[TI] [HK] LGVIII - Harig en bont, draven we topic 3 samen rond!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cp112

Re: [HK] LGVIII - Harig en bont, draven we topic 3 samen rond!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 23:18

Ja mel is geweldig. Maar de dame die erbih is gekomen ook hoor :D
Sinds zaterdag is Giulia (aka juul) hier. De merrie van Angelique die bij Britta stond

Ik heb haar zondag gereden en gelijk naar buiten gegaan. Heb het nog met geen enkel ander paard hier gedaan maar ben met juul in standje vol gas over de akkers gecrossed <3

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 02:20

Gefeliciteerd Carolien? Blijft ze in het dorp, of nou ook weer niet zo dichtbij?

Duimen Chantal, maar deze kijker heeft het al wel heel lang over haar en nu een gevoel van het moet zo zijn (gezien al het ge-emmer tussen nu en haar vorige Tinkerdame in). Zou denk ik ook een superplekje voor Liza zijn!

En lekker met Juul vol gas, gaaf! Met Noedel nog nooit gedaan, en hij kan zo lekker crossen, of nou ja, is ook alweer 1,5 jaar geleden :oo

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 02:27

Zoals jullie weten is het negatief bespreken van personen/stallen niet toegestaan op bokt. Er zijn dus een aantal berichten verwijderd.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 02:44

He er worden ook eindelijk modjes wakker (en dat op dit tijdstip) :))

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 07:53

Wat fijn dat Madelief een nieuwe plekje krijgt! En Ramona ook gelukkig!

DeCobvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 09:51

hmm ik heb wat gemist geloof ik, aan de reactie van de Mod. te zien.. :-/

Fijn! een nieuw huisje voor Madelief! maar ook best wel moeilijk denk ik.

Ik duim voor je Chan. dat doe ik al ff maar zo toch wel fijn zijn als Liza ook een goed huisje treft.

Ook deze mooie man staat te koop voor een heel goed huisje.. http://www.bokt.nl/markt/ad/145521/goed-bewegende-irish-cob-tinker-hengst

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 10:53

Carolien idd fijn dat ze een nieuw huisje heeft!
Leuke filmpje van de tinker wasrit! ik wou er ook graag heen..
maar heb geen vervoer!

Ik heb ook wat gemist tijden het meelezen..:p *mod tip*

okee ik ben het nu alweer kwijt wat ik allemaal heb gelezen :roll:

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 10:58

Sorry voor het ineens binnenvallen.. ik ben even een wrak nu.. we hebben een afwijzing voor de hypotheek van het nieuwe huisje. (geeneens reden gekregen..) ik ben dus nu als een idioot alvast aan het kijken voor stalling vanaf 1 mei..

Iemand hier had zijn tinker nabij rotterdam in een paddock paradise staan? ik zou graag willen weten wie, want misschien is dat voor nu wel een super oplossing.

Mocht iemand iets weten in de buurt van Gouda, moordrecht of zelfs ietsjes verder, hoor ik het graag..
Ik weet het gewoon ook even niet meer.. ik had gehoopt vanaf volgende maand elke dag zelf met Diaz te kunnen tutten.. nu is het weer terug naar af.. en nogsteeds misschien 2x per week! Ik zit zelfs met de gedachten Diaz misschien maar niet te kunnen houden ofzo? maar ik kan niet zonder haar, vooral nu niet, maar ik vind het zo oneerlijk...

pff.. ben kapot.
(excuses voor de egopost..

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 11:02

:(:) Karlijn. Kan ze niet blijven waar ze nu staat? Mijn aanbod staat nog steeds hoor! Of weer naar de wei van vorig jaar?

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 11:08

Klote zeg. Dat was mallow met die stal.

Succes meis!

Voor de tinkereigenaren die hun paard 6 dagen aan t werk hebben.
Merken jullie met de warmte van de laatste twee weken dat je paard slomer is?
Jaron dus wel. Nu is zijn rennerigheid in werken omgezet. En ipv handremmen moet ik hem aan t looen houden na 45min. De bak is ook zwaar.

Maar nu geef ik.hem drie koffiekoppen biks per dag bij. Gewoon basis brok ipv muesli. Al meer dan een week en ik merk het verschil nog niet. Dus ik heb hem gister maar vrij gegeven.

Zal ik.die portie brok verdubbelen? Naar smorgens en savonds ? Ipv alleen savonds?

Ik twijfel om er sportbrok of pavo sportsfit muesli in te gaan steken.
Maar volgende maand gaan ze t land op. En ik wil ook geem bevangen paard.
Plus twee crosslessen waarop ik natuurlijk noet half.de les wil stilstaan omdat t muntje op is?

Wat zouden jullie doen? Ik vind t lastig..

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 11:17

Heeft ie niet gewoon de piepe leeg?
Geef hem eens een tijdje vakantie ipv al dat voer. En dan geen dagjemaar gewoon even een weekje of misschien 2.
Knappen ze vaak goed van op.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 11:23

HijadelaLuna schreef:
:(:) Karlijn. Kan ze niet blijven waar ze nu staat? Mijn aanbod staat nog steeds hoor! Of weer naar de wei van vorig jaar?

Ik WIL en kan niet meer staan waar ze nu staat.. ik heb het zo lang vol kunnen houden door dat het huisje in het vizier lag.
De wei van vorig jaar is niet meer... ik denk dat ze er dit jaar gaan bouwen

Kailonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 11:27

Karlijn - wat doe je met je shetlander. die had je toch ook al gekocht.
Jammer dat het niet doorgaat. Ik zou bij de bank wel even naar de reden vragen. Anders weet je de volgende keer nog niet of je wel of niet iets kan kopen.
Het is beter om vooraf te weten hoeveel hypotheek je kunt krijgen.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 11:29

Zo alles even bijgelezen. Ellie dat is geen leuk nieuwws om te horen.
Karlijn sterkte meid!

Zo hier Ravenya geschoren want die zat onder de luizen. Eerst werden de hoeven aangepakt zwaar verwaarloost net als die van Emira. Bij haar gaat het een jaar duren voor ze weer enigzins normaal zijn... Daar ging mijn wedstrijd plan maar ik ga liever een jaar wachten dat ze goede voeten heeft dan dat ik nu de boel vererger. Plus Ravenya een bevangertje is en ernstig ook en dat met 3 jaar... Gelukkig is het met bekappen en weinig tot geen gras wel goed te doen. Ben ondertussen opzoek naar stalling voor de twee shetten. Mocht iemand in de Drenthe het liefste in de omgeving van Peize iets weten stuur mij maar een PBtje. Ben dringend opzoek naar iets!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 11:33

Heb hier wel plek maar zit te ver weg voor w denk ik.

oliebol Karlijn. Goede leer voor de volgende keer, geen beslissingen maken als er nog niks 100% definitief is.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 11:36

Stuur je even PB.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 11:38

Het stomme is is dat het gewoon zou moeten kunnen.. tuurlijk was het niet 100% zeker.. maar goed. we hebben nog 1 bank af te wachten.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 11:43

Ik duim voor je Karlijn!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 11:45

Balen hoor karlijn!

Chantal ik rij altijd vijf dagen in de week. Hij is opzich zat vrij en heeft afwisseling zat. Die drie x in de bak zouden dan toch niet.zo heftig.moeten zijn?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 11:56

Ik rij dan wel geen zes dagen in de week, maar hier niks van te merken, zeker niet icm de warmte. Jaron is toch geschoren? Welke warmte heb je het over? Van een te dikke vacht van dit weer is toch geen sprake :')

Kan me meer indenken dat bij Jaron wat dingen routine beginnen te worden in zn koppie en hij daarom niet meer zo over-enthousiast is. Neem daarbij een wat zwaardere bak waardoor het lopen meer energie kost, tjah, dan zou ik ook minder hard gaan lopen. Geeft toch niks? Het is jou om hem scherp aan je been te houden, of te maken. Verder genoeg afwisseling met aangespannen en naar buiten, dat ie fris in zn koppie blijft en ahw verrast is als je komt wat jullie vandaag gaan doen?

Meer voeren ben ik persoonlijk geen voorstander van, wat krijgt hij aan ruwvoer? Leuk dat hij harder gaat lopen, maar brok hebben Tinkers maar een klein beetje of zelfs niks van nodig (afhankelijk van samenstelling ruwvoer en liksteen of ze daar alles uit kunnen halen), er zit veel suiker in wat net als bij mensen voor een paard ook niet gezond is.

Als je aanpassingen wilt doen in zijn voeding zou ik eerder kritisch kijken naar wat je hem voert. Je zegt nu basisbrok. Voor wat jij wilt zou je eigenlijk op zoek moeten naar een brok wat een lage suikerwaarde heeft maar meer energie geeft. En dan bedoel ik niet energie zoals dat in haver of vele sportbrokken zit, maar iets duurzaams. Probleem met haver en/of sportbrok is vaak dat het een boost geeft, je trekt paard uit de stal, het is helemaal :):), de eerste minuten dat je erop zit ook nog, dan is het vervolgens de energie kwijt en is het dier nog trager dan voorheen.

Duurzame energie haalt een paard uit vetten, de energiewaarde is hoger, maar komt veel geleidelijker vrij. Dus een laag zetmeel (suiker) gehalte en hoog vetgehalte, dat moet je hebben.

Je kan vet aan het rantsoen toevoegen door olie over het voer te doen. Plantaardige olie is bijna altijd geschikt voor paarden. Let wel dat je de hoeveelheid moet opbouwen, na 2 maanden is het lichaam eraan gewend en kan je de maximale hoeveelheid gaan voeren, dan zou je ook resultaat moeten gaan merken. Door meer vet te voeren is er ook een grotere behoefte aan Vit-E en selenium, dus daar moet ook op gelet worden.

Behalve olie zijn er ook muesli's op de markt met een hoog vet gehalte, brok bijna niet omdat als je veel vet in een product hebt persen haast niet mogelijk is (lijkt me logisch :+ ). Wat er tegenwoordig ook op de markt is en onder de duursporters vaak gebruikt wordt, ongeacht het type paard wat ze hebben, is Subli Omega 369, dit een een vaste vorm van de olie icm Vit E, een complete aanvulling dus!

Let wel, meer vet voeren zorgt als je het paard teveel voert of te weinig in beweging geef voor dik worden. Je zult als je op internet gaat kijken ook ongetwijfeld reactie's tegen komen van het maakt mijn paard dik. Das niet gek, als je paard geen energie verbruikt zet het vet niet om in energie. Vet zie je, energie voel je.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 11:56

Een paard heeft ook wel eens een dip. Hij is nog jong, geef m de tijd.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 13:03

Oh die krijgt hij ook zeker weten wel.
Tis allee dat ik t niet gewend ben van hem.

Lotte dankjewel voor je uitgebreide post! :*

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 13:05

Maar op zich zit er wel wat in wat Chantal zegt hoor, zeker als ik bedenk hoe jij over Jaron schrijft en ik hem heb ervaren.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 15:09

Zoals hij toen was is hij niet meer hoor. Hij is zooo veranderd.

Maar net gereden. Ik denk dat hij gewoon.een vrije dag nodig had want ik had mn handen vol aan hem.hij was braaf maar had duidelijk energie te veel

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 20:39

he bah karlijn,das balen.denk je een mooi huisje te hebben gevonden,gaat het feest niet door.hopen dat je alsnog de hypotheek kan krijgen.

gelukkig valt t mee met de arm van staldochter.doordat ze goede bespiering heeft,is het bot niet gebroken.zwaar gekneusd,geschaafd,hoefafdruk op haar arm en pijn.ook haar nek heeft een forse klap gehad,dus vanmorgen meteen naar de masseur.ze moet eigenlijk rustig aan doen,maar vandaag zat ze al weer op een paard van 1.80!

vandaag heerlijk genoten van het mooie weer.samen met mam even naar eros geweest om te poetsen,doorgefietst naar t kerkhof om daar te kijken hoe het erbij lag en vervolgens doorgefietst naar de mac voor een milkshake.en voor de middag had ik al onkruid geplukt....