[TI] Wie heeft er nog meer een spring Tinker ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xcynth

Re: Wie heeft er nog meer een spring Tinker ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 12:20

Echt leuk al die Sprinkers!

_Yvonne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 19:16

Geweldig dat veulen! Springt ook nog erg hoog tegenover de hindernis, misschien een echt talentje :P

Ik hoop dat die van mij over 3 jaar ook een leuk sprongetje kan maken.

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 19:28

Mijn verzorgtinker kan ook springen! Hij is nog maar 5 of 6, dus er moet nog goed geoefend worden. Maar het is wel leuk :+

Afbeelding
Afbeelding
edit: verkeerde foto neergezet

BestFriends

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 20:55

_Yvonne_ schreef:
Geweldig dat veulen! Springt ook nog erg hoog tegenover de hindernis, misschien een echt talentje :P

Ik hoop dat die van mij over 3 jaar ook een leuk sprongetje kan maken.

ja Sky springt hoger dan hij eigenlijk moest springen. Ik vond het eigenlijk wel heel schattig dat hij zo sprong om zijn moeder te volgen.
Mijn merrie had ook nog nooit gesprongen toen ze bij ons kwam, juist over grachten. Ik hoop dat ik later ook ga kunnen springen met Sky.

Kimmie_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 13:28

Echt leuk al die Tinkers hier!
Ben benieuwd of mijn kleine man ( nu 5maanden > is van 11Juni '10) springen ook leuk vind!
Hoop het wel, vind het zelf namelijk heeel leuk ..

Zomaar een vraagje hoor, is geen commentaar! maar, is het niet ''slecht'' voor de botten/gewrichten als je veulentje zo jong al springt?
Bedoel er niks mee, maar bij ons op stal zijn de meningen er nogal verschillend over...

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 13:48

Ik heb een paar x een tinker gereden voor een vriendin van mij.
Hij was 6 jaar en kon beiden goed.
Die kende niet veel maar leerde zo makkelijk en had echt een topkarakter.
Zo'n tinker zou ik ook wel willen. Vanwege zijn ervaring zijn we nooit echt hoog gegaan
maar ik weet zeker dat hij het wel zou halen.

BestFriends

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 15:27

Kimmie_R schreef:
Echt leuk al die Tinkers hier!
Ben benieuwd of mijn kleine man ( nu 5maanden > is van 11Juni '10) springen ook leuk vind!
Hoop het wel, vind het zelf namelijk heeel leuk ..

Zomaar een vraagje hoor, is geen commentaar! maar, is het niet ''slecht'' voor de botten/gewrichten als je veulentje zo jong al springt?
Bedoel er niks mee, maar bij ons op stal zijn de meningen er nogal verschillend over...

hij volgde zijn mama, hij werd niet verplicht en hij heeft het erna niet meer gedaan juist over balkjes gesprongen omdat hij ze niet meer kon ontwijken. Ik zou het liefst geen commentaar daarover hebben. Sorry. Hij heeft daar geen last van gehad, van zijn botten/gewrichten. Ik denk als je dat heel vaak doet, dan ze daar last van kunnen krijgen. Iedereen denkt wel over alles anders. vb.: over springen met veulens, blauwe ogen van de tinkers,... Iedereen doet met zijn paarden wat ze zelf willen. Ik neem je dit niet kwalijk hoor en ben niet boos op je, maar ik vind dit niet echt leuk.
Laatst bijgewerkt door BestFriends op 05-12-10 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 15:39

volgens mij bedoelde Kimmie_R er niets verkeerds mee. En was ze gewoon nieuwsgierig.
Ik vraag met hetzelfde ook wel eens af.
Wanneer is een tinker (of paard in t algemeen) volwassen genoeg om het vrijspringen te proberen?

BestFriends

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 15:48

ik weet dat ze er niets verkeerd mee bedoelt, maar ik vind het niet zo leuk om zoiets te horen. het was helemaal niet hoog en vrijwillig(hij kon er gerust naast lopen)

Naborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 15:56

Zo hé, Annemiek. Op die van jou wil ik best een springles krijgen :wow:
Ik ken/reed een Tink die vrij 50 cm hoog genoeg :j

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 16:11

niks van aan trekken in het wild moeten paarden soms ook wel eens over obstakels heen en de veulens dus ook.zou me er niet druk over maken.als je onze veulens soms door de wei ziet race en dan springen ze ook wel eens over iets heen .

ook vind ik het leuk zo die tinkers die springen maar er zijn er maar een paard die ook echt een spring tinker hebben,die hindernissen van 30/40cm vind ik geen springen een spring tinker vind ik echt een tinker die niet onder doet aan de springpaarden op wedstrijd.
BestFriends schreef:
ik weet dat ze er niets verkeerd mee bedoelt, maar ik vind het niet zo leuk om zoiets te horen. het was helemaal niet hoog en vrijwillig(hij kon er gerust naast lopen)

Kimmie_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 18:10

Ik bedoelde er echt niks mee.
Het was gewoon een vraag en al HELEMAAL GEEN commentaar!

Ik weet ook dat veulens in het wild ook over obstakels moeten, maar omdat ik veel dingen gehoord heb : dat het slecht is enzovoorts,
was ik alleen nieuwschierig.
Ik wilde je ook helemaal niet ''zwart'' maken.

BestFriends

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 19:30

Iedereen denkt er het zijne van. De ene zegt dat het slecht voor ze is, de andere denkt dat het geen kwaad kan. Ik denk dat het geen kwaad kan als je niet overdrijft.

Kimmie_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 20:09

Ja das waar...

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 23:50

keona schreef:
niks van aan trekken in het wild moeten paarden soms ook wel eens over obstakels heen en de veulens dus ook.zou me er niet druk over maken.als je onze veulens soms door de wei ziet race en dan springen ze ook wel eens over iets heen .

ook vind ik het leuk zo die tinkers die springen maar er zijn er maar een paard die ook echt een spring tinker hebben,die hindernissen van 30/40cm vind ik geen springen een spring tinker vind ik echt een tinker die niet onder doet aan de springpaarden op wedstrijd.
BestFriends schreef:

moet zeggen dat ik het hier wel mee eens ben,
ik vind dat iemand die met een tinker springt idd pas kan spreken van een springtinker wanneer die mee kan springen met de paarden dus van 80 cm en hoger...
persoonlijk vind ik zelfs pas dat er gesproken kan worden van een springtinker wanneer deze ook hoger kan dan 1 m...
sprongetjes van 20cm t/m 80 cm kan ieder paard...
maar wanneer het hoger word word het al weer wat lastiger...
bovendien gaat het niet alleen om de hoogte maar ook om de techniek...
hier spreken veel mensen van een springtinker met een super techniek...
sorry dat ik het zeg maar... bij nog niet een kwart van de fotos die hier getoond worden zie ik een tinker die echt een goede spring techniek heeft...

het is geen commentaar op iemand oid, en als je paard het leuk vind moet je ook zeker door blijven gaan met springen...
maar wees reeel, je paard/pony kan het springen super leuk vinden, maar als de techniek niet goed is moet je niet spreken van een tinker met een super goede springtechniek... want daarmee zet je je zelf een beetje te kijk...
vind ik dan :o

over jonge paarden...
er zijn veel verschillende meningen in de paardenwereld over jonge paarden in combinatie met springen.
maar je moet neit vergeten dat een jong dier net als een kind vaak veel flexibelere botten en gewrichten heeft dan een mens... pas op oudere leeftijd kun je zeggen dat gewrichten en botten echt gaan slijten als er veel wordt gesprongen...
op jonge leeftijd is dat niet zo, omdat die gewrichten en botten veel soupeler zijn ;)
ik zou me echter drukker maken om de pesen dan om de gewrichten en botten ;)

sophie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 18:37

Citaat:
persoonlijk vind ik zelfs pas dat er gesproken kan worden van een springtinker wanneer deze ook hoger kan dan 1 m...
sprongetjes van 20cm t/m 80 cm kan ieder paard...

Nou mijn tinker heeft echt moeite met hoogtes die hier tussen vallen. ze gaat zo midden op een balk staan, en springt echt door hindernissen heen.
Dus voor mij is een tinker die rond de 50 cm of hoger springt en je echt aan het dier ziet dat het plezier heeft echt een spring tink.

Ik heb zelf ook een haflinger die 90 cm springt, en ze kan veel hoger en vind dat echt super om te doen. maar omdat ik veel hoger met haar niet verrandwoord vind maakt dat haar ging minder spring paard/pony.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 19:52

njaa, sommige ponys hebben idd al moeite met de lage hoogtes...
maar dat er ponys zijn die 50 cm springen vind ik echt neit bijzonder hoor :n
ieder paard moet zeker 80 cm kunnen halen :))
en ik vind dan ook dat je pas vanaf hoger kunt praten van een springpaard of pony ;)
en ik heb het niet over je eigen rijden maar over het talent van een paard...
iedereen kan heus wel zien dat jou haflinger geschikt is voor hoger... of niet... :P

BestFriends

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 20:17

Maar wat bedoel je dan eigenlijk met deze topic?
Echte springtinkers of gewoon mensen die eens een sprongetje doen van 30-80cm?
Ik doe het omdat ik en mijn merrie het gewoon leuk vinden. Niet heel hoog maar voor mij is 80 al hoog om te springen hoor.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 20:25

ik heb dit topic niet geopend he bf ;)

ik bedoel dat de term springtinkers mischien wel misplaatst is...
iedereen vind zijn eigen tinker natuurlijk het beste...
maar er zijn er maar een paar die echt kunnen springen, die hoger komen dan de meter...
die met de echte springgefokte paarden kunnen meedingen.
de meeste tinkers springen wat ieder normaal paard zou moeten kunnen (inclusief de dressuurgefokte paarden) zelfs de paarden die niet "kunnen" springen moeten dat kunnen halen...
en dan vind ik de term springtinkers een beetje... misplaatst... :o
omdat dat hoogtes zijn die ieder paard kan halen...

en voor mij is een springtinker dus een paard/pony die met de springpaarden mee kan dingen, die hoger springt dan de meter...
die een redelijk goede techniek heeft...

de andere tinkers zijn gewoon paarden en ponys die het super leuk vinden om te springen...
maar dat zijn geen springtinkers...

snap je? en zoals ik al zei, dat heeft verder niks te maken met wat jij al hoog vind oid...
een springtinker laat zelfs op kleine hoogtes zien dat die meer aan kan...

BestFriends

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 21:23

iedereen zijn eigen mening erover zeker?
ik weet dat jij dit topic niet geopend hebt, de vraag was voor diegene die het wel geopend heeft. weet niet direct wie het was...
maar wat je zei, dat ieder paard kan springen, ben ik het niet eens.
paarden die artrose hebben of zo.. gaan niet kunnen springen hoor.
en ik denk dat er nog andere paarden zijn die niet kunnen springen.
echte springtinkers zijn inderdaad tinkers die hoger springen dan 1m en met een goede techniek.
maar ik denk dan er zo niet veel zijn.
tinkers worden ook aangezien als 'lompe boerepaarden'

Kimmie_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 21:25

@BF
Ik denk dat er bedoeld werd ; de gezonde paarden..:D
( DENK ik he, kan het mis hebben........................)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 21:27

zelfs de paarden met atrose kunnen springen...
of het zo slim is, is een tweede :P
maar goed, ik had het idd over gezonde paarden :P

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 21:31

Oh maar ik heb er hier 1 met artrose die 4 weken geleden met z'n kreupele pootje nog over de bakrand (1.20m) is gesprongen :'). Maar het gaat inderdaad natuurlijk om 'gezonde' paarden.

BestFriends

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 21:33

Als paarden met artrose kunnen springen, ben ik niet zo zeker hoor. Maar het kan. Het zou idd echt niet slim zijn om te springen met een paard met artrose. :P

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 21:35

ik vind bonny van melanie een echte springtinker.
Zit telkens weer met verbazing te kijken naar haar foto's en filmpjes

En niet alle paarden kunnen springen.
mijn pony kan niet echt springen. De 60 haalt ze wel maar hoger.
Maar is natuurlijk ook een deel mijn kunnen en het bijbehorende lef.
Denk dat er best wel paarden zijn die het echt niet kunnen (en gezond zijn).
Een vroeger verzorg fjordje haalde maar 1 keer de 60, die komt niet hoger.