zoveel maanden kan ik niet rekken met grace. Het groeit bij wijze van dan dicht binnen.
Netjes even bijvijlen en knippens per 3 maandjes. Ziet alles er weer keurig uit.
Grace had wat zwake plekjes (beginnende rotstraal), dus toen was de hoefsmid iets eerder steeds om goed uit te snijden zodat het niet binnen gaat zitten broeien.
Ik ga Chance momenteel weer wat vaker rijden. Eigenaresse heeft hem niet zo goed onder controle. NU zit ik heel een beetje in dubio.
Enerzijds weet ik waaraan het ligt, maar ik weet het niet zo goed te brengen zonder dat ik er mogelijk mensen mee kwets haha ( ze is al snel van de verdediging.)
Zal het even proberen te omschrijven.
Ik ben meegeweest bij de bezichtiging van Chance. Daar was de staleigenaar heel eerlijk in. Je moet wel kunnen rijden anders knijpt ie er wel eens van tussen. Die vriendin van mij zei dat ze goed kon rijden. Ik wist eigenlijk wel beter, maar ik ga er op dat moment niet inhaken. Het punt is. Zij had vroeger jaren gelest, achter elkaar in rondjes in manegelessen. Ja daar kun je al gauw rijden. Maar je krijgt wel een verkeerd beeld van je eigen kunnen.
Kunnen rijden is toch iets anders dan begrijpend rijden. Met stelling denkt ze alleen aan de hulpen, maa rniet of je paard er ook op reageert. Die connectie is er niet, want dat doet hij dan dus ook gewoon niet.
Maar goed ik dacht ga haar er niet me kwetsen als ze zelf denkt goed te kunnen rijden etc..
Nu begint het weer, dat hij wat sterk is. Dus ik vertelde haar dat hij dan misschien dan wat meer moet werken als je bijvoorbeeld in de bak gaat rijden. Dan zegt ze "doe ik ook, ik rij een uur en maak veel voltes, overgangen en vraag stelling. Nu heb ik dat wel eens aangezien, maar het zijn de zachte hulpen die ze ervan geeft, maar het paard "voelt het niet". Die vind het best, loopt zijn rondje af en toe afslaan, dan even stoppen, dan draf etc. Maa rhet is moeilijk uti te leggen aan iemand hoe je echt rijdt, dat je ook voelt dat je paard dit ook oppakt en niet alleen de hulpen geeft en dan is het goed. Het is een samenwerking.
Nou ja om een lang verhaal kort te maken. Hij gaat nu aan de haal met haar.
Ik heb er van de week op gereden. Nou over de stelling gesproken. Binnenbeen wil hij pertinent niet haha. Dus daar kan ze ook nooit mee geoefend hebben. Binnenbeen goed aandrukken is ertussenuit glippen of harder gaan. Puur het niet begrijpen. Snap dan ook niet dat zij zegt altijd wel het paard te "bevragen". Ik heb echt 20 min. gezeten, met geduld tot hij niet meer wegglipte en ontspannen over de rug ging lopen. Dan is hij moe.
Maar zij zegt ook ja ik rij al een uur in de bak. Had haar wel duidelijk gemaakt dat een uur hobbelen anders is dan een uur rijden. Dus door het luie lekkere leven gaat hij nu aan de haal en ze zit al niet stevig.
Ik vind het gewoon lastig, ik weet wat er mis gaat, maar het is lastig om dit tegen iemand te zeggen die in vroegere manegelessen altijd te horen kreeg dat ze goed kan rijden, terwijl het eigenlijk verreweg is van.
Dus ga ik 2 dagen in de week zo Chance rijden. Heb wel gezegd, neem priveles erbij, want ik heb ook niet alle tijd en ik denk ook niet dat ik de aangewezen persoon ben om haar les te gaan geven. Is toch altijd lastig als je rijbeeld niet overeenkomt. Denk dat het van een vreemdere beter aangepakt wordt.
Van de week heb ik er even op gereden met de western... Ook wat blooperfoto's (nee niet gevallen).
Even kijken of ik ze kan vinden. Zit weer in de nacht (laatste 4/4)en heb internet via mijn telefoon aan mijn laptop dus het is niet zo snel hahaha.
Maar goed ik kan niet problemen blijven oplossen en ik weet ook zeker dat zij dit met elk ander paard krijgt, zeker met een instabiele houding en onzekerheid, want als je gaat zitten met van "we gaan er tegen aan"is het een heerlijk dier om op te rijden!
Dus heb een beetje dilemma's..