[TI] barefoot boomloos zadel voor een tinker

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mnkortleve

Re: barefoot boomloos zadel voor een tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 10:18

Pellie
Ik weet niet of je het tegen mij bedoel, zo ja het is voor mijn ruin.
Bij mij zit het probleem bij de ligging van het zadel tov de singel.
Ik zal eens op de site kijken.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 11:59

jep, ik keek ff naar je profiel en je ruin heeft ongeveer dezelfde bouw als gam lijkt het; lekker rond en een redelijk rechte rug. :)
wat had je dan met de ligging en de singel?

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 12:14

Bravour zijn rug is plat wel recht.
Hij is veeeeeel te dik.
Singel en zadel komen niet in een rechte lijn te liggen en schuift daarom.
Als het zadel dus op de juiste plaats ligt zit de singel te ver naar voren die zou naar achteren moeten, maar daar blijft hij niet.
Ik heb niet echt een duidelijke foto waar je het kan zien ik zal vanavond eens kijken of ik er 1 kan maken zodat je het goed kan zien.
Ik ga die v singel proberen als hij binnen is wie weet scheelt dat voor de ligging.

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 14:06

HEey allemaal, ik heb een vraagje. Ik wil voor mijn jonge pony volgende jaar ook een boomlooszadel aanschaffen. Nu zit ik met enige twijfel tussen het London model en de Arizona. Ik rijd momenteel western en dat bevalt me er goed. Daarom zou ik graag voor de Arizona kiezen maar ik denk dat het zadel te lang gaat zijn voor mijn haflinger. Kan iemand me hier wat meer informatie over geven?

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 14:11

Ik heb de barefoot Cheyenne op mijn haflinger gehad. Hééérlijk!!

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 14:12

Ik heb zelf op de drytex gereden maar had er niet zo heel veel steun aan. Is dat met een London beter?

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 23:18

Pellie schreef:
jep, ik keek ff naar je profiel en je ruin heeft ongeveer dezelfde bouw als gam lijkt het; lekker rond en een redelijk rechte rug. :)
wat had je dan met de ligging en de singel?

Ik heb hier een link met een paar foto's.
De singel kan niet verder naar achteren want dan kruipt hij naar voren.
Op sommige foto's ligt het zadel net te ver naar voren.
Het gaat hier om het idee hoe het zadel op mijn paard ligt.
Een naar mijn idee groot probleem is ook dat hij te dik is, hier word wel druk aan gewerkt.
http://picasaweb.google.nl/mnkortleve/Zadel?authkey=Gv1sRgCJffx-331oPuaQ#

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 23:24

hoi, je foto's ondersteunen goed je uitleg :j ik snap wat je bedoelt.

je zadel ligt er zowiezo al te ver naar voren. dat kun je gerust een 10cm. naar achteren schuiven. het ligt nu óp zijn schouder ipv 3 vingers ongeveer erachter. onder op de buik kun je een plat stukje voelen. daar hoort de singel overheen te lopen. misschien kun je er wat mee als je dit probeert.
je beugelriemen horen in ieder geval ook recht (in verhouding met het zadel) naar beneden te hangen, anders ligt het zadel van boven te ver naar voren of naar achteren gekantelt en heb je verkeerde druk verdelen met je billen op zijn rug. :)

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 23:38

kijk, op gam lag hij ook zo na een ritje, naar voren geschoven op het schouder.
Afbeelding

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 23:39

Als je goed kijk ligt het zadel de eerste 3 foto's idd te ver naar voren maar naar mijn idee op rest van de foto's niet??
Volgens degene van barefoot moet je een rechte lijn naar beneden trekken en hij mag dan niet over de schouder komen.(hij staat niet helemaal vierkant)
Wat mij altijd geleerd is is dat je een zadel op een rug van een paard leg en dan eigenlijk meer op de schoft je duw het dan langzaam naar achteren en als je veel weerstand krijg is dit de juiste plaats voor het zadel.
De singel kruipt naar de plaats waar ik hem nu heb gelegen.
Ik denk dat het ook best moeilijk te beoordelen is omdat hij zo vreselijk dik is het ligt nu op een dikke laag vet.

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:41

rommulus schreef:
met sil geen goedde ervaring met boomloos
hoor veel mensen er over dat ze zeer tevreden zijn
maar als ik het zou moetten vergelijken tussen boom of geen boom voellen zowel sil als ik ons beter bij een boom zadel

verder ga ik met de rest mee eerst grondig uittesten en uitzoekken dan pas beslissen

Hallo
Het ligt er natuurlijk ook aan
toen ik mijn tinker kocht 2 jaar geleden was hij net 4 feit is dat tinkers lang doorgroeien dus een zadel op maat voor Adje was geen optie enige andere optie is boomloos
een geluk want hij is in die 2 jaar bijna 10 cm gegroeid en ook vel breder en gespierder geworden
als ik een op maat gemaakte had gekocht had ik al 2x een nieuwe nodig gehad want die hadden nu niet meer gepast.
ik vind hem in dat opzicht wel ideaal
enige nadeel vind ik dat de fenders zover naar achter ziten en je benen daardoor een beetje wapperen.

heb ook het barefoot hoofdstel die wat zowel halster als hoofdstel met of zonder bit kan zijn ideaal als je tijdens een rit wil pauzeren er zit een soort touw bij dat om de nek hangt ( voor sier) deze kun je an de ring van het halster vastmaken en hem lekker laten grazen als je het bit hebt verwijderd ik heb de arizona gekocht bij barefoot belgie
die heben heel vaak testzadels te koop moet je wel bellen

neem absoluut geen randolls boomloos want ze zijn zeer slecht van kwaliteit iets goedkoper maar veel zlechter die had ik als eerste

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 15:12

Hoe valt de beugelophanging eigenlijk bij een maat 2?? Ik heb gehoord dat je dan meer in stoelzit komt? Wordt dit als storend ervaren??

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 15:14

Ik heb geen tinker maar een ijslander. Ik heb een cheyenne en kan daar uren op rondrijden... Maar voor dressuur rij ik nog met mijn ainsley zadel. Ik vind dat ik geen dressuur kan rijden met een cheyenne, mijn zit valt uit elkaar!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 17:05

mnkortleve schreef:
Als je goed kijk ligt het zadel de eerste 3 foto's idd te ver naar voren maar naar mijn idee op rest van de foto's niet??
Volgens degene van barefoot moet je een rechte lijn naar beneden trekken en hij mag dan niet over de schouder komen.(hij staat niet helemaal vierkant)
Wat mij altijd geleerd is is dat je een zadel op een rug van een paard leg en dan eigenlijk meer op de schoft je duw het dan langzaam naar achteren en als je veel weerstand krijg is dit de juiste plaats voor het zadel.
De singel kruipt naar de plaats waar ik hem nu heb gelegen.
Ik denk dat het ook best moeilijk te beoordelen is omdat hij zo vreselijk dik is het ligt nu op een dikke laag vet.

nee ook op je andere foto's ligt ie nog te ver naar voren. hij kiept ook naar achteren, voor ligt ie te hoog. het zitvlak ligt niet waterpas. probeer 'em toch nog even meer naar achteren te leggen zoals ik hierboven vertelde? dat moet verbeteren, de vraag is alleen of het zadel daar wil blijven liggen.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 17:14

Pellie Klopt dat hij naar achteren kiept eerst had ik er op advies van barefoot een zadelonderlegger onder zodat hij omhoog kwam achter, maar volgens weer een ander van barefoot mocht je deze dingen absoluut niet gebruiken onder zo'n zadel ik weet het ook niet meer. :n
Ik zal het zadel er nog eens opleggen zoals jij zeg en dan een foto maken ik beloof niet vandaag hij is net gereden.
Mijn singel ligt er dan wel nog schever onder als ik dat doe.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 18:22

hoe kan je singel dan nog schever liggen? zoek anders dat platte stukje ff onder op zijn buik op? volgens mij komt het er echt wel op neer dat het zadel niet mooi ligt op je mannetje, wat je ook bedenkt.

napoleon zijn singel (met boomzadel weliswaar) schuift ook naar voren maar dat komt door die gekke buik van hem, voor smal, achter bol :D

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 18:49

indrasjacks schreef:
Hallo
Het ligt er natuurlijk ook aan
toen ik mijn tinker kocht 2 jaar geleden was hij net 4 feit is dat tinkers lang doorgroeien dus een zadel op maat voor Adje was geen optie enige andere optie is boomloos
een geluk want hij is in die 2 jaar bijna 10 cm gegroeid en ook vel breder en gespierder geworden
als ik een op maat gemaakte had gekocht had ik al 2x een nieuwe nodig gehad want die hadden nu niet meer gepast.
ik vind hem in dat opzicht wel ideaal
enige nadeel vind ik dat de fenders zover naar achter ziten en je benen daardoor een beetje wapperen.

dit was ook de reden dat ik boomloos voor sil nam
sil was dik (en bij dik bedoel ik ook veeeeeels te dik) 5 jaar oud en zou onderzadel komen dus enorm veranderen van vorm
maar achteraf ben ik blij dat ik nu weer een boom zadel heb

het enige nadeel van mijn boom zadel to mijn startrekk is dat mijn boom zadel zo'n 10 kg weegt (als het niet meer is) en mijn startrekk mischien maar 3 ofzo :o is dus redelijk zwaar sjouwen steeds :o

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 11:04

Ben heel erg dankbaar voor jullie berichten!! Ik heb inmiddels een mail gestuurd voor een testzadel. Zij zijn nu nog op vakantie en ik ga zaterdag op vakantie en hoop het dan te kunnen realiseren! Vind het moeilijk om te kiezen voor welk model ik eerst zou moeten gaan met uittesten... Loesje is een kruising Tinker x fjord en lijkt toch wel het meest op een Tinker en is best stevig aan het worden. Ze is nu 2 maanden drachtig. Eerst maar op flapkantie

bedankt allemaal xxx

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 14:55

Ik heb de cheyenne, met knop. Heerlijk zadel, ligt alleen helaas niet goed op mijn pony. Heb 'm nu te koop staan dus als je interesse hebt.. ;)

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 15:29

waarom ligt ie niet goed?? de pommel kun je in breder of smaller krijgen als dat het punt is

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 16:02

Ja ik weet het, maar hij ligt gewoon niet stevig. Ik kan niet normaal opstappen. Ben er zelfs een keer afgevallen met zadel en al. Het zit ook niet echt op zn plek. Hij hoort verder naar achter, maar dat kan niet omdat de singel dan niet goed om haar buik zit, (omdat ze zo bol is) en dan schuift het naar voren...
+ ik kan haar gang niet uitzitten, en vertrouw het toch niet helemaal om veel te lichtrijden op dit zadel.

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 16:14

ja inderdaad veel lichtrijden is niet goed
moet zeggen vind het wel lastiger rijden dan een gewoon zadel omdat de beugels verder naar achteren liggen maar qua pasvorm is het op mijn nog niet uitgegroeide tinker weer wel oke
later wil ik wel een gewoon passend zadel gaan gebruiken

Marlous schreef:
Ja ik weet het, maar hij ligt gewoon niet stevig. Ik kan niet normaal opstappen. Ben er zelfs een keer afgevallen met zadel en al. Het zit ook niet echt op zn plek. Hij hoort verder naar achter, maar dat kan niet omdat de singel dan niet goed om haar buik zit, (omdat ze zo bol is) en dan schuift het naar voren...
+ ik kan haar gang niet uitzitten, en vertrouw het toch niet helemaal om veel te lichtrijden op dit zadel.

Ginger11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 11:16

ik heb de Nevada op mijn tinker liggen
zit heerlijk maar je moet wel een gevorderde ruiter zijn
want je hebt een hele goede zit nodig
want als je een verkeerde beweging maakt voelt het paard dat
METEEN !!!
maar voor de rest zit het wel lekker

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 12:01

Ja zeker. Maar ik geloof niet dat er 1 ruiter bestaat die nooit een verkeerde beweging maakt en perfect zit.

repede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 21:08

ik heb een dressuur met boom ( barrato ) en nu ene leenzadel van barefoot ( arizona) en ben smoorverlieft op het leenzadel!

ik vind het fijn mn paard onder me te voele. en merk meteen hoe hard mn dressuur is als ik daar weer opstap.

helaas is mijn paardje nu kreupel ( gister gevallen met de bijrijder.. overdekop geklapt) ze rijd nu onder de man wat onregelmatig... dus heeft ze even rust en ene pijnstiller.

toch schaf ik zelf nu een boomloos aan.

mijn andere staat te koop zie onderschrift ;)