[TI] BTS/NSvT keuring in Moerbeke en Zottegem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 20:53

Wil proberen om te komen kijken.... Eens checken hoe lang het rijden is hier vandaan....

Poosje81

Re: BTS/NSvT keuring in Moerbeke en Zottegem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 21:00

Doe nou niet zo stom Liesbeth :=. kom gewoon einde van vrijdagmiddag. 's avonds gaan we namelijk zwemmen met King (en wellicht Myrthe) en dan zaterdag naar de keuring. Hoef je niet zoveel km te maken ;)

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 21:01

:D Ga je dan vrijdagavond BBQ? O:)

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 21:10

Euhm, is wel een optie eventueel :+

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 22:31

Hopen dat er genoeg aanmeldingen zijn.
De keuring in Alden Biesen ging niet door door te weinig aanmeldingen.

Rianavaplu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 23:52

Jeetje net heel verhaal getypt, wil ik plaatsen word ik eruit gegooid!!!! :( :(

Dan maar in het kort!! :+

Melua is al wel opgeknapt hoor, voor mij gevoel nog niet helemaal 100%
maar ze is niet ziek of zo, heel af en toe hoor ik haar een keer hoesten!! :(:)

Zou daarom wel willen komen, maar heb begrepen dat er vanuit Belgie het Rhino virus heerst!! ;(
Hier in de regio worden de paarden massaal geent, ook bij de manege's en stallingen!

Heb van de week mijn dierenarts nog gesproken en besloten dat die van mij niet geent worden,
paarden in naast gelegen weides zijn ook niet geent tegen Rhino en dan heeft het geen nut! }:0

Zij adviseerde mij, als het alleen voor de de lol is naar de keuring, niet doen!! :( :(:)
Niet opzoeken, ben dan ook benieuwd of daar al iets over bekend is bij het BTS?

Vind het wel mega jammer want Melua ziet er beregoed uit!!! :D :9
Kom wel kijken hoor!!! *D

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 23:59

Gelukkig dat het beter gaat met Melua.

Ik ga een informeren dan...
Heb geen zin om straks met een ziek paard terug te komen.
Ik ga hier ook eens informeren maandag of er wat bekend is.

Op de site staat niets over omschreven,daarom waren er weinig aanmeldingen in Alden Biesen waarschijnlijk.
Ragna weet jij misschien hier iets meer over?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 00:01

Geloof nooit dat ze een keuring zouden laten doorgaan als er rhino heerst in de omgeving/ op die stal. Marja, als jij geinformeerd hebt, laat je het dan even weten?

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 00:02

Ik kom ook mee naar de keuring
Ga Marja helpen hihih

Hier in de omgeving heerst ook Rhino en Droes.
Rot ziektes maarja je houd het niet tegen

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 00:04

Rian weet jij in welke omgeving het heerst?

Rianavaplu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 00:15

ManOuke schreef:
Rian weet jij in welke omgeving het heerst?

Ja in Kalmthout en Essen, is hier net over de grens.
Had bij Medisch hier op bokt het topic over Rhino wel gelezen dat het ook in Stekene heerst en
dat ligt vlak bij Moerbeke.

Hou me ten goede hé wil geen paniek zaaien hoor, maar is toch de moeite waard om het even
via het stamboek na te vragen hoe het zit!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 00:27

Klopt, ik krijg het ook door van verschillende kanten... bij Roosendaal de grens over is er op verschillende stallen rhino geconstateerd helaas....

Elders op bokt:
Citaat:
01 juli 2009
Stand van zaken rhinopneumonie op 01/07/2009
De faculteit diergeneeskunde te Merelbeke laat ons weten dat er momenteel in de provincie Antwerpen 6 bevestigde stallen zijn met zenuwstoornissen ten gevolge van rhinopneumonie. Het gaat om Wuustwezel, Brecht, Schilde, ’s Gravenwezel, Vlimmeren en Zoersel. Al deze stallen zijn in contact geweest met stal Hazebroeck op 30/5. De toestand op deze stallen is stabiel en de paarden zijn aan de beterhand. Voor het ogenblik is buiten de provincie Antwerpen nog geen enkel geval vastgesteld. Er worden nog een aantal stalen onderzocht, maar voor het moment lijkt de toestand gestabiliseerd. Voorzichtigheid blijft echter nog geboden tot een week of drie na de laatste melding van een uitbraak. Het advies van de faculteit diergeneeskunde dat u terugvindt in de tekst “update over rhinopneumonie” blijft gelden.

bron:http://www.vlaamspaardenloket.be/_html/main.php?taal=nl&page=nieuws

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 00:44

Ik ga het even in de gaten houden en is informeren.

Neem aan dat het stamboek er ook wel vanaf weet en als er een risico is dat de keuring afgelast wordt.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 12:32

Ik kom door de Rhino zeker niet, mijn paarden haal ik niet weg van stal nu en ik ben zó blij dat de bospaden niet meteen langs onze weide lopen.. We hebben nog 2 drachtige merries op stal ook, ik ga geen risico's lopen..

Essen is hier op loopafstand :=

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 22:11

Bericht van het stamboek:

Hallo,

Ik weet niet dat in de geburen gevallen zijn van Rhino. Onze paarden zijn allemaals gevaccinneerd en wij zouden ook willen eisen dat alle paarden die naar de keuring komen ook gevaccineerd zijn. Ik zal een bericht sturen naar alle deelnemers.
Hopelijk heb ik hiermee uw vraag beantwoord. Indien u nog vragen heb, vraag gerust.
Groetjes
Rita

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 22:12

Dat is onzin want je kan niet tegen alle rhino enten.
Plus kunnen ze dat naar mijn weten ook niet verplichten

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 22:20

Er is maar 1 rhino ;) En de enting is niet effectief voor de neurologische rhino, zoals het schijnt.
Daarbij moet je dan ook alle paarden op dezelfde locatie enten (dus je stal/wei).
Anyway, ik heb zo maar een vermoeden dat ik volgend jaar wel ga kijken voor een jonge hengstenkeuring......

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 22:24

Ja ik vind dit ook klinkt klare onzin

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 22:27

Rhino erg vervelend, en niet tegen te enten inderdaad.

Ik zou zelf inderdaad niet naar de keuring gaan als het risico op rhino heerst.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 22:30

16 augustus Zottegem zou dan eventueel een alternatief kunnen zijn, ivm incubatietijd van de rhino.
Maar enten zal ik absoluut niet doen. En ik denk meerdere met mij niet.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 22:33

enten doe ik ook niet hoor, zolang het zeker is dat er geen nieuwe rhino gevallen opduiken is dat inderdaad een optie voor jullie, heb laatst een topic op bokt gelezen waarbij toch best veel stallen last van rhino hadden hoor. gelukkig in deze buurt (nog) niet.

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 22:36

Ik zou ook niet enten enkel voor een keuring/
Maarja wat als ze het gaat verplichten en je heb je inschrijfgeld betaalt.
dan horen ze naar mijn mening dat terug te storten?

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 22:41

Ik zou dat in dit geval ook zo vinden, terug storten van het geld. dit is onmacht. tevens zou ik een mail sturen dat enten verplichten totaal geen zin heeft. omdat de meeste paarden op stallen staan waar niet alles geent wordt, en dan is een enting al nutteloos. en dat kunnen ze niet controleren, dus volkomen onzinnig om te eisen vind ik. maar goed wie ben ik zeg ik altijd maar, zoveel mensen zoveel gedachtens, en zelfs de dierenartsen hebben allemaal verschillende meningen hier over.
blijft dus een lastig punt.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 22:51

Citaat:
Beste Rita,

Via Marja ontving ik onderstaand bericht met betrekking tot de keuring in Moerbeke. Zelf heb ik me nog niet ingeschreven met mijn jaarlinghengst (idem voor een vriendin van mij met haar 5 paarden) voor deze keuring. Het stond echter absoluut op de planning om hieraan mee te doen.

Onder andere via contact met een veearts uit Vlaanderen en de nieuwsgeving op de website van de kliniek in Merelbeke is er echter grote twijfel om mee te doen aan de keuring. Het is reeds bekend dat er in de omgeving van Moerbeke een uitbraak van Rhino is wat uitermate besmettelijk is. Dit betreft de versie van Rhino waarbij er sprake is van verlammingsverschijnselen (en de dood), de neurologische versie.
De rhino enting is hiertegen niet doeltreffend, het is eerder bewezen dat dit een aanval en/of besmetting van rhino bij een paard of kudde niet tegengaat. Het enige waar het voor zou kunnen helpen is de heftigheid waarop er door een deel van de paarden wordt gereageerd en de besmettingsgraad binnen een stal.

Enten zou in dit geval dus niet nuttig zijn. Daarbij wordt er door de gesproken veearts geadviseerd om 2 entingen te plaatsen met een tussenperiode van 14 dagen. Deze periode is niet meer haalbaar, daar de keuring reeds over 11 dagen. Tevens heeft een enting enkel nut wanneer de gehele kudde waarin het eventueel te besmetten paard loopt geënt wordt. Zelf hebben wij momenteel 11 paarden in onze kudde, waaronder sportpaarden, een dekhengst (die in aanraking komt met merries van derden) en een drachtige merrie. Tevens lopen er een aantal jaarlingen. Vanzelfsprekend kan ik het niet eisen van de andere eigenaren om hun paarden te laten enten tegen rhino omdat ik graag naar de keuring wens te gaan.

Zodoende lijkt het mij absoluut niet verstandig om deel te nemen aan de keuring in Moerbeke. Als alternatief is eventueel Zottegem op 16 augustus een mogelijkheid, dan is er meer duidelijkheid over de rhino in de omgeving (de incubatietijd is 3 weken). Echter, wanneer er een enting tegen rhino verplicht wordt op de keuring, zal ik toch kiezen om dit jaar niet op de keuring te gaan. Dit is een onmogelijke opgave in mijn situatie.

Wat eventueel een optie zou zijn, is de keuring van Moerbeke uit te stellen naar augustus. Dan kan desgewenst deze keuring samengevoegd worden met deze van Zottegem (waarbij het nog afhankelijk was van het aantal inschrijvingen alvorens de keuring definitief zou worden uitgevoerd).

Ik begrijp dat dit eventueel organisatorisch problemen kan opleveren, echter dunkt mij dat de veiligheid en gezondheid van onze geliefde tinkers onze alle grootste prioriteit is.

Mijn excuses voor mijn, eventuele, rechtstreekse en uitgebreide relaas.

Ik zie graag uw reactie tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Leonoor van Dongen

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 22:54

netjes geschreven leonoor.