Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Cheveyo schreef:mijne heeft geen eczeem maar hij schuurt wel als hij op het land staat. Met deken op is het over, hij steekt vaak zelf zijn koppie er al in na het rijden. Schilfers heeft de mijne ook, vettige schilfers.
Die van mij is zeker meer dan de helft aan manen kwijt....met 5 vlechten in loopt hij nu echt voor joker..van die ielige dingen..

zo extreem lang kan een allergische reactie voortduren.
hermes schreef:Cheveyo schreef:mijne heeft geen eczeem maar hij schuurt wel als hij op het land staat. Met deken op is het over, hij steekt vaak zelf zijn koppie er al in na het rijden. Schilfers heeft de mijne ook, vettige schilfers.
Die van mij is zeker meer dan de helft aan manen kwijt....met 5 vlechten in loopt hij nu echt voor joker..van die ielige dingen..
Hoe weet je dat het geen zomereczeem is? Lijkt me toch niet normaal dat een gezond paard zo schuurt. Er moet dan toch iets anders aan de hand zijn?
snowdon schreef:Onze Chayenne is nu ook begonnen met schuren, het was nu alleen te donker om goed te kunnen kijken helaas.
In elk geval was de voorpluk helemaal ingekort en zag ik haar flink staan te schuren met de kont.
Met zomerexceem was ze al veel eerder begonnen lijkt mij?
kinsealy schreef:(een van de grootste oplossingen blijft i.m.o. het niet fokken met eczeempaarden om zodoende de aanleg voor eczeem niet door te geven, denk dat we dan een stuk minder eczeem paarden zouden hebben, maar dat is vooralsnog niet het geval als ik zie hoeveel merries met zomereczeem een veulen aan de voet hebben....)
.) Er zit bij deze stelling een kern van waarheid in, maar ook weer niet helemaal. Zomereczeem kan gedeeletijk erfelijk bepaald zijn, maar er zijn zoveel andere factoren die meespelen... Dat is ook de reden waarom er bij bepaalde hondenrassen (zoals herders) nog steeds, na een jaaaaarenlang aangepast fokbeleid, HD voorkomt, waarom er nog steeds OCD voorkomt, corneadefect en ga zo maar door... Dat haal je er niet uit door alleen gevoelige ouderdieren uit te selecteren. Muds schreef:kinsealy schreef:(een van de grootste oplossingen blijft i.m.o. het niet fokken met eczeempaarden om zodoende de aanleg voor eczeem niet door te geven, denk dat we dan een stuk minder eczeem paarden zouden hebben, maar dat is vooralsnog niet het geval als ik zie hoeveel merries met zomereczeem een veulen aan de voet hebben....)
(Sorry als deze reactie achterhaald is, ik heb niet alles bijgelezen.) Er zit bij deze stelling een kern van waarheid in, maar ook weer niet helemaal. Zomereczeem kan gedeeletijk erfelijk bepaald zijn, maar er zijn zoveel andere factoren die meespelen... Dat is ook de reden waarom er bij bepaalde hondenrassen (zoals herders) nog steeds, na een jaaaaarenlang aangepast fokbeleid, HD voorkomt, waarom er nog steeds OCD voorkomt, corneadefect en ga zo maar door... Dat haal je er niet uit door alleen gevoelige ouderdieren uit te selecteren.
detour schreef:Josefien Josefien Josefien fien fien (x2)![]()
![]()
lalala lalala lalalalalalalalalalala lala lalala lalalalala lalalalala lalalalalalalalalalalalalala..![]()