[TI] Tinker aanschaffen- help!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nuage

Re: Tinker aanschaffen- help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 17:00

Ohja ik loop weer achter :+

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 17:04

Stalnijmegen op Bokt heeft een bloedmooie merrie te koop en/of haar bloedmooie veulen :-)

Vuurtoren op Bokt heeft van de stal van haar vriendin Marjolein een geweldig mooie hengst van 2 jaar staan, wel wat te jong voor je eisenlijstje, maar een zeer gaaf en lief paard en zijn halfbroertje van 1 is er ook nog, maar dat wordt wel wat té jong voor je denk ik.. Beiden zijn niet té zwaar en gaan wel richting de grotere maat, maar hoe groot precies is geen garantie..

Verder trap niet in mooie praatjes van Tinkerhandelaren maar laat je paarden keuren bij aankoop en ga rijden mits paardje beleerd is of wandelen met ze over het terrein heen mits nog groen. Haal er een borstel overheen en vraag voetjes. Vraag ze achterwaarts en opzij te gaan met hun schouder, een minder goed opgevoed of erg dominant paard zal dit niet graag doen. Merk je gelijk hoe ze zijn in de omgang en kan je bepalen of het paardje bij je past.

De meeste Tinkers zijn geen beginners- of kinderpaarden, maar ik ben van mening dat over het algemeen de meeste paarden geen kinder- of beginnerspaarden zijn. Zelfs shetlanders niet..

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 17:11

Ik kan me in het verhaal van Tamary toch wel vinden en dat terwijl ik zelf twee tinkers heb (al 7-8 jaar). Denk dat 't inderdaad vaak voortkomt uit een verkeerde keuze. Een tinker is niet per saldo sloom en superbraaf/bomproof en dus geschikt voor beginners/onzekere ruiters enz..

Heb er hier twee staan met een behoorlijke kop erop en absoluut niet geschikt voor beginners. Vind het heerlijke paarden en ik ben blij dat ze wat 'heter' zijn, maar toen ik de overgang maakte van KWPN-ers naar tinkers had ik ook een makkelijker beeld voor ogen. Achteraf ben ik wel blij dat 't geen sulletjes zijn.
En zo in de hand zijn 't makke schapen en iemand op de rug mee laten liften is ook geen probleem, maar echt aan 't werk, zijn 't toch wel iets andere paarden die een ervaren hand vragen.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 17:32

Ik heb intussen enige ervaring met paarden kopen, van mezelf, en voor anderen.

Ik wil altijd zelf teuten opzadelen evt, alles.
Zodat ik zelf volledig kan beoordelen of het wat voor mij is.

Idd ook voetjes vragen een een stapje opzij bijv.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 19:38

Schafstall schreef:
Ik kan me in het verhaal van Tamary toch wel vinden en dat terwijl ik zelf twee tinkers heb (al 7-8 jaar). Denk dat 't inderdaad vaak voortkomt uit een verkeerde keuze. Een tinker is niet per saldo sloom en superbraaf/bomproof en dus geschikt voor beginners/onzekere ruiters enz..

Heb er hier twee staan met een behoorlijke kop erop en absoluut niet geschikt voor beginners. Vind het heerlijke paarden en ik ben blij dat ze wat 'heter' zijn, maar toen ik de overgang maakte van KWPN-ers naar tinkers had ik ook een makkelijker beeld voor ogen. Achteraf ben ik wel blij dat 't geen sulletjes zijn.
En zo in de hand zijn 't makke schapen en iemand op de rug mee laten liften is ook geen probleem, maar echt aan 't werk, zijn 't toch wel iets andere paarden die een ervaren hand vragen.

Maar je hebt wel een verstandige keuze gemaakt. Het zijn paarden waar je blij mee bent en die goed bij jou passen.
Dat die van jou wat heter etc zijn, en daarmee niet zo geschikt voor beginners, geeft mensen niet meteen het recht om het hele Tinkerras af te kraken.

Nouja, mijn mening is volgens mij duidelijk genoeg nu :P

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 19:54

Dat tinkers geen kinderpaarden zijn kan ik snappen. Ik zou Devon ook echt niet alleen door een kind laten rijden. maar Devon is wel een super kinderpony :D ik kan er zo een kind opzetten, dan zal hij geen pas verkeerd doen, de acties die hij heeft bewaard ie voor mij <<)
Ik rijd hem voornamelijk maar ik kan er zo een kind opzetten om een rondje te hobbelen, maar ik zou er niet een kind op laten hobbelen en hem zelf niet rijden, dat is denk ik toch dat stukje opvoeding wat dan om de hoek komt kijken. een kind kan dat niet overbrengen om hem een keer op z'n plek te zetten, dan zal Devon op de lange termijn er ook mee aan de haal gaan, maar hoe sensibel hij bij mij kan zijn, zo sullig is hij met een kind op zijn rug. dat is ook wel een ultiem tinkerkenmerk geloof ik zo *D

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 19:56

Een Tinker die ik kende kon je rustig een kind opzetten, daar was ze nog extra voorzichtig mee ook :D
Maar, dat is een van de uitzonderingen.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 19:58

Kirsha schreef:
Een Tinker die ik kende kon je rustig een kind opzetten, daar was ze nog extra voorzichtig mee ook :D
Maar, dat is een van de uitzonderingen.

nee hoor, geen uitzondering, precies het verhaal wat ik net boven je post neergezet heb

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 20:01

Oh haha die heb ik net gemist, toen zat ik intensief te typen! We zijn er weer :P

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 20:08

en zo zie je maar dat ik er hier 2 heb staan waar ik kinderen zo mee naar buiten zou laten gaan, vertrouw ze 200%
maar thjaaa die 2 zijn dus ook voor geen goud te koop, maar ik heb ze gevonden, dus dat zou iemand ook moeten lukken

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 20:33

Schafstall schreef:

Correct en daar ging het om. Dat de mensen hier heel happy zijn met een tinker die bij ze past is super en dat ze vervolgens een ander ook een tinker aanraden begrijp ik helemaal. Maar dat wil niet zeggen dat als iemand opzoek gaat naar een geschikte tinker die niet de valkuilen moet kennen. En ook dat is wel waar de TS vroeg, dus wat zijn die rasproblemen waar je specifiek naar moet vragen en kritisch op moet zijn bij het bekijken van dieren die te koop staan.

lieke123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 22:49

even btw :+ die tinker is niet van mij he :D ik heb alleen voor je gezocht :))

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 09:31

Lieke. dat begreep ik. :)

Tamary. Daar vroeg ik idd om. Wat zijn dingen om op te letten. meer niet.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 10:22

Sommige Tinkers hebben trouwens wel wat moeite met galopperen in de bak, dat weet je waarschijnlijk al maar ik heb het hier nog niet zien staan dus ik post het toch maar even. Maar dat is met een beetje training meestal wel te verhelpen.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 10:47

Ja dat is een vaker meegemaakt kwaaltje. Maar met training zal dat uiteindelijk nog wel meevallen denk ik.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 10:52

Kirsha schreef:
Sommige Tinkers hebben trouwens wel wat moeite met galopperen in de bak, dat weet je waarschijnlijk al maar ik heb het hier nog niet zien staan dus ik post het toch maar even. Maar dat is met een beetje training meestal wel te verhelpen.

Dat is geen typische tinkerkwaal hoor, maar een jonge cq ongetrainde paarden kwaal ;-)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 10:58

Dat bedoel ik :)

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 12:44

Teuntje111 schreef:
Kirsha schreef:

Dat is geen typische tinkerkwaal hoor, maar een jonge cq ongetrainde paarden kwaal ;-)

Klopt, daarom heb ik expres neergezet dat alleen sommige Tinkers dat hebben, maar wat ik uit ervaring + andere Bokt topics heb opgestoken hebben de koudbloedknollies (waaronder dus de Tinker) daar wat meer last van dan hun ranke warmbloedige soortgenootjes :)
Neemt inderdaad niet weg dat het met training zo verholpen kan zijn, je hebt helemaal gelijk ;)

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 22:36

ts tja waar je op moet letten verschild denk ik niet zoveel als bij elk ander paard wat je wilt kopen. Lomp en over je heen lopen ken ik niet alleen bij een tinker maar bij elk onopgevoed paard. Dat is snel te testen door met ze te wandelen langs iets engs. Het enige dat idd al meerdere keren is genoemd is mok.rasp.

Tamary niet alle tinkers zijn lomp en onopgevoed erg jammer dat je ze allemaal over 1 kam scheert. Of je paard over je heen dendert ligt niet aan een ras maar aan degene die het paard traint. Mijn tinker is super braaf en is nog nooit over me heen gedendert hoe hard hij ook schrok. dat kan ik niet zeggen van de draver kwpner fries shetlander ga zo maar door waar ik mee heb gewandeld van andere mensen of de manege. dit is geen rasspecefieke eigenschap. het enige nadeel is als er een tinker over je heen dendert of een shet dat een tinker meer schade aanricht. ts veel succes met je zoektocht naar een paardje.

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 16:02

tinkers zijn mega veelzijdig, je kan er inderdaad echt alles met doen, ik hoop dat je snel een geschikt paardje vind! x

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 16:04

Tot op heden ben ik nog steeds aan het rondkijken, wellicht weten jullie nog wel wat :D

Oona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 19:48

http://nl.kapaza.be/antwerpen/leuke-bra ... 840296.htm

Beetje klein zeker?
In België zijn tinkers over het ajgemeen iets goedkoper dan in Nederland.
Ik heb er zelf één gekocht voor 1900 euro. Merrie van 8 jaar en superbraaf.
Ik had wel niet veel eisen : braaf op wandeling zowel alleen als in groep en gezond.

Oona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 19:50

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 19:52

die eerste is zeker leuk!!