[TI] nadelen tinker

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 14:34

Enige nadeel aan de tinker is de manier van houden en voeden vind ik.

Het ontwerp van stal is hier gewijzigd, omdat meneer echt niet op stal kan. In eerste instantie was het plan om de paarden 's avonds op stal te zetten en overdag in de wei. Maar goed, Duncan dacht daar wat anders over en dus moest er een uitloopmogelijkheid gecreëerd worden.

Verder wordt meneer dik van de lucht. En we hebben een giga weiland, dus ik ben continu bezig met stukken weiland afzetten, zodat hij niet te veel eet. Als ik dat dan vergelijk met de kwpn'ers die ik ken, die worden gewoon in het grote weiland gegooid en worden nog niet dik. En dan is het werk van Duncan en zo'n kwpn'er gelijkwaardig, dus aan de beweging ligt het in die zin niet.

Mok, rasp ed. hebben we geen last van. Verder is Duncan niet zo vies varken en redelijk schoon op zichzelf, dus dat wassen en poetsen valt mij ook nog alles mee.

Maar ik vind de nadelen niet opwegen tegen de voordelen hoor. Kan lezen en schrijven met hem, vind het een fantastisch paard en zou hem voor geen goud willen missen.

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 14:51

Nadeel is een groot wordt. Bijna ieder paard heeft wel iets waarmee rekening gehouden moet of mag worden.

Het is meer dat ik vind dat er een aantal specifieke zaken zijn die (meer) aandacht vragen bij tinkers, omdat wanneer je dat versloft, de dieren het nodige zullen laten zien (klachten, gedrag etc).

Voor zover nog niet genoemd :Y) :

1) Sober voeren (gevoeliger voor fructaan, eiwit, suikers en zetmelen).
2) Ze vragen echt meer tijd qua verzorging (manen, staart en sokken). Buiten dat het meer tijd vraagt....vind ik het een heerlijke bijkomstigheid van de tinker...al die pracht.
en het verzorgen kan zowel voor paard als jezelf heerlijk ontspannen zijn en je band vergroten.
3) Zelf ben ik van mening dat tinkers heel gevoelig zijn, maar ook lang kunnen verbergen dat er iets is (pijn, discomfort, ziek zijn oid). Dat maakt mij dubbel zo alert op deze kanjers.
4) Koedbloeden zijn later klaar voor het echte werk, is mijn mening. Ik begin er voor de 3,5 jaar niet aan (in-rijden-mennen etc) en merk dat ze daar beter bij gedijen dan overhaast te werk gaan. Er zijn wel uitzonderingen, maar evengoed zie ik het ook vaak misgaan met minder leuk gedrag en associaties tot gevolg. Voor ongeduldige ruiters vind ik de tinker minder geschikt.
5) Mits frequent getraind, merk ik dat veel tinkers die recreatief gereden worden, niet vaak een vaste frequentie van werken hebben (dan weer regelmatig, dan weer een tijd niet) en daardoor snel terugval kunnen laten zien in uithoudingsvermogen en conditie. Wel kun je een tinker langer stilzetten en dan hups weer mee wegrijden qua gedrag. Dat is wel weer fijn. Maar 'alles of niets' schema's pakken vaak minder goed uit. Hou je dat zelf goed en zorgvuldig bij, is er niks aan de hand, helaas zie ik vaak anders om me heen. Dit is overigens niet alleen tinker specifiek. Ik zie wel vaak tinkers met spierpijn en stijfheid en kan dit vaak koppelen aan dit punt van aandacht.

Verder vind ik het (h)eerlijke dieren (heb er 5) en zou niet anders willen. Wat betreft het beeld van grote brave slome teddybeer, kan ik zeggen dat dat niet opgaat.
Ik heb er 5 :)) knal voorwaarts, vlot en gevoelig aan de hulpen, gereden op zit zonder hulpteugels en attributen +:)+ en ja even lief als wordt gepromoot *\o/* . Velen mensen kwamen langs met dit foute beeld en waren zeer verbaasd :O
Dus kijk goed naar wat bij je past en wat je dus zoekt in een paard of dat nu een tinker wordt of niet.

Succes met je keuze!

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 16:44

Ik vind tinkers helemaal geweldig. Vooral als het een kruising is met een warmbloed dan kunnen ze aardig bewegen en zijn iets feller,sneller. Maaaaar als je een volle tinker hebt die denkt ga links en jij staat daar toevallig hebben ze wel eens de neiging om door je heen te gaan uit mijn ervaringen dan ze zijn wel erg lomp maar zo lief en ze vergeven erg snel :o

8nnemiek

Re: nadelen tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 16:54

Dat heet niet lomp, dat heet slecht opgevoed ;)

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 16:57

okee zal ik even het rijdje nadelen van mijn merrie gaan opnoemen dan wil ik haar ook niet meer in wei.

Ze gaat negen van de 10 keer in de modder liggen
ze gaat negen van de tien keer de verkeerde kant uit als we op pad zijn en zie ze dan nog maar eens de goede kant op de krijgen.
Als de doods voor de tuinslang en alles wat er aan vast zit maar het water wat eruit komt is geweldig vooral als er zee in zicht is
Altijd maar weer dat gras

En zo kan ik nog lang doorgaan maar ze is wel mijn maatje en dat zijn de meeste tinkers voor hun eigenaar.

En ben ik nog de vervelendste vergeten als ik met een zadel kom dan gaan we zo ver mogelijk achter in de wei staan en presies midden in een modderpoel en als baasje dan komt eht geen stap verzetten want we moeten aan het werk. en dat is niet leuk vind zij dan.

Lomp noem ik die van mij ook vooral voor mijn tenen en soms een vinger mee met een peentje maar ze weet dat ze fout zit en laat of meteen je vinger weer los en gaat heel zielig staan kijken en je teen heeft ze nog geen eens door

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 17:27

Hier ook een varkentje, maar gelukkig is hij zwart met een wit voetje en een wit sokje.

Goudeerlijk, maatje voor het leven, gaat niet aan de kletter bij het zien van boskabouters en bakkabouters, heerlijke knuffelkont.

Alleen die lege maag, altijd maar grasjes grasje grasjes, vooral op buitenrit, dan zijn ze het lekkerst natuurlijk. Zo ben je heerlijk aan het stappen of draven en zo lig je er bijna af omdat meneer met z'n hoofd naar beneden zijn grastekort aan het aanvullen is.

En die van mij is soms wat ongeduldig en drammerig, maar dat kan ook door mij komen, ben zelf net zo. Heeft jij van mij afgekeken, ik eet alleen geen gras ;)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 18:00

Dan zal ik ook wat nadelen opnoemen.

Ik wordt gebruikt als schuurpaal.
Ik wordt altijd belemmerd in het harken van de bak.
Ik krijg altijd een lik over mijn hand wanneer ik langs zijn stal loop.
Ik sta altijd te genieten als hij zijn granen aan het slobberen is.
Ik krijg altijd na twee rondjes bakslepen een duw tegen mijn arm en moet dan een biksje geven.
Ik mag niet aan zijn hoofd komen, zijn verzorgmeid wel.
Ik moet hem altijd uit zijn waterbak halen als de wormenspuit gegeven wordt.
Ik mag niet zijn merries bij hem weghalen.
Ik wordt ingehaald met het grijs worden van de hoofdharen.

Mijn eerste Tinker, vorige maand al weer 13 jaren in mijn bezit.

Afbeelding

COCHISE, de eerste en oudste goedgekeurde dekhengst van het ICS Nederland.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 19:15

MysticTinker schreef:

Daar ben ik het niet mee eens, ze zijn gewoon lomp/onvoorzichtig. zo kan die van mij elke keer weer bij het naar buiten gaan weer haar hoef stoten tegen de drempel en bijna struikelen... }:0
en ook het eerste sprongetje, vooral als het superlaag is, gaat het balkje er standaard af.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 19:59

Als dat echt lompigheid zou zijn dan zouden veel tinkerveulens het niet overleven.. als hun moeder over ze zou struikelen :+
Mijn tinker loopt dwars door vreemden heen, maar om mij loopt hij altijd met een boogje heen :) Ik spring er regelmatig voor als hij vanuit volle galop in de wei komt aanrennen, en hij kan in een paar meter stil komen.
En ja, die lage sprongetjes daar gaat die van mij ook dwars doorheen.. geen lompigheid, maar gewoon verveling, hij vind het geen uitdaging :=
Dus nee, lompigheid daar geloof ik niet in. Doen alsof, ja, dat wel :+

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 20:26

ik ben het er ook niet mee eens dat ze lomp zijn
mijn tinkers zijn helemaal niet lomp
mijn ruin is juist heel voorzichtig zal nooit over je heen lopen of zoiets dergelijks hij is super gevoelig en voorzichtig

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 22:06

Mijn tinkers zijn ook niet lomp, je krijgt of maakt ze lomp.... maar ze zijn niet lomp.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 22:19

Ik denk ook dat het vooral een kwestie van opvoeding is.
Je hebt er echt wel tussen die iets minder slim zijn (bij welk ras niet?) maar ik vind lomp echt niet iets ' typisch tinker'

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 22:33

Het is natuurlijk wel een zwaarder type paard. Die komen sneller over als lomp. Ik heb er wel eentje die lomp is, maar ik geef meteen toe dat dit misschien aan mijn opvoeding heeft gelegen ;)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 22:46

beantsje schreef:
MysticTinker schreef:

Daar ben ik het niet mee eens, ze zijn gewoon lomp/onvoorzichtig. zo kan die van mij elke keer weer bij het naar buiten gaan weer haar hoef stoten tegen de drempel en bijna struikelen... }:0
en ook het eerste sprongetje, vooral als het superlaag is, gaat het balkje er standaard af.

en daar ben ik het weer mee eens,
ik vind dat sommige idd heel lomp kunnen doen...
maar dat ze het zeer zeker niet zijn..
gil gaat alelen struikelen wanneer hij moet wordt, hij heeft nog niet eerder zijn hoef gestoten...
en een balkje er af stoten...
tjah dat hebben we nog maar 1 keer gehad in de tijd dat wij saampies springen...
en dat is al best lang :D

murness

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 00:02

Tja, wat is lomp en onopgevoed? Ik struikel ook weleens, omdat ik met mijn hoofd ergens anders ben en het komt ook wel eens voor dat ik bij iemand op zijn tenen sta. Toch ben ik best goed opgevoed, al zeg ik het zelf :D

Onopgevoed vind ik het als ze dwars over je heen walsen, niet stil willen staan en bijvoorbeeld bij de smid heel lastig zijn. Maar per ongeluk een keertje op je tenen, tja, dat overkomt de beste hoor.

gipsycobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 13:08

:? Hmmm Nadelen? Natuurlijk heeft ons prachtige ras ook nadelen.
- Ze dragen een bepaald virus met zich mee : Het zogeheten Tinkervirus := Het blijft nooit bij 1 tinker..
- Ze hebben een geweldig karakter :j :)) Bijna menselijk te noemen
- Ze weten menig eigenaar van een ander paardenras te overtuigen dat hun volgende paard een tinker zal zijn.
- Zijn allround; van recreatief rijden, mennen, vrijheidsdressuur tot dressuurrijden op Z nivo +:)+
- De dierenarts zien mijn Bontekonten eigenlijk alleen voor hun jaarlijkse enting

En ach zeg nu zelf;
Dan neem je dat poetswerk van die witte vlekken en het bijhouden van hun sokken toch voor lief !

Veel suc6 met je zoektocht naar een tinker !
Ga eens gezellig kijken bij tinkerstallen / tinkerfokkers en zie wat het Tinkervirus met je doet !

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 13:59

MysticTinker schreef:
Als dat echt lompigheid zou zijn dan zouden veel tinkerveulens het niet overleven.. als hun moeder over ze zou struikelen :+
Mijn tinker loopt dwars door vreemden heen, maar om mij loopt hij altijd met een boogje heen :)

Selectief lomp heet dat.

Danae

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 14:09

[quote="TinkerTom]

Toch wil ik nog even reageren op dat licht in de hand. Eerlijk als ik de mijne goed en juist rijd dan heb ik werkelijk niks in mijn handen op een paar teugels na. Hij draagt zichzelf zoals het hoort, pas als ik het laat versloffen dan denkt hij: draag dat hoofd van mij dan ook maar. Denk dat het ook samenhangt met veel op de voorhand laten lopen of niet. Ik merk dat bij verzameling het echt heerlijk zit.
[/quote]

Die van mij is ook behoorlijk licht op de hand. het is denk ik ook maar net hoe je ze rijd en hoe je zelf met je hand bent...

[/quote]

Ik denk dat dit ligt aan de bouw van het paard.. Tom is vrij licht gebouwd.. Ik heb hier alleen maar van die tanken gehad die echt niet makkelijk te rijden zijn (geweest). Vrij log qua gangen ook.. dat is niet te vergelijken met Tom. Ik heb echt al vele paarden gehad en gereden in het verleden, waaronder ook een aantal tinkers in mijn bezit gehad, maar voel het verschil wel degelijk.. Ze hebben toch echt wel meer moeite hun lijf goed te gebruiken dan een wat lichter type paard.

Moet wel zeggen dat het went.. maar dat is wat mij opviel en wat ik moeilijk vond, zeker in het begin toen ik met tinkers begon..

Verder alleen maar lof over dit ras..

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 15:16

Ik heb dezelfde ervaring als Danae, ik zie dat niet als nadeel echter omdat ik dat totaal niet belangrijk vind :o

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 16:07

Mijne vergeeft dus echt niet erg snel, straf je hem onterecht dan krijg je hem net zo onterecht terug binnen een bepaalde tijd, das een open boek want je merkt het gelijk aan hem als je het verkeerd doet.

Kennen jullie die grote Vanner vosbonte Tinker, ben zijn naam even kwijt, rijdt Z dressuur, is ook niet echt soepel als je hem zo ziet staan maar kijk eens wat ze er uit kan persen, die is logger en groter dan menig ander tinkertje wat ik tot nu toe heb gezien eigenlijk. Misschien ligt het ook wel aan de rijkunst van de ruiter.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 19:40

Ik heb nagedacht en nagedacht.....maar kan niks vinden.
Geen nadelen,alleen maar voordelen eigenlijk.
Elke dag is een feestje,kan er niks anders van maken....solly.

Oja 1 nadeel,die van mij is zoooo verekte hard voor zichzelf.
Die piept nooit,en als ze piept al is het een klein piepje die je bijna niet hoort ziet of voelt....dan is het groooot alarm.
Dus dat vind ik een nadeel,ze laten niet snel merken als ze zich ongemakkelijk voelen.
Kunnen dat erg goed verbloemen.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 19:41

Heb ik een virus op mijn comp of zie ik overal P staan >;)

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 20:04

Danae schreef:
[

Zo licht is Tom n iet meer hoor ;) en ik ken ook wat tinkers die dan nog zwaarder zijn en die ook licht te rijden zijn...
tuurlijk verschilt het per tinker maar ik ben toch van mening dat het voor 75% aan de manier van rijden ligt :o

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 23:31

roosa schreef:
.

Oja 1 nadeel,die van mij is zoooo verekte hard voor zichzelf.
Die piept nooit,en als ze piept al is het een klein piepje die je bijna niet hoort ziet of voelt....dan is het groooot alarm.
Dus dat vind ik een nadeel,ze laten niet snel merken als ze zich ongemakkelijk voelen.
Kunnen dat erg goed verbloemen.

ja dat is wel een nadeel ze zijn keihard ze laten niet snel merken als ze iets hebben
die ervaring heb ik ook onze merrie lag vorig jaar 3 keer toe plat in de wei door een flinke hoefzweer nou dan is het erg hoor voor ze dat doen |(

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 23:38

vind ik ook het allergrootste nadeel ( en engste := )
ze zijn te hard van zichzelf.
Mijn oudere Tinkermerrie Lowara is nu al 2 keer bijna voor de dood opgegeven ivm zeer zware koliek en dit pas op het laatst laten merken
( 1X zelfs na een koetsrit, gehele rit goed gelopen en geen vuiltje aan de lucht, we staan stil op het erf, paard zakt zo in elkaar op de grond nog in het tuig)
Godzijdank beide keren toch nog kunnen redden dankzij onze extreem kundige dierenarts ( bless him :j )

Ook haar nu 4 jarige dochter heeft als veulen van 4 maand in de kliniek gestaan met koliek. moest ook al afscheid nemen ivm dat ze het niet zou redden. ( ook uiteindelijk goedgekomen, maar had ook anders kunnen aflopen)

ben echt extreem erin geworden, 1X teveel liggen of wat apatisch staan in de weide = dierenarts bellen hier.
tot nu toe godzijdank altijd gelijk gehad, ik zie het nu echt heel snel.
maar een buitenstaander ( zelfs echt ervaren paardenvolk) ziet het niet als er iets mee is :n

zowiezo vind ik Tinkers ( in ieder geval de mijne) erg koliek gevoelig, terwijl mijn andere paarden zelden wat hebben, en koliek zelfs nog nooit hebben gehad