[TI] help?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:44

Voer heeft in elk geval veel meer invloed (al in kleine hoeveelheden) dan men vaak denkt.

Bijvoorbeeld Snowdon zie ik echt verschil tussen een halve schep brok per dag of maar een handje brok per dag of niets. Bij een halve schep is het een explosieve bom, met een handje per dag blijft hij in een fijne conditie en zonder is hij 100% bomproof, maar te sloom imo.

Ik voer overigens PAVO Nature's Best, waar ik goed tevreden over ben in diverse situaties met verschillende paarden.

repede

Re: help?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 08:07

even een upje..
het gaat nu perfect|!

ik heb mezelf over mn blokkades heen gezet en alles op een andere manier benadert...

en het prima!! heb zelfs mn 1e galopjes gemaakt deze week ;)

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 13:46

Wat fijn om te horen! Knap hoor! Ik weet hoe moeilijk het kan zijn, even doorzetten en alles van je afzetten kan dan wel eens helpen.
Bedenk wel dat je nog wel eens een terugval kan hebben.
Met mijn paardje gaat het op het moment ook goed, maar ik weet dat dat van de ene op de andere dag zo kan veranderen.
Dus.... tel je zegeningen!
Succes!

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 20:43

tinkers zijn koudbloeden als je brok wilt geven geef dan voor sobere rassen.
ga eerst veel wandelen en als dat goed gaat met een makke andere paard naar buiten waar je tinker een steun aan heeft.

repede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 15:23

het gaat nog steeds redelijk
madame is wel lomp en staat regelmatig ff op mn tenen of probeert me voorbij te racen als ze aan de hand loopt.

ik loop ga dan stil staan en draai om , zodat ze een rondje om me heen moet lopen.
desnoods 20x op 20 meter...
maar uiteindelijk heeft het effect :)

het is al een wereld van verschil!
we zetten door

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 22:10

repede schreef:
het gaat nog steeds redelijk
madame is wel lomp en staat regelmatig ff op mn tenen of probeert me voorbij te racen als ze aan de hand loopt.

ik loop ga dan stil staan en draai om , zodat ze een rondje om me heen moet lopen.
desnoods 20x op 20 meter...
maar uiteindelijk heeft het effect :)

het is al een wereld van verschil!
we zetten door

Heerlijk bericht repede! Ga zo door.

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 13:17

Oh, nee, nu zie ik bij "te koop" dat ze toch te koop staat.
Wegens problemen in de privésfeer.
Wat erg dat je nu het net zo goed begint te lopen, je haar moet verkopen.
Sterkte ermee meid!

repede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 14:09

ja idd....

erg genoeg vind ik het...

ik ben 2 jaar terug gescheiden ivm huiselijke ellende...
en terug gegaan om het opnieuw te proberen,

helaas loopt het alsnog spaak.

nu alleen verbaal... maar ik heb gekozen om met de kindjes te verhuizen.

katla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 14:22

Krachtvoer
Krachtvoer was dus ooit bedacht om in korte tijd veel energierijk voedsel door het paard te laten opnemen, zodat er meer tijd overbleef om te werken. Wie niet iedere dag zijn paard de hele dag laat werken hoeft dus geen fastfood te verstrekken. Dat is nog steeds niet nodig als je eens een endurance-wedstrijd rijdt, want op die ene dag na heeft je paard dan nog steeds voldoende tijd om voldoende ruwvoer te kunnen eten.

Wanneer je het krachtvoer weg laat zul je te maken krijgen met een overgangsfase. De darmflora moet herstellen, en dat zal enige tijd duren. Gedurende die tijd zal je paard wat moeite hebben om de voedingsstoffen uit het ruwvoer goed te kunnen benutten. Je zult hierdoor je paard dus veel, veelal onbeperkt, ruwvoer moeten verstrekken. Eventueel kun je -tijdelijk!- je paard extra ondersteuning bieden door een voedingssupplement te verstrekken dat vrij is van graanproducten, melasse, etc. en speciaal is gemaakt om als aanvulling te dienen op een ruwvoerdieet, zoals Equi Life F4F. Na verloop van tijd (en dat kan wel een jaar duren) zul je merken dat je paard steeds meer voedingsstoffen uit het ruwvoer weet te halen. Hij zal dikker worden, en je kunt dan beginnen om zijn rantsoen te beperken.

Een ander overgangseffect waarmee je te maken kunt krijgen is dat de spieren van het paard zich moeten aanpassen. Ze zijn geoptimaliseerd geraakt om koolhydraten te verbranden, maar nu krijgen ze ineens vetten voorgeschoteld. Het zal dan een tijdje lijken alsof je paard minder energie heeft. In werkelijkheid heeft je paard voldoende energie, alleen moeten de spieren zich nog aanpassen om die energie efficient te kunnen benutten. Training, gecombineerd met een koolhydraatarm dieet, zal zorgen dat de spieren zich aanpassen. In het boek "Paard Natuurlijk" geven we tips over hoe je deze overgang het gemakkelijkst kunt laten verlopen.

Op deze foto zie je Harisha en haar veulen Camee. Ook gedurende de drachtigheid en zoogperiode heeft Harisha uitsluitend gras en hooi gehad, en natuurlijk een mineralenblok, maar verder geen enkele vorm van krachtvoer of voedingssupplementen. Het resultaat mag er wezen, toch?
Wat kun je verwachten als je paard van een meer natuurlijke voeding mag genieten?

Meer uithoudingsvermogen
Wilde paarden lopen dagelijks wel 50 kilometer, en dat doen ze op een dieet dat uit uitsluitend ruwvoer bestaat. Een uurtje per dag rijden in de bak is geen "arbeid", niet in die zin dat daar "krachtvoer", laat staan "sportbrokken" voor nodig zijn. Wilde paarden hebben hetzelfde spijsverteringsgestel als jouw paard: De blinde en dikke darm vormen samen een enorme voorraadtank aan voedingsstoffen en electrolieten. De energie uit krachtvoer is bijzonder vluchtig, maar de energie uit cellulose komt gedurende heel lange tijd vrij. Zelfs 24 uur na het eten blijft een forse portie cellulose nog steeds energie aan het paard afgeven. Bovendien zullen de spieren van het paard zich optimaliseren in vetverbranding in plaats van glucoseverbranding, wat ook een verbetering van uithoudingsvermogen geeft te zien.
Verbeterde gezondheid
Diverse koolhydraatgerelateerde aandoeningen zullen verminderen of zelfs verdwijnen. De kwaliteit van de hoeven zal verbeteren. Er is zelfs een kans dat aandoeningen als zomereczeem (seme, staart en maneneczeem) verdwijnen. De micro-organismen in de darmen van het paard produceren vitaminen uit het B-complex, vitamine K, en zelfs enkele eiwitten die het paard niet zelf kan synthetiseren.
Normalisatie van het gewicht
Na de overgangsfase, waarin het paard moet wennen aan zijn veranderd dieet, zullen dikke paarden een normaler gewicht krijgen, terwijl voorheen te magere paarden doorgaans wat dikker worden. Te dik of te dun zijn namelijk veelal het gevolg van stofwisselingsstoornissen, en die kun je opheffen door het paard te voeren zoals de natuur had bedoeld.
Een gelukkiger leven
Grazen, liefst meer dan de helft van een etmaal, is voor het paard zijn lust en zijn leven. Geknaag aan houtwerk en dergelijke zijn verwoedde pogingen om aan het broodnodige cellulose te komen, en daar zal hij bij een krachtvoervrij dieet niet meer zo'n behoefte hebben. Stalondeugden, die ontstaan uit geestelijke nood omdat het paard niet kan doen waarvoor hij geprogrammeerd is, grazen, zullen verminderen. (Heb je je al eens gerealiseerd waarom we dit stalondeugden noemen? Een paard dat buiten leeft en voldoende ruwvoer krijgt zal niet dit soort gestoord gedrag ontwikkelen).
Minder neurotisch gedrag
Veel paarden gedragen zich nerveus. Ze lijken bol te staan van de energie, ze huppelen en ze dansen, maar zet ze even goed aan het werk en in zeer korte tijd lopen ze op hun tandvlees. Dit zijn typisch de kenmerken van een paard dat glucose als brandstof gebruikt. Een paard dat vetten als brandstof gebruikt zal zich meer gedragen als een "dieselmotor": wat rustiger, maar hij gaat wel langer door.
Meer energie
Veel paarden die krachtvoer krijgen worden te dik, waarna het rantsoen ruwvoer wordt verminderd. Bij gebrek aan voldoende ruwvoer en te grote pauzes tussen de maaltijden hebben deze paarden altijd honger, zodat hun metabolisme in de spaarstand raakt. Het gevolg is een dik, lui en sloom paard dat alles doet om aan eten te komen. Een krachtvoervrij dieet zal van deze paarden weer paarden met normaal postuur maken, met een normale eetlust, en een normale hoeveelheid energie.
Met krachtvoer Zonder krachtvoer

Andere nadelen van krachtvoer
Verder kleven er aan krachtvoer nadelen die met de inhoud en vorm te maken hebben:

Het is moeilijk om krachtvoer te vinden dat geen melasse bevat: plakt het een beetje of heeft het een zoetig smaakje? Dan zit er melasse in...
Krachtvoer wordt gemaakt van voedingsstoffen die een hoge glycemische index hebben, met andere woorden: voedingsstoffen die snel opneembare koolhydraten bevatten. Granen, melasse, etc. Het glucosepeil in het bloed neemt dan snel toe, veel sneller dan wanneer het paard zijn natuurlijke voedsel zou eten. Worden de granen geplet of geëxtrudeerd dan komen de koolhyraten nóg sneller vrij. Het is dan ook geen wonder dat steeds meer paarden lijden aan insulineresistentie. Wat dat is en wat de gevolgen zijn kun je lezen op onze pagina over Insulineresistentie.
Het gebit, dat door het eten van harde vezels zichzelf onderhoudt kan dit met de kleffe brokjes niet meer, de kiezen ontwikkelen haken, de tandarts moet er periodiek aan te pas komen om deze ellende op te heffen
Een paard dat krachtvoer krijgt heeft een grotere kans op maagzweren. Maagzweren ontstaan doordat de maag meer zuur gaat produceren, iets wat de maag gaat doen als de pH te hoog is. Na een maaltijd van hooi daalt de zuurtegraad (pH) in de voedselbrij meer dan na maaltijd van krachtvoer.
Krachtvoer bevat vele componenten die niet op de zak staan. Zo zijn vooral de geperste en ge-expandeerde brokjes bijzonder schimmelgevoelig en daarom worden er schimmeldodende middelen aan toegevoegd. Als je dit niet gelooft: Plet wat zaden, kook ze eventueel, stop ze in een papieren zak en berg het op in een vochtige stal. Hoe lang duurt het voordat de inhoud beschimmeld is? Het zal je verbazen...
Vraag ook eens de fabrikant om een lijstje van E-nummers die er in het krachtvoer zitten. Ook dit zal je verbazen...
De fabrikant zal het ontkennen, maar krachtvoer wordt gemaakt van "afval" uit de voedingsindustrie. Vaak worden goedkope grondstoffen gebruikt, restproducten van andere industrieen. Uit sojabonen wordt bijvoorbeeld olie gewonnen, het "afval" dat overblijft wordt gebruikt voor de veevoederindustrie... Hetzelfde geldt voor lijnzaadschilfers. Op zich hoeft dit geen bezwaar te zijn maar deze restproducten zijn bijzonder eiwitrijk. Eigenlijk zit er niets in dat je paard nodig heeft.
De grondstoffen voor krachtvoer bevatten veel eiwit. Voor de fabrikant is het erg omslachtig om het teveel aan eiwit er uit te halen dus ze laten het maar zo. Door op de zak niet de werkelijke inhoud maar de "minimaal gegarandeerde samenstelling" te vermelden omzeilen ze lastige vragen.

Melasse
Melasse is een zegen voor de voederfabrikant: Het is goedkoop, paarden vinden het lekker, je kan een hogere energiewaarde op de zak noteren, het is plakkerig en daardoor geschikt om brokjes in elkaar te lijmen, en het stof blijft aan de melasse plakken waardoor het product minder stoffig lijkt.

Melasse is voor paarden een ramp: Het heeft een hoge glycemische index en vormt daardoor een hoge belasting voor de koolhydraatstofwisseling, het werkt insulineresistentie in de hand, het bevordert hoefbevangenheid, het is veel te gemakkelijk verteerbaar waardoor er vlak na de maaltijd al weer honger ontstaat.

Bron: www.paardnatuurlijk.nl

Bridget24

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 15:18

Nu ik dit lees... ben ik wel blij dat mijn kleine paardje vorige maand niet naar jou gegaan is..... :( Anders had die nu ook weer te koop gestaan! :(

repede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 09:17

en daar kies ik bewust voor ?

repede blijft voorlopig nog.
ik heb een bijrrijder gevonden die mee kan betalen , en mijn moeder helpt wat in de kosten.

ik heb mijn oude bijverdienste opgepakt en ga weer nagels zetten..
en zo moet het lukken...........

plus bridget : als ik ergens aan was begonnen met ene 2e paardje dan was deze gewoon terug gegaan naar de oude eigenaar.
je kunt pas oordelen als je in dezelfde situatie zit........

loulou1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 09:53

hoi repede ja iemand kan pas oordelen als ze in dezelfde situatie zitten ,
en ik heb mijn paarje toen ook weg gedaan omdat ik dacht dat we uit elkaar gingen hij staat naar een super tehuis en hij is super gelukkig.
we zijn nu 3,5 jaar verder en ik heb een nieuw paardje zelfs met een veulen aan de voet nu en mocht de zaak ooit zo zijn dat ik toch nog ga scheiden dan zal ik er alles aan doen om ze te houden maar NIET ten koste van mijn kinderen dan zal ik een nieuw tehuis moeten zoekn
en als moeder doe je alles om je familie bij elkaar te houden
vindt het dapper van je dat je toch nog een oplossing hebt gevonden
al is hij mischien van korte duur doet er niet toe je moet aan jezelf en kindjes denken
ga door zo meid.

repede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 10:58

dankjewel....

meer dan mn best kan ik niet doen.

ook al houd ik heel veel van mijn paard.
ik houd meer van mijn kinderen.

die gaan boven alles....

en een paard aanhouden en niet fatsoenlijk boodschappen kunnen doen , is dan geen optie.

nu is het voorlopig opgelost.... ik hoop dat het zo goed kan blijven gaan..

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 11:15

hè bah wat een narigheid allemaal. ik hoop dat je toch nog lang de mogelijkheden ziet om d'r te houden. zeker nu het beter tussen jullie gaat. :j

Anita67

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 11:34

sterkte, gelukkig hou je der.

repede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 11:44

zolang mijn bijrijder zich niet in 1x terugtrekt , moet het lukken....

ik heb ook de vraag gekregen of iemand op haar mocht lessen tegen betaling.
dat zou in de toekomst een optie ( puur om haar te kunnen houden ) zijn , mocht de bijrijder ineens niet meer komen ( dat hoor je vaker tegenwoordig)