[TI] Wat vind jij een normale prijs voor een tinkerveulen ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 12:22

Frenia, ben het met je eens... Tja, ik zie ook prijzen op het internet staan van 2 jarige bwpers met wel okay afstamming, maar die nog geen biet bewezen hebben en de moeder ook niet en alleen omdat het "goede" papieren heeft vragen ze er 10.000 euro voor. Tja, papieren wil ook niet altijd zeggen dat ze echt goed zijn ook. Dat zijn maar dingen die later bewezen moeten worden. Dus waarom betalen mensen die bedragen dan? Toch omdat ze dat dier of dat type dier willen hebben. Voor hun is het het waard en denk dat als tinkers je in het bloed zit dat het je waard is. Ik heb ook altijd flinke bedragen betaald voor mijn tinkers, maar ze waren het allemaal waard. Buiten al dat heb je een merrie en die doet het goed, dan fok je er twee keer een veulen mee en dan is je aanschafwaarde er ook weer uit. Dus zo belachelijk zijn die bedragen niet. Denk dat je deze zelfde vraag kan stellen over de bwp, kwpn, holsteiner etc. Het is niet dat elke ruiter die zo een bedrag neerlegt voor een paardje er internationaal mee gaat rijden. Het is gewoon omdat er in paardenland flinke bedragen rond gaan door mensen die graag iets willen hebben dat hun gelukkig maakt. En voor sommige recreatieruiters zijn dat tinkers. Voor mij iig wel!

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 12:31

stef schreef:
Ik zou een tinkerveulen op dezelfde manier fokken als een haflinger veulen, en zou dus dezelfde kosten hebben.
Dan komen er argumenten dat tinkers zich hebben bewezen in de sport :? en dat ze gaan voor het karakter :? en tja, daar kan ik dus niks mee.

voor die tinkerveulens die op diezelfde manier als de haflings gefokt worden ( geen idee of daar nou echt een verschil tussen zit, wat erin gaat komt er ook uit) daar kan je dus voor een 1000 euro een veulen kopen, MAAR de veulens die dus een extra boost hebben meegekregen en waar extra geld in is gestoken, daar willen ze dus ook wat extra geld voor hebben.
Nou kan je zeggen dat dat voor jou niet veel uitmaakt, maar voor veel tinkerliefhebbers maakt dat wel wat uit en daarom gaan zij voor de duurdere tinkerveulens en kunnen die tinkerliefhebbers met wat minder geld voor de goedkopere gaan.
Niemand zegt dat die minder goed zijn, we proberen alleen aan te halen waarom de prijzen wat hoger liggen dan bij andere rassen.

LadyMadonna

Re: Wat vind jij een normale prijs voor een tinkerveulen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 12:37

wat ik bedoel lecy: Als ik een haflinger extra boost mee wil geven en daar extra veel geld in steek, levert ie nog steeds geen 2500 op.
Dus de kosten die erin gestoken worden blijven gelijk

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 12:39

stef schreef:
wat ik bedoel lecy: Als ik een haflinger extra boost mee wil geven en daar extra veel geld in steek, levert ie nog steeds geen 2500 op.
Dus de kosten die erin gestoken worden blijven gelijk

Eerlijk gezegd snap ik ook niet helemaal waarom de haflingers zo laag in prijs liggen. Het zijn in het algemeen echt super recreatiepaarden en dat is precies waarom mensen zo dol zijn op de tinker.
Misschien ligt het eraan dat de haflinger mensen niet zo klitten als de tinker mensen.
Keuringen, ritten, bijeenkomsten enzo. Met een tinker behoor je wel gelijk tot een clubje, heb het idee dat je dat met een haflinger minder hebt ( zeker niet met een haflinger zonder papieren) toch?

S_Bellymore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 12:41

kebie schreef:
Die tinker van jou eet vast niet meer dan mijn KWPNer ;)
Dikke luxe hoor, als je zeker weet dat je uit de kosten komt als je gaat fokken. Dat is bij een KWPNer echt niet zo. Dan moet je een hele aparte hebben met een fantastisch papier wil dat lukken.

Oke misschien wel even veel kosten oke daar ben ik het dan wel mee eens, maar ik ga verder met alles van LecyTinker mee.
En tinker zijn nu gewoon als het ware 'in de mode'. Vooral door het uiterlijk, karakter en door dat ze steeds meer allround worden.
Mensen willen steeds meer het koele karakter. Verder steken we er veel geld in dus als we dan wat meer kunnen krijgen voor een goed veulen waarom niet?

Als jij een goed veulen hebt gefokt en je kunt er ook 2000 voor vragen dan ga je toch geen 1000 vragen?

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 12:49

(moet wel even eerlijk bekennen in dit topic, dat ik mijn veulens onder de marktwaarde heb gekocht. Maar dit om verschillende factoren. Te kort aan ruimte, de wereld economie en omdat ze niet in het huidige fokprogramma van de fokkerij paste. Maar het zijn geweldige veulens en ik had makkelijk 4 veulens van een ander ras voor dit bedrag kunnen kopen, maar voro mij was dit een koopje en heb nog geen seconce spijt gehad van wat ik betaald heb. hadden ze meer gevraagd had ik het nog gedaan. Dit is wat ik graag zie, wat ik graag wil en dus is dit ook iets waar ik geld voor op tafel leg.
Even een voorbeeldje... Je kan een audi TT kopen of een nissan gt-r. Lijken allebei heel erg op elkaar, maar verschillen wel even in prijs... waarom? Merk!

eye4cobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:05

frenia schreef:
ik bemoei mij over het algemeen niet graag met dit soort topics :o

Een paard is waard wat je ervoor over hebt.

Ik maak altijd graag de vergelijking met onze mopsen.
Wij hebben onze mopsen bij een goede, gewetensvolle fokker vandaan, uit waardige ouderdieren enz
We hebben 1400 euro per hond betaald.
In de "winkel" kan je een mops kopen voor pakweg 700 euro en dat zijn dan al de duurdere.
Het verschil is dat je voor 1400 euro weet wat je hebt, voor 700 euro heb je iets dat op een mops lijkt...met ook alle mogelijke problemen vandien.
Waarmee ik niet wil zeggen dat je met een mops van bij een erkende fokker geen problemen kan gaan hebben ;)

Het is natuurlijk maar wat jij er zelf voor over hebt en wat jij zelf wilt.
Je kan echter niet verwachten voor een Lada te betalen en met een Mercedes te rijden :+

Je kan toch gaan gillen dat je voor 1400 euro per pup ook mopsen wil gaan fokken. En ik zeg ook niet dat je er als fokker voor die prijs niets aan over houd.
Maar de realiteit is toch altijd nog wat anders dan een basaal rekensommetje maken.
Ik weet dat ik geen mopsen zou willen/kunnen fokken, zelfs al kreeg ik 2000 euro per pup.

Als ik grofweg reken, kost ieder veulen dat ik fok, mij 1500 euro.
Dat is zónder het onderhoud van de merrie gerekend, die ik immers ook zou hebben als ik er niet mee zou fokken.
Dat is ook zónder extra problemen en dierenartskosten gerekend, enkel met basiskosten als veulenprik, hoefsmid en ontworming.
Dat mag dan veel lijken, ik fok nu eenmaal hoe IK fok en ik ben nu eenmaal niet van het niet bijvoeren enz. Uiteraard kan het goedkoper, maar dat is niets voor mij.

Je betaalt ook een stuk de devotie en toewijding van de fokker wanneer je een goed veulen koopt.
Wat niet wil zeggen dat ik vind dat je dat moet rekenen. Als ik alle werkuren er nog eens bij zou tellen, zouden mijn veulens van puur goud zijn :+
Je fokt uiteindelijk uit liefde voor het ras, uit plezier aan het fokken,...

Maar dat betekent niet dat je er weet ik hoeveel aan moet gaan toedragen. Ergens houdt het ook op.
Elke hobby kost natuurlijk geld, maar ik vind dat je bij het fokken evenwichtig moet uitkomen, zodat je extra kosten gedekt zijn.
Ik geef dus ook toe dat ik nooit of te nimmer bv haflingers of fjorden zou fokken, waarbij je aan elk veulen wat je fokt, toedraagt.
Anderzijds denk ik ook dat er soms verkeerd gefokt wordt. We hebben bv 2 kennissen die warmbloeden fokken. De ene met een doorsnee merrie, die er een hengst van 1000 euro dekgeld op zet en vervolgens zijn veulen aan de straatstenen niet kwijtraakt. En de andere met een merrie die zich bewezen heeft, die er ruim het 3voudige aan dekgeld tegenaan gooit en bij wie vervolgens de deur platgelopen wordt voor dat veulen.
Als ik in het geval van de eerste kennis was, zou ik niet fokken :n
Doorsnee paarden lopen er genoeg rond. Voor kwaliteit blijven er klanten, zelfs al is het crisis.

Ik begrijp overigens wel waarom haflingerfokkers en fjordenfokkers zo verontwaardigd vragen "wat is dan het verschil?"
Maar het is zo simpel: als er geen verschil was, dan hadden zij tinkers en wij haflingers.
Waarmee ik niet wil zeggen dat andere rassen minder zijn :n zeker niet!
Ik denk dat tinkers/irish cobs nog altijd net iets meer tot de verbeelding spreken, ze benaderen van haast alle rassen dat plaatje van "droompaardje" of "sprookjespaard" het meest. En ze zijn in de ogen van veel mensen toch meer "paard" waar men een fjord of haf toch meer als "pony" ziet.

ik vang straks wellicht wel weer bakken kritiek :+
weet alleen dat ik het niet zo slecht bedoel ;) is gewoon mijn mening en visie op fokken ;)

eindelijk iemand die mijn verhaal bevestigd ,snap wat ik bedoel,en met wie ik op gelijke voet sta +:)+
dank je voor de uitleg !!!!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:13

Frenia kan het altijd zo mooi verwoorden.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:24

stef: ivm je verhaal van de mini's
idd, coole karakter en sportprestaties vind ik geen absolute doorslaggevende factor in de keuze voor het ras of waarom het ras meer waard zou zijn :n
zo zijn er vergelijkbare rassen en je kan ook een gruwel van een tinker/cob kopen :+
kunstmatig hooghouden van de prijs: sja, misschien doe ik dat wel, zo had ik het alleen nog nooit bekeken. :+
ik vind het wel verkeerd van mensen om veulens "onder de prijs" dus voor pakweg 800 à 900 euro te gaan verkopen, maar goed, dat is dan meestal gelegen aan het feit dat ze ze absoluut kwijt willen natuurlijk
het probleem daarmee is dat je eigenlijk de marktwaarde daarmee naar de knoppen helpt
immers: iemand die dit najaar hengstveulens aan die prijs zag staan, gaat komend voorjaar geen 2500 neertellen voor een hengstveulen ;) :n
dus eigenlijk kom je in een vicieuze cirkel terecht waarbij de waarde steeds maar blijft dalen dan. Hier gaat er geen veulen voor peanuts de deur uit :n
als mensen mij zeggen dat mijn veulen hun te duur is (wat overigens eigenlijk nog niet veel is voorgevallen, herinner er mij maar 1 die dat effectief zo zei en die heeft het alsnog aan mijn prijs gekocht :+ ) dan zeg ik gewoon: dat kan best, dan ga je toch gewoon op een ander een goedkoper veulen kopen
ik ga niet "leuren met mijn waren" :n
heb tot hiertoe ook nog maar 1 veulen op een site als kapaza moeten zetten, en dat veulen dan nog geeneens via die site verkocht :+
ik verwijs mensen ook gewoon door als ik merk dat hun budget of hun doel niet bij mijn veulens past, dan geef ik hen goedgemeend en vriendelijk een aantal adressen van mensen waar ze wel terecht kunnen

denk dat je dat dat misschien inderdaad kunt gaan "de prijs hooghouden" noemen, ik probeer de exclusiviteit te bewaren zeg maar en daarmee de prijs/de markt in evenwicht te houden voor die veulens die boven het gemiddelde uitsteken (in het algemeen dan, want zoiets heeft niet enkel invloed op 1 fokker, maar op de hele markt)

ik fok al een aantal jaren dwerggeiten en daar merk je eigenlijk hetzelfde.
ik verkoop mijn bokjes ook gewoon voor goed geld, echt niet dat die gratis weggegeven worden of voor 10 euro verkocht worden :n want eigenlijk is een bok voor de fok interessanter dan een geitje. ik heb ook nog nooit problemen gehad om ze allemaal verkocht te krijgen :n
andere mensen hebben schrik dat ze met hun bokjes gaan blijven zitten en zetten ze voor een prikje te koop...waarbij er niemand komt opdagen...

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:32

Zoals stef vraag ik me dus ook regelmatig af wat nu het verschil maakt dat hafjes en Fjorden niks (meer) opbrengen en tinkers zoveel meer...

Maar ik zat ff persoonlijk te denken:
Ik vond het "oude type" haflingers veel leuker dan die nieuwe sjieke dingen van nu :o
en zou dan ook meer geld over hebben voor oud type :j
Die nieuwe zijn mij teveel "richting de sport" of hoe je het dan ook wilt noemen gefokt en daardoor is ook het karakter wat gewijzigd en dus ook hoe ze te rijden zijn en ik hou meer van dat "brede" :=

Misschien is het dat wel Gewoon :)*
Een tinker is een robuust breed paardje met lekker veel haar =:) en ook nog leuk veelzijdig 8-)
en je hebt ze in allerlei soorten en maten dus een beetje "voor elk wat wils" :j
wat sjiekere rijtypische of juist de ronde harige
van vlotter of echt mega boomproof
van 1.35m tot 1.70m

en hafjes en fjorden zijn misschien toch meer 1 richting op gefokt waardoor er niet zoveel variatie (meer) is en bv ook in de stokmaat is er minder spreiding.
en daarom vind men wellicht bij de tinkers eerder een "passende" en daardoor blijft de vraag hoog dus de prijs ook :)*

Daarbij zou ik zelf dus op dit moment niet meer betalen voor een veulen die van een Z hengst afstamt als ik kijk naar de meeste tinkerhengsten in de sport dan zou ik een afstamming van hen nieteens kiezen :o omdat die toch vaak hoogbeniger en minder harig zijn :=
Ik hou juist zo van het ronde harige "cobtype" :z en zou dus liever een correct gebouwde cob zonder "prestaties" kopen 8-)
maar zou dus zo'n "cobtype" het leuk doen in de sport dan zou ik voor die nakomelingen wellicht wel weer wat meer overhebben dan voor eentje zonder die prestaties ;)

O en de "tinkerhype" is bv ook in Amerika helemaal toegeslagen (als ideaal "showpaard" ?) en wat ze daar voor prijzen vragen/ geven :wow: en ook in bv Frankrijk koopt men ze steeds meer :j misschien houdt dat de prijzen hier ook wel hoger ?!
Laatst bijgewerkt door grid op 05-02-10 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

eye4cobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:58

Ariebren schreef:
Frenia kan het altijd zo mooi verwoorden.

mee eens :D

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 14:12

Giianna schreef:
kebie schreef:
Die tinker van jou eet vast niet meer dan mijn KWPNer ;)
Dikke luxe hoor, als je zeker weet dat je uit de kosten komt als je gaat fokken. Dat is bij een KWPNer echt niet zo. Dan moet je een hele aparte hebben met een fantastisch papier wil dat lukken.

Oke misschien wel even veel kosten oke daar ben ik het dan wel mee eens, maar ik ga verder met alles van LecyTinker mee.
En tinker zijn nu gewoon als het ware 'in de mode'. Vooral door het uiterlijk, karakter en door dat ze steeds meer allround worden.
Mensen willen steeds meer het koele karakter. Verder steken we er veel geld in dus als we dan wat meer kunnen krijgen voor een goed veulen waarom niet?

Als jij een goed veulen hebt gefokt en je kunt er ook 2000 voor vragen dan ga je toch geen 1000 vragen?

Inderdaad, ben ik het helemaal mee eens.
Meegaan met de markt is belangrijk, anders dondert ie helemáál in elkaar. Als je dit ervoor kunt vragen, zou je gek zijn als je er ver onder gaat zitten..

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 14:21

O Ja idd frenia misschien is dat ook wel het verschil gewoon "Weten wat je verkoopt" en ook niet "onder de prijs" gaan zitten omdat men miisschien bang is om niet kwijt te kunnen...
en jij fokt idd ook met goed doel voor ogen 8-) en niet voor "vermeerdering"

Verder denk ik soms ook dat een dier juist onaantrekkelijk wordt als je hem (te) goedkoop aanbied :o , je hoort dan vaak waarom zou die zo goedkoop zijn zal vast wel iets mis mee zijn en dan gaat men nieteens kijken :=

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 14:33

grid: ga ook wel met jou mee van grof en harig :j
de meeste haflingers, fjorden, friezen,... van nu vind ik idd ook veels te luxe gefokt helaas
als ik naar onze cobs kijk, wordt er ook meestal meer betaald voor de zware types dan voor de luxe hoogbenige "sport"exemplaren.
die zijn dan ook meestal gewilder
(tenzij opnieuw, je dàt net zoekt natuurlijk ;))

twinkle2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 19:28

voor mijn bonte tinkerveulen type grai 2e premie heb ik 2 maanden geleden 1000 euro betaald..
en is echt geen lada hoor :n
Ik vind tinkers echt leuk.. niet omdat het een mode paardje is maar omdat het ras bij mij past.. :Y)
moet jullie ook eerlijk zeggen dat 1000 euro mijn uiterste prijs was..
vraag me alleen af waarom er zoveel verschil zit in Tinkerveulens
en prijs je je niet uit de markt als je dan zoveel meer vraagt...

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 21:29

sja, in mijn ogen is een 2de premie veulen van type grai ook niet meer waard en ook veel minder gevraagd dan een stevig rond cob-veulen
dus dat voor een flink cob-veulen meer wordt gevraagd (en gevangen) vind ik niet meer dan normaal
waarmee ik NIET bedoel dat jouw veulen geen leuk paard kan worden ofzo ;) het is maar bij wie het past opnieuw ;)

twinkle2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 22:19

nah ze maken wel de zelfde kosten... ik bedoel daar is ook een vette glen king hill aan te pas gekomen... ja en type grai is in jou ogen minder... in mijn ogen beslist niet... ik hoor trouwens nooit iemand over het type tinker wat hij heeft.. en vraag mij af of dat nou echt zo belangrijk is in de tinker wereld >;)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 22:29

twinkle2009 schreef:

Ik vraag het me af: welke fokker is met zijn 'dure' veulen blijven zitten en welke met zijn 'goedkope'?

Ik persoonlijk heb het idee dat de duurdere veulens (> 1750) zó verkocht waren en dat de verkopers de goedkopere veulens almaar verder afprijsden? Ik heb 2x een veulen gefokt uit een niet bijzondere merrie (rastypisch gezien, voor mij is ze natuurlijk Tha Bomb ;) ) maar beide veulens zijn goed verkocht en had ik meerdere kopers voor..

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 23:53

twinkle: daarom zeg ik ook: het is maar wat je zoekt en wilt ;)
over het algemeen is een goede cob nu eenmaal meer gevraagd en gewild dan een grai
dat is nu eenmaal zo, is niet "mijn" uitvinding
de meeste mensen willen immer een tinker om het cobbie uiterlijk, als je écht de sport in wilt, kies je meestal toch een ras dat daarvoor gefokt is
waarmee ik uiteraard ook weer niet wil beweren dat een tinker niet de sport in kan, verschillende voorbeelden die dat tegenspreken ;) ik krijg het alleen momenteel niet zo verwoord :+

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 01:06

Frenia, je krijgt het prima verwoord hoor ;)

En ik snap de mening van Stef ook, absoluut. In verhouding zijn veel GGK tinkerhengsten (te) goedkoop tot de opbrengsten van de veulens. Of andersom, de opbrengsten van de veulens zijn veel te hoog in verhouding tot de dekgelden.
Een ieder die fokt weet dat je met een beetje geluk een pietsie winst haalt uit je veulen, mits je natuurlijk geen extreme complicaties hebt, ongeacht wel ras het is.

Tinkers zijn geen sublieme sportpaarden, zijn geen ideale gezinspaardjes en mijn inziens ook niet altijd de perfecte recreatiepaarden. Zodoende is de waarde van de veulens en volwassen dieren de laatste jaren bijna nonsense (en ik merk dat de prijzen wel gaan zakken, ook van de volwassen dieren. Ken iemand die 3 volwassen tinkermerries heeft gekocht, allen met vol, prima, papier, gezamenlijk onder de 3000 euro ;)), maar goed, hoog zijn ze nog steeds. En dat is puur gebaseerd op de populariteit.

En de types, tsja, aanvankelijk was het vooral de cob, toen kwam er een tijd dat veel mensen hoge en luxere types wilden maar je merkt nu toch wel dat de cobs de laatste jaren enorm veel populairder zijn geworden. Het traditionele type behouden wordt belangrijk gevonden (hoewel mijn inziens de grai daar ook echt in valt hoor).

En henk, niet elke hengstenhouder laat de merriehouder ook door dat hele cirkeltje gaan van scannen, brengen, scannen, nog een keer brengen en nog eens 3 maal scannen. Alles in overleg met de merriehouder, maar ik laat bij voorkeur de natuur zijn gang gaan. Ik merk bij Baggio dat hij heel goed weet wanneer een merrie op haar eisprong zit en wanneer die voorbij is (dan doet ie het niet meer, batterij is op :+ ). Schouwen is nog steeds een prima manier om de hengstigheid te bepalen en eventuele dracht uit te sluiten. Scannen op 2lingdracht vind ik echter wel zinvol :j

Al met al ben ik elk jaar weer blij, als er weer een topic komt over de veulenprijzen, dat ik enkel hengsten heb en me niet druk hoef te maken over het verkopen van de fok van desbetreffende jaar ;)

Luzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 01:49

Bravo Frenia!

Ik ben het helemaal met je eens!!! Het veel aangedragen argument dat vooral fjorden en haflingers zo goedkoop zijn (dus waarom Tinkers niet?!), ligt veelal aan het feit dat dit ras door populariteit meer op kwantiteit dan op kwaliteit gefokt is en tja... dan zijn er opeens te veel van en mensen (fokkers) willen ze dan toch kwijt, want aanhouden wordt een kostenplaatje... De mensen die hier met name verantwoordelijk voor zijn, zijn in mijn ogen de grote fokkers; dus die met heel veel merries en die gooien er dan 1 hengst bij in het land gedurende de zomer en 'zien dan wel wat er van komt'... Laat dit niet gebeuren bij de Tinkers! Hoge prijzen (en eh, wat is hoog? wat je over hebt voor een bepaald paard ligt nog altijd bij jezelf!!!! Jij moet het betalen, jij moet het met je paard gaan doen...) zijn geen drama, het zou inderdaad eerder duiden op exclusiviteit dan op iets anders. Als je vindt dat je geen waar krijgt voor je geld, koop dan iets anders..., toch?! Als je iets koopt, dan ben je er toch altijd zelf bij, lijkt me.
Nou ja, eh... dat vind ik dus...

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 08:51

En henk, niet elke hengstenhouder laat de merriehouder ook door dat hele cirkeltje gaan van scannen, brengen, scannen, nog een keer brengen en nog eens 3 maal scannen. Alles in overleg met de merriehouder, maar ik laat bij voorkeur de natuur zijn gang gaan. Ik merk bij Baggio dat hij heel goed weet wanneer een merrie op haar eisprong zit en wanneer die voorbij is (dan doet ie het niet meer, batterij is op ). Schouwen is nog steeds een prima manier om de hengstigheid te bepalen en eventuele dracht uit te sluiten. Scannen op 2lingdracht vind ik echter wel zinvol.

En Leonoor, zo doet mijn Cochise het ook.
Ik zeg altijd, die Co is net zijn baas, grijs en oud, doet zijn wippie, maar echt niet vaker dan noodzakelijk.
Victorio is nog een beetje het disco type, wild en vol verlangen.
Maar zijn verloofde kan hem aardig de baas, op zijn tijd een goede mep doet wonderen.

Dus aan het gedrag van hengst en merrie is te zien dat de merrie drachtig is.

En waarom de Tinkertjes zo gewild zijn ??

Zij hebben allemaal de uitstraling van een jong dier, grote ogen, zijn knuffelig en aaibaar.
Dus een ideaal dier om de "trut" behoefte op te botvieren.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 11:59

Goed gezegd Frenia en Leonoor :j

Ik zie ook bij Tinkers een flinke 'vermeerderdrang'. Er zijn natuurlijk een aantal fokkers die puur op kwaliteitfokken, maar als ik op Bokt en MP kijk naar de aangeboden veulens, dan is dat echt niet puur 'kwaliteitsfok' :n

Voor een echt góed veulen zou ik nog wel wat meer willen betalen, maar het merendeel van de veulens is imo het gevraagde bedrag niet waard. Dat wil niet zeggen dat ze niet lief, leuk bont of wat dan ook zijn, maar dat ik ze geen 2000 waard vindt. Zelfde met het overgrote deel wat nou op MP aangeboden wordt. De helft mag sowieso de naam Tinker niet dragen, dat is bont met een flinke vetlok.

Ik denk dat de prijzen uiteindelijk wel gaan stabiliseren. De markt raakt toch verzadigd, mensen gaan in zien dat ook een Tinker een normaal paard is :+ Waarmee ik niet wil zeggen dat de prijzen flink gaan dalen, maar dat er meer een betere prijs-kwaliteitsverhouding komt.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 12:52

Chubby schreef:
twinkle2009 schreef:

Ik vraag het me af: welke fokker is met zijn 'dure' veulen blijven zitten en welke met zijn 'goedkope'?

O:)

Het grote verschil tussen Tinkers en Fjorden/hafs is naast dat elk dier uniek is qua aftekening, de maat. Een tinker van 1.55 is normaal. Een Fjord/Haf in die maat bijna niet te vinden. En veel mensen, net als ik, willen wel een dier met het karakter van een pony, maar niet die maat.

En over scannen etc.. Tja als je maar 1 of 2 merries moet dekken kan je ze gewoon bij elkaar zetten. Als je er 6 moet doen, zal je toch moeten scannen welke merrie er al wel ovuleerd, en welke nog niet. Anders ben je zo een week aan het dekken terwijl 2 sprongen al genoeg zijn. En dat nog los van het vervuilen van de merrie als de hengst zovaak springt, eventueel beschadigen van de merrie of hengst als de merrie nog niet helemaal wil maar dit pas laat merken als de hengst springt (Ciara van mij was zo`n type) en het voorkomen en opmerken van een 2-ling dracht.. Dus niets "hengstenhouder jaagt je express op veel kosten", maar hengstenhouder is zuinig op zijn hengst en jouw merrie!

Ik heb mijn veulens altijd voor nette prijzen verkocht, maar als ik alles meetel (dode 2-ling, dood veulen en bijna kruislamme merrie, veulen met liesbreuk etc etc) zal ik denk ik net quitte gespeelt hebben.

eye4cobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 14:57

de kosten die je maakt bij de hengsten houder worden altijd in overleg gedaan !
die keuze maak je zelf hoever je er in mee wilt gaan..en vult dat in op je eigen manier :D
zo ook hoe vaak je laat scannen.

een mens kan wat pech hebben met zijn paardjes.
bij ons idem dito..
even een kleine greep uit de veulen gebeurtenissen.

1 veulen wat verkocht was lag dood in wei door onverklaarbare wijze ,de 2 de afspeen dag,
hechtingen,een merrie met baarmoeder ontsteking,
zenuwwater..wat bijna nooooit voorkomt hebben wij natuurlijk ook |(
en zo kan ik ook nog wel ff doorgaan.

wij hebben nu 2 hengst veulens netjes aan prijs kunnen verkopen aan mensen die er super gek van zijn,
maar als we het hebben over het quitte spelen in het fokken qua kosten ..
hebben we alleen maar super veel verlies gedraaid.!
(dat is i.d.d het risico van fokken.
zeg het er maar ff bij voordat ik verkeerd begrepen wordt :+ )

ondank het grote aanbod van allerlei tinker veulens op de mrkt.pl.
in mijn ogen als je 'beetje' irishcob liefhebber bent haal je een goed veulen er zo uit.
maar wat is voor de verkoop leuk of mooi...ik weet het niet,.. denk dat er over smaak niet te twisten valt.