Hoe vaak ik al niet gehoord heb: Is ze dampig???
Zomer, winter het maakt niet uit. Mevrouw is een binnenvetter, mag graag werken en op het moment dat je van het paard af stapt zie je pas het gepomp.
Ze heeft een superconditie, we rijden dressuur in wedstrijdverband en onlangs heeft ze de 4 daagse op haar pinken gereden.
Ik riep ook altijd ze heeft een dichte vacht en kan haar warmte niet kwijt, zat ik toch goed.
Vorig winter heb ik haar laten scheren, alleen een dekje op haar rug bleef over.
Het gepomp bleef maar ze kwam wel iets sneller weer op adem, kon haar warmte goed kwijt.
Ondanks haar warme deken is ze me toch een partij ziek geweest(4 dagen na het scheren).... 3 dagen boven de 40 graden koorts gehad, uiteindelijk een bloedonderzoek laten doen om uit te sluiten dat haar organen het niet aan het opgeven waren....dit was gelukkig niet het geval en na een week of 2 had ik mijn tinker weer terug, pffff.
Dit jaar dus weer het dilemma: scheren of niet?
Ondanks dat we dus fanatiek rijden wil ik ook dat ze een lekker paarden bestaan heeft dus lekker veel buiten. s'Nachts lekker op stal en overdag, weer of geen weer, naar buiten.
Na het ziek zijn van vorig jaar ben ik dus een beetje huiverig om te gaan scheren, ben er nog niet uit.
Ik heb haar wel al vroeg onder een deken gestopt in de hoop dat de ergste wintervacht weg blijft.