[TI] Wat is de gemiddelde VP voor een recreatie-tinker?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 01:35

Moet eerlijk zeggen dat ik de meeste tinkerprijzen ook hoog vind. Ik hecht er geen waarde aan, maar prijzen worden toch ook vaak bepaald door bloedlijnen en bekende sportprestaties. En voor mijn gevoel is dat bij Tinkers nog niet zodanig in kaart gebracht dat dit soort dingen de prijzen verhogen.

Voor mij was 2500 ook de max. Voor dat geld vond ik dat je een gewoon leuk paard moest kunnen kopen.

anneliesdj

Re: Wat is de gemiddelde VP voor een recreatie-tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 01:42

Ben ik het mee eens.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 01:44

Tsja, je bent een liefhebber voor het ras (en een beetje gek ;) ) of niet :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 01:45

Wat heeft dat er nu mee te maken? Je kunt toch ook een liefhebber zijn zonder je scheel te willen betalen?

Wat maakt volgens jou een Tinker nu zo duur dan?
Wat zij bv zegt over de bloedlijnen, ben jij het daarmee eens?

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 01:56

Ik heb "toevallig" een tinker en had en heb mij er nooit verder in verdiept qua waardes/prijzen. Ben er verder ook niet in thuis en weet dus ook niet waarom de prijzen zo hoog zijn.

Maarja, het wordt betaald, dus mensen hebben het ervoor over. Ieder zijn keus.

Ik zocht een leuk koudbloedig paard voor een bepaald bedrag. En dat is Vince geworden. En nu wordt ik steeds meer tinkerfan :D

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 02:25

En om terug te komen bij de TS. Ik zou de tinker niet "afschrijven", ik vind het stukje dat je citeerde van wiki wel bij tinkers passen, het geeft een goede algemene basis aan. Maar zoals bij elk ras zijn het allemaal individuutjes. Gelukkig maar, stel je voor dat er maar een tinker karakter zou bestaan.
Dus proefrijden en vertrouwen op je eigen gevoel en ervaring. Tenminste, neem aan dat er altijd een ervaren ruiter bij de koop zal zijn.

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 02:33

ik vind het stukje ook wel bij de tinker passen hoor. Noa is ook heel lief en ook voor beginners. Juist als er iemand op gaat zitten die ervaring heeft, die neemt ze in de maling. als er een beginner opzit dan doet ze haar best om die alles te "leren" en om ervoor te zorgen dat diegene netjes blijft zitten (dus als je wiebelt in draf of galop gaat zij gewoon een gang terug).

Ze is juist zo slim dat ze dit doet, ze houdt gewoon van grapjes en heeft net als ik een droge humor (je niet laten opstappen als er geen zadel opligt enzo...)

Het ligt uiteraard wel aan het soort paardje, neem je er 1 die net is geïmporteerd, een maand onder het zadel is en helemaal geflipt ja die is niet voor beginners :P Maar die heb je ook onder de warmbloeden of andere koudbloeden zitten lijkt mij.

Helaas betaal je dan wel voor een tinker die veel kan, juist het karakter maakt ze denk ik zo duur. Als ik Noa nu zou verkopen, vraag ik toch op zn minst 6000 euro. Ze is een stermerrie met een merrieveulen als kampioen, een goede dekmerrie en zo betrouwbaar als wat. Daar vraag ik voor, bloedlijnen of niet, sportprestaties of niet. Als ik sportprestaties zou willen, neem ik wel een kwpn'er, dat is niet te vergelijken met een tinker/ Irish cob tenzij je echt het type ervoor uitkiest.

En duur tja de prijzen liggen nu zo ongeveer. Of je het er nou voor uit wilt geven of niet. Ik denk altijd als ik een goedkope tinker zie, dat er wat mee aan de hand is....

Succes met jullie zoektocht.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 02:42

Biancaa schreef:
Helaas betaal je dan wel voor een tinker die veel kan, juist het karakter maakt ze denk ik zo duur.

Vince karakter is een 10, maar was niet zo duur.
Een goede fokmerrie/hengst vind ik sowieso meer waard dan een "recreatieruin".
En er zijn ook steeds meer tinkers die goed in de sport presteren, die vind ik ook meer waard dan een recreatieruin.
Maar TS zoekt een 'simpele recreatie-tinker' en ik vind dat die geen 3500 hoeft te kosten.

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 02:44

ja dat is wel weer waar, maar ook voor ruinen vragen ze tegenwoordig zo'n 4500 euro (is gewoon 11000 gulden pfff) Ik kan dit ook niet waarderen hoor, zeker niet als je ziet hoe ze sommige afgeleverd worden...

De tijd wordt duurder dus helaas de tinker ook. Al merk ik dat de populariteit toch wat aan het afnemen is, de prijs zal daardoor misschien ook wel weer wat gaan zakken (maar vrees het ergste).

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 09:11

Er is gewoon nog steeds veel vraag naar tinkers, daardoor vliegen de prijzen omhoog, en men betaalt het daarvoor......

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 10:13

ik heb mijn tinker ook te koop gehad en kreeg ook mensen bij haar die verkeerde beeld hadden over de tinker.
Ze is wel braaf maar zeer vlot
moet echt een ervaren ruiter er op stond nog in de advertentie en dus niet voor beginners en kleine kinderen.
komt er iemand die kon rijden.
geen haar flinke schop in buik om te draven en handen omhoog van hiha!!!
mijn lieve dunnie schrikt haar rot en vliegt in galop
want ze is al op stem voorwaarts en terug te rijden
ik heb haar gelukig kunnen pakken
en mensen die denken oho sterke tinker de teugels goed vastpakken
werkt erg net anders om maakt ze zit erg sterk
dunnie kan juist met losse teugel,ontspannen teugel er mooi terugkomen.

dus nee tinker van mij is bomproof en iedereen kan met haar ompielen maar kwa rijden geen beginnerspony ;)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 12:41

Goh wat komt de Tinker er hier goed vanaf zeg >;) P Het zijn paarden met karakter, maar dat zijn zoveel rassen. Lees hier reacties waarvan ik denk "en welk paard heeft dat niet?" Een shetlander die met je op de loop gaat houdt je óók niet :+
Een beetje Tinker verschilt heus niet zoveel van een Haflinger, Fjord,.. Ik vind het wel koele paarden, je krijgt ze niet snel overstuur. Wel is het zo dat als ze hebben bedacht dat ze A gaan doen, je ze wel moet kunnen overtuigen dat B een betere optie is. Maar goed, dat is niet uniek voor de Tinker.

Ik vind het een ideaal paard, goed robuust, koel, betrouwbaar, harig :D en met een dosis pit, zonder hysterie. Maar barok? Nee, dan denk ik meer aan de warmbloeden zoals de Lusitano en PRE's.

Over de Tinkerprijzen.. tja ík vind het absurd, en no way dat ik dat er voor neer zou leggen. Maar goed, dat schijnt 'markwerking' te heten, en een hoop gekken die het geld er wel voor neer willen leggen ;)

Voor een beetje merrie zou ik zeker niet meer dan 3500 neerleggen, of het moet iets heel bijzonders zijn met bewezen veulens, goede gangen, goede bouw en goede maat. En mooi bont. Maar dan nog, 6000? Hell no.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 14:59

Bel maar eens wat grotere fokkers op; die hebben tegenwoordig vrijwel alleen merries die bekende bloedlijnen uit Engeland/Ierland staan en die zijn zeldzaam. Dan kost een merrie absoluut 6000 euro en dat is een hele normale prijs.

Voor een "gemiddelde" merrie met onbekend of nederlands bloed, zonder hoge premering of bijzondere eigenschappen betaal je rond de 4000

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 18:14

Kan wel zijn, maar wat zegt een in Ierland/Engeland bekende bloedlijn de doorsnee recreatieruiter die een doorsnee recreatieTinker zoekt? Die bloedlijnen zijn alleen interessant als je flinke fokaspiraties hebt ;) Wat niet elke Tinkereigenaar heeft :))

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 18:38

Nou, en die bekende bloedlijnen uit Engeland/Ierland zijn bijna allemaal van die smurfies van hooguit 1.40 hoog... Geef mij dan maar een Nederlands gefokte van 1.55.. :D Dus tja, smaak komt daar ook nog bij kijken.. :D

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 23:45

Citaat:
Moet eerlijk zeggen dat ik de meeste tinkerprijzen ook hoog vind. Ik hecht er geen waarde aan, maar prijzen worden toch ook vaak bepaald door bloedlijnen en bekende sportprestaties. En voor mijn gevoel is dat bij Tinkers nog niet zodanig in kaart gebracht dat dit soort dingen de prijzen verhogen.

Voor mij was 2500 ook de max. Voor dat geld vond ik dat je een gewoon leuk paard moest kunnen kopen.

Dat idee had ik dus ook

Citaat:
En om terug te komen bij de TS. Ik zou de tinker niet "afschrijven", ik vind het stukje dat je citeerde van wiki wel bij tinkers passen, het geeft een goede algemene basis aan. Maar zoals bij elk ras zijn het allemaal individuutjes. Gelukkig maar, stel je voor dat er maar een tinker karakter zou bestaan.
Dus proefrijden en vertrouwen op je eigen gevoel en ervaring. Tenminste, neem aan dat er altijd een ervaren ruiter bij de koop zal zijn.

De kans is vrij groot dat ik zelf mee ga als ze eventueel een paardje gaan kopen, en anders zal ik ze heel sterk aanraden om een andere ervaren ruiter mee te nemen. Heb ook al gezegd dat ze er gewoon de tijd voor moeten nemen en geen overhaaste beslissingen moeten nemen.

Nog even iets, het is blijkbaar mijn eigen misvatting wat de barokke paarden betreft, ik heb altijd gedacht dat dat ging om friezen, tinkers en dergelijke rassen. Dat leek mij barok eigenlijk, maar heb er ook nooit echt bij stilgestaan.

Haflingers en fjorden gaan het sowieso niet worden, daar hebben we de nodige ervaring mee... :n

@berdien, helemaal mee eens, wij zijn ook totaal niet geïnteresseerd in een bloedlijn, premies, whatsoever, het leek mij dan ook wel mogelijk om een minder interessante versie te kunnen kopen, zoals je dat bij kwpn-ers bijvoorbeeld wel hebt.

Ook is het inderdaad zo dat ieder ras zijn streken heeft, mijn eigen paard is ook doodbraaf, maar kan met mij toch best wel flinke geintjes uithalen hoor, je kunt er een kind van 4 opzetten en er bij wijze van spreken bij weglopen, beginners zijn ook absoluut geen enkel probleem, ze zet geen stap verkeerd. Maar bij een ervaren ruiter gaat er toch nog wel eens een trukendoos open, dat heeft ieder paard denk ik wel.

Wat ik tot nu toe gehoord heb nemen we gewoon mee in de beslissing, maar we zijn ook nog niet totaal van het tinker-idee afgestapt. Ik ga sowieso aandringen op een maand proefrijden als dat enigszins mogelijk is, zodat je een goede inschatting van het karakter kunt maken. Zo heb ik dat ook met mijn paard kunnen doen en dat is erg prettig (hoewel ik vanaf de 1e minuut al wist dat wij heel goed bij elkaar zouden passen)...

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 00:02

Kan wel zijn dat jullie niet zijn geintereseerd in de bloedlijnen, maar de tinkers worden wel 'vermeerderd' door mensen die daar veelal wel in geinteresseerd zijn. Daar gaat het meeste geld in om, zitten de grootste liefhebbers en zij bepalen gezamenlijk de marktwaarde... waar de gemiddelde recreant over het algemeen ook voor betaald.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 00:05

Zeker niet van de Tinker afstappen, ik wil nooit meer zonder :D

Snowdon: klopt, maar hoeveel van die superbloedlijnen staan daadwerkelijk op MP of te koop in het algemeen? Daarnaast kan de algemene prijs wel verhoogd zijn, dat is over het algemeen een vraagprijs, wat niet de daadwerkelijke prijs hoeft te zijn wat er voor betaald wordt.
Ik heb voor al mijn paarden nog nooit de daadwerkelijke vraagprijs betaald. Of.. hum :o laten betalen := In die tijd was ik nog een guppie van 14 en deed mijn paps dus het onderhandelen :))

Andrea_
Woonplaats: LA Terras Del Sol in het altijd zonnige Belgische San Lanaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 12:28

Ben ik dan de enige hier die voor een Tinker/Irish Cob €2300 heeft betaald? :o? INCL het zadel en hoofdstel en paspoort van het ICS?
Meer wou ik er ook niet voor geven, Balou zag er miss niet zo geweldig uit toen ik hem kocht, maar je mag mijn mannetje nu eens bekijken!! +:)+ :):)

De prijzen zijn gewoon Belachelijk hoog -:(- , het is wat de "gek" er voor geeft, en een goed tehuis vindt ik belangrijker!

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 16:28

Wat maakt het nou uit of een recreatieruiter om die bloedlijnen geeft of niet? Paard wordt er echt niet goedkoper van.

Ik heb toevallig net met een vriendin een zoektocht achter de rug voor een tinker en de meeste particulieren kopen toch het liefst bij een stal met een goede naam. Bijvoorbeeld John v Vlimmeren of Bonte Parels. En die hebben tegenwoordig bijna alleen nog maar dit soort merries staan, en de recreant wordt er wel verliefd op hoor.

Uiteindelijk heeft ze een leuke tinkerruin gevonden voor een lagere prijs bij een particulier.

Ik gaf alleen een opmerking over prijzen van merries bij de bekende stallen.

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 16:34

Ik zou me niet te veel toeleggen op 1 ras als ik jou was. Ik ken namelijk ook een aantal fjorden die wel echt 'u vraagt, wij draaien' paardjes zijn. Ontzettend cool in de kop en rustig. Ook tussen de haflingers zitten zulke gevallen en de haflingerprijs ligt op het moment wel erg laag, dus misschien daar even in rondkijken? ;)

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 19:27

Volgens mij zoekt TS een hobbelpaard :D

Zonder gekheid... Tussen alle rassen zitten bomproef paarden en wat andere types... aar je geen beginners op kunt zetten. Ik heb hier ook een tinkermerrie waar ik iedereen op kan zetten... Maar het is ook wel de vraag, kan iedereen er mee om gaan? Maar dat geld voor elk ras.
Heb 4 haflingers op stal staan, nou ik vind het echt Graflingers. Heb ooit 1 echte lieve haflinger op stal gehad en helaas werd die afgekeurd op zijn benen. Maar ze zijn er dus wel : leuke haflingers. :D En zo is het ook met tinkers en met alle andere rassen....

Je moet gewoon zoeken naar een paard die bij het persoon past en dan maakt ras gewoon niet uit. Soms heb je meer aan een betrouwbare KWPN-er, dan aan een "beschadigde" tinker en soms heb je meer aan een bomproeve tinker dan aan een gekke hete KWPN-er.....

En de prijzen van de tinkers zijn inderdaad hoog. Maar 6.000,-- Euro voor een fokmerrie zou ik ook nooit uitgeven. Dan koop ik liever een merrieveulen...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 19:46

TS; waarom wil je geen haflinger of fjord?

Als je toch voor een Tinker gaat kijken op de 'bekendere' stallen, dan lijkt het me slim om vantevoren aan te geven wat je budget is en dat je echt niet op zoek bent naar een keuringskampioen. Ook de goede fokkerijen hebben weleens een paard wat net wat te kort komt qua extrieur, net niet goed genoeg loopt, paar cm te klein is of wat dan ook, maakt ze niet minder leuk voor de recreatieruiter.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 00:17

wat ik dan nie snap he ....

als iemand een kwpner te koop aanbied voor 6000 is het ok
en als iemand een inker aanbied voor da geld, dan is ons ras opeens erg duur???

waarom mag een tinker bij sommige mensen in de ogen niet meer als 2500 kosten?? waarom krijg de tinker dus zo een stempel, terwijl voor een fries/kwpner of weet ik het wat, het zonder pardon uit de broekzak word getikt??

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 00:42

Daar zou ik ook geen 6000 euro voor over hebben :D

Is maar net wat je wil en zoekt. Voor een leuke recreatieruin, waarmee je dus niet kunt fokken en die je niet selecteert op zijn sportvermogen of afstamming, voor dit soort paarden (ongeacht ras) heb ik persoonlijk niet meer dan 2500 over.
En zo'n paard zoekt de TS, dus vandaar dat dit bedrag naar voren komt.

En hoezo stempelen?? Je vergelijkt met een fries/kwpn-er, maar ga je vergelijken met haflingers, die zijn goedkoper. En dat maakt het ras er voor mij niet minderwaardiger op.