[TI] Welke hengst zouden jullie dan bij Fenore vinden passen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 20:46

Thanx allemaal!

An Rua is van een in NL totaal onbekende hengst geloof ik, maar dat kun je beter vragen aan zijn baasje Mero :D .

stalnijmegen

Re: Welke hengst zouden jullie dan bij Fenore vinden passen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 20:48

proficiat met je keuze... spannenddddddddddddddd

puur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 20:51

Vasthi schreef:
Thanx allemaal!

An Rua is van een in NL totaal onbekende hengst geloof ik, maar dat kun je beter vragen aan zijn baasje Mero :D .

haha okee ;)

@ Mero wie zijn de ouders van An Rua ? :)

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 21:32

btw:Foto van An Rua is trouwens gemaakt door Renee (*Tequila*)

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 23:00

Yes! *\o/* Ik wilde het gister nog zeggen op hyves, maar ik denk nee, laat d'r eerst maar zelf komen... mooie keuze! :j

Cecille

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 23:09

wat een prachtig stel zo samen ben heel benieuwd wat hun ervan gaan maken :D

Het is je gegunt :D op naar 2011 :D

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 00:40

Mooi stel samen! Volgens mij staat An Rua niet voor zomaar elke merrie ter dekking, je hebt wel duidelijk een speciaal meisje aan Fenore, Diny!

Mero

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 09:17

Gezellig dat Noortje hier komt logeren!! Ik zal het An Rua straks alvast zachtjes influisteren. We gaan er alles aan doen om je droom waar te maken, Diny! Ik voel me nogmaals best vereerd dat jij als "ouwe rot in het vak" na je (toch best wel uitgebreide) Tour d'Amour eindigt bij mijn amper 3-jarige hengst.

@KMD: :D die hengst van mij legt absoluut geen gouden drolletjes of zoiets.
Feit is dat ik mijn hengst niet heb gekocht om er ooit geld mee te verdienen en dat ik me ontzettend verantwoordelijk zal voelen voor gastmerries. Ik heb 2 jaar geleden meegemaakt hoe het is om je merrie met verwondingen en blijvende schade (pezen doormidden) terug te krijgen van de hengstenhouder die het allemaal niet zo nauw nam en 't hoofdzakelijk voor 't geld deed. Nevernooit zal ik dit een andermans dierbare paard dit aan willen doen, been there done that.

Fenore is in basis een mooie merrie die m.i met de juiste hengst eenvoudig verbeterd kan worden. Anna's (kinsealy) merrie Chanel komt ook dit jaar helemaal all the way uit Friesland. Ze heeft een leuk stukje over d'r keuze op haar weblog geschreven.
Het is hartstikke gaaf om nakomelingen uit je hengst te krijgen. Hier wordt een hengst dan ook op afgerekend. Wat je vaak ziet is dat er veel luxe of weinig rastypische merries worden gedekt door rastypische dieren. De veulens vallen dan veelal tegen en er zijn tig merriehouders die menen dat een veulen dan automatisch het beste, of minst negatieve, van beide ouders meekrijgt. Niet dus.
An Rua zal zodoende geen arme merries en andere rassen dekken. Ik ben zuinig op m'n allerliefste hengst en tegen vermeerderen dus dat maakt 1+1=2 ;)

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 09:45

Juist omdat ik weet dat je hem maar heel beperkt zult inzetten vind ik het zo leuk dat Fenore door hem gedekt zal worden.
Ik voel me toch een soort van verbonden met nakomelingen van mijn eigenste Drum, en volg die combinatie dan ook met heel veel belangstelling.

Ik zie idd ook dat mijn eigen fokje absoluut niet alleen de positieve dingen van beiden heeft meegekregen maar dank zij tips van mensen waar ik een hoge pet van op heb, oa jij ;) -stop die veer maar in je r**t- wel een steeds duidelijker beeld heb van hoe ik met haar verder wil. (misschien fout om Mira nu weer bij Drum te hebben, maar daar heb ik zo mijn eigen priveredenen voor)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 15:03

Die kleine lettertjes Naat... je hoeft je toch nergens voor te verantwoorden ;)

Maar Monique, had je zijn bloedlijnen nog om hier neer te zetten of vind je het niet de moeite waard om te delen? :o

julian

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 15:32

Lijkt me een hele mooie combinatie,An Rua met fenore,

Zoals Nero het omschrijft over de dekkingen met je hengst, zo zien wij het hier precies hetzelfde,

Vind het wel heel goed verwoord en omschreven. ;)

Denk dat je hengst hier op de lange duur alleen maar profijt van heeft.

Mero

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 13:02

snowdon schreef:
Maar Monique, had je zijn bloedlijnen nog om hier neer te zetten of vind je het niet de moeite waard om te delen? :o

Ik heb gisteren over deze vraag heen gelezen. Je opmerking staat er niet zo vriendelijk, al weet ik dat je dit vast niet zo bedoelt ;) , ik heb dan ook geen reden om informatie bewust niet te delen!

An Rua komt uit Ierland, Co.Tipperary om precies te zijn. Hij is gefokt door een beroemde fokker in die streek genaamd Mick English. Mick is afgekomstig uit de zgn. traveller-community en fokte zorgvuldig met oude Ierse bloedlijnen. Zijn paarden hebben zoals ze dat zo mooi noemen "major travellers background". Deze man is na An Rua's geboorte overleden waarna zijn zoon de kudde heeft ge-erfd. De zoon heeft de kudde uiteindelijk verkocht en zodoende heb ik de kans gekregen om An Rua als jong veulen aan te laten schaffen.
Zijn vader is een zware zwart hengst, zijn moeder een dito vosbonte merrie. Deze paarden staan niet in een stamboek of geregistreerd d.m.v een paspoort dus ik heb geen flashy namen als "the heavy black horse of the chestnut and white mare" o.i.d ;) Ik weet wie ze zijn en hoe ze eruit zien en daar was ik toendertijd tevreden mee. Na An Rua's ICSltd keuring heb ik wel om meer info gevraagd, hier wordt inmiddels aan gewerkt. Dit is echter lastig omdat de oude fokker is overleden, de kudde grotendeels is verkocht en er geen vastgelegde gegevens zijn.
Ik heb gemerkt dat Engelse fokkers veelal wat commercieler bezig zijn met de fokkerij dan de Ieren. Veel paarden komen bij Tom Price vandaan waardoor de bloedlijnen bekend zijn. Naar mijn mening worden de mooiste Tinkers gefokt bij de échte kleinschalige (of lees: niet zozeer commerciele) liefhebbers die traditiegetrouw deze paarden fokken. Gesloten kuddes en kennis die van generatie tot generatie over wordt gebracht en in dit geval helaas zonder enige registratie.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 17:15

Ok, bedankt voor je antwoord! Heerlijk als je zo'n kans krijgt, goed dat je die met beide handen gegrepen hebt! Ben het met je eens dat de Engelse fokkers commercieler bezig zijn :j
Was overigens niet onaardig bedoelt, nu ik de vraag teruglees staat het er idd wat beroerd....

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 20:27

Toch mooi, zo'n verhaal, gewoon een stukje geschiedenis van je kereltje.