Dank dank, ben er ook best mee in mijn sas. Paar avondjes achter de naaimachine en je hebt wat! Nu wil ook een roze natuurlijk Vandaag trailtraining gehad in Pekela, gezellig! Blizz was de enige tinker, maar er liep ook een leuke jonge halftink rond. Papa was tinker, mama was new forrest x belg. Hij had het kleurtje van een belg en het hoofd ook wel, maar je kon in lijf en benen wel de tinker herkennen.
FireAndIce
Geplaatst: 08-03-11 01:53
Dat is vast een aparte kruising om te zien dapperdier Heb je er geen foto van gemaakt?
Ik een paar jaar geleden...
piene
Geplaatst: 11-03-11 09:06
ik ben zo trots op Melchior(ik wil niet penny meisjes achtig klinken, maar het voelt wel zo )
Ik rij Melchior met een sidepull en hij reageert hier heel erg goed op, ik heb een tijdje een D-ring snaffle gebruikt en dat ging ook prima, het was een dun bitje, en ik heb het idee dat dunne bitjes soms beter passen bij die Tinkers. Ik kan julie eigenlijk niet uitleggen wat dat western rijden ons samen heeft gebracht, wat voor een verandering het Bij Melchior en mij gebracht heeft en dat we nu samen zo een goed team (aan het worden) zijn.alles waar ik van gedroomd heb met het hebben van een paard wordt nu als een puzzel voor me uitgelegd en ik kan nu eindelijk de stukjes vinden die aan elkaar passen.(klinkt natuurlijk weer zo bullshit zweverig) we zijn natuurlijk tussen alle buiten ritten door lekker aan het oefenen geweest, en van de week heb ik balkjes in een L vorm neergelegd en ben ik er achterwaarts sturend doorheen gestapt. voor julie ist misschien een piece of cake maar voor ons de eerste keer en het ging super!
We hebben het heel rustig gedaan zodat we allebei goed na konden denk en of ik zijn achterkant opzij moest doen, of dat ik zijn schouders ervoor moest plaatsen.en tijd genoeg, voor een beloning en een zucht en Melchior vond het volgens mij zelf ook leuk, tijdens het uitstappen liep hij herhaaldelijk naar de balken toe
Heerlijk als je zo eenheid met je paard kunt vinden! Voor mij heeft de western de deur naar de dressuur geopend en ik verbaas me nog als ik zo eventjes een travers rijdt of een paar stapje appuyeer. Ik moet wel zeggen dat dunne bitjes niet per definitie bij tinkers passen. Dat hangt echt van de anatomie van de mond af en jawel.. de hand van de ruiter! Zelf wissel ik graag af tussen bitloos en bit en scharenbit. Dat houdt ons beide scherp. Eventjes met helemaal niet is een goede check voor ons of de hulpen zijn waar ze zijn moeten. Lekker dooroefenen met de L achterwaarts! Ik heb dat nooit een piece of cookie gevonden.
piene
Geplaatst: 13-03-11 11:23
Dapperdier, hoe gaat het met je dressuur?(even een sidepass) ben je nog verder de klassieke richting ingegaan? en hoe reageerd Blizz op de vastere verbinding met zijn mond? snapt hij dat? Melchior vond het verwarrend nl dus ik vroeg het me af
tja, ik ben nu zo gewend met die sidepull en Mel ook en we zijn ook niet zo ver dat we het zo heel precies doen dat het nu nog niet uitmaakt denk ik.
Klassieke richting is in zover `mijn ding` omdat het gaat om rechtrichten en soepel maken van je paard. en dat gaat eigenlijk wel erg goed. Ik gooi alles door elkaar en zie het niet echt als dressuur en western. UIt beide werelden zijn dingen te halen die voor ons werken. Blizz snapt de druk prima, kwestie van loslaten wanneer hij doet wat je wil. Ook in de western zie je veel ruiters hun paard `flexen`of buigen met direct teugel contact. Als je paard dat eenmaal snapt kan je met de buitenteugel begrenzen en nageven. En dan ga je al heel snel naar de principes van neckreining waarbij een paard op de buitenteugel (binnenbeen) buigt. Ik moet wel zeggen dat Blizz het moeilijker vind om te ontspannen als hij hoger ingesteld is. Maar met een losse teugel moet ik ervoor waken dat hij niet te lang en laag gaat lopen en uit elkaar valt.
Met de sidepull kun je ook goed werken aan stelling en buiging, zo wordt hij niet alleen soepel maar ook nagevelijk. (rot woord, hoe schrijf je dat?) De keuze is aan de ruiter of je je paard wat hoger of wat lager instelt in die buiging. In het begin zou ik me daar nog niet al te veel zorgen over maken.
piene
Geplaatst: 13-03-11 14:41
ja daar heb je helemaal gelijk in,aan het begin van het rechtrichten (op de klassieke manier)lijkt ook veel op het western rijden vind ikzelf ,dus ook lager ingesteld. puur om goed het achterbeen goed onder te kunnen laten treden en het paard mooi rond en dragend te laten lopen( bij Mel gaat het als je er naast loopt en je zo nodig wat impuls aan het achterbeen kunt geven ook wel goed). en nu ik dit weer zo zit te typen bedenk ik me weer dat het zo belangrijk is en dat ik weer ook in het belang van hem vaker echt serieus aan het werk moet, eigenlijk.....
Ik heb ook om te kijken hoe scheef Mel was foto's van bovenaanzicht genomen en foto's van achteren en van voren, nou is Melchior echt redelijk goed recht, maar bv Moose onze andere Tinker zag je een duidelijk verschil tussen de bespiering van de linker en de rechterschouder en de vorm van zijn lijf. en ik ben benieuwd hoe het er, nu ik zo'n leuke bijrijdster heb , over een jaar uit zal zien...
Ik vond het hoger ingesteld heel moeilijk, Mel is net niet overbouwd dus mist de opwaartse bouw en hoog ingesteld en mooi dragend van achteren lopen zonder z'n rug nek en z'n allessie vast te zetten viel echt niet mee(als het al lukte) al heb ik op het eind van ons harde werk wel mooi verzameling aan de losse teugel gehad.
ja de sidepull is echt helemaal niet zo verkeerd en Mel blijft heel mooi licht aan de hulpen(en doet veel op stem) Nou moet ik er ook weer bij zeggen dat ik alleen weer de basis heb gehad hoor en dat ik die basis ook steeds blijf gebruiken, maar er zijn ook naar mijn idee veel overeenkomsten binnen het western rijden.
zoveel mensen zoveel manieren en rijstijlen en trainings stijlen en wat bij je paard past, dat neem je mee
Signe
Geplaatst: 13-03-11 15:05
Precies! Belangrijkste voor mij is dat je niet alles tegelijkertijd van je paard vraagt maar de basis puntje voor puntje opbouwen en dan eens twee dingen combineren en dan drie en na verloop van tijd kan je `ineens` travers ,ontspannen, verzameld en aan de teugel. Betekent niet dat je nooit meer terug naar de basis moet, ik blijf het elke dag doen.
en ja serieus aan het werk.. middenweg.. Er moet ook lol zijn en even niet. Dan duurt het langer, maar is het imo voor beide partijen leuker en leerzamer.
Als je je niet meer verwondert en slechts nog frustreert, ben je niet goed bezig. Hahah nieuw motto!
piene
Geplaatst: 13-03-11 15:11
dapperdier schreef:
Als je je niet meer verwondert en slechts nog frustreert, ben je niet goed bezig. Hahah nieuw motto!
Haha.. goede kriebels dat wel! Je moet ergens beginnen en wedstrijd ervaring doe je alleen op door het te doen! Het is niet alsof we elke week ergens kunnen starten.
shillelagh
Geplaatst: 15-03-11 15:48
Wat klinkt het hier allemaal goed! Ik sluit me erbij aan dat ik ook erg trots ben op mijn tink en op mijzelf. Eigenlijk misschien meer alleen op mijzelf want voor shillelagh is het logisch eigenlijk (omdat ik haar taal sprak). Ben weer ee weekend naar zeeland geweest voor join up2 cursus. Het ging zo ontiegelijk goed! Ben ook veel dichterbij mijn paard gekomen. Ik voel me meer 1 met haar(over zweverig gesproken). Op de terug weg heerlijk het zonnetje die in de auto scheen, countrymuziek op(niet snel mijn ding maar het geeft een heerlijk relaxt gevoel) en op naar huis met enorme voorjaarskriebels en een mooi vooruitzicht!
Heb alleen heel erg een instructrice nodig! Weet iemand of aaltje hupeldepup(achternam vergeten) weer les geeft? Heel lang geleden heb k les van haar gehad maar toen moest ze stoppen ivm dingen. Of kunnen jullie mij eentje aanraden? Omstreek groningen/Haren
Aaltje, ja als we het over dezelfde hebben. Ik weet haar achternaam ook niet meer en haar nummer heb ik allang niet meer ben ik bang. Westernles bedoel je toch?
ja westernles! ik moet echt weer lessen.. En eentje die hoop ik voor een langere tijd blijft:P
Maeve
Geplaatst: 16-03-11 00:15
dapperdier schreef:
Aaltje, ja als we het over dezelfde hebben. Ik weet haar achternaam ook niet meer en haar nummer heb ik allang niet meer ben ik bang. Westernles bedoel je toch?