Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
stef schreef:Ik zou een tinkerveulen op dezelfde manier fokken als een haflinger veulen, en zou dus dezelfde kosten hebben.
Dan komen er argumenten dat tinkers zich hebben bewezen in de sporten dat ze gaan voor het karakter
en tja, daar kan ik dus niks mee.
stef schreef:wat ik bedoel lecy: Als ik een haflinger extra boost mee wil geven en daar extra veel geld in steek, levert ie nog steeds geen 2500 op.
Dus de kosten die erin gestoken worden blijven gelijk
kebie schreef:Die tinker van jou eet vast niet meer dan mijn KWPNer![]()
Dikke luxe hoor, als je zeker weet dat je uit de kosten komt als je gaat fokken. Dat is bij een KWPNer echt niet zo. Dan moet je een hele aparte hebben met een fantastisch papier wil dat lukken.
frenia schreef:ik bemoei mij over het algemeen niet graag met dit soort topics
Een paard is waard wat je ervoor over hebt.
Ik maak altijd graag de vergelijking met onze mopsen.
Wij hebben onze mopsen bij een goede, gewetensvolle fokker vandaan, uit waardige ouderdieren enz
We hebben 1400 euro per hond betaald.
In de "winkel" kan je een mops kopen voor pakweg 700 euro en dat zijn dan al de duurdere.
Het verschil is dat je voor 1400 euro weet wat je hebt, voor 700 euro heb je iets dat op een mops lijkt...met ook alle mogelijke problemen vandien.
Waarmee ik niet wil zeggen dat je met een mops van bij een erkende fokker geen problemen kan gaan hebben
Het is natuurlijk maar wat jij er zelf voor over hebt en wat jij zelf wilt.
Je kan echter niet verwachten voor een Lada te betalen en met een Mercedes te rijden
Je kan toch gaan gillen dat je voor 1400 euro per pup ook mopsen wil gaan fokken. En ik zeg ook niet dat je er als fokker voor die prijs niets aan over houd.
Maar de realiteit is toch altijd nog wat anders dan een basaal rekensommetje maken.
Ik weet dat ik geen mopsen zou willen/kunnen fokken, zelfs al kreeg ik 2000 euro per pup.
Als ik grofweg reken, kost ieder veulen dat ik fok, mij 1500 euro.
Dat is zónder het onderhoud van de merrie gerekend, die ik immers ook zou hebben als ik er niet mee zou fokken.
Dat is ook zónder extra problemen en dierenartskosten gerekend, enkel met basiskosten als veulenprik, hoefsmid en ontworming.
Dat mag dan veel lijken, ik fok nu eenmaal hoe IK fok en ik ben nu eenmaal niet van het niet bijvoeren enz. Uiteraard kan het goedkoper, maar dat is niets voor mij.
Je betaalt ook een stuk de devotie en toewijding van de fokker wanneer je een goed veulen koopt.
Wat niet wil zeggen dat ik vind dat je dat moet rekenen. Als ik alle werkuren er nog eens bij zou tellen, zouden mijn veulens van puur goud zijn
Je fokt uiteindelijk uit liefde voor het ras, uit plezier aan het fokken,...
Maar dat betekent niet dat je er weet ik hoeveel aan moet gaan toedragen. Ergens houdt het ook op.
Elke hobby kost natuurlijk geld, maar ik vind dat je bij het fokken evenwichtig moet uitkomen, zodat je extra kosten gedekt zijn.
Ik geef dus ook toe dat ik nooit of te nimmer bv haflingers of fjorden zou fokken, waarbij je aan elk veulen wat je fokt, toedraagt.
Anderzijds denk ik ook dat er soms verkeerd gefokt wordt. We hebben bv 2 kennissen die warmbloeden fokken. De ene met een doorsnee merrie, die er een hengst van 1000 euro dekgeld op zet en vervolgens zijn veulen aan de straatstenen niet kwijtraakt. En de andere met een merrie die zich bewezen heeft, die er ruim het 3voudige aan dekgeld tegenaan gooit en bij wie vervolgens de deur platgelopen wordt voor dat veulen.
Als ik in het geval van de eerste kennis was, zou ik niet fokken
Doorsnee paarden lopen er genoeg rond. Voor kwaliteit blijven er klanten, zelfs al is het crisis.
Ik begrijp overigens wel waarom haflingerfokkers en fjordenfokkers zo verontwaardigd vragen "wat is dan het verschil?"
Maar het is zo simpel: als er geen verschil was, dan hadden zij tinkers en wij haflingers.
Waarmee ik niet wil zeggen dat andere rassen minder zijnzeker niet!
Ik denk dat tinkers/irish cobs nog altijd net iets meer tot de verbeelding spreken, ze benaderen van haast alle rassen dat plaatje van "droompaardje" of "sprookjespaard" het meest. En ze zijn in de ogen van veel mensen toch meer "paard" waar men een fjord of haf toch meer als "pony" ziet.
ik vang straks wellicht wel weer bakken kritiek
weet alleen dat ik het niet zo slecht bedoelis gewoon mijn mening en visie op fokken
Giianna schreef:kebie schreef:Die tinker van jou eet vast niet meer dan mijn KWPNer![]()
Dikke luxe hoor, als je zeker weet dat je uit de kosten komt als je gaat fokken. Dat is bij een KWPNer echt niet zo. Dan moet je een hele aparte hebben met een fantastisch papier wil dat lukken.
Oke misschien wel even veel kosten oke daar ben ik het dan wel mee eens, maar ik ga verder met alles van LecyTinker mee.
En tinker zijn nu gewoon als het ware 'in de mode'. Vooral door het uiterlijk, karakter en door dat ze steeds meer allround worden.
Mensen willen steeds meer het koele karakter. Verder steken we er veel geld in dus als we dan wat meer kunnen krijgen voor een goed veulen waarom niet?
Als jij een goed veulen hebt gefokt en je kunt er ook 2000 voor vragen dan ga je toch geen 1000 vragen?
twinkle2009 schreef:en prijs je je niet uit de markt als je dan zoveel meer vraagt...
Chubby schreef:twinkle2009 schreef:en prijs je je niet uit de markt als je dan zoveel meer vraagt...
Ik vraag het me af: welke fokker is met zijn 'dure' veulen blijven zitten en welke met zijn 'goedkope'?