Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Ariebren schreef:Het mijt onderzoek.
We ontwormen regelmatig, dus daardoor bestrijden we de worm infectie.
Bijna alle worm middelen bestrijden ook mijt.
Ben heel benieuwd naar de uitslag van het mijt onderzoek.
Bloed onderzoek op benen jeuk, bestaat dat ??
Ik zit de laatste tijd heel sterk te denken aan een huidziekte bij mensen.
Moeilijk woord, de dode zee doet wonderen.
In zeeland alle trekpaarden de zee in, in het vorjaar.
Hoe heet dat ook al weer ?
rudolph schreef:paardenbrokken bevatten gemiddeld 25 tot 45 procent zetmeel dat is 250 tot 450 gram suiker per kilogram paardenbrok.
melasse is een bijproduct uit de suikerindustrie en bevat ongeveer vijftig procent suiker.
in paardenbrokken zit maximaal zes procent melasse.
dit komt neer op 30 gram suiker in 1 kilo paardenbrok.
gras bevat meer suiker:tussen de 8 en 14 procent dit komt neer op 80 tot 140 gram suiker per kilo gras.
en van gras eet een paard doorgaans meer dan van brok.
voorjaars gras bevat veel suiker en najaars gras bevat veel eiwit,ook eiwit veroorzaakt jeuk en ellende.
wij noemen dit ook vaak gevaarlijk gras i.v.m koliek en bevangenheid en jeuk etc
maar ook in hooi of voordroog zit suiker.
hooi bevat gemiddels 8 tot 15 procent suiker.
en voordroog gemiddeld 7 tot 14 procent.
de hoeveelheid suiker die een paard van brok krijt is dus in pricipe verwaarloosbaar.
wel ben ik van mening dat als een paard niet in de topsport loopt ook geen brok hoeft.
de paarden bij ons krijgen geen brok wel natuurgebied hooi/kuil
alleen de jongepaarden in de groei en de merries net voor het eind van de dracht maar dan geen kilo per dag.
je kunt haar beter een mineralen liksteen geven en goed ruwvoer daar kan ze prima op lopen.
omschakeling van gras naar hooi/kuil moet ook wennen.
wij geven vaak een paar weken voor dat ze naar binnen gaan hooi of kuil in het land erbij dan kunnen ze rustig omschakelen.
Ariebren schreef:Het mijt onderzoek.
We ontwormen regelmatig, dus daardoor bestrijden we de worm infectie.
Bijna alle worm middelen bestrijden ook mijt.
Ben heel benieuwd naar de uitslag van het mijt onderzoek.
Bloed onderzoek op benen jeuk, bestaat dat ??
Ik zit de laatste tijd heel sterk te denken aan een huidziekte bij mensen.
Moeilijk woord, de dode zee doet wonderen.
In zeeland alle trekpaarden de zee in, in het vorjaar.
Hoe heet dat ook al weer ?
Ariebren schreef:draaakje schreef:gluten is een eiwit en zit in alle granen, (tarwe, rogge, gerst, spelt, maïs, haver, kamut en teff)
(en producten die hiervan gemaakt zijn)
Dus in gras zitten geen gluten ??
ellepel schreef:http://www.harlequinfarmsgypsyhorses.co ... edema.html
ik kwam ergens op een forum tegen dat mijt bij kippen gedood word door de poten in te smeren met olijf/slaolie.
door de olie zouden de mijten doodgaan.
nu had iemand haar tinker met huidproblemen,de sokken helemaal in de olie gezet en dat zo gelaten.
na korte tijd was de jeuk weg,de sokken mooi en die was er dus heel tevreden over.
valt te proberen denk ik?
_daf_ schreef:suikers in het gras lijken mij nog steeds de boosdoener,
wat betreft allergieen, ik heb gevallen van intolerantie van tarwe en gerst voorbij horen komen zijn ook al speciale brokken/muesli's voor. Ben het ook aan het uitproberen op een van onze merries nu.
Maar terug naar het fructaan. Met name na een natte periode als de zon weer gaat schijnen wordt het tricky qua suikers. Het minderen in suikers qua krachtvoer hoeft dan trouwens ook niet perse te helpen omdat de suikers in het voer over het algemeen goed afbreekbaar zijn itt de suikers in gras. En het is natuurlijk niet alleen het gras wat ze op dat moment krijgen maar ook het hooi, door droging gaat niet alles 'verloren'... eerste / tweede snee? korte stengel? Hoog/laag gemaaid? En zelfs het tijdstip waarop er gemaaid is schijnt een verschil in suikerwaarden te geven....