[TI] jaarling of veulen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kick1972

Re: jaarling of veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:41

en jij de mijne??

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:47

even offtopic....

er is al ergens een topic over de imago van bokt.... overal waar je de naam bokt laat vallen hoor je de mensen zuchten.... of krijg je te horen dat bokkers elkaar zo lopen af te zeiken. Goed bedoelde adviezen maar waar niet altijd om gevraagd word.

Nu weer ontopic...

Je hebt je mening gegeven en TS geeft duidelijk aan dat ze weet wat ze wil maar dat ze graag wat info wil over een veulen of jaarling. Ik vind de gedachten die ze heeft hardstikke goed en ik hoop dat ze wat aan onze ervaring/meningen heeft en dat ze met een positief gevoel een besluit kan nemen!

Hou je ons op de hoogte TS wat je beslist of tegenkomt???

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:52

De vraag hoe je je moeder moet vermoorden vind ik hier absoluut niet relevant.

TS vraagt een imo normale vraag, en wil graag ervaringen weten. Daar is een forum als Bokt een prima plaats voor.

En het opvoeden/beleren van een paard is heus niet zo spannend. Bij mijn weten heb je er geen dierenpsychologiediploma voor nodig. Logica, nuchterheid én eerlijkheid zijn voldoende. En als de TS aangeeft de nodige ervaring te hebben met paarden én er is begeleiding aanwezig, wie zijn wij dan om vanaf een computerscherm de TS dusdanig te veroordelen?

Ik zou gewoon eens bij wat paardjes die je aanspreken gaan kijken , en het niet te zeer van de leeftijd af laten hangen. Eerst maar eens kijken of er een klik is, jullie samen door één deur kunnen etc, en dan kijken naar de leeftijd. Zo heel veel verschil zit er niet tussen een jaarling en een veulen wat dat betreft :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:57

Berdien: Die was even bij wijze van, over het wel of niet afwijken van de hoofdvraag van de TS in een topic ;) .

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 22:06

Ik denk dat genoeg mensen aangegeven hebben dat er tussen een veulen of jaarling weinig verschil zit ook ik heb mijn ervaring verteld maar begreep niet precies waarom nu juist zo'n jong paard.
Maar goed je hebt het nu verteld en bij mij komt het weloverwogen over en je hebt in je omgeving genoeg ervaren mensen en een goede huisvesting dus wat Berdien zegt ga kijken naar een paardje waar je een klik mee hebt en ga er voor.

Alleen wat ik nog wel een beetje onduidelijk vindt is ondanks je ervaringen zoals jij beschrijft waarom vraag je dan nog wat te doen? Je hebt er zelf ervaring in dan weet je het toch??

gipsycobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 22:32

Berdien schreef:
Een veulen hoeft natuurlijk niet in de opfok te staan om met andere paarden te kunnen staan. Zelf ben ik niet zo voor het opfokprincipe; je paard ergens in een weiland gooien met andere jonge paarden en hem na drie jaar weer ophalen. Ik zie liever een jong paard opgroeien in een meer natuurlijke en dus gemengde kudde.

Er zit weinig verschil tussen een veulen en jaarling. Beide kun je kleine dingetjes mee doen, maar beide moet je ook vooral paard laten zijn en laten groeien en bloeien. Poetsen, voetjes geven, kleien stukjes wandelen e.d. dat wil allemaal wel, maar meer ook niet.

Een band opbouwen doe je net zo makkelijk met een ouder paard als met een jonger dier :)

:D Hier sluit ik me bij aan. Opfok leuk...Maar onze voorkeur gaat ook uit naar opgroei in een gemengde kudde. En verschil is er bijna niet tussen jaarling of veulen. Als zich bij ons geinteresseerden melden voor een veulen en dan overgaan tot koop zijn ze totdat het veulen wordt afgespeend altijd welkom om te poetsen te knuffelen etc. Zo bouwen de nieuwe eigenaren al een band op met hun nieuwe "aanwinst" voor het bij hun thuis is.
Dat vinden wij het leuke aan het kopen cq verkopen van een veulen. En als je vbereid bent om min. 3 jaar te investeren zou ik voor een veulen gaan.
Natuurlijk kan dit ook met een volwassen tinker, maar daarvan weet je dus nooit wat voor een "bagage" het uit het verleden meekrijgt.

Nou suc6 met het nemen van een beslissing.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 22:34

Ik vind het heel erg jammer dat oudere paarden hier worden afgeschilderd als hopeloos en niet te veranderen. Alsof je de troep en de fouten van de vorige eigenaar mee krijgt.

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 22:36

gipsycobs schreef:
Berdien schreef:
Een band opbouwen doe je net zo makkelijk met een ouder paard als met een jonger dier :)

duidelijk geen negatief beeld van een ouder paard toch?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 22:45

Nee, maar wat in andere posts lees duidelijk wel :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 22:58

Je leest het: met paarden van alle leeftijden kan je zo'n innige band krijgen, verschil zit t m in dat bij een jong paard dat je het naar je hand kan zetten en het kan opvoeden zoals je het wil en je kan jaren niet ermee rijden tot het de leeftijd heeft waarop dat wel kan.

Chay_Flame

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 06:33

Ik wou altijd een tinker die drie jaar of ouder was, zodat hij beleerd en dergelijke was. Maar uiteindelijk had ik een klik met een veulen wat bij een merrie(waar wij eigenlijk voor kwamen kijken) stond. Inmiddels is zij al bijna 2 en onze band is echt heel groot. Het is inderdaad maar of je er een klik mee hebt. Ik zou ook gewoon rustig kijken en ook kijken of je met een een klik hebt.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 07:46

Wat mij elke keer weer opvalt in dit soort topics dat de reacties komen van heel veel jonge mensen, vaak geen Tinker eigenaar.

Het enige wat ik kan toevoegen is dat een veulen opvoeden tot een volwassen, goed en vriendelijk (rij)paard heel moeilijk is.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 09:20

wat als ik nou zeg ga voor een jaarling, en vd week zie je ergens een veulentje waar je helemaal voor valt??
Je ziet een paard, het doet iets met je , of niet
dus als dat dan een veulen, jaarling of 2 jarige is... thja in mijn ogen maakt dat niet zoveel uit

en verder zou eerst maar eens even met wat meer tinkermensen contact opnemen voordat je echt de keuze maakt

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 11:57

Ik zou ook verschillende paarden gaan bekijken en niet persé letten op de leeftijd (veulen of jaarling). De klik met een paard blijft het belangrijkste.
(Er zijn mensen die voor een warmbloed op pad gaan en met een Tinker thuiskomen door die klik.) :+ Succes met je zoektocht naar een paardje. :)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 16:21

Ariebren schreef:
Wat mij elke keer weer opvalt in dit soort topics dat de reacties komen van heel veel jonge mensen, vaak geen Tinker eigenaar.

Het enige wat ik kan toevoegen is dat een veulen opvoeden tot een volwassen, goed en vriendelijk (rij)paard heel moeilijk is.

Ben niet jong en ben wel tinkereigenaar.
Als TS de tink in de tuin wilde zetten of in het bos bij een hutje.... Ja, dan had ik anders gereageerd. TS heeft duidelijk hulp in de buurt en kan dan toch wel het 1 en ander leren... Heb jij toch ook op die manier gedaan? Of kende je alles al, voordat je een paard aanschafte...

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 11:43

Ik heb Anouk toendertijd als 2 jarige gekocht, en ze was toen nog helemaal groen. Ik zocht eigenlijk geen 2 jarige, maar toen ik haar zag was ik verliefd en wist ik precies dat het mijn paardje zou worden. En dit is gebeurt :D Die leeftijd was voor mij eigenlijk perfect, want ik ben rustig aan de slag gegaan met haar om alles te leren en een beetje opvoeding te geven. Dit heb ik dus een jaar gedaan en toen ben ik rustig aan begonnen met zadelmak maken. De band en het vertrouwen was in dat jaar wel gegroeid, dus met een twenter zou het in principe ook kunnen, en daar kan je dan ook na verloop van tijd net ietsje meer mee dan een jaarling of een veulen ;)

Met hulp van mensen om me heen (want ik had een aantal jaren niets meer met paarden gedaan, en had geen ervaring met jonge paarden) is het hartstikke goed gekomen. We zijn echt samen gegroeid.

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 22:00

Pluis93 schreef:
het paardje komt dan wel in de kudde,
maar ik ga natuurlijk wel dagelijks met hem aan de slag,
oefeningetjes doen enzo..

Dagelijks aan de slag met een veulen of jaarling vind ik niet verstandig.... Paarden worden afgestompt... Zie het zoveel om me heen. Waarom kijk je niet naar een 2-jarige? Daar kun je wel wat mee gaan doen en bouw je ook een band mee op. En na een jaar kan je rustig aan beginnen met inrijden e.d. op je eigen manier...

Weet nog 2 leuke 2-jarige hengsten te koop.. Mocht je interesse hebben mag je me een pb sturen...

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 22:01

wat bedoel je met: paarden worden afgestompt???

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 22:03

Heb nu al een paar keer jonge paarden gezien die elke dag in de hand kwamen... Zit niks geen uitstraling meer bij, vinden fietsen en wandelen helemaal niet leuk, oortjes meer naar achteren dan naar voren... Kan het moeilijk uitleggen, maar ze missen gewoon wat...

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 08:55

je bedoelt dat ze te mak zijn?
sommige vinden dat juist plezierig.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 10:08

Tussen afgestompt en te mak vind ik wel een verschil zitten. Denk dat ze bedoelt dat je een paard 'overvoert' met informatie en aandacht. Voor een jong paard is het het belangrijkste om gewoon paard te mogen zijn in een gemengde groep. Dus jonge dieren om mee te klooien en oudere dieren die voor stabiliteit én opvoeding zorgen.

Ik heb een bijna driejarige ruin, daar wandel ik zo'n 1x per week mee. Daar ben ik mee begonnen toen hij bijna 1 was, en dat doen we nou dus al twee jaar zo. Met als gevolg dat ik een ontzettend verkeersmak, zelfstandig en zelfverzekerd paard heb. Vaker hoeft niet, hij staat 24/7 buiten in een gemengde groep met o.a. zijn moeder en jonge dieren. Beweging en stimulatie genoeg dus.

Vroeger was het zeker zo dat je met een oudere Tinker vaak niet wist wat je in huis haalde. Ze kwamen in grote aantallen naar NL, vers van de boot gingen ze naar nieuwe eigenaren. Niemand die wist wat er mee gebeurt was en er kwam vaak een hoop 'bagage' mee. Maar aangezien nu de 3e of zelfs 4e generatie 'Nederlanse' Tinkers al blij rondhuppelt zou ik de gok van een oudere Tinker wel durven nemen. De meesten hebben nu wel een bekend verleden :)

Waarmee ik ook niet wil zeggen dat elke geïmporteerde Tinker getraumatiseerd of wat is, helemaal niet! Ik heb er zelf één, en hoewel Jes een typische is, kan ik me geen geweldiger paard wensen :)

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 12:15

Goed stukje tekst Berdien!

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 19:48

lucy: ik begrijp wel wat je bedoelt, maar dat hangt af van de mate waarin je er dagelijks mee bezig bent he
ik heb onze jaarlingen dagelijks in de hand, maar dat betekent niet dat ik er dagelijks schriktraining, wandelen,... mee doe
sterker nog: ik hef niet dagelijks de voetjes, ik doe ze zelfs niet dagelijks een halster om, ik poets ze niet dagelijks, soms geeneens wekelijks
maar ik doe er wel elke dag "iets" mee, dat iets kan soms iets heel kleins zijn, zoals staart opheffen en temperatuur nemen bv

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 20:21

Klopt Alexandra... En dat zijn ook wel de goede dingen om met een jong paard te doen... Maar ik geloof er niet in dat je met een jong paard elke week (of dag) moet wandelen. Het is meer zoals Berdien het omschrijft... Je stompt ze af... Ik denk dat je elke dag wel wat met een jong dier kunt doen, aanhalen, voetje laten geven, onder de buik kriebelen e.d. Maar deze dingen bedoel ik niet. Doe ik ook met het jonge spul van mij. Of even eens lekker kammen enzo.

Maar echt dat wandelen en voortdurend uit de groep halen, wassen... Nee, ik geloof niet dat je een veulen, jaarling of tweejarige hier zo ontzettend blij mee maakt. Die zijn het liefst in de groep tussen hun soortgenootjes... of opvoedkundigen...

eye4cobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 10:21

ze weet wat ze wilt !
ik zou er geen probleem van maken als ze bij ons om een veulen zou komen hoor :D
het beestje krijgt aandacht ,verzorging ,weidegang en soortgenootjes en bergen hulp als het moet.
en ze staat open voor (goed) +:)+ advies.

Als je het 100 % graag wilt komt het vanzelf goed.

verschil:Een jong veulen moet je meestal leren aan het halster te lopen,
voetjes geven etc.met een wat ouder veulen of jaarling die beetje opvoeding heeft genoten gaat dit meestal al.

kies er 1 tje waarmee je een klik hebt en je Gevoel zegt DAT IS TÉM.. =:)
succes.!!