[TI] [HK] haar, sokken en meestal vlekken maar wij houden ervan !

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

sjanien

Re: [HK] haar, sokken en meestal vlekken maar wij houden ervan !

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 13:38

Ik heb Maxum nu geen deken meer opliggen maar hij had iets van 300 gram op. Eigenlijk wil ik hem ook geen deken op doen want dat past totaal niet bij het ras. En omdat hij dan staat te zweten zou ik hem dan moeten scheren maar daar ben ik niet erg voorstander voor. Nu heb je wel een model dat je alleen onderlangs het paard scheert van de borst tot de kont. Maar zou dat echt veel helpen. Zou hij daar minder van gaan zweten en zou ik hem dan nog zonder deken kunnen laten lopen?

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 13:44

Prada staat onder 150 grams Lachen
Hallo trouwens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 13:55

biancanij schreef:
Eigenlijk wil ik hem ook geen deken op doen want dat past totaal niet bij het ras.

Dat vind ik dus echt klinkklare en vette onzin. Geen deken gebruiken omdat het niet bij het ras zou horen. Kom aan zeg. Elk paard heeft recht op een goede verzorging gelang de omstandigheden. Gelang wat het paard nodig heeft, dat doe je. Als iemand dus haar paard (ongeacht welk ras het is) hard laat werken, fikse training, dan is het niet fair om dat dier met een enorme wintervacht rond te laten lopen. Hij kan z'n warmte slecht kwijt, is meer bezig met afkoelen dan met effectief lopen, en het is dubbel zo zwaar. Als jij je paard wel met wintervacht wilt houden. Dan zul je simpelweg je arbeid daarop moeten aanpassen. Het is of het een, of het ander imo. En dan moet je zelf weten of je het dmv scheren of een deken doet.

biancanij schreef:
Nu heb je wel een model dat je alleen onderlangs het paard scheert van de borst tot de kont. Maar zou dat echt veel helpen. Zou hij daar minder van gaan zweten en zou ik hem dan nog zonder deken kunnen laten lopen?

Er zijn zat mensen die dat doen, zo scheren en dan fulltime buiten laten lopen. Ik vind dat persoonlijk te ver gaan. Aman heeft alleen een racestreep (stuk van de hals en boeg af, meer niet) en loopt dag en nacht buiten. Achteraf heb ik er dit jaar teveel afgehaald. Ik had beter zoals twee jaar terug een smaller stuk kunnen doen Lachen Maar mij bevalt dat zo goed Lachen ze kan dr warmte net iets beter kwijt.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 14:47

Maya schreef:
biancanij schreef:
Eigenlijk wil ik hem ook geen deken op doen want dat past totaal niet bij het ras.

Dat vind ik dus echt klinkklare en vette onzin. Geen deken gebruiken omdat het niet bij het ras zou horen. Kom aan zeg. Elk paard heeft recht op een goede verzorging gelang de omstandigheden. Gelang wat het paard nodig heeft, dat doe je. Als iemand dus haar paard (ongeacht welk ras het is) hard laat werken, fikse training, dan is het niet fair om dat dier met een enorme wintervacht rond te laten lopen. Hij kan z'n warmte slecht kwijt, is meer bezig met afkoelen dan met effectief lopen, en het is dubbel zo zwaar. Als jij je paard wel met wintervacht wilt houden. Dan zul je simpelweg je arbeid daarop moeten aanpassen. Het is of het een, of het ander imo. En dan moet je zelf weten of je het dmv scheren of een deken doet.

biancanij schreef:
Nu heb je wel een model dat je alleen onderlangs het paard scheert van de borst tot de kont. Maar zou dat echt veel helpen. Zou hij daar minder van gaan zweten en zou ik hem dan nog zonder deken kunnen laten lopen?

Er zijn zat mensen die dat doen, zo scheren en dan fulltime buiten laten lopen. Ik vind dat persoonlijk te ver gaan. Aman heeft alleen een racestreep (stuk van de hals en boeg af, meer niet) en loopt dag en nacht buiten. Achteraf heb ik er dit jaar teveel afgehaald. Ik had beter zoals twee jaar terug een smaller stuk kunnen doen Lachen Maar mij bevalt dat zo goed Lachen ze kan dr warmte net iets beter kwijt.

Je begrijpt mij verkeerd. Ik bedoel bij een KWPN-er heeft een deken nog nut daar kun je het redelijk mee remmen. Maar een tinker heeft vanzich zelf al een dikkere vacht en die kunnen ook gerust de gehele winter buiten staan. Die zijn daar beter tegen bestand. En als een paard een deken op heeft dan heeft hij nog niet meteen de titel: ik word goed verzorgd. Daar zijn toch echt meerdere factoren voor nodig. Een kwpn-er kun je een deken op leggen en die krijgt minder vacht. Maar een tinker krijgt toch een dikke vacht ondanks de deken en staat vervolgens te zweten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 15:04

Okay, dan heb ik je compleet verkeerd begrepen. Maar toch ben ik het niet met je eens Clown

Ook een Tinker, of wel ander 'koelbloedig' ras, daar kan de vacht bij tegengegaan worden voor de aanmaak door gebruik van dekens. Het vraagt alleen een andere aanpak dan bij bijv. een KWPN'er. Maar je moet wel op tijd beginnen. En dat betekent dus eind augustus al de eerste dunne dekens opleggen, en dan zo opbouwen. Als je dus pas in september / oktober begint met de eerste dekens op te leggen, ben je al te laat. Want dan is de aanmaak van de wintervacht al begonnen, en die gaat gewoon door.

En ook een KWPN'er kan zonder deken 24/7 buiten staan in de winter. Wel maken Tinkers meer een wintervacht aan, maar ook die KWPN'er kan daar gewoon tegen Lachen

Ik zeg volgens mij ook niet, dat zodra hij een deken op heeft, dat dat een teken is van een goede verzorging. Ik zeg wel, dat je je moet aanpassen naar de omstandigheden. Of scheren en dekens, of vroeg beginnen met een goed dekenmanagement en flink kunnen trainen. Of wintervacht laten vormen en daarmee de arbeid aanpassen.

Ik heb mijn haf in winter 2003/2004 ook een jaar op pension gehad. Omdat zij gewend was aan 24/7 buiten te staan vormt ze normaal een goeie wintervacht, te warm voor de nachten op stal dus. Ik ben toen eind augustus begonnen met de dekens op te leggen, hiermee was de ik de aanmaak van de vacht redelijk voor, en vormde ze maar een redelijk wintervachtje, en niet de enorm lange / dikke die ze vormt als ze wel 24/7 buiten staat.

vuurtoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 16:18

kom even binnenvallen en praat even 1 x mee over dit onderwerp het is waar lord het bijrijdpaard van l0rdj staat al een tijd met deken en is minder dik in vacht dan de rest en hij is ook geschoren dit helpt heel goed en hij is eerder op adem.
de rest van de cobs staan zonder deken maar daar is bij 3 de nek en boeg uitgeschoren en die staan zonder deken op stal en overdag buiten ook die hebben er veel profijt van en zijn veel eerder droog.
dit is het eerste jaar dat er hier word geschoren en het bevalt goed maar inderdaad als je op tijd de deken erop gooit dan word de vacht niet zo heel dik.
maar dat is een keuze die ieder voor zich moet maken.
hier is gekozen voor scheren en geen dekens (op 1 na dus maar die heeft een andere eigenaar)
en dat bevalt prima.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 16:48

goede middag!

ben net terug van een excursie met school. We zijn naar Cuijk geweest, naar de auv. Groothandel van medicijnen voor dierlijk gebruik. Was leuker dan gedacht, en best leerzaam.

Tk gefeliciteerd met je trailer!

Ik ben van plan om Ziggy volgend jaar winter een deken op te doen. Dan wil ik graag de winter door rijden. Hij krijgt niet zon vreselijke dikke vacht, dus moeten maar even zien hoe het loopt.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 16:59

sil heeft een ik geloof 300 of 350 grams deken op
en die gaat alleen af met werk
snacht's staat ie op stal en hij heeft maar een beetje dikkere vacht dan normaal wat ik niet erg vind
na het werk krijgt ie een zweet deken op en een uurtje later zijn gewone deken nat of niet nat
de deken is ademend dus het beetje vocht wat nog op hem ligt is er rap genoeg af

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 17:52

IK BAAL Boos!
We hebben het huis niet. De vloer was voor 75% verrot (betonrot) en de mensen willen niks meer van de prijs afhalen of de vloer repareren. En zelf betalen is teveel, dat kunnen we niet opbrengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 18:28

Ooh verdorie wat een tegenvaller zeg... Ach gut Niet leuk nee... Scheve mond

Mooi dat je excursie zo geslaagd was Janet Lachen

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 18:32

oh balen blackstar Ach gut

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 18:54

Wat jammer black, balen zeg.
En zeer onredelijk dat ze niets van de prijs af willen halen of het willen repareren. Beton rot is niet niks.

Zo ben net thuis.
Was op het station aan het wachten op mijn vader, maar de geur van patat was heel erg verleidelijk. Dus heb een lekker patatje gehaald, foei ik!

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 19:27

Mag je niet een keer zondigen ZJ? En een leuke excursie.

TK, gefelici met je trailer.

Nagevraagd bij een bedrijf dat dat repareert en dat kost 6500 euro zonder tegenvallers. Nu maar wachten tot er weer in Hoornaar een huisje, dat betaalbaar, is vrijkomt.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 19:30

TK: Ik heb dit op mijn trailer laten plakken. Misschien een leuk ideetje.

Afbeelding

Let aub niet op de rare vlekken, maar dat is modder.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 19:36

Ik zondig heel vaak hoor. Ik eet elke zaterdag patat, maar probeer door de week wel goed te eten. Ben niet aan het lijnen hoor. Maar er mogen wel een paar kilo's van af. Maar pas volgend jaar, kerst wordt schransen bij ons thuis.

Mooie trailer zeg, en gaaf die sticker!

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 19:38

Dank je ZJ, ben er nog elke dag trots op.
Ik ga naar Black. Misschien dat ik vanavond nog even hallo kom zeggen.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 19:41

ik ga even voeren en mijn fiets ophalen!

tot straks!

veel plezier bij black!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 19:43

Doei! jaja ik leef nog Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 20:10

Altijd fijn om te weten Haha!

Ik ben jaloers op je trailer Blackstar Clown Haha! Mooi ding Ja

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 20:21

Ja die trailer is echt gaaf, dooral die sticker.

Leon fijn om te weten dat je nog leeft!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 20:45

janet oei oei en de kerstdagen staan nog voor de deur !!! Knipoog

blackstar mooie trailler

leon leeft nog !!!!!

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 20:52

hee rom alles goed?

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 20:55

ja hoor Knipoog

met jou ???????

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 20:56

ja ook!

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 21:29

rustig hier zeg....