[TI] Kruisen met een tinker?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zidore

Re: Kruisen met een tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 22:25

vind ik ook, mooie tekening ook

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 23:14

keona schreef:
wat is daar eigenlijk mis mee.want zelf had ik mijn volbloed ook willen laten dekken door een tinker(is er niet van gekomen),maar ik zou het juist leuk vinden zo'n tank die lekker heet is,niks mis mee.maar dat vind ik.
Tmara schreef:
Niet doen :n

Je weet nooit hoe het gaat uitpakken, welke lichaamelijke- en welke karakter eigenschappen je zult doorfokken. Ik neem aan dat je immers geen tank wilt met een hittepetit karrakter ? ;)

Wat er 'mis' is met een tank die heet is ? Tenzij je tegen een stoot'je' kunt en een grote dosis geduld hebt... waarschijnlijk niets :=

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 23:17

ja, maar als je dat niet hebt kan dat heel gevaarlijk zijn.
Voor ieder paard (ras of niet) geld dat het in goede handen moet komen, maar zelf zou ik niet snel warmbloed met koudbloed mengen, maar dat is mijn mening. Ben verder dol op kruisingen en ik vind degene die ik hier tot nu toe heb gezien allemaal superleuk!!!

Eshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 23:19

Ik had nog nooit foto's van kruisingen van tinkers gezien , maar wel echt supergaaf <3

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 23:29

Daar heb je geen kruising met een warmbloed voor nodig hoor :=

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 12:34

dit zijn mijn kruisingen met een tinker:
Moeder : tinker x volbloed arabier
Afbeelding

Zoonlief: Tinker x Fries x kwpn x volbloed arabier
Afbeelding

DiaBelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 13:07

Ik vind dat hier toch wel hele mooie paardjes voorbijkomen. <3

De tinker is van origine een kruisingsprodukt dus er zit al heel veel verschillend bloed in verzameld.

Grz Sabina

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 18:56

Ik heb ook een krusing veulen, reden van fokken ik wilde graag een veulen van mijn eigen merrie als opvolger voor Tom over een aantal jaar in de sport, gezien ik het veulen graag apart van kleur wilde hebben en wat rustiger van karakter als ma, hebben we gekozen om er een tinker op te zetten.

Wat sommigen vergeten is dat veel tinkers wel ontstaan zijn uit kruisingen, nu ben ik hier geen voorstander om maar in het wilde weg te fokken maar een drama is het naar mijn idee ook niet. Mits wat ik bij elk veulen vind de reden van fokken duidelijk is en men niet fokt om het fokken zoals de helft doet waardoor er nu een enorm overschot is aan paarden-tinkers.

In mijn profiel is ze te zien Maple Farm´s Farasha.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 19:01

nou, ik denk niet dat de roma een uitgebreid schema hadden van welk paard ze beter niet konden nemen en welk paard beter wel :+
die hebben ook gewoon in het wilde weg gefokt :))

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 19:07

dat ons kruisinkje ook ff showen, mamma is een welsh/arabier achtig iets, pap is mn tinkerhengst chakotay

sabey hier 2 jaar oud

Afbeelding
Afbeelding

ze heeft wel het heerlijke relaxte ve tinker maar loopt heel makkelijk en is lekker voorwaarts.
ik vind het een heerlijke poownie

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 19:08

ze heeft echt een welsh hoofd <3

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 19:15

Heb net een Tinker x Fries veulen gekocht.

Afbeelding

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 19:25

MDH, Klopt helemaal er werd gefokt met dat wat voor handen was. Daarom snap ik ook nooit zo wat erop tegen is. Als het stamboek er 100% tegen was zou er ook geen crossbred stamboek zijn.

En daarbij komt dat kruisingen oftewel vers bloed meestal sterker maken als zwakker. Uitzonderingen daar gelaten maar dat heb je ook bij 2 zuivere dieren dan kan er ook een pechvogel qua bouw of gezondheid tussen zitten. Het enige wat vaak zwakke eigenschappen sterker maakt is lijnteelt.

Hier nog een recente foto van mijn krusing dame Andalusier moeders en tinker vader
Afbeelding

Afbeelding

Ik vind er wel erg gave krusingen tussen zitten!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 19:56

de zigeuners fokten met vanalles alleen waren de paarden van hun bont zodat ze hun paarden goed herkende,want alleen hun hadden van zo'n bonte paarden niemand wilde deze vroeger.want als je kijkt zijn er al 4 ras types bij de tinkerde grai,vanner,cob,en scudder deze laatste is met dravers bloed

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 20:00

Er zijn wel meer dan 4 subtypes als je goed om je heen kijkt.....
'Tinkers' zijn geen ras, meer een type paard en ontstaan uit diverse rassen en type paarden die elkaar hebben aangevuld. Waardoor de verscheidenheid nu dus reuze is.

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 20:07

Dat klopt wel, maar er werd echter wel gefokt vanuit een typisch gebruiksdoel en de daarbij behorende karaktereigenschappen en er werd gefokt vanuit/met de in Engeland en Ierland inheemse rassen. Dat vind ik heel iets anders dan het kruisen met een fries, een fjord of een kwpn-er o.i.d.. Daarmee verlies je veel van het oorspronkelijke fokdoel en rastypische kenmerken i.m.o. En ik persoonlijk vind dat zonde, zeker wanneer die kruisingen met dergelijk bloed uiteindelijk weer wel bij tinkers/cobs terechtkomen doordat daar weer mee verder gefokt wordt.

DiaBelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 20:10

Ik kreeg destijds het advies om mijn kruising in te laten schrijven in het Tinkerboek. Dat zou een voordeel
zijn bij het fokken later als ik dat zou willen.

Dat heb ik niet gedaan omdat ik weet dat ze een kruising is, maar degene die me het aanbeveelde zei
dat ze niet zo nauw keken en dat er meer kruisingen in stonden. :D :o En dan wordt het bewust gedaan.

Ik heb dan zoiets van in hoeverre zijn tinkers nu raszuiver te houden??
En in hoeverre is het tinkerstamboek dan niet van bewuste kruisingen voorzien?

Grz Sabina

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 20:13

Meer dan je denkt :j HELAAS! Want (ongewenste) kruisingen horen niet in een stamboek of als een soort appendix ter registratie.
edit: in appendix kan dus wel, staat er wat dubbel
Laatst bijgewerkt door snowdon op 03-12-10 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 20:18

Niet alles wat bij de NL stamboeken gebeurd klopt, dat komt mede omdat het een in Nederland relatief nieuw ras betreft. Ik denk daarom dat het belangrijk is dat wanneer mensen willen fokken, ze zich zelf goed in het ras en de oorsprong verdiepen, daar zijn meer bronnen en mogelijkheden voor dan via de Nederlandse stamboeken.
Ik ben het met snowdon eens dat ongewenste kruisingen niet in een stamboek thuishoren. Het is al moeilijk genoeg een goede cob te fokken, dat wordt alleen maar moeilijker met vreemd, niet rastypisch bloed.

DiaBelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 20:20

Precies, ik was er behoorlijk verbaasd over.

Ik ben iemand van eerlijkheid duurt het langst dus heb ze ingeschreven bij het KNHS.

Hoewel haar pa (zie profiel) natuurlijk ook best een Tinkerkruising kan zijn zonder sokken. :9

Wat denken jullie?

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 21:29

Ik ken zelf 2 tinkerkruizingen waarvan ik zeker weet dat 1 ouder tinker is! Ze zijn niet van mij!

Kruizing Tinker x KWPN (was nog een jonkie op de foto, nog geen 3 jaar)
Afbeelding

Kruizing Tinker x Shetlander (en ja moeders was de shetlander. Was een ongelukje)
Afbeelding

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 21:35

Ik heb kruising New Forest X Tinker x Volbloed Arabier.... En hij is moooooooooooooooooooooi :o <3
Zou hem voor geen goud meer willen missen... Het is voor mij een geslaagde combi!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 21:39

Die van CubaLibre, Fury? Zijn volle zus heeft bij ons een poos gestaan :D
Vond dat je duidelijk de arabier er in terug zag :j

DiaBelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 22:18

@Angeliekje

Was even benieuwd hoe groot de kruising Shetlander x Tinker is?

Grz Sabina

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 22:28

@DiaBelle: Ik dacht dat ze tussen de 1.30m a 1.35m was.