[TI] Insuline resistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Re: Insuline resistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 10:32

Ik ben toch wel heel erg benieuwd hoe IR door Laarakker wordt vastgesteld. Ik lees hier steeds het woord 'doorgemeten', dat zegt me niets. Insuline resistentie en ook diabetes type I kunnen volgens mij alleen vastgesteld worden na uitgebreid bloedonderzoek. Ik ken twee gevallen: bij de eerste moest er om het uur ongeveer bloed afgenomen worden, en uit het glucoseverloop werd dan duidelijk dat het paar IR had. Bij het andere paard werd eenmalig bloed afgenomen en dat werd vervolgens 'op ijs' naar een laboratorium in Duitsland gestuurd. (Had ook naar Utrecht gekund, maar daar schijnt maar 1 persoon te zijn die de test uitvoert, en die was tijdelijk afwezig, vandaar Duitsland)

Ik zou toch heel graag willen weten hoe het nu echt zit.

Hollsteiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:27

op hun site staat heel veel informatie. ook kan je ze altijd bellen voor uitleg. wel moet je er een beetje voor open staan enne zien was geloven in mijn geval

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:39

ik weet ook niet welke meetapparatuur Laarakker gebruikt. Veel homeopaten werken met de Lecher antenne.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:52

mysa schreef:
Ik ben toch wel heel erg benieuwd hoe IR door Laarakker wordt vastgesteld. Ik lees hier steeds het woord 'doorgemeten', dat zegt me niets. Insuline resistentie en ook diabetes type I kunnen volgens mij alleen vastgesteld worden na uitgebreid bloedonderzoek. Ik ken twee gevallen: bij de eerste moest er om het uur ongeveer bloed afgenomen worden, en uit het glucoseverloop werd dan duidelijk dat het paar IR had. Bij het andere paard werd eenmalig bloed afgenomen en dat werd vervolgens 'op ijs' naar een laboratorium in Duitsland gestuurd. (Had ook naar Utrecht gekund, maar daar schijnt maar 1 persoon te zijn die de test uitvoert, en die was tijdelijk afwezig, vandaar Duitsland)

Ik zou toch heel graag willen weten hoe het nu echt zit.

tja...dat dacht ik dus ook...en zelfs bloedonderzoek wijst niet alles uit,aangezien hormonenwaarden schommelen met het uur

Hollsteiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:57

Pellie schreef:
ik weet ook niet welke meetapparatuur Laarakker gebruikt. Veel homeopaten werken met de Lecher antenne.

Lecher, dat was het kon helaas niet op de naam komen, maar je hebt gelijk

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 14:00

judith_irene ik heb je een pbtje gestuurd.
Heel aardig van je dat je het aanbied.

Heb mijn eerste proef monster al binnen Afgod OK dan! Toppie Angelique van silas.
Zakjes gaan allemaal getest worden.
Zo kan charlotte het allerbeste uitvogelen voor mijn meissie.

Roos had ook charlotte.
Ze heeft ook de hypofyse gemeten(daar zit toch dat ding van cushing?)dat was allemaal goed gelukkig.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 16:58

de hypofyse regelt/stuurt zo ongeveer de hele hormoonhuishouding.....als die goed is zijn andere hormonale problemen ook niet van toepassing.
hoe meten ze dat?

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 19:02

Ik bedoel eigenlijk met goed,dat ze geen cushing heeft.
Dat er ergens wat rammelt is duidelijk.

ik heb even wat gecopieerd.

Insuline
De hoeveelheid glucose in het bloed wordt voornamelijk gereguleerd door insuline. Dit is een hormoon dat door de alvleesklier (pancreas) wordt afgescheiden. Insuline zorgt ervoor dat glucose door de cellen wordt opgenomen, waar het wordt gebruikt als brandstof of omgezet in vet.

Hoe meer glucose er door het spijsverteringssysteem aan het bloed wordt afgegeven, hoe meer er door de cellen moet worden opgenomen om het glucosepeil binnen de perken te houden. Meer glucose betekent dus meer insuline.

Omgekeerd gebeurt natuurlijk hetzelfde: zodra het glucosepeil daalt, doordat de aanvoer stopt, of doordat de spieren veel glucose verbruiken, moet de omzetting van glucose in vet worden gestaakt: De aanmaak van insuline wordt dan verminderd.

Diabetes
Zoals met alle ingewikkelde regelsystemen kan er ook met de koolhydraatregulatie wat mis gaan. Het meest bekende probleem bij de koolhydraatstofwisseling is "suikerziekte", officieel "Diabetes Mellitus" genoemd, vaak afgekort tot "Diabetes".

Diabetes is een conditie waarbij het bloedsuikergehalte te hoog oploopt. Hiervoor kunnen twee oorzaken zijn:

Gebrekkige insulineproductie
Dit is de meest bekende oorzaak van diabetes. Het lichaam kan niet genoeg insuline aanmaken waardoor het glucosepeil in het bloed te hoog oploopt. Dit is een situatie die vroeg in het leven ontstaat en ook wel "diabetes type I" wordt genoemd. De behandeling bestaat uit het opheffen van het tekort door veelvuldig kunstmatig insuline toe te voegen door middel van injecties. Deze vorm van diabetes komt bij paarden nauwelijks voor.
Insulineresistentie
Bij insulineresistentie wordt er wel genoeg insuline aangemaakt, maar de cellen in het lichaam reageren niet meer goed op de insuline; ze zijn er ongevoelig voor geworden. Er is dan steeds meer insuline nodig om de cellen de glucose te laten opnemen. Deze vorm van diabetes ontstaat pas later in het leven en wordt "diabetes type II" genoemd. Bij mensen wordt vaak de term "ouderdomssuiker" gebruikt.

Bij insulineresistentie zijn er twee stadia te onderscheiden:
Het "pre-diabetes" stadium, ook wel "Impaired Glucose Tolerance" (IGT) genoemd. In deze situatie wordt de insulineresistentie door de pancreas gecompenseerd door steeds meer insuline aan te maken. De ongevoelig geworden cellen nemen dan door de verhoogde hoeveelheid insuline toch nog voldoende glucose op. Het glucosepeil is dan nog binnen de perken, maar het insulineniveau is dan aanmerkelijk verhoogd. Dit is het meest voorkomende stadium dat bij paarden wordt aangetroffen. Bij hogere aanvoer van snel verteerbare koolhydraten is er dan soms te weinig insuline beschikbaar waardoor het suikergehalte tijdelijk hoog oploopt. Het hoge insulineniveau zorgt ervoor dat er bij daling van het glucosepeil er nog te lang glucose wordt opgenomen: er wordt dan teveel glucose omgezet in vet terwijl het glucosepeil (te) lage waarden aanneemt. Als het proces van ongevoeliger worden voor insuline verder voortschrijdt kan het uiteindelijk leiden tot het volgende stadium:
Ondanks de hoge productie van insuline lukt het niet meer om het glucosepeil onder controle te houden. Bovendien kan de pancreas uitgeput raken waarbij het insulinepeil weer lager wordt. Het bloedsuikergehalte stijgt daarbij tot hoge waarden, terwijl de cellen geen glucose meer kunnen opnemen en verhongeren. In dit stadium zal het lichaam vermageren. Veel paarden bereiken dit stadium nooit, maar wanneer dat gebeurt zal bij uitblijven van de behandeling het dier vermageren en steeds meer kwalen oplopen die uiteindelijk leiden tot de dood.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 21:41

Zie dit topic nu en ook dat mn naam genoemd is :-)

Het is nu even te veel om terug te lezen maar ben 'blij' mensen gevonden te hebben met hetzelfde probleem...

Mijn fjord, Figor heeft ook insulinresistentie..

Gezond hoort hij er zo uit te zien http://www.myalbum.com/Foto-KJCQTWNP.jpg

Maar een paar weken terug (inmiddels gelukkig veel afgevallen) zag hij er zo uit, SCHRIK NIET...
http://www.myalbum.com/Foto-XIBCQ36R.jpg
Aan dit paard zie je direct dat het insulineresistent is, alle kenmerken zijn zichtbaar...

Ik heb een gewone dierenarts bloed bij hem laten prikken, dit is naar de GD gestuurd en toen kreeg ik bericht dat zijn insuline maarliefst 4x te hoog was.. Echt levensbedreigend en hij moest dus ook direct van het weiland af..
Staat nu op een zandstuk, met de andere paarden, onbeperkt hooi en nooit meer biks, appels, wortels of andere suikerrotzooi.. In de toekomst enkele uurtjes op het land wanneer er nauwelijks fructaan in het gras zit en verder heel rustig bewegen en rustig afvallen..

Op de laatste foto weegt hij 630 kilo, op de gezonde foto 450 kilo..
Inmiddels zit hij gelukkig rond de 560 kilo en knapt hij op, maar wel met veel kleine suikerziekte problemen erbij helaas...

(Hij wordt trouwens ook door een homeopaat behandeld maar wilde de gewone geneeskunst gebruiken voor de exacte cijfers..)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 21:45

mijn paard heeft ook ir....maar mag zelfs niet onbeperkt oud hooi....hij krijgt 6x per dag redelijke hoeveelheden...vergelijkbaar met 2 plakken per keer....als ik onbeperkt geef word hij ziek (ondanks de medicijnen die hij krijgt)

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 22:29

ik weet niet of mijn paard dit heeft,het is niet met deze benaming genoemd in elk geval.
het lijkt er wel op en de behandelwijze komt ook overeen met jullie verhalen.

hoe gaan jullie om met het werk ?
doe je meer/minder? pas je het aan of????

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 22:54

met die van mij moet ik op dit moment erg rustig aan doen
je kan te maken krijgen met bloedvervetting bijvoorbeeld en daar kan een hart slecht tegen..
die van mij heeft dus echt een aangepast schema, rustig stappen, hele kleine stukjes draven, ik rij hem al maanden niet...
zelfs stress op de wei is soms te veel voor hem, alles moet kalm aan..

(geloof dat die van mij wel een van de extremere gevallen is..)

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 23:01

Superroos dank je wel.
Tjee wat een verschil zeg.
Gelukkig gaat het afvallen goed met hem.
Hij is idd modder.

Met roosje is het eigenlijk al best lang dat ze vet op hopinkjes heeft.
Ze is wel stevig maar niet zo heel erg vet.
Ik gebruik suikerbalans nu voor haar.(alleen ze vreet het niet :( )
Hol dus nu 1 klein peentje uit en verstop daar het poedertje in.
Mot wat toch.
Ben nu 2,5 week verder.
Merk niet zo,n heel erg verschil eigenlijk.
Mischien ben ik te ongeduldig :o

Het werk is niet veranderd,gewoon flink aan het werk gehouden.
Volgens laarakker alleen maar goed voor haar,en kan ze best aan.
Ze stond al flink in het werk.
Weer heel wat anders dan wat superroos dus heeft.
Dus elk paard is weer anders.

In iedergeval nooit geen kuil,biks,overdaad aan wortelen,en appelen meer.
Het snoepje na het werk onthoud ik haar niet :o

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 23:06

ik zou dat peentje vervangen voor een uitgehold kapje van een brood ofzo, net wat minder suiker.. en snoepjes, dat je dat nog durft, wow..

roos is dus niet getest op haar bloed wat haar waarders van insuline werkelijk waren?
ik vind dat best een risico omdat het wel fijn is om te weten of het glucose gehalte al is aangetast, als dat zo is is het systeem gewoon beschadigd als het ware..
figor zit alleen met aangetaste insuline waardes en kan dus herstellen wanneer nu heel langzaam zijn leefstijl veranderd..
Hij wilde de afgelopen maanden niet eens bereden worden, voelde zich zwaar beroerd en ziek..

Zou dus zelf benieuwd zijn naar jullie paarden de insuline waardes, of daar dan het verschil in zit qua wat nog goed is voor je paard om te doen
4x te veel insuline zoals Fiek is dus extreem, misschien hebben jullie paarden net de helft te veel en ben je er dus in een veel eerder stadium bij ofzo?

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 23:14

SuperRoos schreef:
ik zou dat peentje vervangen voor een uitgehold kapje van een brood ofzo, net wat minder suiker.. en snoepjes, dat je dat nog durft, wow..

roos is dus niet getest op haar bloed wat haar waarders van insuline werkelijk waren?
ik vind dat best een risico omdat het wel fijn is om te weten of het glucose gehalte al is aangetast, als dat zo is is het systeem gewoon beschadigd als het ware..
figor zit alleen met aangetaste insuline waardes en kan dus herstellen wanneer nu heel langzaam zijn leefstijl veranderd..
Hij wilde de afgelopen maanden niet eens bereden worden, voelde zich zwaar beroerd en ziek..

Zou dus zelf benieuwd zijn naar jullie paarden de insuline waardes, of daar dan het verschil in zit qua wat nog goed is voor je paard om te doen
4x te veel insuline zoals Fiek is dus extreem, misschien hebben jullie paarden net de helft te veel en ben je er dus in een veel eerder stadium bij ofzo?

Tis 1 brokje na het werk :o een vazuintje.
en een uitgeholt stukje wortel voor de poeder.
En brood heb ik al geprobeerd die laat ze mooi liggen.
Heb het al nat gemaakt,verstopt onder de graantjes
Uitgekookt is ze hoor.
Ik ben dus nu eigenlijk ook wel benieuwd naar de waardes.
Ga dat mee nemen in februarie als we weer terug moeten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 23:19

Olie wil nog wel eens helpen bij het poedertjes voeren.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 23:22

Roosa is dus net als Vasthi. Die ruikt echt alles tot mijn groot verdriet.

Kan je het poedertje niet mengen met water en dan in een spuit trekken?

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 23:24

zo doe ik dat momenteel ook met Kailey, die moet een drankje, en ze wil het nergens mee opeten, dus doe het nu in een spuit, en huppe zo werkt het wel.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 23:31

Dat word dan wel een hele volle spuit als ik het vloeibaar moet maken.
En ze moet,m 2 keer perdag.
Ik wil het dus bij de eerste voerbeurt geven om half 7 s,morgens.
En s,avonds bij de laatste voerbeurt.
Ik ben er alleen overdag.
S,avonds zou nog wel gaan.
ik werk van half 6 s,morgens dan kan ik hem rond 1 uur geven.
En dan zou ze hem s,avonds rond een uur of 10 weer moeten hebben.
Ik kan het haar dus niet zelf geven,het moet in haar voer emmertje ;(

Nog een half weekje dan mag ze 1 keer perdag een schepje,die kan ik mooi zelf er in proppen ;)
En dan ga ik toch echt proberen om de spuit te gebruiken.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 23:33

Vasthi krijgt haar medicijn nu in een appel. Ze eet het wel, maar ik zie aan haar dat ze het ruikt en het liefste niet zou opeten :+

De DA kan je van die hele grote spuiten leveren. 2 maal zo breed als een wormenspuit denk ik.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 00:30

welkoop heeft ook handige, of de apotheek :j

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 02:21

Je hebt 2 soorten suikers; snelle en langzame. Een duidelijke snelle suiker die rechtstreeks in het bloed komt vanuit paardenvoer is melasse. Van melasse stijgt de suikerspiegel ineens enorm waardoor het lichaam of ineens extreem veel insuline gaat aanmaken en dan op een zeer lage suikerspiegel komt. Bij zware suikerziekte wordt het in het geheel niet afgebroken en is de suikerspiegel extreem hoog.

Er is in ieder geval 1 soort bietenpulp die zeer geschikt is voor hoefbevangengevoelige paarden, heet KwikBeet, is snel te weken (10 minuten). Daar kunnen poedertjes door. Kwikbeet bevat langzame suikers, en geen melasse.
Rene Wielens verkoopt het, dat is de importeur van Dodson & Horrell
http://www.rwdh.nl/index.php?page=shop. ... 26&lang=nl

Of bijvoorbeeld door Wiesencobs. (St Hippolyt(e) Pre Alpin Wiesencobs of te wel Agrobs Wiesencobs). St Hippolyt(e) haalt het namelijk uit de verpakking en doet er een eigen jasje omheen.... Geen andere voeren van St Hippolyt(e) voor dit type paarden kopen, want daar zit te veel melasse in.
http://www.st-hippolyt.com/en/HTML/Haup ... eAlpin.htm (ik geef 1/2 voerschep per paard, en doe er 2 voerscheppen heet water bij. Ga daarna de stallen doen en als ik klaar ben zijn alle Wiesencobs volgezogen en uit elkaar gevallen tot een graspap.)

Net zoiets is de Agrobs Pre Alpin Aspero, maar dat is los
http://www.rwdh.nl/index.php?page=shop. ... &Itemid=26

Marstall Vito (geef ik liever niet, ben er op tegen om standaard knoflook te geven en 't zit er standaard doorheen, hele grote snippers) en

Dodson & Horrell Safe & Sound zijn ook nog wat voeren waar je je poedertje(s) en/of druppeltjes doorheen zou kunnen doen. S&S wat minder makkelijk, is voornamelijk los ruwvoer met vitamine/mineralen balletjes er doorheen. Mira doet er een moord voor.
http://www.rwdh.nl/index.php?page=shop. ... &Itemid=26

Kootje krijgt momenteel 1x per dag 1/2 voerschep Wiesencobs bij, dat week ik met warm water en dan zet het mega uit. Eigenlijk krijgt hij dus gedroogde grasjes en kruiden (60 soorten) bij.

Na een jaar zonder krachtvoer leek Koot tekorten te krijgen, werd mager, ribben werden zichtbaar, niks voor hem. Daarom ben ik begonnen met toch weer wat bij te voeren.

Twee jaar na de laatste hoefbevangenheid krijgt hij wel weer af en toe een appeltje of een snoepje. Niet elke dag, dat natuurlijk niet.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 14:34

Wat voor medicijnen qua poedertjes krijgen die van jullie nu hiervoor dan?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 15:21

superroos;
ik lees dat de jouwe nu dus op hooi staat,maar wat geef je hem er bij dan zodat hij wel op de volledige hoeveelheid vitamines/mineralen komt die hij nodig heeft?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 16:52

hij krijgt een poeder wat hij gewoon oplikt en verder natuurlijk zn himalayasteen waar hij veel uithaalt
ook heeft hij pas een leemkuur gehad van groene, gele en rode leem die alle natuurlijke mineralen weer helemaal aanvult..