[TI] wat voor bit hebben jullie voor je tinker?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 14:57

Ben ook een echte Myler fan.
Het liefst rij ik bitloos, maar ik heb een paard wat echt een enorme hekel heeft aan neusriemen, welke dan ook en ben toen overgeschakeld op myler bitje met een hoofdstel zonder neusriem en rij meestal met een teugel met nauwelijks spanning.
Myler in combi met een hoofdstel zonder neusriem werkt perfect bij hem.
Misschien kost het net even wat meer, zo'n mylerbit, maar in principe is het een eenmalige investering die in the long run echt zijn geld waard is.
Moet zeggen dat ik zelf ook moeite heb met hoofdstellen met neus en vooral sper-riem, het beperkt een paard enorm in z'n bewegingsvrijheid.

RTM

Re: wat voor bit hebben jullie voor je tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 15:24

Ben Neev nu aan het hoofdstel aan het wennen. Sturen gaat op een sidepull (dus bitloos) en op een simpel dubbelgebroken watertrensje. Sperriem zit er bij mij ook niet aan, neusriem zit los. Belangrijkste voor mij is dat ze zo licht en zacht mogelijk zijn in de mond. Een paard dat zwaar in de hand wordt of tegen het bit in komt werkt bij mij niet. Maar dan niet oplossen met een zwaarder bit, maar juist terug naar de basis.

Jooooortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 20:24

Ik ben niet zo goed in bitbenamingen maar volgens mij heb ik een dubbel gebroken watertrensje, een koperen. Maar weet ik even niet
maar this een vrij dunne... en hij heeft een vrij breed hoofd. Hij kauwt er wel altijd verschrikkelijk op, ook als ik met een los teugeltje rij,
maar als hij er last van zou hebben zou hij m niet meer in willen. En de tandarts kijkt gelukkig ook altijd goed naar zn gehele mond en
hij zag geen rare dingen. Liam speelt wel altijd met bijvoorbeeld takken, stoelen en alles wat stuk kan, en ik denk dat hij daarom ook
zo bezig is. Met lessen doet hij het niet, concentratie denk ik.

Bitloos wil ik ook nog wel eens rijden, alleen is hij dan wat drammeriger, maar niet gemeen ofzo. Verder maakt het niet veel uit.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 20:28

Fayette heeft een dubbelgebroken watertrens.
Dunla op het moment nog (de oude van Fayette) enkelgebroken watertrens maar door haar lage gehemelte wil ik ook eens Fayette d'r bit bij haar uitproberen. Heb het idee dat ze daar rustiger op zal lopen dan op die enkel gebrokene.

Hier ook geen voorstander van zwaardere/sterkere/scherpere bitten als het paard te zwaar op de hand wordt. Net zoals Tequila het al zegt: terug naar de basis en weer van voren af aan beginnen. Het enige andere 'hulpmiddel' wat ik in huis heb is een martingaal. Die ik bij Fayette zeer sporadisch gebruik en bij Dunla alleen als we een buitenrit maken.

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 09:08

Helemaal fan van Myler. Mijn tinker rij ik met een myler comfort level 1. (Bus trens is het)
Hij reageerde er de eerste keer zo verbazingwekkend goed op. Lekker stil in de mond...!

Bridget24

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 12:26

Ik rijd met 2 verschillende bitten. Wanneer ik een rustig rondje doe met meerdere mensen dan gewoon een dubbelgebroken bustrens (ook als ik alleen ga rijden). Maar als het een flinke snelle rit word dan met een kimberwick stang met kinketting. Ligt gewoon losjes in mijn hand. Maar kan hem dan in galop wel terugnemen, of wanneer andere mensen mij inhalen ook ;)

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 18:41

zit toch te denken aan een harrys horse golden bras of gewoon dubbelgrbroken watertrensje

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 19:10

Hier ook Myler level 1 voor alle paarden.. Ideaal bit en erg vriendelijk (geen geprik in het gehemelte enzo).

Priscilla__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 09:03

Een dubbelgebroken watertrens. Eerst had hij een enkelgebroken maar hier loopt hij fijner op. :)

lautje28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 19:30

Ik heb bij tinker 1 een enkelgebroken D trens er in liggen, een dunne variant.
Heb bij tinker 2 een dubbelgebroken watertrensje gehad van middeldikte
Heb bij tinker 3 een enkel gebroken watertrens gehad waar het breekstukje ronddraaide.
Ik heb met bitten altijd veel geexpirimenteerd omdat het per paard zeer verschillend is hoe ze het bit oppakken en hoe ze er op lopen. De een heeft een scherper bitje nodig, de ander een heel dik en zacht bit.

Scarlett89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 00:15

Wij gebruikten een passoa omdat hij eerst 11 jaar lang met een stang voor de kar is gereden, dus anders had je niet genoeg controle... maar dat zal bij jou jonkie niet nodig zijn :D

Muuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 09:58

ik rijd ook zonder bit op onze tinker :o,
eerst reed ze met bit, maar we hebben haar vrij makkelijk 'omgeschoold' .

aan dribbelkont: mooie tinker trouwens! :D

shar_ianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 10:00

Gewoon simpel gebroken trensjes ;)

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 10:05

heb voor mijn nieuwe merrie Isa ook een myler gekocht. Wil niet meer anders. En zij vind het bit ook erg prettig.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 10:51

dankje wel ben ook erg blij met haar :o
Muuur schreef:
ik rijd ook zonder bit op onze tinker :o,
eerst reed ze met bit, maar we hebben haar vrij makkelijk 'omgeschoold' .

aan dribbelkont: mooie tinker trouwens! :D

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 10:53

Max heeft ook een Myler level 1.
Travis (geen tink) heeft ook een level 1 maar ook alvast een level 2 shank klaarhangen voor wanneer hij daar aan toe is. ;)

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 10:55

Mijn Tinker loopt op een dunne dubbelgebroken bustrens, met aurigan middenstuk. Gewoon van Harry's Horse, kost 24,95 :) ... Ze loopt er fijn op!!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 11:00

Vlinder32 schreef:
TS heeft het hier over een jong paard die nog beleerd moet worden. Een Myler bit is erg dun en scherp bij een jong paard vind ik. Een jong paard zit je automatisch toch meer in de mond, denk aan wegschieten ed.

Ben het hier niet mee eens.
Ik pak bij jonge paarden JUIST een myler (comfort snaffle).
De reguliere bitten (enkel en dubbelgebroken) knijpen en prikken heel er bij het aannemen van de teugels.....en dus extra hard bij wegschieten.
Kan me voorstellen dat het jonge paard zich helemaal rot schrikt daarvan....en misschien zelfs bang op het bit kan worden.
Myler is inderdaad iets dunner maar juist daardoor hinderen ze het paard veel minder in de mond.....en dik bit is constant hinderlijk en ligt in de weg......een myler veel minder.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 11:31

ik zit nu te twijfelen tussen de myler bitten en dan de zachtste (ben ik nog even aan het uitvogelen)
of de HS KK Conrad ultra aurigan die is 14 mm namelijk en lees daar ook goede verhalen over

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 11:35

Van myler kan je dan het beste een comfort snaffle nemen, level 1

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 11:39

Mylers zijn idd heel fijn, gebruik hem voor de dressuur voor Bonny ook en ze loopt er heel lekker op.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 11:45

zit dan te denken aan myler d trens comfort
maar ja die hs kk conrad ultra aurigan is ook interessant

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 11:46

TS: Myler MB02 met D ringen of eggbutt ringen....... die zijn het stabielst.
Mocht je paard liever wat meer 'lossigheid' willen (om mee te 'spelen') dan zijn O-rings beter.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 15:28

psies die heb ik ook :j

en alle 3 van 14cm. ze hebben van de brede bekkies. ik ben o.a. voor de maatvoering ook bij de mylers gaan zoeken, de robart bitjes die ik hiervoor had, had die maat niet.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 10:28

flettie schreef:
Fayette heeft een dubbelgebroken watertrens.
Dunla op het moment nog (de oude van Fayette) enkelgebroken watertrens maar door haar lage gehemelte wil ik ook eens Fayette d'r bit bij haar uitproberen. Heb het idee dat ze daar rustiger op zal lopen dan op die enkel gebrokene.

Hier ook geen voorstander van zwaardere/sterkere/scherpere bitten als het paard te zwaar op de hand wordt. Net zoals Tequila het al zegt: terug naar de basis en weer van voren af aan beginnen. Het enige andere 'hulpmiddel' wat ik in huis heb is een martingaal. Die ik bij Fayette zeer sporadisch gebruik en bij Dunla alleen als we een buitenrit maken.

Bij Dunla nu ook overgestapt op een dubbelgebroken watertrens en ze wordt er inderdaad rustiger van in haar mond en geeft gelijk wat makkelijker na :)