Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
. kom gewoon einde van vrijdagmiddag. 's avonds gaan we namelijk zwemmen met King (en wellicht Myrthe) en dan zaterdag naar de keuring. Hoef je niet zoveel km te maken
ManOuke schreef:Rian weet jij in welke omgeving het heerst?
Citaat:01 juli 2009
Stand van zaken rhinopneumonie op 01/07/2009
De faculteit diergeneeskunde te Merelbeke laat ons weten dat er momenteel in de provincie Antwerpen 6 bevestigde stallen zijn met zenuwstoornissen ten gevolge van rhinopneumonie. Het gaat om Wuustwezel, Brecht, Schilde, ’s Gravenwezel, Vlimmeren en Zoersel. Al deze stallen zijn in contact geweest met stal Hazebroeck op 30/5. De toestand op deze stallen is stabiel en de paarden zijn aan de beterhand. Voor het ogenblik is buiten de provincie Antwerpen nog geen enkel geval vastgesteld. Er worden nog een aantal stalen onderzocht, maar voor het moment lijkt de toestand gestabiliseerd. Voorzichtigheid blijft echter nog geboden tot een week of drie na de laatste melding van een uitbraak. Het advies van de faculteit diergeneeskunde dat u terugvindt in de tekst “update over rhinopneumonie” blijft gelden.
bron:http://www.vlaamspaardenloket.be/_html/main.php?taal=nl&page=nieuws
En de enting is niet effectief voor de neurologische rhino, zoals het schijnt.Citaat:Beste Rita,
Via Marja ontving ik onderstaand bericht met betrekking tot de keuring in Moerbeke. Zelf heb ik me nog niet ingeschreven met mijn jaarlinghengst (idem voor een vriendin van mij met haar 5 paarden) voor deze keuring. Het stond echter absoluut op de planning om hieraan mee te doen.
Onder andere via contact met een veearts uit Vlaanderen en de nieuwsgeving op de website van de kliniek in Merelbeke is er echter grote twijfel om mee te doen aan de keuring. Het is reeds bekend dat er in de omgeving van Moerbeke een uitbraak van Rhino is wat uitermate besmettelijk is. Dit betreft de versie van Rhino waarbij er sprake is van verlammingsverschijnselen (en de dood), de neurologische versie.
De rhino enting is hiertegen niet doeltreffend, het is eerder bewezen dat dit een aanval en/of besmetting van rhino bij een paard of kudde niet tegengaat. Het enige waar het voor zou kunnen helpen is de heftigheid waarop er door een deel van de paarden wordt gereageerd en de besmettingsgraad binnen een stal.
Enten zou in dit geval dus niet nuttig zijn. Daarbij wordt er door de gesproken veearts geadviseerd om 2 entingen te plaatsen met een tussenperiode van 14 dagen. Deze periode is niet meer haalbaar, daar de keuring reeds over 11 dagen. Tevens heeft een enting enkel nut wanneer de gehele kudde waarin het eventueel te besmetten paard loopt geënt wordt. Zelf hebben wij momenteel 11 paarden in onze kudde, waaronder sportpaarden, een dekhengst (die in aanraking komt met merries van derden) en een drachtige merrie. Tevens lopen er een aantal jaarlingen. Vanzelfsprekend kan ik het niet eisen van de andere eigenaren om hun paarden te laten enten tegen rhino omdat ik graag naar de keuring wens te gaan.
Zodoende lijkt het mij absoluut niet verstandig om deel te nemen aan de keuring in Moerbeke. Als alternatief is eventueel Zottegem op 16 augustus een mogelijkheid, dan is er meer duidelijkheid over de rhino in de omgeving (de incubatietijd is 3 weken). Echter, wanneer er een enting tegen rhino verplicht wordt op de keuring, zal ik toch kiezen om dit jaar niet op de keuring te gaan. Dit is een onmogelijke opgave in mijn situatie.
Wat eventueel een optie zou zijn, is de keuring van Moerbeke uit te stellen naar augustus. Dan kan desgewenst deze keuring samengevoegd worden met deze van Zottegem (waarbij het nog afhankelijk was van het aantal inschrijvingen alvorens de keuring definitief zou worden uitgevoerd).
Ik begrijp dat dit eventueel organisatorisch problemen kan opleveren, echter dunkt mij dat de veiligheid en gezondheid van onze geliefde tinkers onze alle grootste prioriteit is.
Mijn excuses voor mijn, eventuele, rechtstreekse en uitgebreide relaas.
Ik zie graag uw reactie tegemoet.
Met vriendelijke groet,
Leonoor van Dongen