[TI] Tinkers met staart/maneneczeem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cheveyo

Re: Tinkers met staart/maneneczeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 22:27

mijne heeft geen eczeem maar hij schuurt wel als hij op het land staat. Met deken op is het over, hij steekt vaak zelf zijn koppie er al in na het rijden. Schilfers heeft de mijne ook, vettige schilfers.
Die van mij is zeker meer dan de helft aan manen kwijt....met 5 vlechten in loopt hij nu echt voor joker..van die ielige dingen..

Blondie4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 18:07

Hier mis ik een vlecht. Ik kan er nu echt geen vlechtje meer van maken.
even een paar dagen geen deken meer op.
Het was toch nog te warm dus.

hermes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 20:06

Cheveyo schreef:
mijne heeft geen eczeem maar hij schuurt wel als hij op het land staat. Met deken op is het over, hij steekt vaak zelf zijn koppie er al in na het rijden. Schilfers heeft de mijne ook, vettige schilfers.
Die van mij is zeker meer dan de helft aan manen kwijt....met 5 vlechten in loopt hij nu echt voor joker..van die ielige dingen..

Hoe weet je dat het geen zomereczeem is? Lijkt me toch niet normaal dat een gezond paard zo schuurt. Er moet dan toch iets anders aan de hand zijn?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 21:18

Onze Chayenne is nu ook begonnen met schuren, het was nu alleen te donker om goed te kunnen kijken helaas.
In elk geval was de voorpluk helemaal ingekort en zag ik haar flink staan te schuren met de kont.
Met zomerexceem was ze al veel eerder begonnen lijkt mij?

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 21:46

Nu pas net Snowdon? Want Banbay is ook pas laat begonnen hoor...

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 21:58

Ja vandaag! Eerder was er wel 'schade' aan manen door het knabbelen bij elkaar, maar vandaag was echt heftig aan het schuren Verward

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 22:06

ik heb er ook eentje met flinke eczeem. Vorig jaar geconstateerd op 2 jarige leeftijd nadat ze d'r halve manenkam + voorlok eraf had geschuurrd en haar staart er ook niet meer jofel uitzag.
ze was echt de hele dag aan het schuren als ze de kans kreeg.
Sinds dit jaar meteen vanaf maart onder een Boett deken gedaan inclusief kap, en via via aan een soort ali illegalie spul gekomen wat goed heeft geholpen en nu is het eigenlijk helemaal onder controle.
dit jaar nog niet geschuurd dankzij zeer consequent blijven met dekens en medicaties en ze heeft een prachtige dikke bos manen en staart.
maar ja.. de rest van d'r leven zal ze als mislukt ridderpaard de weide in moeten 8 maanden lang om die jeuk tegen te gaan door die rotvliegjes.
haar nichtje Dunla ( Lowara is de moeder van Arwen, en oma van Dunla) blijkt het trouwens ook te hebben, is dit jaar op 2 jarige leeftijd geconstrateerd.

sinds 3 dagen trouwens mooi de boel weer eraf, en nu kan ze weer normaal de weide in. omdat het zeer koud is geweest, zijn de vliegjes weg. de jeuk die paarden nu nog hebben, is van eerdere steekpartijen.
dit kan wel van 6 weken geleden zijn Nagelbijten / Gniffelen zo extreem lang kan een allergische reactie voortduren.

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 22:16

Bij Chayenne lijkt het me wel heel laat, om het nu nog te krijgen....

Het lijkt wel een soort plaag he, steeds meer paarden, ook hier in de omgeving die het nooit hadden, krijgen het... Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 22:45

@Snowdon Mijn veearts zei dat het kan en dat ik mazzel had met Flint dat het zo laat in het jaar begint, hij heeft een dikke week geleden voor het eerst geschuurd en is er nu weer mee opgehouden zo te zien. Ik heb geen beestjes kunnen ontdekken. Misschien toch door het vreemde weer, wintervacht en dan weer hogere temperaturen?

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 15:24

hermes schreef:
Cheveyo schreef:

Hoe weet je dat het geen zomereczeem is? Lijkt me toch niet normaal dat een gezond paard zo schuurt. Er moet dan toch iets anders aan de hand zijn?

daar kan je DA op testen Knipoog

GCofOz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 15:41

snowdon schreef:
Onze Chayenne is nu ook begonnen met schuren, het was nu alleen te donker om goed te kunnen kijken helaas.
In elk geval was de voorpluk helemaal ingekort en zag ik haar flink staan te schuren met de kont.
Met zomerexceem was ze al veel eerder begonnen lijkt mij?

Hoeft niet Leon. Ik heb een Arabische merrie die vorig jaar eind oktober is begonnen met schuren. Haar prachtige langen manen en voorpluk: weg... Daarvoor in de plaats een ZE manenkam en dito staart Huilen

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 15:43

kinsealy schreef:
(een van de grootste oplossingen blijft i.m.o. het niet fokken met eczeempaarden om zodoende de aanleg voor eczeem niet door te geven, denk dat we dan een stuk minder eczeem paarden zouden hebben, maar dat is vooralsnog niet het geval als ik zie hoeveel merries met zomereczeem een veulen aan de voet hebben....)

(Sorry als deze reactie achterhaald is, ik heb niet alles bijgelezen Bloos .) Er zit bij deze stelling een kern van waarheid in, maar ook weer niet helemaal. Zomereczeem kan gedeeletijk erfelijk bepaald zijn, maar er zijn zoveel andere factoren die meespelen... Dat is ook de reden waarom er bij bepaalde hondenrassen (zoals herders) nog steeds, na een jaaaaarenlang aangepast fokbeleid, HD voorkomt, waarom er nog steeds OCD voorkomt, corneadefect en ga zo maar door... Dat haal je er niet uit door alleen gevoelige ouderdieren uit te selecteren.

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 16:28

Muds schreef:
kinsealy schreef:
(een van de grootste oplossingen blijft i.m.o. het niet fokken met eczeempaarden om zodoende de aanleg voor eczeem niet door te geven, denk dat we dan een stuk minder eczeem paarden zouden hebben, maar dat is vooralsnog niet het geval als ik zie hoeveel merries met zomereczeem een veulen aan de voet hebben....)

(Sorry als deze reactie achterhaald is, ik heb niet alles bijgelezen Bloos .) Er zit bij deze stelling een kern van waarheid in, maar ook weer niet helemaal. Zomereczeem kan gedeeletijk erfelijk bepaald zijn, maar er zijn zoveel andere factoren die meespelen... Dat is ook de reden waarom er bij bepaalde hondenrassen (zoals herders) nog steeds, na een jaaaaarenlang aangepast fokbeleid, HD voorkomt, waarom er nog steeds OCD voorkomt, corneadefect en ga zo maar door... Dat haal je er niet uit door alleen gevoelige ouderdieren uit te selecteren.

Dat is ook zo, heb je gelijk in, ik weet dat er ook paarden met eczeem zijn waarbij beide ouders geen eczeem hebben, maar je zou wel het aantal eczeem gevallen kunnen beperken door in iedergeval dat erfelijke stukje uit te schakelen. 'T is echt zo'n klote aandoening....

@Cheveyo, ik heb inderdaad wel eens van zo'n test gehoord, maar onze dierenarts vertelde (en ik had dat ook al eens van een andere DA gehoord) dat deze test niet 100% betrouwbaar (en zelfs een heel stuk minder dan 100%) is?

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 18:35

die van mij vertelde dat het moeilijk was om te testen welke allergie en welk stofje/beestje de allergie veroorzaakt. Hij kon wel testen op de knut zei hij en dat heeft hij gedaan.

Niet mee fokken is al een deel van het binnen de perken houden, niet alles denk ik maar wel veel.

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 12:56

Shathu is ook in het najaar begonnen. En als ik me niet vergis ook de Haflinger van de buren bij onze stal...zo ineens, laat in najaar...binnen 2 dagen alle manen etc weg.
Dit heeft Shathu overigens nooit gehad. Ook geen wondjes/plekjes etc.

Maar voor het jeuken gooi ik gewoon zodra hij begint de deken erop en die gaat niet weer af tot het moment dat die rottige knutten weg zijn.
Hij heeft m nu al een week of 2 (!??) denk ik af, de Boedtdeken. Gaat nu prima!!

Maar ik probeer altijd wel te voorkomen dat hij geirriteerd raakt door het steken van de vlieg, dus zodra ik vermoed dat hij jeukt door die vliegjes gaat de deken erop. Is hij een stuk rustiger!

Ik moet eerlijk zeggen...ik DENK dat het zomerexceem is...ook ik heb het nooit laten testen. Kan ik best eens doen inderdaad.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 13:11

Josefien Josefien Josefien fien fien (x2) Knipoog Tong uitsteken

lalala lalala lalalalalalalalalalala lala lalala lalalalala lalalalala lalalalalalalalalalalalalala.. Haha!

Knipoog

GCofOz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 14:00

detour schreef:
Josefien Josefien Josefien fien fien (x2) Knipoog Tong uitsteken

lalala lalala lalalalalalalalalalala lala lalala lalalalala lalalalala lalalalalalalalalalalalalala.. Haha!

Knipoog

Ja dat is inmiddels wel duidelijk dat je iedereen naar Josefien wilt hebben... Clown Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 20:29

Afbeelding
Afbeelding

Nou, zo ziet het eruit zijn 'weelderige' manen Huilen
Hij is gestopt met het schuren aan de manen, maar de staart doet ie nog wel wat.
Er hing een lik- it tegen de muur, die heeft ie kapot geschuurd en nu is door de gescheurde plastic ring veel haar weg.
Zomers schuurt ie nooit, hij schuurt eigenlijk helemaal nooit normaliter. Nu heb ik eens even gedacht, vorig jaar winter stond hij in het begin in een box en toen heeft hij ook aan zijn staartwortel geschuurd. De hele zomer niks van dat alles en nu dus weer.

Detour, ik heb al op de site gekeken, maar op het ogenblik kun je er niet zo veel aan doen. Pas volgend voorjaar weer.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 20:51

Och jee, dat ziet er idd uit zeg!
Bij Chayenne is het denk ik toch verveling...

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 21:40

Mindim, voelt de manenkam ook hard en bobbelig? Bij Banbay was hij op een gegeven moment gewoon heel warm ook....

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 22:00

Mijn tinker heeft vorig jaar erg geschuurd, heel gek want daar heeft hij nooit last van gehad. Dit jaar heeft hij helemaal niet geschuurd. Gek he, ik denk zelf aan afvalstoffen of allergie voor iets in de voeding (eiwitten ofzo) of juist een tekort aan iets. Ik geef geen brok meer en normale muesli. Hij krijgt nu speciaal dieetvoer van dodge en horrel. Afvalstoffen zijn niet snel uit het lichaam, dus voor alles wat je van binnenuit probeert, heeft tijd nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 23:11

Het voelt niet warm en hobbelig aan. Het schilfert wel behoorlijk. Ook heeft hij in de hals geen ribbels.
Ik ben trouwensnog nooit zo blij geweest met vorst Haha!

Wat zouden jullie trouwens doen, de rest van de manen er af knippen met uitzondering van de voorpluk of het maar gewoon zo laten.

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 23:30

Ik zou het lekker zo laten, en als het allemaal weer wat langer is misschien ooit wat bijknippen... Bloos

RTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 12:18

Ik kreeg vanmorgen ineens een ingeving. Moet er nog even verder naar zoeken hoor, maar zou het ook niet te maken kunnen hebben met het fructaangehalte in het gras? Zie nl dat de meeste Tinkers die nu beginnen met schuren ook allemaal buiten staan....

Ik heb ook een Tinker gehad met eczeem, bij hem was het ook gevoeligheid voor eiwitten en suikers. Zolang hij laag in het voer stond (wel veel granen, maar geen brok) en geen appels, wortels, brood e.d., ging het goed. Hij staat nu in Zweden, daar heeft hij wel weer last, omdat hij dus heel veel lekkers krijgt. Heb het ze al vaker gezegd, maar het helpt niet helaas.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 12:21

fructaan in het gras nu is sowieso niet goed, insulineresistentie kan ook ontstaan daarbij hoort ook jeuk ed..