Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
biancanij schreef:Eigenlijk wil ik hem ook geen deken op doen want dat past totaal niet bij het ras.
biancanij schreef:Nu heb je wel een model dat je alleen onderlangs het paard scheert van de borst tot de kont. Maar zou dat echt veel helpen. Zou hij daar minder van gaan zweten en zou ik hem dan nog zonder deken kunnen laten lopen?
Maya schreef:biancanij schreef:Eigenlijk wil ik hem ook geen deken op doen want dat past totaal niet bij het ras.
Dat vind ik dus echt klinkklare en vette onzin. Geen deken gebruiken omdat het niet bij het ras zou horen. Kom aan zeg. Elk paard heeft recht op een goede verzorging gelang de omstandigheden. Gelang wat het paard nodig heeft, dat doe je. Als iemand dus haar paard (ongeacht welk ras het is) hard laat werken, fikse training, dan is het niet fair om dat dier met een enorme wintervacht rond te laten lopen. Hij kan z'n warmte slecht kwijt, is meer bezig met afkoelen dan met effectief lopen, en het is dubbel zo zwaar. Als jij je paard wel met wintervacht wilt houden. Dan zul je simpelweg je arbeid daarop moeten aanpassen. Het is of het een, of het ander imo. En dan moet je zelf weten of je het dmv scheren of een deken doet.biancanij schreef:Nu heb je wel een model dat je alleen onderlangs het paard scheert van de borst tot de kont. Maar zou dat echt veel helpen. Zou hij daar minder van gaan zweten en zou ik hem dan nog zonder deken kunnen laten lopen?
Er zijn zat mensen die dat doen, zo scheren en dan fulltime buiten laten lopen. Ik vind dat persoonlijk te ver gaan. Aman heeft alleen een racestreep (stuk van de hals en boeg af, meer niet) en loopt dag en nacht buiten. Achteraf heb ik er dit jaar teveel afgehaald. Ik had beter zoals twee jaar terug een smaller stuk kunnen doenMaar mij bevalt dat zo goed
ze kan dr warmte net iets beter kwijt.