[TI] Tinkerzadels

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

RTM

Re: [Centraal] Tinkerzadel topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 18:45

Ahum, waarschijnlijk krijg ik toch de Kent & Masters :')

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 19:40

Vandaag bij een western store in westerbork geweest, en daar hadden ze erg mooie westernzadels liggen, merk Fabtron.
Licht gewicht, half leer half kunstof, Erg goede kwaliteits zadels. En ze waren behoorlijk kort.
Ideaal voor recreatieve ruiters.
Afbeelding

denk dat ik voor zoiets ga rondkijken voor Isa

Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:01

Hoi bokkers !

Ik had een topic geplaatst, maar helaas niet goed genoeg gezocht of er al topics waren, vandaar dat ik doorgestuurd ben naar dit topic (ook al mag ik volgens mij niet meer reageren omdat het te lang dicht is ...)

Maar ik heb de volgende vraag: Mijn 3 jarige staat nu sinds een paar weken vakantie, hij heeft het de afgelopen tijd super gedaan!

Nu zit ik alleen met het volgende probleem: het zadel.
Ik heb hem ingereden met een wintec veelzijdigheidszadel, super licht ding echt ideaal voor het inrijden, alleen: ik heb een chronische knieblessure en zolang ik maar korter dan 30min met dat zadel rijd gaat het goed, alleen als ik langer ga rijden (wat op den duur toch ging gebeuren krijg ik enorm veel last van mijn knieen!)
Het volgende zadel; een stubben dressuurzadel. Héérlijk ding, ligt ook op mijn andere paard. Alleen nu merkte ik de laatste tijd dat het zadel minder ging liggen, het kiept naar voren. Ofwel niet goed meer (kan ook niet anders, het manneke groeit alleen maar!)
Heb tussentijds nog een barefoot geprobeerd (mensen zweerden erbij dat je er niet meer af wilde). Nou idd ik wilde er niet meer vanaf, maar dat was nou niet bepaald om een positieve rede

Kortom: Wat voor zadel hebben jullie op je tink liggen? Zelf rijd ik het liefste met een dressuurzadel (dan heb ik geen klachten), maar gezien meneer nog wat jaartjes zal groeien moet het wel realistisch zijn. En wie heeft er ook ervaring met slechte knieen in combinatie met een zadel waarbij je geen last meer hebt.

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:33

hoi em,
geloof dat omdat het een centraal topic is je altijd mag reageren.
Begrijp ik goed dat je een dressuurzadel met veel of juist weinig kniewrong zoekt?

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 15:10

Ik ben ook voorstander van dressuur vind dat veelzijdigheid (bijna) altijd op de schouders ligt bij een tinker :o
en ik krijg dus ook last van mijn knieën als mijn beugels te kort zitten en daardoor is een dressuurzadel voor mij ook fijner, bij veelzijdigheidszadel moet je toch iets korter zitten om je knieen op de goede plek op zadel te hebben.

Heb een Kentaur artemis en ben daar zeer tevreden mee :) heb deze gekocht toen ze 4,5 was en ligt nog steeds goed (jaarlijks gecontroleerd) en heb hem nu dus alweer ongeveer 7 jr :=

Ken ook goede ervaringen van mensen met een wintec isabel, pro en thorowgood allemaal met verwisselbare boom wat handig kan zijn met nog groeiende paarden.

Verder heb je toch ook van die schokdempende beugels tegen knieproblemen is dat niet ook iets :) bij springen en SGW zie je die vaker ;)

Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 11:18

Zoefff schreef:
hoi em,
geloof dat omdat het een centraal topic is je altijd mag reageren.
Begrijp ik goed dat je een dressuurzadel met veel of juist weinig kniewrong zoekt?

Toen ik een berichtje wilde plaatsen kwam erboven te staan dat het topic 2 weken oud was en dat ik eerst toestemming moest hebben van een mod voordat ik mocht plaatsen, maar maakt niet uit :)
Ik heb al verschillende dressuurzadels gehad waaronder met veel wrong, weinig wrong en ertussenin en moet zeggen dat degene met veel wrong (stubben) tot nu toe het beste bevalt (maarja dat is dan ook meteen de duurste van de 3 := )

grid schreef:
Ik ben ook voorstander van dressuur vind dat veelzijdigheid (bijna) altijd op de schouders ligt bij een tinker :o
en ik krijg dus ook last van mijn knieën als mijn beugels te kort zitten en daardoor is een dressuurzadel voor mij ook fijner, bij veelzijdigheidszadel moet je toch iets korter zitten om je knieen op de goede plek op zadel te hebben.

Heb een Kentaur artemis en ben daar zeer tevreden mee :) heb deze gekocht toen ze 4,5 was en ligt nog steeds goed (jaarlijks gecontroleerd) en heb hem nu dus alweer ongeveer 7 jr :=

Ken ook goede ervaringen van mensen met een wintec isabel, pro en thorowgood allemaal met verwisselbare boom wat handig kan zijn met nog groeiende paarden.

Verder heb je toch ook van die schokdempende beugels tegen knieproblemen is dat niet ook iets :) bij springen en SGW zie je die vaker ;)

Ik zal eens gaan google op de namen die je gegeven hebt (hihi, ben niet erg thuis in zadels enzo!) Als ik eenmaal een goed zadel heb doe ik daar jaren mee, alleen er één vinden. Kan zowiezo pas van het voorjaar echt gaan zoeken, maar ervaringen van anderen zijn altijd fijn ! Zeker omdat tinkers toch weer net anders gebouwd zijn. Maar jou zadel heeft dus ook een verwisselbare boom als ik het goed begrijp? En voldoende steun? *gaat snel google'n, ook voor de schokdempende beugels*

Andrea_
Woonplaats: LA Terras Del Sol in het altijd zonnige Belgische San Lanaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 11:31

Ik heb op Balou een Freemax Evo (Pfiff) boomloos zadel liggen.
Echter had ik miss achteraf een leder zadel moeten kopen, heb nu een microsuede, want als het zadel nat wordt van de regen moet ik het mee naar huis nemen om te drogen.
Het wilt nl niet drogen in mijn zadelkast.
Een groot pluspunt is wel dat er geen kringen of vlekken op blijven van het regenwater!!!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 11:35

mnkortleve schreef:
Ik heb altijd heel veel last van mijn rug, maar met boomloos totaal niet.

ik heb idd ook minder last juist met boomloos? ik heb trouwens altijd een nevada op indi gehad. nu verkocht omdat echt rijden er voorlopig toch niet in zit rijden we voorlopig alleen af en toe zonder zadel. Mocht ik het geluk hebben dat we echt weer `gewoon` kunnen gaan rijden wil ik een WOWzadel aan gaan schaffen. Maar dat is me iets te duur om nu te doen als niet zeker is wat de toekomst ons gaat brengen...

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 11:45

Nee mijne heeft dus geen verwisselbare boom, maar lag meteen als een huis en dat is nooit meer gewijzigd :) Mijne heeft ook vrij veel kniewrong, maar de zit is verder niet zo ingeklemd als menig dressuurzadel (dat vind ik wel fijn voor mijn rug)

Hier een foto van mijn zadel 8-) had hem toen wel alleen ff vlug opgegooid om foto te maken van zadel+dekje :+ hij lijkt nu wat te ver naar voren te liggen :o
Afbeelding

Van voren zodat je de kniewrongen kunt zien :) (foto is door MBfoto's gemaakt)
http://www.mijnalbum.nl/Foto=36IKK6SM

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 13:11

Hier 2x een henri de rivel dressuur en een oude stübben dressuur.
ik krijg ook zere knieën bij te kort zitten en deel de mening over te weinig schoudervrijheid bij vzh zadels.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 13:21

mijn kieffer ligt als een huis op mijn poown <3
veel schoudervrijheid drukt niet op de schoft(het grootste probleem bij een zadel zoeken)
hoop bij mijn springzadel net zoveel geluk te hebben :j

mooi dekje overgens grid :j

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 13:40

pellie, ik heb ook een HDR en ligt ook goed!!! alleen is mijne te klein (16 / 16,5 inch) maar als zadels van mdh die ik mag passen niet passen dan ga ik voor een grotere inch maat van HDR!! erg fijn zadel!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 01:44

oké!! ik ben ook blij met ze. had al eentje voor gam en heb er eentje bij kunnen kopen voor gwenn. die moet nog op maat gemaakt worden. de bomen voor gam en nap zijn al verbreed, anders pasten ze niet. :)

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 17:38

iemand ervaring met een hulsebos op een tinker??
van het weekend na het passen van 2 zadels van mhd hier op bokt meteen alle zadels die op stal aanwezig zijn gepast en 1 hulsebos leek goed te liggen was alleen te lang maar was ook 18,5 inch dus wil kijken of een 17 of 17,5 inch wel past, de kussens zijn zo mooi rond van dat merk.

Wie heeft er eentje op zijn tink liggen?

femkesanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 17:10

hallo,

zo ben ik nu al 2 weken aan het zoeken, ik heb een 3 jarige tinker, nog niet ingereden, ik heb wel al veel grondwerk met hem gedaan en een zadel van mijn vorige paard op hem gelegd, voor het oefenen.

Nu heb ik een fysiotherapeut bij mijn paard gehad, en mijn oude zadel ga ik niet gebruiken om hem in te rijden, hij is te smal op de schouder verder ligt hij niet gek.

Nu wil ik kijken naar een zadel om hem in te rijden en als hij een jaar of 5,6 is wil ik een kwalitatief duurder/beter zadel aanschaffen.

ik heb een wintec 2000 op hem gehad om te passen , maar hier zat een zwarte boom in, te smal dus, ik denk dat ik een rode nodig zal hebben.

Nu hebben ze bij www.huppa.nl verschillende zadels
pfiff haflingerzadel
koudbloedzadel met gewateerde rippzitting
en een New tattini Daslo, de laatste heeft verwisselbare voorvork in diverse maten.

Maar wat is wijsheid/

een goed begin is het halve werk nietwaar.

ben benieuwd naar jullie reacties, want jullie zullen ook wel weten hoe een tinker nog uitgroeit, en hij is al geen smalletje.

dank je wel

RTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 18:44

Laat iemand komen om zadels te passen en geef dan van tevoren aan wat je budget is. Zadel via internet kopen zou ik nooit doen. Bij een jong paard is het zoooo belangrijk een goed passend zadel te hebben (later ook nog hoor ;))

Ik heb zelf voor mijn jonge merrie een Kent en Masters dressuur cob in 17 inch gekocht. Boommaat Extra Wijd al...

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 20:13

Er mag inderdaad altijd gereageerd worden in dit topic, ook als er langer dan 2 weken niet in gereageerd is :)

Na een boel ellende bij 3 verschillende VZH-zadels rijdt ik nou al zo'n 5 jaar met een boomlooszadel. Ideaal, het past altijd op Jes. Of ze nou wat dikker of wat dunner, wat meer of minder bespierd is. Mijn 3.5 jarige Tinker wordt met het zelfde zadel zadelmak gemaakt, die veranderd namelijk per week qua vorm en omvang :=
Daarnaast zit ik ook gewoon als een huis in mijn Barefoot. Jessie is laatst volledig ontploft met luchtsprongen, bokken, steigeren en alle andere rodeotrucs die ze kende, ben zonder moeite blijven zitten.

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 22:54

klopt het dat er veel verschil in boomloos zit? Had een barefoot Cheyenne en vond daar geen steun in, maar vandaag nog een goed gekeken maar de dressuur zadels van barefoot bieden die steun volgens mij wel...

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 23:04

geen ervaring met hulsebos op een tinker zoefff,
maar wel ervaring met hulsebos :)
heerlijke zadels om mee te rijden :j
kun je volledig op maat laten maken, en aan je eissen laten voldoen...
er zit echter wel een maar aan...

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 01:25

ik ben ook voor een (bestaand) zadel op maat laten maken door een zadelmaker. :j

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 09:50

Ieder paard is natuurlijk anders gebouwd maar ik ben heel tevreden over Kantaur Penelope. Ligt echt als gegoten op mijn paard. Het eerste zadel waar ik me gelukkig bij voel (in de 4 jaar dat ik Janus heb is dit het derde zadel....)

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 10:04

mhd, wat is de maar???
Waarschijnlijk dat omdat ze op maat zijn gemaakt ze 2e hands vaak niet passen....

pellie, ben ik ook voor maar aangezien mijn tinker nogal veranderd in zijn bespiering (is nu 5) en daardoor al 2 zadels heeft versleten wil ik daar toch eventjes mee wachten omdat je zo ontzettend veel afschrijft op een zadel.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 11:51

ik bedoel het misschien iets anders?

De zadelmaker waar ik kom verbreedt zelf de (metalen) bomen, doet andere aanpassingen als nodig is etc. Dus met 1 zadel kan je langer mee met een groeiend paard :j En het blijft op maat gemaakt.

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 13:00

snap ik, maar een boom vaker verbuigen is zeker niet goed voor het zadel en daarbij is het niet alleen de boom die soms niet past.
Mijn vorige zadel ( wintec) had ik de goede boom in maar gooide het middelpunt daardoor naar achteren waardoor kussens in zijn lendelen prikte...

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 13:52

nee dat lag het niet goed idd :)
en natuurlijk gaat het niet alleen om de boom en dat het niet goed is, ik (en vele anderen natuurlijk) rij er al jaren mee :j dus ik heb er wel vertrouwen in.