[TI] Hoeveel voer jij je Vanner en hoeveel uur werkt 'ie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 09:30

ik heb 3 cobjes en 1 kruissing

2 cobjes van 2 jaar, waarvan eentje bij het Tinkerstamboek ook onder de Vanner zou vallen (Dochter van kampioen vanner-ruinen 2009: Keltic van de Gadedijk) Zij krijgt: onbeperkt hooi, 4 handjes High fibre nuts van Dodson and Horrel. Ze verricht geen werk.
http://img.photobucket.com/albums/v723/ ... border.jpg
(de bonte met vlechten en blauwe ogen)

Mijn andere kleine cobje van 2 jaar krijgt het zelfde, hij verricht zeer licht grondwerk aan het halster met de leadrope, omdat ik vind dat een hengstje goed braaf moet zijn aan de hand en voor de onderlinge verstandhoudingen vind ik het beter net iets eerder te beginnen met de basis. Hij verricht ook 2 keer in de week 10 minuten loswerk, voor de commando's stap, draf en galop.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-IOG7HKY3.jpg

1 kruissing van 3 jaar en een beetje: kreeg hetzelfde als twee bovenstaande paardjes, maar door een flinke ingreep afgelopen woensdag kan ze minder goed haar hooi eten en laat het ook staan. Ze krijgt nu nog steeds wel hooi, maar daarnaast ook 2 keer een flinke schep aangemaakte Kwikbeet (bietenpulp) van Dodson and Horrel gemengd met grasbrok (eigen merk van onze meelfabriek), met daarin 2 pillen Cat's Claw voor de weerstand. Daarnaast krijgt ze elke dag een injectie antibiotica. Als dit afgelopen is, krijgt ze een kuurtje probiotica erbij. Zij verricht nu eventjes geen werk, maar was bezig haar te beleren voor de kar. Zodra ze weer fit is, mag ze weer aan de slag in de lange teugels.
(het bruinbonte, stekelharige ukje)

Mijn oude cobje van bijna 17 krijgt onbeperkt hooi en 2 scheppen Safe and Sound van Dodson and Horrel. Ze stond op rust ivm een veel te dikke wintervacht, maar is inmiddels geschoren en ben weer conditie aan het trainen met haar, aan de lange teugels, 20 tot 30 minuten per dag, 5 dagen per week.

Al mijn paarden zijn rond en gezond verder. Behalve mijn kruissinkje Willy, maar die is afgelopen woensdag geholpen aan een flinke fistel in haar kaak, maar ze is wel rond en alle paarden hebben een mooie glans, mits ze gepoetst zijn hihi (en dat doe ik niet heel erg vaak :o )

Ik ben overigens ooit één keer van stal vertrokken, omdat mijn paard naar mijn idee op een totaal verkeerde manier werd gevoerd. Mijn oudere merrie kreeg 3 tot 4 kilo sportbrok per dag en 2 keer daags een miniplukje nat koeienkuil, ze deed met 1 kleine kruier de hele stal voeren, kun je nagaan. Ze werd na een paar maanden doodziek. Ik ben er nooit uit kunnen komen met de stalhouder en ben met fikse ruzie vertrokken daar, nadat ik een soortgelijke vraag als jij op Bokt had gezet :+
Laatst bijgewerkt door DianneM op 13-11-09 09:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 09:37

Hoi Els,

Je hebt Joey zelf gezien ;) en dat is ook een flinke jongen zoals je weet.
Ik weet niet of het een vanner is...... Joey is bij dat andere stamboek en daar heten ze allemaal een Irish cob geloof ik dus is Joey vast een cob :Y)
Maar je wilde weten wat hij eet?
Joey staat in een hitactief ruimte met weidegang dus hij krijgt natuurlijk een stuk meer beweging dan Gijs ik weet niet of je het dus kan vergelijken??
Maar hij krijgt van Besterley een pond vitalic, dat zijn vitamine korrel.
Voor de rest krijgt Joey geen krachtvoer.
Hij krijgt dit over 10 kleine porties verdeeld over 24 uur dus ik denk 10 korrels per keer }:0
Het aantal kilo's hooi/voordroog wat hij krijgt moet ik je schuldig blijven bij ons gaat dat in minuten.
In de zomer krijgt Joey 200 eetminuten omdat er dan gedoseerd weidegang bij zit in de winter als het gras op is krijgt hij meer eetminuten.
Je kan in mijn profiel kijken hoe hij er uit ziet.
Hij doet het er prima op.
Op vakantie in Wapse heb ik Gijs natuurlijk ook gezien, en buiten het feit om dat het een prachtig paard is vind ik hem wat aan de schrale kant.
En dat kan heel goed komen door een teveel aan krachtvoer.......... wat krachtvoer doet met een paardenlichaam kun je lezen op de site van paardnatuurlijk.
Het schijnt dat de natuurlijke darmflora hier niet zoveel mee kan, en dat ruwvoer dus belangrijker is voor een paard, dan krachtvoer.
Joey eet ook nog stro, ze hebben hier een speciale ruif voor die het hele jaar vol zit en ook in de schuilstal ligt dit als bodem bedekking.
Maar ik las al dat Gijs dit ook lekker kan knabbelen.
Ik ben bang dat als je tegen de muur blijft aan lopen van de mening van de manege houder jouw paard niet gaat krijgen wat hij nodig heeft.
En het is behoorlijk balen dat je blijkbaar geen keus hebt omdat je niet met Gijs kunt verhuizen naar een andere plek.
Hij heeft je zogezegd behoorlijk "in de tang".
Jammer dat Gijs hier de dupe van wordt.
Ik wens je veel succes en wijsheid.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 10:08

Hallo Els

Lastige situatie heb je , je hebt kayleigh gezien , wij hebben haar op onbeperkt ruwvoer , de mineralen verstrekking krijgt zij met pavo koeken.

Een schaal paard ken ik ook , en luzerne , wat overigens al genoemd is in het topic is een zeer geschikte aanvulling. Door de ruwe celstof van luzerne , is het eiwitverhaal bij mij nooit een probleem geweest. Luzerne bevat wel een Ca percentage , wat je tegen kan voeren met granen.
Gezien de arbeidsprestatie van jullie Gijs , zou ik op de mijten site eens de beschrijving van het soberste voer bekijken.http://www.mijten.be/_ln/paarden_quattro.php?part=pv Dit is kwalitatief een zeer goed voer en speciaal voor de sobere rassen.....

Leuk trouwens om te vernemen dat je op Bokt zit. Wat hebben we een mooie week in drenthe gehad.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 13:30

Bedankt voor al jullie tips en adviezen; ik voel met gesterkt in de 'strijd' met onze manegehouder (overigens: het is verder een hele geschikte vent en een goede instructeur; hij heeft gewoon geen ervaring met Tinkers)! }:0

Voor iedereen die wilde weten of Gijs niet hyper wordt van het krachtvoer: nee, hij is de kalmte zelve. Lekker voorwaarts onder het zadel en voor de wagen, maar verder heel rustig en braaf, hoewel af en toe een beetje eigenwijs }:) . Problemen met zijn spijsvertering, ontlasting etc. hebben we nog nooit gehad, gelukkig. In de herfst en winter, als alles vochtig is, heeft hij af en toe een beetje mok, maar dat is (ook volgens de dierarts) te verwaarlozen. Overgens: Gijs knabbelt wel aan het stro van z'n stalbed, maar niet extreem veel en last heeft hij er niet van. Het enige probleem is dat hij aan de 'schrale' kant blijft, zoals Tabitha het terecht noemde.

We gaan in ieder geval de muesli vervangen door grasbrok en hem daar wat meer van geven, net als meer lucerne. En verder dan maar weer de discussie aan of hij niet vaker c.q. meer hooi kan krijgen... -:(-
Laatst bijgewerkt door ElsB op 13-11-09 13:39, in het totaal 3 keer bewerkt

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 13:33

[quote="ceesje"]Hallo Els

Lastige situatie heb je , je hebt kayleigh gezien quote]

Hoi Labitha,
Wat leuk om je hier tegen te komen! Trouwens: ik geloof dat Gijs nog steeds droomt van Kayleigh; hij was echt ernstig verliefd als je 't mij vraagt :))

wisky

Re: Hoeveel voer jij je Vanner en hoeveel uur werkt 'ie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:38

Ik voer mijn Tinkerruin in de winter 1 kilo draversbrok en 1 kilo muesli met een half emmertje lucerne.
Daarvoor werkt hij een uurtje per dag en mag vaak een paar uurtjes met de groep de bak in.
Verder krijgt hij ongeveer een baal hooi per dag en een beetje kuil.
Dingle zal ook zo'n 600 + kilo wegen.

Mijn Vanner hengst(bijna 4 jaar) daarin tegen krijgt veel ruimer kuil met ongeveer 2 plakken hooi.(staat gelijk aan onbeperkt ruwvoer)
Hij krijgt 1 kilo merriebrok,1 kilo granenmix en 1 kilo muesli.
Daarbij krijgt hij ruim een emmer lucerne en allerlei kruiden uit de wei bijgevoerd.(nu vooral kamille,wilgentenen en brandnetel)

Hij werkt 1x in de 2 dagen een half uurtje onder het zadel of in het tuig en op zaterdag loopt hij 1 uur les mee.
Verder gaat hij elke dag een paar uur de bak in met de rest.

Ik denk dat als jouw paardje meer hooi zou krijgen dat het stro eten ook een stuk minder wordt.
Hij heeft gewoon behoefte aan ruwvoer.
Brokken is eigenlijk al helemaal gemalen en valt erg snel uit elkaar om in rap tempo door de darmen heen te gaan en poep te worden.
Daardat hij dan minder kauwt kan hij ook eerder last krijgen van maagzweren.

Het is echt de moeite om met jouw stal eigenaar nog eens om tafel te gaan om toch meer hooi te kunnen krijgen voor je paard.

Heeft jouw paard dan zoveel last van het kuil dat hij dat niet krijgt?
Misschien kun je dan iets droger voordroogkuil krijgen,is het toch kuil maar lijkt het al sterk op hooi.

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:40

vindt het heel erg veel!
heb zelf geen tinker, maar te weinig is het never nooit niet!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 18:19

Een paard van 167 cm is een flink uit de kluiten gewassen dier.
Zal rond de 600 tot 700 kg wegen.
Gebit is in orde, info gehad via PB.
Als ik zie hoeveel arbeid hij heeft per dag dan kom ik tot de volgende conclusie.

Hij krijgt momenteel te weinig te eten.

Minimaal 8 kg hooi per dag.
Daarnaast een goede brok, geen gras of basis brokken.
3 kg verdeeld over 3 voerbeurten.
Ik heb heel goede ervaringen met de sportbrok van de pavo.
Hier zit meer vet in als in andere brokken.
Maar laat eens een foto zien.

wisky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 21:55

lucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 09:52

nog even een kleine opmerking/conclusie; het lijkt mij (en vooral voor het tinker ras) een slecht teken, als je paard 4 kilo krachtvoer per dag krijgt en de rust zelve blijft, dat is voor mij ook een teken dat het paard "niet lekker in zijn vel zit" Naar mijn mening zou een tinker hier toch echt wel een beetje hyper tot klierig van moeten worden. In zo'n geval zou ik daar dus al vraagtekens bij zetten.

en wat je ook al schreef, de manege eigenaar is vaak niet bekend met het ras tinkers, dus de wil is er mischien wel, maar hij moet mischien wat informatie gaan lezen over tinkers/koudbloeden. Het is dus niet meteen een slecht adres.

Persoonlijk zou ik bang zijn dat je vroeg of laat problemen gaat krijgen met koliek ed. en als de eigenaar.degene die de paarden voert niet mee wil werken, dan zou ik mischien ook voor een andere plek gaan kijken voor mijn tinker. Dan maar verder weg dan op fietsafstand, maar een plek waar mijn paard het goed heeft, en op een zo natuurlijk mogenlijke manier gehouden kan worden. Dit bedoel ik niet verkeerd; maar jij hebt de keus een zo goed mogenlijke plek voor je paard te zoeken kwa voer enz. het paard kan zelf deze keus niet maken.

verder veel succes met Gijs natuurlijk!

Mananeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 10:22

ben zeer verbaasd over deze onkunde van de stalhouder. Als hij de moeite zou nemen om OF een boek hierover te lezen OF even op internet te zoeken, zou hij moeten weten dat:
1. ruwvoer hoofdbestanddeel van dieet is en bij te weinig kan leiden tot bijvoorbeeld maagzweren.
2. ruwvoer 1 keer per dag voeren zeer slecht is. maag van paard heeft meerdere porties per dag nodig (ook weer maagzweren)
3. krachtvoer dient voor KRACHT oftewel energie bij veel prestatie. bij sobere rassen weinig nodig oa vanwege teveel aan oa suikers, eiwitten enz. Zij zijn hiervoor gevoeliger en hebben minder nodig omdat zij uit voldoende ruwvoer al veel krijgen.

Mocht hij eigenwijs zijn, hieronder een stuk van Dierenkliniek rijnoever. (Laat hem maar in discussie gaan met dierenartsen :D )

info@dierenkliniekrijnoever.nl

Voeding

Het paard is een kuddedier en van oorsprong heeft het een nomadische (rondtrekkende) manier van voedsel zoeken. Het natuurlijke eetgedrag van een paard geeft informatie over wat paarden vandaag de dag nodig hebben:

 Paarden eten vaak en in kleine hoeveelheden

 Ze eten letterlijk dag en nacht

 Paarden zoeken naar structuurrijk ruwvoer

 Ze blijven dooreten, ook als ze voldoende voer (energie) binnen hebben

 Paarden zijn ongeveer 60 procent van hun tijd bezig met eten!

 Ze bewegen veel tijdens het eten!

Als er aan al deze voorwaardes is voldaan is er sprake van een ideale situatie en in de praktijk is dit vaak niet mogelijk. Maar als er aan een paar dingen wordt gedacht maakt het het leven van een paard op stal wel wat aangenamer.

Het paard op stal moet in de ideale situatie vrij uitzicht hebben, lichamelijk contact met zijn soortgenoten kunnen hebben en de hele dag kunnen foerageren (voedsel zoeken). Dus geen dichte stallen en voldoende ruwvoer. Een paard dat te weinig ruwvoer tot zijn beschikking heeft zal dit proberen te compenseren door de stalbedekking op te eten (ook zaagsel en hennep!)

Hooi vs kuilgras

Hooi is stoffiger dan kuilgras dus wordt kuilgras vaak gegeven bij paarden die gevoelig zijn voor stof.

Een nadeel van graskuil is dat na opening van de kuil het binnen 3- 5 dagen moet worden opgevoerd anders komt er schimmel in. Omdat kuil natter is dan hooi, moet een paard een grotere hoeveelheid kuil eten dan dat hij zou eten aan hooi.

Hoeveel moet mijn paard eten?

Dit is onder andere afhankelijk van het type paard, de arbeid die geleverd moet worden en de weersomstandigheden. Als u het interessant vindt, kunnen wij aan de hand van tabellen uitrekenen hoeveel uw paard nodig heeft. Tot die tijd kunt u zelf gaan rekenen met behulp van de volgende regels:

1. Een paard heeft ongeveer 2% van zijn lichaamsgewicht aan droog voer nodig. VB: een paard van 500 kg heeft 10 kg droog voer per dag nodig. Als er ruwvoer (met 80% aan droog voer) en brokken (met 20% aan droog voer) wordt gegeven, betekent dit 8 kg hooi en 2 kg brokken

2. als er nat kuilgras gegeven wordt moet er 1,2 keer zo veel geven als hooi dus 8 x 1,2=

10 kg vochtig kuilgras

3. voor nat voer geldt dat een paard er vier keer zo veel van kan eten. Zo kan het 4 tot 5 kg gras eten ipv 1 kg droog voer

4. droog voer is niet altijd structuurrijk voer. Het aandeel structuurrijk ruwvoer moet minstens 1,2% zijn van het lichaamsgewicht.

Als een paard niet zijn natuurlijke gedrag kan uitoefenen zal het stalondeugden krijgen. Een paar voorbeelden van stereotiep gedrag zijn:

 Kribbijten

 Rondjes draaien in de stal

 Schrapen

 Slaan

 Weven

 Luchtzuigen

 Voernijd

Dit stereotiepe gedrag wordt vaak veroorzaakt door te weinig ruwvoer, onvoldoende weidegang en/of te weinig sociaal contact. Het te weinig ruwvoer geven kan ook leiden tot verzuring van de maag en dan kan het paard maagzweren krijgen. Een maagzweer bij het paard kun je herkennen aan dat hij plotseling ophoudt met eten na een paar hapjes, rondjes draaien in de stal en/of luchtzuigen.

Ruwvoer vs krachtvoer

Een aantal voorbeelden van ruwvoer: gras, hooi, kuil, stro en luzerne

Paarden vinden vaak luzerne erg smakelijk. Luzerne bevat veel calcium en weinig fosfor: dit is een ongunstige verhouding voor paarden. Dit kan worden gecorrigeerd met bijvoorbeeld granen.

Krachtvoer wordt gegeven als een paard moet presteren, deze zijn natuurlijk verkrijgbaar in de gangbare muesli’s en brokken maar de volgende enkelvoudige voedermiddelen zijn er ook:

Haver, gerst, tarwe, maïs en lijnzaad.

Haver: bevat veel suiker en zetmeel, het wordt ook wel de heetmaker genoemd

Gerst: heeft een hogere energiewaarde dan haver, wordt langzamer verteerd en daardoor wordt het paard minder “heet”

Tarwe: bevat veel zetmeel, combineren met andere granen

Maïs: het zetmeel hieruit is moeilijk te verteren voor het paard. Als het onverteerd in de dikke darm komt dan kan het koliek en/of hoefbevangenheid veroorzaken. Maïs in gepofte of gevlokte vorm kan wel goed worden verteerd, maïsmeel ook.

Lijnzaad: bevat veel olie en zorgt voor een glanzende vacht. NOOIT onbehandeld geven, altijd koken.

Lijnzaadslijm (=overblijfsel na koken lijnzaad, pitjes weggooien) is goed na bijvoorbeeld verstoppingkoliek.

Lijnzaadolie hoeft niet meer gekookt te worden en is daarom handiger in het gebruik.

Verder nogàSnijmaïs: is zeer energierijk, eiwitarm en zeer arm aan mineralen, het is daarom vaak geen geschikt voer voor jonge paarden

Bietenpulp: bevat makkelijk te verteren vezels en levert veel energie. Het is een ideaal voer voor paarden die endurancewerk moeten doen of paarden die dikker moeten worden. Net als snijmaïs bevat het veel calcium en weinig fosfor, dit moet worden gecompenseerd met granen

Bietenpulp moet wel voor geweekt worden! Dit om slokdarmverstoppingen te voorkomen!

Mocht je hem niet kunnen overtuigen, zou je misschien de DA kunnen vragen om hem hierover aan te spreken. In het geval van je Tinker: 1. krijgt te weinig ruwvoer en 2. teveel krachtvoer.

[ Overigens snap ik dit niet van een stalhouder. Vaak kijken ze ook naar het financiele plaatje en krachtvoer is veel duurder dan ruwvoer.]

Succes en ik hoop dat je eruit kan komen met je stalhouder.

Hulstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 15:28

Hoi hoi,

Ik heb ook een Vanner van 1.60 hoog. Ze staat elke dag van 7 tot 15:30 buiten in de winter en in de zomer van 7 tot 19 uur. Ik rijd haar 5-6 keer in de week en dat verschilt dan van een half uur tot een rit van 3 uur in de bossen/duinen. Ze krijgt 3x per dag hooi en 2kg sportbrok van subli en na het rijden nog een kilo complete muesli van Marstall. Met het geven van lucerne aan een tinker heb ik slechte ervaringen, ze kwam toen bijna de staldeur over van de energie :roll:

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 19:47

Het klinkt misschien erg hard wat ik nu ga zeggen, maar ik zou een andere stal gaan zoeken.. Ik wil zelf dat mijn paardje minstens drie keer flink hooi gevoerd krijgt, geen brok ( dat regel ik zelf wel als het nodig is) hij moet contact met andere paarden kunnen hebben ( kudde) en naar buiten! Zomers 24/7 op de wei met zijn vriendjes en ik neem er genoegen mee dat hij in de winter op stal staat en 5 uurtjes buiten staat op een betonpad met andere paarden en een draadje ertussen ( paddock achtig zeg maar)

Nu weet ik dat niet iedereen die keuze heeft, maar ik zou wel gaan rondkijken of misschien in conclaaf met de stalhouder. 1 x per dag voeren is echt te weinig tenzij ze zo ene grote bult krijgen dat ze zich ongans kunnen vreten ( niet handig voor een tinker)

Heel veel succes en haal hem aub van de brok..

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 22:35

Mijn tinkerruin van 1.61 m. staat 24/7 buiten. Krijgt het hele jaar door hooi bijgevoerd, dit is bijna onbeperkt. Hij krijgt gewoon naar behoefte. In de zomer staat hij op een schraal weiland, en in de herfst en winter krijgt hij ook nog gras d.m.v. stripbegrazing. Dit klinkt tegenstrijdig, maar dit werkt goed voor de paarden, zeker voor de Shetlander die zijn weidemaatje is. Zo hou ik de jongens het hele jaar door op een constant gewicht.

Daarnaast krijgt hij het hele jaar door 1 pavokoek per dag en daarnaast naar behoefte muesli bijgevoerd. Bv. in de winter vanwege de kou, maar ook in vakanties omdat hij dan meer gereden wordt.

Verder wordt hij gemiddeld genomen 3x per week een uur dressuurmatig gereden. Dit is in de zomermaanden vaak eerder 4x per week en in de wintermaanden 2x per week. Daarnaast gaat hij ook af en toe op buitenrit. Maar dit is dan vaak i.p.v. een dressuurtraining en is niet vermoeiender, dus is daar wel mee te vergelijken.

Verder ben ik het met de rest eens dat Gijs eigenlijk
meer ruwvoer zou moeten krijgen. Is het geen idee om zelf nog een derde keer ruwvoer te voeren? Desnoods betaal je die hooi of kuilbaaltjes zelf. Gezondheid van het paard gaat voorop nietwaar?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 19:21

Er is een hele makkelijke som om te checken wat het voederrantsoen van je paard moet wezen,
ongeacht welk ras het is.

Bij deze soms wordt rekening gehouden met het gewicht van het paard,
koudbloed, warmbloed, hengst of ruin/merrie en het arbeid dat het paard vericht.

daarnaast moet je ook kijken naar het karakter van het paard,
en hoe het paard zelf is onder het voeder rantsoen.

Gillian Joe is een Grai Tinkerruin lux gebouwd en weegt 460 kilo.
Hij is erg temperamentvol en wordt druk van hoog en vers(met een hoog fructaangehalte) gras en veel veel brok.
Hij krijgt dus s'ochtends een kwart brok en savonds een kwart brok. en daarnaast 2 plakken hooi s'morgen en s'avonds.
en hij gaat de rest van de dag de wei in.
S'winters krijgt hij naast dit volledige rantsoen ook s'morgens en s'avonds een schep wortels(dit omdat in wortels alleen wat en vruchtvlees zit en dus heel weinig energie) omdat dan in het gras niks meer zit en gillian anders zo mager wordt.

hier loopt hij goed op, hij heeft meer dan genoeg energie en ik heb er zelfs een tijdje aan gedacht om hem helemaal van het krachtvoer af te halen(dit is helaas geen optie)

Gillian traininsprogramma is:
Maandag: om de week 1 uur springen of dressuur
Dinsdag: 1 uur dressuur
Woensdag: 1 uur dubbele longe
Donderdag: om de week vrij of 1 uur dressuur
Vrijdag: 1,5 uur dressur
Zaterdag: 1 uur dressuur en savonds een uur dubbele longe of concours
zondag: 1 uur dressuur of springen of concours en savonds 1 uur dubbele longe of 3 uur buitenrit

hij loopt dus best veel, en doet het gewoon super op zijn voederrantsoen,
ik denk dus dat je gewoon moet kijken naar wat je van het paard vraagt en wat jou idee hier voer is.
4 kilo hoeft niet te veel te zijn,
maar dan zou hij wel meer hooi moeten krijgen.

Overgens stro eten is geen probleem hoor,
paarden fourageren gewoon graag en dat doen ze in stro, vlas en zaagsel en dat blijven ze doen, ongeacht je voeder rantsoen

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 19:24

ohjah...
hij heeft natuurlijk wel eens een dag vrij, maar dat is meestal spontaan dus niet echt ingepland
maar soms loopt hij ook gewoon 7 dagen in de week...
Gillian vind het heerlijk om te werken en doet liever te veel dan te weinig(nog een teken van een goed voederrantsoen)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 20:24

Zijn die uren dressuur, enz inclusief poetsen, zadelen en uitstappen ??
Of is het echt een uur lang dressuur training en de kwartiertjes voor en na, zoals poetsen, zadelen en uitstappen niet meegerekend ??

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 20:32

alleen het rijden,
in en uit stappen wel mee gerekend,
maar het opzadelen, poetsen, knuffelen en alles niet mee gerekend

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 02:08

ElsB schreef:
Bedankt voor al jullie tips en adviezen; ik voel met gesterkt in de 'strijd' met onze manegehouder (overigens: het is verder een hele geschikte vent en een goede instructeur; hij heeft gewoon geen ervaring met Tinkers)! }:0

Het feit dat er niet per paard wordt gekeken wat hij/zij nodig heeft aan ruwvoer en krachtvoer vind ik niet voor hem spreken eigelijk. Hij heeft mss geen ervaring met Tinkers, verstand van voeren heeft hij zeker niet.
Is het niet zo dat er iemand langsgaat met de bikskar en hooi op de kruiwagen?
Dan is het toch een kleine moeite om met een krijtje op je boxrand te zetten hoeveel biks, muesli en hooi je paard moet hebben?
Ik heb het tot nu toe nog niet eens anders meegemaakt, zowel op kleine stallen, manege's en bij bekende ruiters werken ze op die (of een vergelijkbare) manier.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 02:11

M_D_H schreef:
Er is een hele makkelijke som om te checken wat het voederrantsoen van je paard moet wezen,
ongeacht welk ras het is.

Als je die nu eens verteld, mss hebben we er nog wat aan ;)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 12:08

Ik ga zoeken:D
ligt ergens op zolder bij de boeken van mijn eerste jaar:S
maar als ik het gevonden heb vermeld ik het meteen

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 12:10

Dag allemaal,

Nogmaals dank voor jullie uitgebreide antwoorden; helemaal top! +:)+ Mijn vriend is net geopereerd, dus we hebben even andere zaken aan ons hoofd, maar zodra dit achter de rug is gaan we opnieuw de discussie aan op onze manege. Met al jullie informatie moet het zeker lukken om te zorgen dat Gijs voldoende hooi krijgt! :9

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 17:53

M_D_H schreef:
Ik ga zoeken:D
ligt ergens op zolder bij de boeken van mijn eerste jaar:S
maar als ik het gevonden heb vermeld ik het meteen

Wil je daarmee zeggen dat je het op school hebt geleerd?
Dan is het zowieso geen simpele formule, ik heb paardenhouderij gedaan en daarbij komt dit ook aan de orde en ik kan wel zeggen dat het héél veel theorie is en héél veel rekenwerk om het in praktijk toe te kunnen passen, bovendien heb je héél veel gegevens nodig van oa paard, hooi wat voorhanden is, krachtvoer enz. Daarnaast veranderd het rantsoen ook als je bv andere brok of hooi bij een andere leverancier gaat halen omdat de gehalte's dan weer anders zijn.

Je begrijpt dat ik heel nieuwsgierig ben naar jouw simpele formule, dan hoef ik die bergen theorie niet meer te onthouden :+

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 18:02

En anders, haalje er een da bij en laat die de discussie maar aangaan ;) grote vent als hij dan nog gilt dat hij meer krachtvoer moet en geen extra hooi krijgt :P

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 18:15

Met verbazing lees ik je topic....jéééémig wat krijgt dat dier veel krachtvoer. Ik zou me oprecht zorgen maken, vooral omdat het dier niet eens (meer) hyper wordt van al dat voer. Kan niet anders, dan dat het dier zich hier echt niet lekker van voelt. Kan bovendien ook zelf niets doen om het te verbranden...dat wordt dus toch opgeslagen in zijn interne systeem. En dat zie je bij tinkers toch al zo snel. Het is wachten op problemen...

Als ik je een advies aan de hand mag doen, ik zou echt zorgen voor een andere setting en voederwijze van je tinker. Vooral als je er nog lang plezier van wilt hebben. Alle toevoegingen die hier worden genoemd, zijn misschien iets beter. Maar jij kunt het voor je tinkermannetje goed regelen, als een ander dat al niet doet. Want zoals je onderschrift zegt: een paard is geen mens...maar er wel afhankelijk van.

Als dat voor mij zou betekenen dat ik zou moeten verhuizen, zou ik dat uit belang van het dier zeker doen. Zo ben ik mijn eigen stal begonnen, en daar staan alleen maar tinkers :D , uit nood geboren. En geloof maar dat er een zoektocht aan juiste voerderpatroon aan vooraf is gegaan, en dan nog zijn niet alle tinkers hetzelfde, maar het begint bij allemaal uiteindelijk toch met: terug naar basic!
Overal pensionhouders die in het algemene voederschema je tinker meevoeren. Foute boel...op lange termijn zeker.

Dilemma, wat ik wel herken van vroeger. Dan maar 180 graden om. Nog steeds geen spijt van en de tinkers ook niet ;)

Bereik meer met minder!
Veel succes met je Gijs.