[TI] [HK] LGVII - Mutsen en Sokken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Diaz

Re: [HK] LGVII - Mutsen en Sokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 22:50

Dan zal dat het niet zijn haha.. het zijn echt 2 losse 'flapjes' die dan over de straal heen buigen uiteindelijk... maar een paar keer op het harde lopen en ze zijn weer weg hoor ;) Zoals nu eigenlijk.. maar de hoefsmit snijd en maakt alles zo glad, lekker makkelijk uitkrabben hihi

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 01:32

zoveel maanden kan ik niet rekken met grace. Het groeit bij wijze van dan dicht binnen.
Netjes even bijvijlen en knippens per 3 maandjes. Ziet alles er weer keurig uit.
Grace had wat zwake plekjes (beginnende rotstraal), dus toen was de hoefsmid iets eerder steeds om goed uit te snijden zodat het niet binnen gaat zitten broeien.

Ik ga Chance momenteel weer wat vaker rijden. Eigenaresse heeft hem niet zo goed onder controle. NU zit ik heel een beetje in dubio.
Enerzijds weet ik waaraan het ligt, maar ik weet het niet zo goed te brengen zonder dat ik er mogelijk mensen mee kwets haha ( ze is al snel van de verdediging.)
Zal het even proberen te omschrijven.
Ik ben meegeweest bij de bezichtiging van Chance. Daar was de staleigenaar heel eerlijk in. Je moet wel kunnen rijden anders knijpt ie er wel eens van tussen. Die vriendin van mij zei dat ze goed kon rijden. Ik wist eigenlijk wel beter, maar ik ga er op dat moment niet inhaken. Het punt is. Zij had vroeger jaren gelest, achter elkaar in rondjes in manegelessen. Ja daar kun je al gauw rijden. Maar je krijgt wel een verkeerd beeld van je eigen kunnen.
Kunnen rijden is toch iets anders dan begrijpend rijden. Met stelling denkt ze alleen aan de hulpen, maa rniet of je paard er ook op reageert. Die connectie is er niet, want dat doet hij dan dus ook gewoon niet.
Maar goed ik dacht ga haar er niet me kwetsen als ze zelf denkt goed te kunnen rijden etc..

Nu begint het weer, dat hij wat sterk is. Dus ik vertelde haar dat hij dan misschien dan wat meer moet werken als je bijvoorbeeld in de bak gaat rijden. Dan zegt ze "doe ik ook, ik rij een uur en maak veel voltes, overgangen en vraag stelling. Nu heb ik dat wel eens aangezien, maar het zijn de zachte hulpen die ze ervan geeft, maar het paard "voelt het niet". Die vind het best, loopt zijn rondje af en toe afslaan, dan even stoppen, dan draf etc. Maa rhet is moeilijk uti te leggen aan iemand hoe je echt rijdt, dat je ook voelt dat je paard dit ook oppakt en niet alleen de hulpen geeft en dan is het goed. Het is een samenwerking.
Nou ja om een lang verhaal kort te maken. Hij gaat nu aan de haal met haar.

Ik heb er van de week op gereden. Nou over de stelling gesproken. Binnenbeen wil hij pertinent niet haha. Dus daar kan ze ook nooit mee geoefend hebben. Binnenbeen goed aandrukken is ertussenuit glippen of harder gaan. Puur het niet begrijpen. Snap dan ook niet dat zij zegt altijd wel het paard te "bevragen". Ik heb echt 20 min. gezeten, met geduld tot hij niet meer wegglipte en ontspannen over de rug ging lopen. Dan is hij moe.
Maar zij zegt ook ja ik rij al een uur in de bak. Had haar wel duidelijk gemaakt dat een uur hobbelen anders is dan een uur rijden. Dus door het luie lekkere leven gaat hij nu aan de haal en ze zit al niet stevig.

Ik vind het gewoon lastig, ik weet wat er mis gaat, maar het is lastig om dit tegen iemand te zeggen die in vroegere manegelessen altijd te horen kreeg dat ze goed kan rijden, terwijl het eigenlijk verreweg is van.
Dus ga ik 2 dagen in de week zo Chance rijden. Heb wel gezegd, neem priveles erbij, want ik heb ook niet alle tijd en ik denk ook niet dat ik de aangewezen persoon ben om haar les te gaan geven. Is toch altijd lastig als je rijbeeld niet overeenkomt. Denk dat het van een vreemdere beter aangepakt wordt.

Van de week heb ik er even op gereden met de western... Ook wat blooperfoto's (nee niet gevallen).
Even kijken of ik ze kan vinden. Zit weer in de nacht (laatste 4/4)en heb internet via mijn telefoon aan mijn laptop dus het is niet zo snel hahaha.

Maar goed ik kan niet problemen blijven oplossen en ik weet ook zeker dat zij dit met elk ander paard krijgt, zeker met een instabiele houding en onzekerheid, want als je gaat zitten met van "we gaan er tegen aan"is het een heerlijk dier om op te rijden!

Dus heb een beetje dilemma's..

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 08:16

Hoefsmid, die van mij moet weer, en het is pas van eind maart, dus 6 weken, nog even aankijken.
Te lang wachten met bekappen is nl nl bevordelijk voor de pezen etc, doordat de hoefstand veranderd.
staat diaz na 9 maand nog steeds mooi rechtop haar hoeven dan?

3maand is ok het max wat ik ooit gerekt heb bijmijn vorige paard, die had zulke mooie voeten :j

Wat vervelend van Chance, klinkt banketstaaf, maar t advies is dat ze moet gaan lessen.Want straks loopt hij bij jou wel, maar dan is har probleem nog niet opgelost

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 09:29

9 maanden. :wow:

Hier standaard om de 7 a 8 weken. Wel of geen ijzers. Zo hoeft er meestal niet veel veranderd te worden.

Jess: Lastig is dat he. Vooral het niet willen kwetsen, maar wel eerlijk willen zijn. Hoop dat zij iemand kan vinden met lessen die haar goed op de punten wijst die je al aangeeft.
Ik heb ook een keer gehad bij een paard waar ik op reed dat ik de manier waarop de eigenaresse les kreeg niet vond kunnen. Ik heb toen het alleen aangegeven en gevraagd of ik bij een ander mocht lessen. Kort daarna is zij ook van instructrice gewisseld. Het voelde wel goed dat ik het aan had gegeven. Anders blijft het zo in de weg zitten.
Goed dat je iig al hebt aangegeven dat ze les moet nemen :) +:)+ Wel leuk 2x in de week bijrijden. Misschien dat hij daar ook al veel van leert, waardoor het voor de eigenaresse weer makkelijker is.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 09:51

Idd. 8 weken voor de smid. dan kan hij ook tijdig corrigeren mocht het nodig zijn

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 09:57

Mijn tuig is onderweg! Hopen dat het past en dan gaan we rustig bezig met beleren. Mijn kleine shet gaat vrijdag onder het mes :P. (Hij word ruin). Amigo is inde bak ook niet de snelste en ik moet hem wel aanpakken zo nu en dan omdat hij gewoon in staking gaat stilstaan en dan echt niet meer vooruit te krijgen.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 11:45

Ze staat helemaal netjes op haar hoeven! :j Ze blijven even kort als 9 maanden terug.. snap ik niet veel van hoor :')
Ik zocht een foto.. maar met sokken is dat lastig hihi
Afbeelding

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 15:40

Moeilijk hoor Jess, hoe je dat netjes kunt zeggen zonder iemand voor het hoofd te stoten..
Hopelijk helpt het dat je zelf nu wat vaker rijdt (al hebben ze vaak snel zat in de gaten wie ze wel kunnen uitproberen en wie niet)

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 16:37

hier 1 x per 11 a 12 weken.
rij nu met haar buiten en merk wel dat de hoeven er van te leiden hebben
als ze straks opgebouwd wordt met buitenritten dan toch maar overwegen om ijzers want stap veel op de weg omdat bermen straks te glad worden.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 17:37

bermen straks te glad? als het droog is?
Nooit last van gehad. heb zowel met nat weer, als met droog weer oefencrossen gereden, ijzerloos, en nooit geen glijpartijen gehad

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 17:43

Whisper zou voor het mooie om de 6 weken moeten maar gaat om de 8 weken. Serada haar dochter ging in de opfok om de drie maanden en dat kon ook, toen ik ze hier bij ma had staat, kon je zien dat Whisper alweer moest en Serada nog niet.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 17:45

Peet, hoe krijg jij whis zo wit?
ik ben aan de gang geweest met biotex op de sokken, maar geen idee hoe ik dat handig aanpak.
Shampoo schuimt en smeert makkelijker.

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 17:49

Whisper is gewoon wit van zich zelf, tja ik weet niet hoe ik dat uit moet leggen. Ik hoef Whis hoe zwart ze ook is alleen met water af te spuiten en ze oogt al wit.

Staart en sokken doe ik in de groenebiotex, Biotex in de emmer (mag best veel zijn) en dan even een beetje kokend heet water erop en dan koud er bij tot je had er in kan whahah. Dan eerst staart er in hangen zo'n (5 minuten) en dan 1 voor 1 de benen er in zetten. Of nieuw water met biotex pakken voor de benen, ligt aan hoe vuil de staart was. ( oja jij heb zwarte staart bedenk ik ineens whahah). Whisper haar lijf was ik gewoon met vloeibare driehoekzeep in de zomer en in de winter witte shampoo. 1xkeer wassen en wit is ze.
Als hij z'n voeten niet in een emmer wil hebben kan je ook met betadinewassen, voeibare biotex bestaat denk niet.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 17:53

thanks, hier word ik iig wijzer van.
ja whis is vanzichzelf al veel witter dan jaron is, dat zag ik toen al op de LL (hoe lang is dat wel al niet geleden, 5 jaar? langer? toen heb ik nog op owen gereden)

Dat benen in een bakkie zetten vind hij niet zo tof, zodoende had ik de hele gang nat vanmiddag _O-

Sandra1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 17:55

biotex is ook vloeibaar te verkrijgen.. daar heb ik king een keer mee gewassen(zn sokken iig.. )
hier gaat alles nog steeds toppie! Vandaag geprobeert alleen op pad te gaan, maar verder dan de wei kwamen we niet.. das zo'n 10 meter ofzo, maar we zijn wel opgestapt en begonnen, dus ooit komen we wel in het bos hahahaha

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 17:56

Maar als je hem er steeds aan laat wennen moet hij het denk wel gaan doen hoor, serada heb ik het ook geleert en die was ook nooit zo wit als haar mama.
Lange laan is denk bijna 7 a 6jaar geleden

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 17:57

je bent goed bezig san! (Y)

Aja, jaron stelde zich vandaag ook wel een beetje aan, vorige keer vond ie het helemaal niet erg,en vandaag was het dood eng, komt wel weer. aldoende leert men, dus hij ook wel.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 18:00

Ik aai Diaz haar been net zo lang tot ze hem helemaal neer zet in de emmer, gaat prima opzich! Meestal gaat het bij ongeveer het 3e of 4e been mis.. en dan heb ik ook geen zin meer :P (ze gooit hem dan perongeluk om)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 18:00

dat doet jaron vn te voren, voor ik wat heb kunnen doen,en even 2 tellen wegloop :P

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 18:28

Hello, zo eff mijn jetlag van mij afgeschud van mijn laatste nachtdienst.
Denk dat het wel een goede basis is als ik er zo een paar keer per week op rijdt en wanneer zij gaat les krijgt. Ik krijg goed les, en ze zit al een poos dat ze haar eens moet bellen, maar ja priveles is duur. Maar wel lekker is is dat ze naar onze stal komt en de bak is eigenlijk vrijwel altijd vrij.

Whis is altijd zo mooi wit Petra :-) Doet gewoon zeer aan mijn ogen hihi.

Ik heb de cowboymagic en heb vandaag ontdekt dat er een dealer ervan in de buurt zit! (waar ik dus vandaag ook een super mooie western borsttuig heb gekocht.. :o )

Wilde vannacht dus nog wat foto's van chance plaatsen onder het westernzadel maar de server van bokt deed raar ineens bij posten..ach ja wie merkt het ook, was gloof ik de enige die wakker was haha.

Zal ze even plaatsen als jullie het leuk vinden dan. :D

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 18:30

jaa! ben benieuwd!

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 18:39

Dit was van de week.
Ben zelf niet zo van de westernzadel bij het trainen normaal, maar hij had dit al "aan".
eigenaresse eff gecensureerd ivm privacy ofcourse
Afbeelding

Chance moest even wennen en glipt er tussenuit met een vaart bij het enkel aansluiten van mijn binnenbeen. Merkte gewoon dat de stelling nooit echt gevraagd is. Hij snapt t niet en wil vluchten. Toen maar even kort draaien gezien hij zo over het midden in een vaart wilde rennen haha
Gelukkig heb ik wel evenwicht :-P en toch met binnenbeen om hem icm buitenbeen en zit te keren. Ik ben niet zo van de teugels :D
Leverde wel een komisch plaatje op.
Afbeelding

Hier waren Chance en ik compromissen met elkaar aan het sluiten :D :+
Afbeelding

En toen na 20 min. konden we elkaar verstaan <3
Afbeelding

Had haar het voorzichtig verteld, maar ja weet het niet. Ook zodra hij even opzij schrikt zet ze hem in stap. Heb haar al keren uitgelegd om juist dan door te zetten in draf en heb "beizg te houden", des noods op de volte die je opent en sluit. Maar ja dat is lastig als hij de stelling weigert/niet goed begrijpt en toch om zich heen blijft kijken of naar binnen valt en dan heb je ook niet veel te zeggen.
Maar ik vind het een heerlijk dier om te rijden!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 19:02

je moet eigenlijk doen of er niks aan de hand is, en dus gewoon doorrijden.
Als je elke keer stil gaat staan word het lijkt mij , erger.

Hihi, die ene is idd een blooperfoto :D

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 19:10

ja heb dat meerdere malen gezegd, maar denk toch dat het de angst / onzekerheid is om toch niet door te zetten in tempo. Al dit voelt het paard natuurlijk.

Gelukkig kreeg ik hem wel gestopt door die draai anders gingen we loeihard richting het hek hahaha. Lekker ding <3

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 19:26

Misschien volgende keer een snaffletje/engels bitje inhangen als je gewoon rijd? Zo'n shank is wel erg streng voor jouw manier van rijden :j Grote kans dat daar ook wel protest van kwam :j