Vandaag hier de discussie wanneer/ op welke leeftijd een veulen afspenen. Ik kijk lees met meerdere topics mee en kijk ook bij actieve onderwerpen, zag van de week een veulen staan dat nog geen 4 maanden oud was en al afgespeend was ik vond dit zelf eigenlijk niet normaal, maar wat is nu wel normaal? John zegt dan dat een kalf ook met 3 maanden bij zijn moeder weg gaat als je ze normaal bij elkaar heb lopen en dat dat dus bij een veulen ook wel moet kunnen. Gewoon een vraag omdat ik verder geen verstand van fokken en afspenen heb dit is voor mij de eerste keer van het jaar.
snowdon
Geplaatst: 20-10-09 22:38
ik ga zo maar s naar bed, vroeg op.... helpen in de tuin bij moeders en persoonlijke koerier spelen voor kennisje
en 's middags afspraak bij autogarage
snowdon
Geplaatst: 20-10-09 22:39
Ik vind dat altijd een moeilijke discussie, ik kijk liever naar de merrie, het veulen en de gehele situatie op zich.
Hoe oud zijn de veulens bij jou nu, Mirjam?
mnkortleve
Geplaatst: 20-10-09 22:40
Ik wil ook geen discussie hoor. Wat is gebruikelijk zo ongeveer?
mnkortleve
Geplaatst: 20-10-09 22:40
Chabo is van 26 maart en Devynn van 21 mei.
Grit
Geplaatst: 20-10-09 22:41
Succes bij de garage Leon! Ah, dat ligt weer meer in het midden van Amerika (daar kom ik ook niet). Zo hebben we bijna heel USA in kaart .
Mirjam, daar kan ik je niet bij helpen, daar heb ik ook geen ervaring mee.
Sluit me bij Leon aan, gewoon kijken hoe het gaat, de conditie van moeder en kind etc etc. Soms moeten ze er eerder af ivm verkoop oid, maar Trea en ik hadden het er toevallig laatst ook over, je kunt misschien de natuur nog het beste op zijn loop laten, in de natuur jaagt de merrie het veulen op een gegeven moment ook weg bij de uiers....
Truste Leon! heel veel succes met de tuin, koeriersdiensten en natuurlijk met de auto!
mnkortleve
Geplaatst: 20-10-09 22:43
Bij Chabo heb ik echt het idee dat hij op eigen benen kan staan kan gerusd een paar uur op stal staan zonder zijn moeder als er maar een ander is. Maar van Devynn denk ik toch anders hangt nog meer aan zijn moeder word nu wel iets minder, maar toch anders als bij Chabo.
Gaap is van 28 april en op 4 september afgespeend. Best vroeg, maar moeder en zoon hebben elkaar geen moment gemist en Ilse begon ook wat terug te lopen in conditie (nog niet dramatisch hoor) en Gabriel werd alleen maar voller (bijna dik). Hij heeft na het afspenen ook geen terugval gehad ofzo.