[TI] veulen kopen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

furyke

Re: veulen kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 09:21

ja ik weet dat een veulen vel geld kost kwa opgroeien.
het zijn immers 3 jaar waar je voor moet betalen waar je nog relatief weinig met t dier kunt.
NA die drie jaar kun je pas langzaam aan beginnen.
Ik wil wel alles zelf doen. daarom wil ik juist een veulen.
Ik heb mijn huidige merrie ook zelf ingereden en deels opgevoed. En toen was ze al 10 en helemaal verpest.

pcb

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 09:42

Mijn merrie veulen heeft ook wat meer gekost(kwpn), en ik adviseer je
dat veulen wel te laten keuren! heb ik namelijk niet gedaan, met me domme hoofd, en blijkt dat ze een bokhoefje heeft(niet gezien, als ze net bekapt is zie je het verschil amper maar werd wel erger) Maar het is wel een super lief veulen endat boktvoetje komt ook wel weer goed, dus laten keuren zou ik zeker doen! succes

wisky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 10:20

Ik heb dat veulen ook wel eens gezien in de advertenties.
Lijkt mij ook een hele leuke dame voor normaal geld.
Mooi getekend,wordt mooie maat.
Super karakter en wordt ook al wat mee gedaan.
Zag in het fototopic dat het veulen samen met het andere veulen mee op buitenrit ging naast een bereden merrie.
Het veulen zal dus geen angsthaas zijn maar al een mens gericht diertje.
Als ik het geld had liggen dan zou ze zeker naar hier mogen komen!

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 11:43

furyke schreef:
ja ik weet dat een veulen vel geld kost kwa opgroeien.
het zijn immers 3 jaar waar je voor moet betalen waar je nog relatief weinig met t dier kunt.
NA die drie jaar kun je pas langzaam aan beginnen.
Ik wil wel alles zelf doen. daarom wil ik juist een veulen.
Ik heb mijn huidige merrie ook zelf ingereden en deels opgevoed. En toen was ze al 10 en helemaal verpest.

Hoezoo pas na 3 jaar er wat mee kan?
Wat een onzin.
Wat dacht je van wandelen, poetsen, wedstrijdjes aan de hand, opvoeden en grondwerk zoals stilstaan als jij dat doet, voetjes geven enz

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 13:19

Ja dat weet ik wel, maar ik bedoel dat je pas na 3 jaar aan t echte/inspannende werk kan beginnen zoals longeren, mennen en rijden.
Ze zal bij mij absoluut geen drie jaar niets doen

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 13:21

oke ik denk al ben je er zo`n eentje maar niet dus.
Ik vindt lekker wandelen en tuttelen enz ook heerlijk en intussen rijdt ik wel op een ander paard.
Ondanks dat ik er nog lang niet op kan (9 maanden) vindt het heerlijk om naar haar toe te gaan en te tutelen.
Maarja dat is natuurlijk voor iedereen anders de een vindt het leuk om op een paard te zitten maar meer niet en de ander is er gewoon dol op en vindt ook het wandelen enz leuk.

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 13:24

precies!
Lekker poetsen, wandelen, kroelen en knuffelen.
en spelenderwijs opvoeden en aan zoveel mogelijk dingen laten wennen ( plastic, bal, paraplu etc)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 14:11

Das toch ook normaal, als je een veulen koopt, zorg je er voor. Dat heeft toch niets met de prijs van doen? In ben op zijn 5e bijna 9000 euro aan hem kwijt geweest, zou je dat aan een pas ingereden tinker uitgeven Moontje1991? Daar kun je namelijk ook een heel leuke ervaren tinker onder het zadel voor kopen. Op die manier bedoelde ik het.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 14:57

Mindim schreef:
Das toch ook normaal, als je een veulen koopt, zorg je er voor. Dat heeft toch niets met de prijs van doen? In ben op zijn 5e bijna 9000 euro aan hem kwijt geweest, zou je dat aan een pas ingereden tinker uitgeven Moontje1991? Daar kun je namelijk ook een heel leuke ervaren tinker onder het zadel voor kopen. Op die manier bedoelde ik het.

Jij vindt het normaal en ik ook maar niet iedereen vindt dat normaal.
En wat ik voor een pas ingereden tinker zou uitgeven kan ik niet zeggen.
Ik ben niet op de hoogte van de prijse van tinkers.
En ik heb ook niet zo zeer iets met tinkersze zijn wel schatig maar ik zou er zelf geen willen.
Dus dan kan ik ook geen reeeleprijs geven om te betalen voor een tinkerals je er graag een wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 15:08

Laat ik zeggen dat je voor 9000 euro een heel leuk paardje kan kopen in de tinkerwereld, er zijn ggk hengsten voor dat geld verkocht. Zelf een veulen op laten groeien, kan je een klap geld kosten, wat je voor een ander paard van die leeftijd en kunnen niet over zou hebben.

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 15:20

Prijs hangt ook af van wel of geen papieren, afstamming enz.
Ik zou veulen voor die prijs zelf niet rontgologisch laten keuren, maar een dierenarts erbij roepen voor een klinische keuring zou ik wel doen.

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 16:19

ik ga zondag eens kijken.
en dan weten we meer.
Vandaag met mn moeder gesproken en die klonk wel redelijk positief. :D

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 18:46

Mindim schreef:
Laat ik zeggen dat je voor 9000 euro een heel leuk paardje kan kopen in de tinkerwereld, er zijn ggk hengsten voor dat geld verkocht. Zelf een veulen op laten groeien, kan je een klap geld kosten, wat je voor een ander paard van die leeftijd en kunnen niet over zou hebben.

Echt waar 9000 dat is echt niks zeg! (dat kose mijn veulen bijna!)
Dan zal het dekgeld al helemaal haast niks zijn zeker?
Ik dacht altijd dat tinkers juistem duur waren.
Maar ik vidnt zelf ook als je een veulen koopt dan koop je dat ook vanwege de tijd die je ermee hebt als veulen zijnde het wandelen en het zelf opvoeden naar je eigen maatstafen enz enz enz

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 19:27

Wat voor veulen heb jij in godsnaam gekocht als die €9000,- heeft gekost >;)

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 19:39

HelgaV schreef:
Wat voor veulen heb jij in godsnaam gekocht als die €9000,- heeft gekost >;)

Nee ik zei bijna. (ofja ruim de helft 5000 dat noem ik bijna 9000 want het is meer dan de helft)
Geen 9000 maar die zijn ook wel te vinden hoor quarters zijn duur hoor

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 09:08

Moontje1991 schreef:
Echt waar 9000 dat is echt niks zeg! (dat kose mijn veulen bijna!)
Dan zal het dekgeld al helemaal haast niks zijn zeker?
Ik dacht altijd dat tinkers juistem duur waren.
Maar ik vidnt zelf ook als je een veulen koopt dan koop je dat ook vanwege de tijd die je ermee hebt als veulen zijnde het wandelen en het zelf opvoeden naar je eigen maatstafen enz enz enz

Das wel duur ja 5000 euro.
En tinkers zijn volgens mij ook relatief duur.
Als je t vergelijkt met haflingers en fjorden en zo.
Weet dan wel niet echt de prijzen van deze rassen, maar dat ide heb ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 14:25

Tja je moet geen appels met peren vergelijken Moontje1991, voor een tinker is een pas ingereden paard van 4 erg duur als ie 9000 euro kost.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 14:49

ik wil ze ook niet vergelijken hoor.
Ik zeg alleen dat ik niet kan aangeven wat ik daarvoor zou geven omdat de paarden waar ik me bezig hou zulke prijsen heben.

Waarom zijn tinkers eigenlijk zo goedkoop?
Ik neem toch aan dat je binnen de tinkers ook goede en minder goede bloedlijnen en hebt?
Of zijn alle tinkers gewoon leuke boshobbel paarden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 14:55

Het zijn meer recreatiepaarden dan sportpaarden, alhoewel sommigen het in de sport heel verdienstelijk doen.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 14:57

Ik dacht dat ze daar ook wel een speciaale sport voor hadden.
Maar dan begrijp ik het waarom ze niet duur zijn en je geen groote prijsverschillen hebt maar elk gezond veulen ongeveer evenveel waard is.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 15:01

er zijn wel duurdere bloedlijnen maar dan haal je ze meestal uit het buitenland. Nederland is nog maar vrij kort echt aan het fokken en beter paarden staan niet hier maar toch thuis in de Uk.

maar echt een sport is er niet ze kunnen alles een beetke en de wat rankere typen kunnen ook goed meekomen tot op zekere hoogte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 20:36

Citaat:
overgens kost bij mij een 3 jarige die ik zelf thuis heb laten opgroeien niet zo veel geld als de bedragen die hier voorbij komen.

ook het inrijden kan ik gelukkig zelf doen, op een rustige en vriendelijke manier, en ga dat dan ook gewoon volgend gewoon weer doen met onze merrie.
heb ooit ook geinformeerd bij het ballinghof zoals jij al zegt, maar trok mij helemaal niet persoonlijk.

als je een veulen koopt en je moet het in de opfok onderbrengen, ja dan is een veulen in verhoudig tot een 3 jarige bv kopen duurder. qua kosten.

Ik snap dan daarom ook erg goed dat de veulens nu minder snel verkocht worden.

Hoi Dobbel, hier een quote van jou.
De ts gaf aan dat ze het veulen niet aan huis kan houden, vandaar mijn reactie.
Ik sta op een niet dure stal in vergelijking met anderen, ongeveer 100 euro per maand en ook mijn tinker was niet duur 1000 euro. Dan wordt de optelsom al gauw veel hoger dan wanneer je je veulen aan huis kunt houden.

Ik ben altijd een beetje bang dat veulens om de relatief lagere prijs gekocht worden. Veel mensen kunnen de volwassen variant niet betalen. Maar als je een veulen niet aan huis houdt, komt het paard op een leeftijd van bijvoorbeeld 4 jaar en ingereden veel duurder uit.
Velen denken dat een veulen ook wel gemakkelijk op te voeden is, wat in de praktijk tegen kan vallen. (daar bedoel ik jou niet mee TS, maar in het algemeen). Ik denk dat er te luchtig wordt gedacht over het aanschaffen van een veulen, mede door de schattigheid en dat men geen gevaar in zo'n gup ziet, met alle gevolgen.

Ik zelf heb destijds voor een veulen gekozen, omdat ik paarden met een geschiedenis heb gereden. Wat er in die geschiedenis was gebeurt wist je soms niet en ik vond het lastig om de zere plek te vinden. Ik wilde een paard die ik van haver tot gort ken en zijn hele voorgeschiedenis en op mijn manier kon opvoeden. Dat ging met ups en downs en met gevaarlijke momenten, maar ook met geweldige momenten.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 20:58

klopt dat weet ik wel, zoals je ziet staat dat er ook in, als je opfok moet betalen dat je dan dus duurder uit bent. ik weet dat al te goed.

ik heb overgens zelf nu al meerdere veulens gehad, waarvan 1 hengstveulen, en ja streng zijn is nodig, maar hij is een geweldig paard geworden qua band zou ik het liefst een veulen willen. maar inderdaad niet als ik het 3 jaar lang in een dure opfok moet doen, dan zou ik kiezen voor een 3 of 4 jarige bv.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:16

dobbel schreef:
klopt dat weet ik wel, zoals je ziet staat dat er ook in, als je opfok moet betalen dat je dan dus duurder uit bent. ik weet dat al te goed.

ik heb overgens zelf nu al meerdere veulens gehad, waarvan 1 hengstveulen, en ja streng zijn is nodig, maar hij is een geweldig paard geworden qua band zou ik het liefst een veulen willen. maar inderdaad niet als ik het 3 jaar lang in een dure opfok moet doen, dan zou ik kiezen voor een 3 of 4 jarige bv.

Had ik gezien hoor. Die van mij was ook hengst, ik heb hem wel laten ruinen, hij werd met 2 iets te dominant naar de rest (vechten met de ruinen).

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:22

sassefras schreef:
sjee zo vreseijk is het niet om een veulen te kopen , t is geen levensgevaarlijk iets :D

aller eerst @sassefras..
je moest eens weten wat er allemaal verkeerd kan gaan met een veulen,
als je geen genoeg ervaring met veulens hebt moet je er vooral niet aan beginnen.
Hetzelfde is met kinderen..alleen ligt dat wel iets anders natuurlijk.
maar je moet weten hoe je moet opvoeden en wat je het dier moet leren en wat nog niet.
en als dat verkeerd gaat, kan het soms idd lijden tot iets wat levensgevaarlijk is voor het veulen ;)

TS: ik heb verder geen verstand van het ras, ja ik weet wat een tinker zo'n beetje is maar
voor een tinkerveulen vind ik die prijs wel goed hoor,
ik bedoel wat je soms al kwijt bent aan een kwpn veulen...!
kun je de advertentie eens in dit topic zetten? :)