[TI] [HK] LGVII - Mutsen en Sokken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

draaakje

Re: [HK] LGVII - Mutsen en Sokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 19:42

Leuk Mira!

Als ze echt willen zijn ze inderdaad sterker Karlijn, daarom moet je slimmer (of sneller) zijn :P
Avelyn deed het toen ze hier net was ook hoor, je omtrekken om gras te eten. Maar ik ben haar steeds voor, of ze krijgt een tikje met het uiteinde van het touw, of ze moet achteruit. (ze is alleen heel slim, dan wil ze niet meer voorruit)
Inmiddels heeft ze in de gaten dat ze toch niets mag eten en het alleen maar heel veel moeite kost om het toch te proberen, dus doet ze het niet meer.

Geweldig dat roze karretje!

Super dat Roos het zo goed doet!
Mijt kun je gewoon behandelen met sokken eraan hoor. sebacil, neocidol, een pour on, hondenontvlooimiddel of een ivermectine wormenkuur, allemaal verschillende middeltjes welke gewoon met sok gebruikt kunnen worden.
Alleen de sokken erafhalen heeft niet eens zin als het echt mijt is.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 19:46

Faye: ik denk hetzelfde over grazen. Eerste wat ik een paard het liefste af leer.
Ellie: druk bezig geweest.
Karlijn: Wat fijn dat het goed gaat met Diaz op de wei. Zal haar vast goed doen.
Jess: fijn dat je je een koning te rijk voelde op Grace. Het klinkt ook gewoon al lekker.
Jacky: mooie foto van Tinky :)
Juul: die aan het genieten is van Roos :)

--

Ik ben ook zooo trots op mijn gup. Ze heeft vandaag voor het eerst ijzers gekregen. En ze stond zoo netjes stil! Moest een andere smid bellen, omdat de mijne op vakantie was. Aan de telefoon niet gezegd, dat het een jonge tinker is(man houdt niet van tinkers ;) ) Daar kwam hij toch van terug.

ZATERDAG, is de dag dat Kayleigh voor een tijdje uit logeren gaat. *\o/* Ik vind het zo spannend, maar ze gaat het kunnen. Weet dat zeker. <3
Man belde gister dat ze van het weekend kon komen. En dat hij een heeel mooi tuig heeft voor dr, dus ben erg benieuwd. Nu hopen dat het trailer laden goed gaat. Tot nu toe heeft ze naast een andere merrie gestaan. Deze keer gaat ze voor het eerst alleen.
* Denk dat ik vrijdag al niet kan slapen. O:)

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 19:51

Hoi iedereen! :wave:

Dat karretje is idd geweldig _/-\o_ Ik was vandaag ook in een roze bui, terwijl ik roze zo spuuglelijk vind :') Weet je wat voor een dekje ik gekocht heb? Ja, juist ja, een knalroze :+

Ik heb deze gekocht;
Afbeelding
Ook omdat het gewoon handig is met die zakjes! Zat wel te twijfelen tussen groen en deze, maar ik had al groen, dusja..

Ook nieuwe singel gaan halen van 120cm en vliegenmasker voor Tinky. Ze heeft trouwens een 'gaatje' aan der hoef, er zat eerst een scheurtje in, die is natuurlijk eraf gevallen door onze grote tocht.. Ik kan mijn vinger erdoor steken. Maar even goed in 't oog houden, ik wil namelijk geen ijzers..

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 19:54

Wat een gaaf dekje, ik heb er ook 1 met een tasje (grijs met roze) echt super handig.
Ik ben al jaren roze fan (voor mn paard dan he ;) )

Balen van het gaatje... onderaan de hoef?

Spannend hoor, Kayleigh uit logeren, komt vast helemaal goed.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 19:55

Jaa, ben zéér benieuwd hoe het der staat :j Jup, onderaan de hoef. Ik zal er eens een foto van maken als ik haar voetjes nog eens afspuit..

Edit; even een foto gegoogelt, ziet er zo uit (haar hoef is wel beter onderhouden en er is geen verdere scheur) maar het gaatje is bij haar volgens mij nét ietsje dieper & groter. Ze lijkt er wel geen last van te hebben, maar ik begin te vrezen dat de hoef te snel zal aflsijten.. De hoefsmid is nog niet zo lang geleden geweest, maar die had geen werk toen. Ik ga der hoefje nog eens invetten, kan nooit kwaad.

Afbeelding

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 20:14

Wat een gaaaaaaaaaaaaf dek! die kleur, mijn mijn hebben hebben!

Spannend simone! gaat helemaal goedkomen!

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 20:19

Anders even de hoefsmid er naar laten kijken, als er een schimmel de witte lijn in gaat ben je verder van huis. (ben inmiddels ook wel huiverig hoor, als het om voeten gaat)
Vetten kan wel kwaad als de hoef daarvoor niet echt door en door natgemaakt is. Dab sluit je deze namelijk juist af door er een laagje vet op te doen waardoor deze juist droog wordt.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 20:26

brr zo'n voet word je wel eng van.
Die van mijn boef zagen er ook niet uit, maar gelukkig is dat na 2 keer bekappen een heeeeeel stuk beter geworden. nog 1x en denk dat hij dan redelijk normaal gaat staan.

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 20:35

ik vet ook niet in.nu blijven ruana's hoeven veel sterker.ze brokkelen niet zo erg snel meer.dat vindt ik wel fijn.

nou,hehe ik heb eindelijk stalhouder kunnen spreken.ik heb haar alles uitgelegd en wat de verzekering en arts willen.ze is niet zo positief erover omdat ze denkt dat het niks uithaalt.Ik ben echter van mening dat als ik het niet ga proberen ik nergens kom.Toen zei ze,ik vindt wel dat als je haar toch wilt gaan belasten,ze toch echt spieren zal moeten hebben.Dat vindt ik ook.Ze zegt het duurt wel een flinke tijd en daarbij moet je niet denken aan een maand maar zeker een maand of 3 tot een half jaar.iedere dag een kwartier stevig longeren.als jij het echt wilt ben ik ook bereid je te helpen hoor.nou ik wil wel.alles wat maar kan helpen.Ik moet wel een longersingel aan zien te komen maar dat lukt wel.
vandaag dus weer gelongeerd.

en.......ik heb vandaag mijn eerste buitenritje gemaakt *\o/* *\o/* .het paard werdt wel vastgehouden,maar ik voelde me redelijk relaxt!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 20:36

leuk ellie zo'n ritje!

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 20:57

draaakje schreef:
Anders even de hoefsmid er naar laten kijken, als er een schimmel de witte lijn in gaat ben je verder van huis. (ben inmiddels ook wel huiverig hoor, als het om voeten gaat)
Vetten kan wel kwaad als de hoef daarvoor niet echt door en door natgemaakt is. Dab sluit je deze namelijk juist af door er een laagje vet op te doen waardoor deze juist droog wordt.

Bedankt voor de tip! Meestal vet ik ze ook in na het afspuiten, anders heeft het toch geen zin met die modderhoeven. Normaal vet ik ook niet vaak in, wel bv voor een fotoshoot etc. Ik wil er graag een hoefsmid naar laten kijken, maar met deze vervelende moeder die altijd de kat uit de boom kijkt voor ze reageerd, zal dat moeilijk worden.. Ik hou het allesinds goed in de gaten, is namelijk ook niet echt gunstig met dit nat weer en modderige wei.. :(:)

Edit; Snackie (ben je naam weer vergeten :') ) dekje is van QHP heb er iets minder dan -40euro voor betaald, dus vond dat het wel waard :D Je had er ook lichtblauw, donkerblauw, olijfgroen en bruin in.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 20:58

Als je goed kijkt of het niet groter wordt en het netjes schoonhoudt (zodat er niets in kan gaan zitten waardoor het groter wordt) dan komt het vast goed.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 21:07

draaakje schreef:
Als je goed kijkt of het niet groter wordt en het netjes schoonhoudt (zodat er niets in kan gaan zitten waardoor het groter wordt) dan komt het vast goed.

Ik zal mijn best doen.. Is erg moeilijk, zeker met zo'n regen kliederweer is het moeilijk om proper te houden.. Normaal gezien doe ik zondag weer zo'n rit, ik hoop dat het goed gaat, en als ze echt te hard afslijten, dan heb ik geen keus vrees ik.. Ik wil geen ijzers omdat er zoveel nadelen aan vast hangen! Bij die vorige buitenrit was er een haflinger met ijzers, nou, moest je die eens zien glijden! :oo Ik hield mijn hart telkens vast! En als het hier dan zo'n modderpoel is en de paardjes willen lopen? Ik wil niet dat mijn meisje een been breekt.. + Het stopt de doorbloeding van de hoef af etc.. Hoefschoenen wil ik niet proberen eerlijk gezegt (Te duur én Tinky deed al vreselijk irritant toen ze al gewoon in een emmer water moest staan.. )

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 21:21

Ik ben ook geen fan van ijzers. Voor het slijten is het ook niet nodig. Maar het kost wel tijd om een hoef heel sterk te laten maken. Daarvoor moet je het op het harde lopen heel langzaam opbouwen.(door de druk stimuleer je de hoeven om te groeien en worden ze harder, maar dan moeten ze niet harder afslijten natuurlijk)

Hoefschoenen moeten wel zo goed passen wil je er voordeel bij hebben, als je dan bedenkt hoeveel verschillende soorten hoeven er zijn.
Hier een interessant stukje
http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/fra ... hoenen.htm

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 21:57

Maartje: die site is niet echt objectief. Is makkelijk zat. Precies alle niet goed passende schoenen + nare gevolgen plaatsen.
Van verkeerd beslagen paarden worden geen foto's geplaats. Van alle vormen / stijlen zijn verschrikkelijke resultaten te vinden.

Ik heb zowel als bij mijn oude pony als bij Kayleigh nog nooooit problemen gehad met hoefschoenen. Heb 3 verschillende merken gehad. Goed passend is idd essentieel.

Jackytje:balen van het 'gaatje'

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 22:08

Zeker niet objectief, maar wel uitgebreid en met foto's
Hoefschoenen die passen zullen zeker een uitkomst zijn, maar niet iedereen let daar altijd even goed op en dan vind ik dat het gevaar daarvan wel gezien mag worden.

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 22:08

Pff, het ijzerdilemma.. ik meld me ook! Hendrik staat nu blootsvoets, maar we rijden echt veel buiten en moeten daarbij heel veel stukken op het asfalt lopen waar geen of slechte berm langs is. Ik merk dat hij toch wel wat overmatig slijt, maar zit dus ook met glijpartijen in mn kop. Afgelopen zondag ging er iemand midden voor de groep met paard en al onderuit op droog asfalt.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 22:16

Hier gelukkig geen ijzerdilemma.. Diaz is een maand of 9 voor het laatst bijgewerkt kwa hoeven..
Mag wel weer. Niet wegens lengte, maar binnin word het dan niet zo netjes kwa botgroei naast de stralen.

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 22:17

wow das niet de bedoeling inderdaad.het ligt eraan hoe hard ze slijten,maar anders moet ruana ze ook.hier heb je bijna alleen maar asfalt.

hebben jullie ook lastige kraaien en eksters??bij ons plukken ze alle winterharen uit de paarden en pony's.bij een zelfs tot bloedens toe.ze gebruiken de vacht als nestmatriaal.heel handig,maar niet leuk voor de dieren.ze laten t wel allemaal toe.sommige liggen zelfs gewoon te maffen als de vogels bezig zijn.vanacht staan de dieren gewoon buiten,maar morgen als de vogels weer actief worden gaan de dieren weer naar binnen

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 22:18

Bedoel je het hoefkraakbeen wat verbeend? ;) De takken van het hoefbeen, om het makkelijk uit te leggen.

(mobiel bokken sux....)

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 22:26

Dioxide schreef:
Pff, het ijzerdilemma.. ik meld me ook! Hendrik staat nu blootsvoets, maar we rijden echt veel buiten en moeten daarbij heel veel stukken op het asfalt lopen waar geen of slechte berm langs is. Ik merk dat hij toch wel wat overmatig slijt, maar zit dus ook met glijpartijen in mn kop. Afgelopen zondag ging er iemand midden voor de groep met paard en al onderuit op droog asfalt.

_/-\o_ Heb dus compleet het zelfde!

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 22:36

Het is echt kiezen tussen twee kwaden: of overmatige slijtage, of risico op flinke glijpartijen.. Dat krijg je als je gewend bent in de sportpaarden te werken, een binnenbak glijdt niet zo :') Heb je ineens je eigen paard, iets heeeeul anders, puur voor de lol ipv de prestatie en dan moet je een keuze maken die anders zo simpel lijkt.

Drikje was vandaag trouwens een beetje onregelmatig.. Denk dat hij zich verstapt heeft. Gelukkig niet echt warm of dik, dus lekker even afgespoten en gestapt met hem.

En mijn zadel blijkt toch niet zo te passen als dat ik dacht. Zucht, weer opzoek naar een nieuwe, gelukkig mag ik 'm terugbrengen naar die kennis. Heb hem eerst gepast, lag prima.. Na de eerste keer rijden ook, maar nu is het twee keer teruggezakt en ligt het op de schoft. Niet goed dus :\ Gelukkig mag ik een passend springzadel (wat heeeerlijk zit :D ) lenen voor zo lang :) Als er iemand toevallig nog een Wintec VZH 18'' heeft liggen dan houd ik me aanbevolen!

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 22:37

Dioxide schreef:
Bedoel je het hoefkraakbeen wat verbeend? ;) De takken van het hoefbeen, om het makkelijk uit te leggen.

(mobiel bokken sux....)

m.bokt.mobiel :Y) maar het typen blijft een crime :')

Zou best kunnen dat het hoefkraakbeen is? ik zal eens een plaatje zoeken wat ik bedoel.
Het is gewoon lastiger uitkrabben zo.. dus voor de luiheid maar eens een hoefsmitje doen hihi :')

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 22:38

Het gaat om die 2 stukjes/streepjes/randjes bot waar precies het streepje 'straal' van de bijschrijving op eindigt Afbeelding

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 22:43

Zoals je het zegt bedoel je de verzenen. Het hoefbeen ligt in de hoefschoen, loopt halfrond mee on de vorm van de hoef en heeft aan de achterkant een holling waardoor de zijkanten dun aflopen naar achter (snappie um nog?). Die zijtakjes willen nog wel eens gaan verbenen bij paarden met artrose en HKO'ers. Als je daar aan gaat kappen klopt het niet helemaal haha. Arme poown dan :(:)