[TI] ICS ierland versus ICS Nederland

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 23:13

Nuage schreef:
Nou... ik heb een inhoudelijke mening gegeven, ben benieuwd of ik hier later spijt van krijg of niet ;)

Geeft mij in ieder geval al meer overzicht op het geheel!
En ik vind dat je het neutraal beschrijft, daar kan toch niemand over vallen.

dobbel

Re: ICS ierland versus ICS Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 23:17

Esmee, je hebt het super verwoord, doe ik je niet naar.

vlek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 08:14

ik begrijp je vraag,..

Op de ics site staan telefoon nummer van bestuurs leden,..
ik denk dat het handig is om hun te bellen met je vragen,..of wat al eerder geschreven is naar de vergadering te komen.
Daar kan je je vragen ook stellen.
Ik kan je geen antwoorden geven,..sterker nog al kon ik het wel en dat klinkt heel laf had ik ze je hier niet gegeven,..wat helaas vaak gebeurd is wat je zelf schrijft is dat het of verkeerd op gevat word of er mega commentaar op komt en heb daar simpel weg geen zin in.

Nogmaals ik begrijp je vraag maar kan je geen zinnig antwoord geven sorry.

Helemaal off topic al onze paarden zijn ics ingeschreven en gekeurd en heb het er prima naar mijn zin en ben dik tevreden.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 08:26

op de ledenvergadering zijn alleen leden welkom die hun contributie 2009 betaald hebben ;)

nuage: bedankt dat je dit geschreven hebt, ik ben namelijk gisteren toch in de verleiding gekomen dit topic te lezen :o en wilde een antwoord typen vandaag. Het is maar goed dat ik even gewacht heb, er een nachtje over wou slapen én dat jij me bent voor geweest, want ik zou toch een stuk kattiger uit de hoek gekomen zijn, ben dit hele gedoe namelijk echt kótsbeu, tis uiteindelijk gewoon élke keer weer hetzelfde liedje :roll: :n jij kan nog begrip opbrengen? ik niet meer :n
Misschien dat ik straks toch nog in de verleiding kom om wat je typen, maar op dit moment is mijn gemoed gelukkig bedaard :D

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 09:07

Als je het helemaal kotsbeu bent, dan kun je dit topic beter mijden.
Ik weet niks van de voorgeschiedenis en hoef er ook niet alles van te weten, maar ben blij dat Nuage op een neutrale manier de situatie heeft neer gezet. Geeft mij voor de eerste keer wat duidelijkheid.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 09:13

vandaar dat ik het dus eerst niet wilde lezen :+

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 09:36

Ben blij dat ik iig voor een aantal mensen wat duidelijkheid heb geschapen. Kan me voorstellen dat als je niet al 10 jaar in de tinkers zit en dus niks hebt meegekregen van de ontwikkelingen van de stamboeken het erg moeilijk is om nog een beeld te vormen van hoe dingen zijn ontstaan.

Zelf heb ik vrienden en kennissen in alle 4 de stamboeken (en ook niet-vrienden :+). Misschien dat dat ook helpt bij mijn beeldvorming.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 10:23

Netjes verwoord esme. Klopt ook met wat ik van al het drama weet. En je bent netjes objectief gebleven.

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 10:55

Respect, Esmé ! :j . Heel netjes, onpartijdig én duidelijk omschreven !

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 11:06

Super omschreven Esme! +:)+

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 11:31

heel netjes verwoord toppie 8-)

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 12:03

Wat Nuage schrijft over hengsten gebruiken van andere stamboeken is helemaal waar, je blijft heen weer gaan en je krijgt nooit volpapier bij je veulens.

En al die onvrede!!! Het makkelijkste zou zijn 1 stamboek, maar ja denk niet dat dat ooit mogelijk is. Puur vanwege alle onvrede bij de verschillende bestuursleden onderling. De een vind zichzelf nog geweldiger dan de ander. Zo voelt het op dit moment voor mij. De paarden worden hier de dupe van. Strikte regels met betrekking tot hengsten die goedgekeurd zijn. Gewoon een unaniem beleid en geen vriendjespolitiek of achterdeurregels. Ik zou gewoon een eerlijk stamboek willen zonder onvrede en waar iedereen in zijn waarde word gelaten en er normaal gediscussieerd kan worden en met ledenvergadering waarin eerlijk word gehandeld.

Daarintegen ben ik het ook niet eens met het beleid van ICS-NL. Ik DACHT altijd dat M. niet mocht keuren, maar ze keurt wel en als er gekeurd word overruled ze de andere keuringsmeester(s) met haar mening (zo heb ik het altijd gezien en dat is mijn gevoel/opinie/beleving. Voorzitter en penningmeester is 1 familie, vind ik ook niet kloppen dit ligt te dicht bij elkaar.

Zal wel heel bokt nu over mijn heen krijgen, maar nogmaals dit is MIJN MENING

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 12:04

Super verwoord Esmeralda :j (Nuage dus)
wil er alleen wel bij toelichten dat het GCDHA ondertussen verder ontwikkeld is en meer dan alleen een afscheiding van de overige stamboeken is. Net zoals het ICS ooit naast het NSvT is ontstaan, wat je al noemde.

SBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 12:31

Klopt wat je zegt Snowdon. Bij het GCDHA kun je terecht met je te grote vanner en je Drumhorse, daar is verder geen plek voor. Het is toch eigenlijk vreemd dat al die stamboekleden (ik ook hoor) het liefst 1 stamboek zien maar dat er alleen maar meer bijkomen? Zou hier vanuit de overheid niets aan te doen zijn? Via de stamboeken zelf lukt het toch niet. Waar moet je voor zoiets zijn?

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 12:56

Ik blijf het ook typisch vinden dat "we", ongeacht bij welk stamboek je dan ook aangesloten bent, eigenlijk allemaal hetzelfde willen : 1 gezamelijk stamboek voor tinker/irish cob/drum horse-liefhebbers .... en dat dat toch maar niet lukt ...

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:01

Het probleem is SBL dat iedereen graag 1 stamboek ziet met de eigenschappen van zijn of haar favoriete stamboek. Het is juist doordat we het niet eens zijn, dat er steeds meer nieuwe stamboeken bijkomen. Ieder persoon of groep met een nieuwe visie kan niets anders dan een eigen club oprichten.

De voorwaarde om een nieuw stamboek op te mogen richten in hetzelfde land is dat de rasstandaard moet afwijken van reeds bestaande stamboeken óf je moet een dochter zijn van een stamboek geregistreerd in het buitenland. Dit is dus de reden dat je bijvoorbeeld bij het GCDHA opeens terecht kunt met je grote vanner of drumhorse. Zij bestaan alleen omdat ze claimen te gaan voor drumhorses en cobs als bijzaak registreren. Als ze dit niet deden hadden ze geen toestemming gekregen van het PVE.

Het ICS NL bestaat omdat zij een dochter zijn van ICS Duitsland. In Duitsland is het ICS het enige geregistreerde stamboek (moederstamboek) voor dit ras.

Het NSvT is in Nederland geregistreerd als enig stamboek voor dit ras (moederstamboek). En zij hebben dus weer een dochterstamboek in o.a. Duitsland.

Het ICS Ierland is het enige geregistreerde stamboek (moederstamboek) in Ierland (voor zover ik begrepen heb) en die mag dus ook weer een dochterstamboek in Nederland hebben.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:14

Nuage ontzettend goed verwoord +:)+

en GCDHA-NL is toch ook een dochter namelijk van Amerika ;) die idd ook drumhorses registreren.
Als je (veel) voor de amerikaanse markt fokt is dit misschien ook wel (extra) interessant :)

Ben trouwens blij met de ontwikkelingen dat meer en meer Hengstenhouders er toch voor kiezen om hun hengst te laten keuren bij de diverse stamboeken/ verenigingen, dat scheelt idd weer (heen en weer) overstappen met je merrie :j
Zo zie je dat bv ook bij KWPN/ NRPS/ AES enz ;)
Laatst bijgewerkt door grid op 02-04-09 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

ragna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:17

Nuage schreef:
Het probleem is SBL dat iedereen graag 1 stamboek ziet met de eigenschappen van zijn of haar favoriete stamboek. Het is juist doordat we het niet eens zijn, dat er steeds meer nieuwe stamboeken bijkomen. Ieder persoon of groep met een nieuwe visie kan niets anders dan een eigen club oprichten.

De voorwaarde om een nieuw stamboek op te mogen richten in hetzelfde land is dat de rasstandaard moet afwijken van reeds bestaande stamboeken óf je moet een dochter zijn van een stamboek geregistreerd in het buitenland. Dit is dus de reden dat je bijvoorbeeld bij het GCDHA opeens terecht kunt met je grote vanner of drumhorse. Zij bestaan alleen omdat ze claimen te gaan voor drumhorses en cobs als bijzaak registreren. Als ze dit niet deden hadden ze geen toestemming gekregen van het PVE.

Het ICS NL bestaat omdat zij een dochter zijn van ICS Duitsland. In Duitsland is het ICS het enige geregistreerde stamboek (moederstamboek) voor dit ras.

Het NSvT is in Nederland geregistreerd als enig stamboek voor dit ras (moederstamboek). En zij hebben dus weer een dochterstamboek in o.a. Duitsland.

Het ICS Ierland is het enige geregistreerde stamboek (moederstamboek) in Ierland (voor zover ik begrepen heb) en die mag dus ook weer een dochterstamboek in Nederland hebben.

NSvT hebben ook dochters in Zweden en België

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:20

Het ICS ook Ragna. Ook Noorwegen, Frankrijk etc.
Maar dat leek me niet nodig om allemaal op te noemen.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:26

Duitsland kent zowel de ECHA met geregistreerde Cobs/Tinkers als ICS Duitsland (In Beieren), dit zijn twee verschillende stamboeken. ICS Duitsland is echt heel recent opgericht en ik kan eigenlijk maar moeilijk voorstellen dat zij nu moederstamboek zijn?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:29

Het zal wel moeten Leon, want ICS NL is een dochter ervan.
Ik denk dat het ECHA een andere rasstandaard heeft. Keuren die alleen tinkers of alles wat bont is?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:33

Het ECHA was in elk geval moederstamboek over het ICS NL, voordat Ierland terug kwam op het toneel.

Hoe het ECHA precies werkt weet ik niet.
Je hebt volgens mij ook nog een derde stamboek voor bonte paarden in Duitsland, daar zijn ook enkele grensgebied hengsten goedgekeurd. (Kom even zo snel niet op namen)

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:42

DPZV is dat geloof ik ... zitten Allart en Gulliver bij toch ?! of zaten die bij ECHA ??

Deutscher Pinto Zuchtverband voor alles wat bont is ;)
Laatst bijgewerkt door grid op 02-04-09 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:45

Het beeld wordt steeds completer :D (vind nederland al wel genoeg hoor, anders ben ik het overzicht zo weer kwijt)

Heeft iemand ook in een simpele uitleg paraat (zonder goed/fout of eens/oneens) wat dan de "rasstandaarden" zijn per stamboek??
Ik las oa dat GCDHA zich dus richt op oa Drumhorses en Vanners.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:50