Sta ook meestal in de winter als laatst in de planning.
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
8nnemiek schreef:Volgens mij staat het eerder in het topic al ergens uitgelegd![]()
Tinkers (en een aantal andere koudbloeden) zijn gefokt in natte, regenachtige gebieden, zoals Ierland. De sokken zijn eraan gekomen om het regenwater af te voeren en modder af te stoten, zodat de benen en koten van de paarden schoon en droog bleven, waardoor ze dus minder snel beenproblemen zoals mok en schimmel kregen.

ik vind wegknippen/scheren écht belachelijk! fojoe schreef:8nnemiek schreef:Volgens mij staat het eerder in het topic al ergens uitgelegd![]()
Tinkers (en een aantal andere koudbloeden) zijn gefokt in natte, regenachtige gebieden, zoals Ierland. De sokken zijn eraan gekomen om het regenwater af te voeren en modder af te stoten, zodat de benen en koten van de paarden schoon en droog bleven, waardoor ze dus minder snel beenproblemen zoals mok en schimmel kregen.
en al die andere rassen die in dezelfde gebieden gefokt zijn, doen het prima zonder lange sokken
De eerste warmbloeden komen als ik t goed heb uit Afrika, en later Griekenland en Italië en Spanje. Koudbloeden komen uit noord en west Europa.
Al werden ze door het fokken natuurlijk wel groter bij sommige rassen. Pellie schreef:Sokken verwijderen is imo net zo onnatuurlijk en raar als het afknippen van tastharen etc. Veel wedstrijd/showmensen verwijderen die ook omdat 'het niet mooi is' of 'in de weg zit' maar hebben ook een functie
En volgens mij ben ik in deze wel een persoon met lange tenenik vind wegknippen/scheren écht belachelijk!
8nnemiek schreef:Volgens mij staat het eerder in het topic al ergens uitgelegd![]()
nouksjens schreef:Moet zeggen dat ik deze hoeveelheid sok meer richting het beschermen van de kootholtes, etc. tegen regen en modder vindt gaan. Meer droogt weer zo langzaam en dat gaat broeien (leuk voor beestjes, maar irriterend voor het paard).Kheb een tinkerkruising met weinig sok
http://94.100.123.14/1014350001-1014400 ... _OKnJ.jpeg
http://94.100.122.164/998100001-9981500 ... _4m3G.jpeg
Zou als ik jou was ook voor een kruising gaan als je de sokken niets vind, die hebben sowieso vaak weinig sokken namelijk. Het lijkt me erg veel werk om iedere x de sokken af te scheren en ook niet mooi bij de bouw van een echte tinker..
tamary schreef:Wat mij aan de andere kant juist erg opvalt is dat veel behang vaak garant staat voor mok, rasp, mijt en cpl. En daardoor zijn zo wat ik (die niet in de tinkerwereld zit) me herinner minstens 3 dekhengsten ingeslapen de afgelopen 2-3 jaar. En wat ik dan in de topics lees hebben een aantal nakomelingen dezelfde kwaal. Ik kan dan niet anders dan mij verbazen dat een dus duidelijk niet gezonde hengst heeft mogen dekken. Volgens mij is het eerste fokdoel van elk ras toch het fokken van een gezond dier?

Ariebren schreef:Dit is weer een verhaal van het paard achter de wagen hangen.
Mok bestrijding is mijt bestrijding.
) maar ze afdoen? No way! Buiten het praktische nut dat hier al verschillende keren is uitgelegd ben ik er heel zeker van dat moeder natuur ook vond dat tinkers te lelijke benen hadden om zomaar rond te lopen, dat moest natuurlijk op een of andere manier verdoezeld worden want voor de rest is het zo'n prachtig ras en wat was er beter dan er nog wat extra haar bij te plakken