[TI] ALV NSvT 10 april 2010

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 21:38

Ik hak je bericht even in stukjes
Vasthi schreef:
Als er vele dingen niet op orde zijn, dan kun je ze maar beter allemaal aankaarten Marjolein.
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

Klopt, maar soms kan je beter geleidelijk aan veranderingen doorvoeren. Het stamboek is 10jaar als stichting door het leven gegaan. Dit bestuur is nu een jaar bezig. Ze zijn ondertallig en wat ik hier opvang bereid om te luisteren naar hun leden. Geef ze ook de tijd om veranderingen door te voeren.

Citaat:
Mag ik vragen waarom je de namen van de opstellers van het manifest MOET hebben ? Er zijn punten aangedragen door heel veel bezorgde mensen die het manifest getekend hebben, wie die punten uiteindelijk zo netjes verwoord hebben is toch verder van geen belang?

Moet zeg ik nergens. Ik vind het interessant of dit een idee is van 1, 2, 3 of 20 man is. Een handtekening zetten is namelijk makkelijker dan een idee aandragen en daarvoor een oplossing bedenken.

Citaat:
Oplossingen worden in het manifest al aangedragen en voor 8 mei nog verder goed uitgedacht. Reken maar dat een flink aantal mensen hier al heel wat uurtjes in hebben zitten. Kom vooral ook meedenken!

Ik ben absoluut voor meedenken. Ik ben er alleen niet voor om mensen voor het blok te zetten en verwachten dat ze direct akkoord gaan. In plaats van de tijd te nemen om alle mogelijkheden te bekijken.

Dit bestuur is een jaar bezig, heeft een jaar gehad om de organisatie nog beter te leren kennen. Kan je dan al daadwerkelijk veranderingen verwachten. En is het goed dat elk bestuur direct een stempel op de organisatie drukt? ipv de tijd nemen wat er allemaal speelt binnen de vereniging.

Citaat:
Waarom zou iemand die het manifest getekend heeft in een bestuur willen dat geen kloppend financieel verslag kan overleggen? Als bestuur ben je hoofdelijk, maar ook collectief aansprakelijk. Ik zou dat nu niet durven in ieder geval......
http://www.aansprakelijkheid-bestuur.nl ... hting.html

Om misschien van binnen uit te kunnen helpen aan verbetering?
Ik heb het financieel verslag niet gezien, kan niet oordelen of het klopt. Wat was er allemaal fout aan?

Ik ben absoluut van mening dat er verbeteringen nodig zijn. Ik wil alleen achter het in mijn ogen beste verhaal aanlopen ipv degene die het hardst schreeuwt.

Daarom wil ik graag alle kanten en beweegredenen weten.

mac_ryan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 21:56

In het manifest staan idd goede punten vermeld die aandacht verdienen.In een aantal kan ik me vinden.Toch onderteken ik het manifest niet.Om de dood eenvoudige reden,dat ik bij de namenlijst van degene die het manifest ondertekend hebben of een machtiging hebben afgegeven.Heel veel anonieme ondertekeningen zie.Er staat zelfs 1 naam 5x vermeld en ik heb 40 namen zien staan waarvan degene die het manifest heeft ondertekend niet eens lid is van het stamboek.Als niet lid heb je ook geen invloed lijkt me,dus ik vind het eigenlijk allemaal niet kloppen.Men verwijt het zittende bestuur heel veel,dat het eerder een hetze lijkt tegen het bestuur.

Ik vraag me echter af of deze manier van een collectief vormen met bijna 50% niet leden dan wel mag/kan.

Het zittende bestuur heeft al vanaf het begin openstaande vacatures,waarom is er niemand uit het collectief die dan een vacature wil opvullen en zitting neemt in het bestuur.Om zo mede te besturen en zo invloed kan uitoefenen vanaf de bestuurszetel.

Als bestuurslid gaan er nog veel meer uurtjes vrije tijd inzitten,ik denk dat een groot gedeelte van de leden,en mensen die het manifest opgesteld hebben niet beseffen wat een vrije tijd en energie erin gestoken is en word. En dan krijg je dit als dank,is dat dan verdiend??Ik denk het niet.

Mero

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 22:46

Over de openstaande vacatures.

Sinds wanneer heeft het NSvT te maken met een uitloop van bestuursleden/vrijwilligers? Ik kan me tijden herinneren dat er helemaal geen problemen waren, jullie dan?
De vereniging bestaat slechts een jaar maar de bestuurders zitten er al langer. De omzetting van stichting naar vereniging zie ik meer als een formaliteit, m.i vergt dit voor een goede bestuurder geen aanpassing naar de leden/contribuanten en heeft het geen invloed op het gevoerde fokbeleid.
Er wordt hier steeds gepraat over hét bestuur. Het bestuur is al heel lang incompleet en de besluitvorming binnen de theoretisch 4 bestuurders is al helemaal om te huilen.

Ik ben zelf vanaf het begin vh stamboek actief geweest en weet dus van de spreekwoordelijke hoed en rand binnen het stamboek. Ik weet als geen ander hoeveel vrije uren je eraan moet besteden en dat de beste stuurlui aan wal staan. Je kunt het als bestuur of commissie niet iedereen naar de zin maken en na elk evenement is er wel iemand teleurgesteld. Zo is het nu eenmaal. Dit weten ook de andere personen die mee hebben geholpen aan het cre-eren van het manifest. Mensen die tevens jarenlang een helpende hand, in letterlijke en figuurlijke zin, hebben geboden. Velen zijn hiermee gestopt, niet omdat ze hun interesse in het stamboek zijn verloren maar omdat er geen prettige samenwerking mogelijk was. En wanneer ik het heb over prettig dan doel ik ten eerste slechts op omgangswijze en fatsoensnormen.
Ook ken ik kundige mensen die hun diensten hebben aangeboden als bestuurslid maar hier werd geen gebruik van gemaakt. Ik zal me niet meer inzetten voor een stamboek dat op deze wijze met vrijwilligers omgaat en met oogkleppen op en oordoppen in een koers blijft bevaren. Het heeft dan ook totaal geen zin om aan deze bestuurstafel te gaan zitten, er wordt niet geluisterd. Been there done that. En ik ben overduidelijk niet de enige die hier zo over denkt gezien de personele bezetting van het stamboek.
Overigens ken ik genoeg kundige en ervaren mensen die zich met hart en ziel in willen zetten voor het stamboek maar niet met de bestuurders die er nu zitten. We moeten immers niet vergeten dat we bezig zijn met 'werk' wat voortvloeiend is uit hobby. Je hoeft geen vrienden met elkaar te zijn. Wel moet er naar elkaar geluisterd worden en moeten mensen proberen respect te hebben voor een ieders mening en hier ook trachten iets mee te willen doen. Is dit er ten eerste al niet dan krijg je op den duur last van onderbezetting binnen een stamboek. Wanneer het uiteindelijk bijvoorbeeld zo is dat regels t.b.v o.a fokbeleid willens en wetens van tafel worden geveegd dan lopen er vroeg of laat idd veel mensen met kennis en kunde weg uit het stamboek. Dan wordt je bestuurstafel vrijwel leeg maar dat is niet erg voor diegene die toch het liefst alle beslissingen alleen neemt.

Ik zie op Bokt veel mensen die al jarenlang bekend zijn met het ras en een kritisch woord hierover kunnen schrijven. Het verbaast mij dat op dit forum nog niemand één woord heeft gerept over onze zogenaamde Nederlandse Tinker aka Angelsaksische paard. Hiermee refereer ik naar een artikel in de Battie geschreven door de voorzitter.
Als liefhebber die zich toch wel redelijk in het ras heeft verdiept heb ik dit stuk namelijk met klapperende oren gelezen......

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 00:51

mac_ryan schreef:
In het manifest staan idd goede punten vermeld die aandacht verdienen.In een aantal kan ik me vinden.Toch onderteken ik het manifest niet.Om de dood eenvoudige reden,dat ik bij de namenlijst van degene die het manifest ondertekend hebben of een machtiging hebben afgegeven.Heel veel anonieme ondertekeningen zie.Er staat zelfs 1 naam 5x vermeld en ik heb 40 namen zien staan waarvan degene die het manifest heeft ondertekend niet eens lid is van het stamboek.Als niet lid heb je ook geen invloed lijkt me,dus ik vind het eigenlijk allemaal niet kloppen.Men verwijt het zittende bestuur heel veel,dat het eerder een hetze lijkt tegen het bestuur.

Ik vraag me echter af of deze manier van een collectief vormen met bijna 50% niet leden dan wel mag/kan.

Het zittende bestuur heeft al vanaf het begin openstaande vacatures,waarom is er niemand uit het collectief die dan een vacature wil opvullen en zitting neemt in het bestuur.Om zo mede te besturen en zo invloed kan uitoefenen vanaf de bestuurszetel.

Als bestuurslid gaan er nog veel meer uurtjes vrije tijd inzitten,ik denk dat een groot gedeelte van de leden,en mensen die het manifest opgesteld hebben niet beseffen wat een vrije tijd en energie erin gestoken is en word. En dan krijg je dit als dank,is dat dan verdiend??Ik denk het niet.

Helemaal mee eens.
Ook ik kan tellen, het bevreemdt mij dat er zo veel anonieme accoord verklaringen zijn.

Maar wat ik veel erger vind is dat de opstellers zich niet open en bloot kenbaar maken.
Een manifest moet ondertekend worden door de opstellers.
Dan ben je pas eerlijk bezig.
Uit de reacties in dit topic kan je wel een paar namen uitzeven van personen die er actief mee bezig zijn.

Maar ook ik wil namen zien.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 08:46

Wat ik me afvraag Ariebren is waarom jij zo'n interesse hebt in het NSvT? Jij bent toch alleen betrokken bij het ICS?

Mensen die, om wat voor reden dan ook, niet met hun namen op internet willen hebben de keuze deze te anonimiseren. Ik zie in jullie profiel bijvoorbeeld ook geen naam staan Ariebren en mac-ryan?

De namen van de online tekenaars zijn gewoon bekend en ter inzage voor het bestuur indien gewenst. Uiteraard tellen dubbele ondertekeningen niet mee. Bedankt voor jullie opmerkzaamheid.

Via het tekenen van het manifest kunnen leden en oud- of niet-leden een signaal afgeven en hun bezorgdheid tonen over de weg die het stamboek nu is ingeslagen.
Een machtiging afgeven is een ander verhaal. Daarvoor moet er een briefje met handtekening aan een gemachtigde af worden gegeven en uiteraard hebben alleen leden van het NSvT stemrecht op een vergadering.

Niemand zal ontkennen dat er vele uurtjes door het bestuur in het stamboek gestoken zijn, maar moet dat dan een vrijbrief zijn om je niet te verantwoorden naar de leden?

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 08:54

Vasthi schreef:
Niemand zal ontkennen dat er vele uurtjes door het bestuur in het stamboek gestoken zijn, maar moet dat dan een vrijbrief zijn om je niet te verantwoorden naar de leden?

Ze nemen toch de verantwoordelijkheid en gaan aan de slag met het manifest?

Als je duidelijk zonder bijbedoelingen dit manifest (mede) hebt opgesteld. Dan lijkt het me toch geen probleem om ook duidelijk de namen van de initiatiefnemers te noemen.

Ik vind het nu een beetje geheimdoenerij en verschuilen achter een collectief.

Ik ben trouwens nog steeds benieuwd op welke punten het financieel jaarverslag niet klopt. Dit mag ook via pb als het te duister is om openbaar op Bokt neer te zetten.

mac_ryan

Re: ALV NSvT 10 april 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 09:18

Ik ben het met Marjolein en Ariebren eens,als je een collectief vormd zet dan ook je naam eronder anders wek je de indruk andere bedoelingen te hebben.

Of ik op bokt mijn naam al dan niet gebruik is hier niet van toepassing ik onder teken hier toch niets.Als ik ergens voor sta word er met mijn naam ondertekend en niet anoniem.Door de manier waarop dit manifest onder de aandacht word gebracht en zelfs via mail,bokt en hyves word geprobeert om mensen het te laten ondertekenen om meer handtekeningen te verzamelen en dat allemaal op het laatste moment voor de ALV van afgelopen zaterdag,dat geeft me een gevoel dat er iets niet klopt en dat men een ander doel voor ogen heeft buiten het manifest om.Daar sta ik niet achter en word ook niet door mij ondertekend.

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 10:31

Ten eerste wil ik even iets zeggen over het manifest. Ben je het niet met de strekking eens en kun je je er niet in vinden dan teken je het niet, heel eenvoudig.
Wie wel of niet ondertekend heeft, ofdat deze zich op i-net wel of niet bekend willen maken doet m.i. niet ter zake, het is jouw mening en die van een ander zou daar geen invloed op moeten hebben
de ‘anonieme’ ondertekenaars zijn mensen die niet online met naam zichtbaar willen zijn, zij zijn wel bekend en hun naam staat gewoon open en bloot op de afgelopen zaterdag aangeboden petitie.
Maar nogmaals, dat is niet de reden waarom je ondertekent, daarnaast is ondertekenen slechts een bijzaak, het telt niet als stem, dus wat dat betreft heeft een petitie geen waarde, het kan slechts een signaal afgeven.

Ten tweede; oud is het stamboek niet, maar om het compleet nieuw te noemen is een ander uiterste. De huidige voorzitter heeft al minimaal een dikke twee jaar een actieve rol binnen het stamboek en weet zeer exact waar hij mee bezig is. Het stamboek zelf vierde vorig jaar zijn 10 jarig jubileum. Ik zie overigens dat men bokt ook leest :+ de data en het manifest staan inmiddels op de NSvT site.

Verder lijken voor sommigen hier de poppetjes belangrijker dan de inhoud. Ik heb hier volgens mij al meerdere malen mijn volle naam in beeld gezet en zo ook anderen, daarnaast waren we aanwezig in persoon op de ALV afgelopen zaterdag, dus niks geheimzinnigs aan.
Het verhaal over hoe het collectief is ontstaan staat uitgebreid op mijn website in het verslag ALV, dus ook dat is niet geheim. Wil je dat lezen dan kan dat hier: verslag
Daarnaast kun je ook Mero's ervaringen lezen hier in dit topic, zij heeft hierboven net uitgebreid verslag gedaan, maar blijkbaar zijn het verkrijgen van nog meer namen belangrijker dan de inhoud en de ervaringen die al open en blood op internet staan, makkelijk toegankelijk voor een ieder die het wil lezen.
Daarnaast lijkt men het belangrijker te vinden het te hebben over de poppetjes en kleine zaken die misschien sappig zijn, maar uiteindelijk er niet erg toe doen.
Nogmaals vind je de ingeslagen koers goed en sta je achter het (sport)bestuur, dan teken je niet en kom je datzelfde bestuur ondersteunen op een ALV of kom je niet dan doe je hetzelfde of geef je aan dat het je niet interesseert, ook prima, een ieder heeft recht op een eigen mening, ik ben wel voor een goed onderbouwde mening.

Ik ben het eens met Mero m.b.t. de stamboekervaringen en waarom posten niet gevuld worden, dit is ook mijn ervaring.

Zoals je in mijn (uiteraard persoonlijke ;-) )verslag op mijn weblog kunt lezen heb ik twee jaar als FTC-er bij het stamboek gezeten. We waren een gedreven groep mensen die hun uiterste best hebben gedaan een en ander voorelkaar te boksen op fokkerijgebied. Belangrijk hierin was de waardering voor het ‘traditionele type’ Zoals Muds ookal schreef, hier ontbrak het nog al eens aan en naast dat wij als FTC dit een gebrek vonden, vond ook bijvoorbeeld de meerderheid van de leden dit op de ALV 2009, dat was echt een belangrijk issue deze vergadering. Helaas zien we deze voorkeur, niet alleen van ons, maar ook van de meerderheid van de ALV 2009 niet terug in het beleid van het NSvT.

Door de manier van keuren en de keuringsresultaten en het in de spotlights zetten van de (dressuur)sport geeft je als stamboek een duidelijk beeld naar buiten. Die beeldvorming is zeer belangrijk en geeft een signaal dat een lichter gebouwd paard (binnen alle types) ‘beter’ is, hoger gewaardeerd wordt door het stamboek en daarnaast ook nog eens wat kan in de sport.

De tinker is oorspronkelijk gefokt om de wagen te trekken, moest robuust zijn, was compact gebouwd en had een flashy uiterlijk met het liefst veel sok en manen. Dit is geen Nederlands paard, zoals in de laatste Battie werd beweerd en ook geen ‘anglosaksisch’ paard, maar een praktisch, flashy paard gefokt en gebruikt door de Engelse Romany Gypsies en de Ierse Travelers. Dit staat in schril contrast met een luxe type paard wat zich bewijst in een dressuurring. Leuk dat er af en toe tinkers bij zijn die dat kunnen, maar het mag geen (fok)doel opzich worden omdat het hele soort paard dan veranderd. Een paard wat langer in de rug is beweegt bijvoorbeeld gemakkelijker dan een compacte soortgenoot, hetzelfde geldt voor tinkers die hoger op de benen staan en lichter van bouw zijn. Deze voorkeur voor ontwikkeling van het NSvT en zijn jury zien we overigens binnen alle types terug.

Hoewel het manifest heel veel problemen aan de kaak stelt waaronder ook een aantal bestuurlijke, zou je het manifest heel simpel en kort door de bocht kunnen vertalen naar 1 eenvoudige vraag: willen wij als leden de oorspronkelijke robuuste flashy tinker als fokdoel van het stamboek en hechten wij als stamboek waarde aan de oorsprong en traditie van dit paard of willen we een ‘Nederlandse tinker’ een luxer en sportiever gebouwde neef van zijn oorspronkelijke Engels/ Ierse variant, een Nederlandse tinker die zijn ‘mannetje staat’ in de dressuurring? En willen we een stamboek die het sportieve gebruik zo bovenaan in de spotlights zet?

Willen we respect en waardering voor het traditionele type tinker, die heus niet altijd heel erg zwaar hoeft te zijn, maar wel goed in verhouding met flashy uiterlijk en een hoge ‘wow’-factor, die sterk en eerlijk is, een super rekreatie paard onder het zadel en voor de wagen, waar hij oorspronkelijk voor gefokt is? En willen we die waardering terug zien in het fokkerijbeleid dat wordt uitgedragen door het stamboek, en willen we ook deze waardering terugzien in de keuringsresultaten en het gezicht van het stamboek naar buiten toe? En is dit de keuze van het stamboek hoe moet dat dan worden bereikt?

Deze discussie lijkt mij een stuk belangrijker dan de discussie over het collectief en zijn leden, hier gaat het om, dit is de essentie, de rest is bijzaak.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 10:58

Kijk nu wordt het al een heel ander verhaal.

Het fokdoel van het NSvT is al vanaf de oprichting de verkeerde kant opgegaan.

Maar als je de doelstellingen van een vereniging wilt wijzigen dan moet je dat niet op deze manier doen.
In 2009 zijn er al opmerkingen gedaan over fokdoel.
Maar daar heb je niets aan.
Over rondvraag opmerkingen wordt niet gestemd, dus ?
Het punt indienen enkele weken voor de vergadering als agenda punt, dus volgens het verenigings (huishoudelijk) regelment werkt wel.
Alleen bij wijzigingen van regelmenten moet je de helft plus één van alle leden als voor stemmer hebben.
Lukt dit niet op de eerste ALV dan moet er een tweede ALV gehouden worden om het onderwerp erdoor te krijgen.
Dan beslist de vergadering.

Ook moties van wantrouwen die tijdens een vergadering geopperd worden hebben geen rechtsgeldigheid.
Ook de vereniging wordt door de wetgeving beschermd.

MichelR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 11:14

kinsealy schreef:
Hoewel het manifest heel veel problemen aan de kaak stelt waaronder ook een aantal bestuurlijke, zou je het manifest heel simpel en kort door de bocht kunnen vertalen naar 1 eenvoudige vraag: willen wij als leden de oorspronkelijke robuuste flashy tinker als fokdoel van het stamboek en hechten wij als stamboek waarde aan de oorsprong en traditie van dit paard of willen we een ‘Nederlandse tinker’ een luxer en sportiever gebouwde neef van zijn oorspronkelijke Engels/ Ierse variant, een Nederlandse tinker die zijn ‘mannetje staat’ in de dressuurring? En willen we een stamboek die het sportieve gebruik zo bovenaan in de spotlights zet?

Willen we respect en waardering voor het traditionele type tinker, die heus niet altijd heel erg zwaar hoeft te zijn, maar wel goed in verhouding met flashy uiterlijk en een hoge ‘wow’-factor, die sterk en eerlijk is, een super rekreatie paard onder het zadel en voor de wagen, waar hij oorspronkelijk voor gefokt is? En willen we die waardering terug zien in het fokkerijbeleid dat wordt uitgedragen door het stamboek, en willen we ook deze waardering terugzien in de keuringsresultaten en het gezicht van het stamboek naar buiten toe? En is dit de keuze van het stamboek hoe moet dat dan worden bereikt?

Deze discussie lijkt mij een stuk belangrijker dan de discussie over het collectief en zijn leden, hier gaat het om, dit is de essentie, de rest is bijzaak.

Als dit het doel van het manifest was, dan hadden de schrijvers het beter in meerdere delen moeten uitbrengen en niet alle problemen in één manifest moeten stoppen.

mac_ryan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 13:54

Waarom na 10 jaar NSvT word er opeens alle aandacht aan de traditionele tinker geschonken,als ik me niet vergis is onder het vorige bestuur hier al voor een groot gedeelte aan voorbij/verloren gegaan.Het type bepaling is al jaren niet dat beeld van de traditionele tinker dat bij het NSvT hoog staat aan geschreven en zeker niet alleen sinds de zitting van het huidige bestuur.Je kan het bestuur nu niet het verwijt maken wat al 10 jaar speelt,dan had er al een aantal jaren geleden een manifest moeten komen.

Mero

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 14:21

Mac_ryan
In het manifest zul je geen verwijten, meningen of andere insinuaties vinden.

Het zou idd oneerlijk zijn om nu ineens een deksel op de neus van het bestuur te duwen. Is ook niet ineens gebeurd. Zoals er in dit topic reeds eerder is geschreven is er geprobeerd om problemen gezamenlijk aan te pakken. Met z'n allen de schouders eronder zoals dat hoort binnen een vereniging.
Maar dan ook écht met z'n allen waarbij een ieder zijn of haar afspraak nakomt;-) Het is onmogelijk gebleken.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 20:22

Michel, er zijn niet zo heel veel ALV's in een jaar en helaas wel veel dingen die nu leven, urgent zijn en onder de aandacht van het bestuur gebracht moeten worden. Vandaar helaas dit lange verhaal in een keer.....

mac-ryan, een dik jaar geleden was de vereniging nog stichting. Toen was het moeilijker voor de leden om inspraak te hebben, al heeft de waardering van het rastype altijd veel aandacht gekregen.
Velen, waaronder ik, dachten dat het met start van de vereniging, wijziging van keuringsregels (extra cijfer voor rastype), een zeer goed onderlegde FTC en een jury en bestuur die zich zou houden aan de eisen en wensen van de leden en FTC de laatste stap gemaakt zou worden. Helaas....het bestuur en jury hebben afgelopen keuringsseizoen op eigen houtje afspraken teruggedraaid en eisen aangepast, waardoor de FTC zich genoodzaakt zag op te stappen. Resultaat: geen FTC meer!

Financiele gegevens als de begroting 2009 en een jaaroverzicht 2009 zet ik niet open en bloot op een forum, mijn huishoudboekje zet ik ook niet voor de hele wereld op het internet :D
De begroting en het jaaroverzicht zijn wel openbaar, en door leden op te vragen bij het secretariaat van het stamboek.
De begroting voor 2009 stond dacht ik ook ergens in een Battie van vorig jaar.
Het jaaroverzicht over 2009 is uitgedeeld op de ALV. Vergelijk die 2 maar eens. Misschien heb jij geen vragen, maar wij wel een heleboel.........
Ten eerste: Waar is de begin- en eindbalans?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 23:26

Over het type heb ik al gereageerd.

De begroting is mijn zaak niet, ben geen lid.

Begin en eind balans heb ik wel een opmerking over.
Heeft de NSvT vereniging zoveel waardevolle bezittingen waar nog op afgeschreven wordt ??
Misschien een voorraad paspoorten, een chipreader. wat lintjes voor de keuringen.

De meeste artikelen die een vereniging koopt zijn eenmalige uitgaven en komen terrecht op de winst en verlies rekening.

Denk het niet, dus een balans is dan niet noodzakelijk om te maken.

Is de NSvT vereniging trouwens ook BTW plichtig zoals de stichting ??

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 23:47

Beste Ariebren, zou je de regelgeving omtrent de financiele verslaglegging van verenigingen misschien even willen doorlezen?

Jaarverslag Vereniging
Jaarverslag Bestuur. Het verenigingsbestuur is bij wet verplicht binnen zes maanden na afloop van het boekjaar op een algemene ledenvergadering een jaarverslag uit te brengen en te verantwoorden. Een vereniging moet dus ook (net als een onderneming/bedrijf) een balans en winst- en verliesrekening opmaken. Een commissie die uit tenminste twee leden moet bestaan, dient deze balans en winst/verliesrekening te onderzoeken en hiervan verslag uit te brengen aan de algemene ledenvergadering.

Zie Burgerlijk Wetboek-Boek 2-Rechtspersonen artikel 48 lid 1

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 00:18

Ja helemaal mee eens.
Maar er zijn geen artikelen die op de balns kunnen staan.
Of moet je 15 lintjes van 3 euro afschrijven over twee jaar ??

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 09:28

Een balans zijn niet alleen de voorraden Ariebren!

Hier even de definitie:
Een balans is een overzicht van de bezittingen, de schulden en het eigen vermogen van een onderneming of instelling op een bepaald moment.

Wat waren de bezittingen, schulden en wat zat er in kas en stond er op de bankrekening van het NSvT op 1/1/2009 en op 31/12/2009?

Die gegevens zijn er niet en dus is er geen resultaat te berekenen en was het dus helemaal niet mogelijk dat de (niet rechtmatig ingestelde) kascontrolecommissie op de ALV van 10 april jl. het bestuur decharge heeft verleend!!!!!!!!!!!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 09:35

Dus je geeft het zelf al aan.

Bezittingen ? een duur kantoor gebouw ??
Schulden ? een rekening die nog openstaat ??
Eigen vermogen ? een gevulde bankrekening ??
Ik hoop wel dat het NSvT een redelijk gevulde bankrekening heeft.
Dus op de winst en verlies rekening staat een begin en een eind saldo.
Omdat de stichting BTW plichtig was geworden weet ik zeker dat er een positief saldo is.

Mijn conclusie is dat je, wanneer je verstand hebt van boekhouden, zo het enkele getal kan invullen wat er op de balans had moeten staan.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 12:43

Dat moet het bestuur dan maar even doen voor de volgende ALV :j

Een heleboel leden willen vast ook graag weten waarom er voor de eerste maal in de geschiedenis van het NSvT geen hengstenshow op de agenda staat. Zou een kwestie van geld zijn?
Waarom heeft de ALV hier geen stem in?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 19:19

Stond al een tijdje op de site.

OKTOBER 2010

2 oktober: Reguliere Keuring, Centrale Keuring, Zomercompetitie, Bestgaand Rijpaard te Lunteren, Manege de Nieuwe Heuvel

23 oktober: Hengsten Keuring, Jonge Hengsten keuring en Hengsten evenement 2010 te Lunteren, Manege de Nieuwe Heuvel

--------------------------------------------------------

NOVEMBER 2010

13 november: evt. Herkeuring/Nakeuring Hengsten 2010

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 22:37

Ariebren, dat hengstenevenement heeft nog geen vaste vorm, is op de ALV naar voren gekomen en het is ook niet zeker of het er komt.
Er is wel geopperd om een landelijk evenement te organiseren met hengsten van alle stamboeken :)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 23:01

Muds schreef:
Er is wel geopperd om een landelijk evenement te organiseren met hengsten van alle stamboeken :)

Ow? Dit jaar nog? :+

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 23:09

:j Geen idee eigenlijk wanneer. Zo diep ging het gesprek niet meen ik me te herinneren.
Maar het idee dat ik ervan kreeg was een landelijk evenement met de hengsten van de verschillende stamboeken in verschillende categoriën (ICS bij elkaar, NSvT bij elkaar, GCDHA bij elkaar, enz) en de hengsten die bij meerdere stamboeken goedgekeurd zijn in een extra klasse. :)

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 07:48

Samen een evenement organiseren? Ik ben benieuwd hoever de vriendschapsbanden inmiddels zijn aangehaald tussen het NSvT, GCDHA en ICS? Ook al iets waar ik als lid geen inzicht in heb, maar wel over hoor mee te beslissen.............

Wat hebben de hengstenhouders en eigenaren van een fokmerrie eigenlijk aan een "hengsten evenement" na afloop van het dekseizoen? Waarom is besloten wel geld te steken in het organiseren van wedstrijden rond de ALV van 10 april jl. (deelname dressuur 12 personen) en niet in het houden van een evenement waar honderden mensen plezier aan beleven?

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 09:51

Ik ben ook benieuwd in hoeverre het haalbaar is om een evenement te organiseren met verschillende stamboeken, waaraan in wezen dus verschillende rassen mee zouden doen die wel dezelfde oorsprong hebben en waarbij je het zelf dus eigenlijk een soort van promoot voor merriehouders om eventueel een hengst van een ander stamboek te kiezen die wellicht helemaal niet bij het fokbeleid van je eigen stamboek past :?

Raak punt Vashti :j

Ik heb nog even een andere vraag, aangezien hier aardig wat mensen verstand lijken te hebben van verenigingsleven en regelgeving: Is een telefonische machtiging officieel toegestaan? Bijna alle machtigingen gingen namelijk schriftelijk en met handtekening en ik vraag me af wat voor waarde dat dan heeft als mensen ook via de telefoon (zonder handtekening dus) hun stem af mogen geven? :)