veel huidsmeer. De plekken waar hij jeukt zijn extra vettig, er is geen mok of korstjes te vinden, geen kale plekken alleen wat meer huidvet. Zijn jeuk lekken zijn alles rond zijn zwil wratten en sporen en bij zijn voorbenen achter de voorknie daar waar zijn sokken ophouden. Daarnaast zijn staartgebied rond zijn bilspieren vooral.koker is goed schoongemaakt maar produceert ook duidelijk meer smeer dan normaal.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 18:51

Ariebren schreef:
draaakje schreef:

Dus in gras zitten geen gluten ??

Ik heb dus bij de Pavo geinformeerd of er bij paarden een soort van gluten allergie bestaat.
Antwoord van de pavo was vorige week.
Ik citeer:

Goedemiddag Henk,

Ik heb het op diverse plekken nagevraagd, maar op het gebied van allergieën bij paarden is nog erg weinig bekend. Wel veel speculaties en vermoedens, maar geen duidelijke onderzoeken. Helemaal niet wat betreft specifieke graansoorten en stoffen. Nu zijn er natuurlijk steeds meer onderzoeken op voedingsgebied in diverse landen dus wie weet komt daar op termijn iets uit.

Met vriendelijke groet,
Djilan Boelen
Pavo

Daarnaast wat mij meer zorgen baart.

Afgelopen maand zijn er bij mijn tinkers veel mok plekken ontdekt.
Dit heb ik nog nooit meegemaakt.
Het enige wat echt verandert is dit jaar.
Ik voer momenteel hooi van de september maand, oa hooi van koeienboeren.
Dus gemest hooi.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 12:53

Glutenallergie bestaat idd, ons knollie heeft daar last van. Lastig achter te komen en het vergt heel veel aandacht voor stalling en voeding. alleen uit het bij hem in benauwdheid en opgezwollen keel ipv jeuk.

Kan de jeuk niet komen door vocht, redelijk hoge temperaturen dichte vacht? En staan ze nog op gras of niet meer? Als je hooi te rijk is kunnen ze daar heel goed jeuk van krijgen. Bij Connor is jeuk de eerste aanwijzing dat hij teveel gras binnen krijgt.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 12:58

ellepel schreef:
http://www.harlequinfarmsgypsyhorses.co ... edema.html

ik kwam ergens op een forum tegen dat mijt bij kippen gedood word door de poten in te smeren met olijf/slaolie.
door de olie zouden de mijten doodgaan.

nu had iemand haar tinker met huidproblemen,de sokken helemaal in de olie gezet en dat zo gelaten.
na korte tijd was de jeuk weg,de sokken mooi en die was er dus heel tevreden over.
valt te proberen denk ik?

De tinker van mijn schoonzus heeft dus ook last van jeuk.
Toen het droog was van de zomer zagen we haar stampen met de achterbenen.
Spul van de DA gekregen tegen mijten, benen gewassen, goed uitgespoeld en nog eens herhaald. Weet niet wat het voor goedje was, maar blijkbaar behoorlijk aggressief. De haren braken er van af en haar flossen zagen er niet meer uit.....die heeft de smid dus maar even voor ons gekortwiekt op 1 lengte :+ .

Ging een tijdje goed en toen zagen we in de knieholtes van de voorbenen schilfers. Voorbenen met nertsolie ingesmeerd (we hebben haar gekocht bij een nertsfokkerij en daar stond ze op het zaagsel dat eerst bij de nertsen was gebruikt en wat dus een beetje vettig was...en daar had ze dus geen last ervan, volgens zeggen..)
En aangezien ik nertsolie op mijn buik heb gesmeerd tijdens mijn zwangerschap, had ik nog wat over ... en daarna zijn we overgestapt op olijfolie (omdat familie van de zomer hier goede resultaten mee behaalde toen ze zelf onder de luizen zaten en er niks meer tegen hielp; uiteindelijk hun hoofden ingesmeerd met pure olijfolie...en weg waren de luizen :D )
Schilfers verdwenen gelukkig weer.

Hele tijd geen last meer gehad, maar nu al weer een aantal weken last van jeuk, wondjes, kloven, schilferige/vettige huid.
Wondjes smeren we nu in met uierzalf of sudocreme. Maar de flossen worden zo plakkerig hiervan. De modder blijft erin kleven. Het wordt een grote vettige boel.
Ben de kootholtes (die erg schilferig zijn) weer met olie aan het inmasseren.

Maar hoe verzorgen jullie de benen van jullie tinker als het eigenlijk te koud is om te wassen.
Wij hebben buitenstallen, geen warm water.
We spoelen de benen nu wel eens af, maar ik wil er liever niet met sop aan gaan...wat eigenlijk nu wel zou moeten, want de sokken zijn plakkerig van de uierzalf.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 10:47

ik doe niks eigenlijk maar die van mij staat sávonds op stal dus sóchtends kan ik de ergste modder eruit borstelen. maar sinds hij in een zandpaddock staat heeft hij niet van die vieze klonten in zijn sokken. en ik moet ff afkloppen ben dit jaaar mokvrij. wel een schimmel rijker maar die wordt nu behandeld. zucht. is ook altijd wat met die paardjes. maar is lastig als je sokken plakkerig zijn. weet zo ook ff niet behalve dan zodra de zon schijnt toch maar wassen en dan goed drogen met handdoeken en eventueel waterkoker mee en warm sopje maken? heb ik van het weekend ook gedaan omdat ik hem helemaal moest wassen. is een hels karwei maar het is gelukt.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:07

Ik borstel niks uit de sokken, tegen de huid aan zit een bescherm-vet-laagje, en die hou ik intakt, opgedroogd nat zand valt er vanzelf uit als het opgedroogd is.

_daf_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:11

suikers in het gras lijken mij nog steeds de boosdoener,

wat betreft allergieen, ik heb gevallen van intolerantie van tarwe en gerst voorbij horen komen zijn ook al speciale brokken/muesli's voor. Ben het ook aan het uitproberen op een van onze merries nu.

Maar terug naar het fructaan. Met name na een natte periode als de zon weer gaat schijnen wordt het tricky qua suikers. Het minderen in suikers qua krachtvoer hoeft dan trouwens ook niet perse te helpen omdat de suikers in het voer over het algemeen goed afbreekbaar zijn itt de suikers in gras. En het is natuurlijk niet alleen het gras wat ze op dat moment krijgen maar ook het hooi, door droging gaat niet alles 'verloren'... eerste / tweede snee? korte stengel? Hoog/laag gemaaid? En zelfs het tijdstip waarop er gemaaid is schijnt een verschil in suikerwaarden te geven....

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 15:20

mijn tinker is ook gevoelig voor suikers en nu zit ik te dubben
hoe meot ik het land aanpakken.

ze staat op eiwitarm paardengras maar toch nog zomers te veel blijkbaar.

mag ze wat langer gras hebben of moet ze nu persee op korte weide?

ik heb het afgelopen jaar met graskorf gedaan 2 dagen om zodat het ergste eraf was en dan zonder maar kwam nog altijd tonnetje van land af.

wat zouden jullie doen?

_daf_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:37

kort gras is juist slechter dan lang gras! In het heel korte net opkomende stengeltje zitten juist de meeste suikers

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 16:36

Hier ook 1 met last van fructaan, heeft 2e helft zomer met graaskorf gestaan maar toen was het kwaad al geschied.

sparkeyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 20:26

[quote="_daf_"]suikers in het gras lijken mij nog steeds de boosdoener,quote]

mijn tinker heeft alleen mijt in de winter maanden zomers als hij op het land staat trek vanzelf de mijt weg en heeft hij heel de zomer geen last van mijt.

ik heb al een veel geprobeer aan spul en gif van de dierenarts maar dat help allemaal niet.

ik heb via een site op internet een shampoo gekocht met 100% natuurlijke tea tree olie erin.
en dat help goed als ihij in de winter mijt krijg was ik hem met dia shampoo goed inlaten trekken en goed uitspoelen en maak dan zijn sokken droog met handdoeken en smeer dan tea tree olie op die plekken.
als ik wedastrijd heb was ik hem ook met die shampoo en in de zomer was ik hem met wedstrijd helemaal met die shampoo

het is deze shampoo.
Afbeelding deze shampoo werkt echt goed.
en gewwon tea tree olie bij kruitvat werkt ook goed.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 23:22

_daf_ schreef:
suikers in het gras lijken mij nog steeds de boosdoener,

wat betreft allergieen, ik heb gevallen van intolerantie van tarwe en gerst voorbij horen komen zijn ook al speciale brokken/muesli's voor. Ben het ook aan het uitproberen op een van onze merries nu.

Maar terug naar het fructaan. Met name na een natte periode als de zon weer gaat schijnen wordt het tricky qua suikers. Het minderen in suikers qua krachtvoer hoeft dan trouwens ook niet perse te helpen omdat de suikers in het voer over het algemeen goed afbreekbaar zijn itt de suikers in gras. En het is natuurlijk niet alleen het gras wat ze op dat moment krijgen maar ook het hooi, door droging gaat niet alles 'verloren'... eerste / tweede snee? korte stengel? Hoog/laag gemaaid? En zelfs het tijdstip waarop er gemaaid is schijnt een verschil in suikerwaarden te geven....

Ik voer op dit moment nog hooi van 2010 (dus niet van afgelopen jaar). Was wel een goede 1e snee. Zou daar dan nog te veel suiker in zitten? Ik dacht dat hoe ouder het hooi, hou minder voedzaam het is? Dus ook minder suikers?

Voor de rest krijgt ze vrijwel geen krachtvoer. Als ik mijn rijpaardje een half voerblik muesli zonder haver voer, krijgt de tinker in het voorbijlopen een handje uit dat blik...that's all en voor de rest alleen maar hooi.
Ze staan op dit moment op een lege uitloop, dus geen gras op dit moment....en dan toch mok(achtige verschijnselen).