[TI] Insuline resistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SuperRoos

Re: Insuline resistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 23:32

Bij Fiek is 1+1=2 = magnesiumtekort..
Na het bijvoeren hiervan, nadat hij al op zand was gezet en het rantsoen was aangepast ging hij na de magnesium echt als een speer..
Bij Fiek zal het dus wel een grote rol spelen..
Cellen van mensen en paarden, net als apen en nog meer dieren lijken allemaal erg veel op elkaar.. Er zijn ook mensen met suikerziekte die veel stabieler in alles zijn wanneer ze zorgen dat ze meer magnesium binnen krijgen..
Het zal idd niet bij elk paard zo werken maar voor mijn gevoel speelt het bij Fiek een grote rol..

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 07:51

hoewel er inderdaad wel eens grote overeenkomsten tussen verschillende diersoorten en mensen genoemd worden, vind ik het zelf heel riskant dingen van het ene dier of mens op het andere dier, in dit geval het paard, te kopieren. het grootste verschil is gewoon met je ogen waarneembaar, mijn paarden hebben nooit op het eerste gezicht op een koe of mens of wat dan ook geleken, de overeenkomsten zijn vaak beperkt op details, maar hoeveel details ze ook gemeenschappelijk hebben, iedere keer als ik kijk zie ik toch echt een paard.

ik ben zelf een echte pietlut mbt informatie en ook heel kritisch tegenover modeverschijnselen bij paardenvoer, hoe vaak zie je na de mensenmode van een bepaald mineraal of vitamientje, het niet opduiken als HET middel wat jij zocht voor jouw paard. onderzoek is kostbaar en gebeurd nauwelijks, zolang je iets voeding of supplement noemt hoef je ook niet zoveel waar te maken van wat je beweert,en levert het middeltjes niet genoeg meer op dan wordt een "nieuw" wondermiddel gezocht en gelanceerd. op dit moment zijn magnesium en chroom "hot", en ze zullen best een individueel dier kunnen helpen, maar voor een hele massa dieren kan het ook gewoon nutteloos blijken. zij kunnen of willen niet bewijzen dat het werkt en ik kan niet bewijzen dat het wel of niet werkt, de eeuwige patstelling die blijft bestaan.

je mag altijd schrijven : helpt bij, kan van belang zijn bij, regelt mede, en zo kun je doorgaan.
helaas worden hiervoor vaak relatief veilige middeltjes gekozen, voor lange termijn effecten en bijwerkingen zijn de vermeldingen meestal beperkt tot zeer kleine lettertjes of worden ze niet eens genoemd. het maakt het er zeker niet makkelijker op, het grootste voordeel is dat paarden die een werkelijk tekort hebben wat meer goedkopere producten kunnen gebruiken. iets wat zeldzaam is, is meestal kostbaar. bij een paard dat geen tekorten heeft, wordt het gewoon geld weggooien en in ergere gevallen maak je een nieuw ander tekort waar de leverancier ook nog wat voor op de plank heeft staan. ik zelf blijf gewoon maar kritisch en extra info verzamelen tot ik voldoende overtuigt ben voor ik iets ga gebruiken, en tijd heelt niet alle wonden, maar wel veel.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 09:38

Een van mijn rode kabouters, examenjaar gymnasium, heeft een scriptie gemaakt over magnesium en paarden.

In deze scriptie wordt de insuline resistentie ook genoemd in samenhang met magnesium tekort.

Voor de liefhebbers, stuur mij een PB.

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 11:42

heb bij het zoeken naar de verschillende standpunten over magnesium wel een leuke site ontdekt, het is een amerikaanse site en je moet er dus wel rekening mee houden dat, maten,gewichten en afstanden ook vaak amerikaans zijn. de informatie is deels gesponserd, maar vrijwel alles is goed voorzien van bronvermelding, ze behandelen IR bij paarden heel erg uitgebreid en je kunt er veel informatie uithalen( je kunt altijd nog even extra googlen om de info en meningen te controleren).

webadres : www.equinemedsurg.com/ir4.html

de website is van een amerikaanse dierenartspraktijk. alles is in handzame hoofdstukjes verdeeld en weer goed terug te vinden, nadeel hij is in het engels, je moet wel even steeds alles wat achter een letter gegeven wordt aan info helemaal lezen, de uitsluitingen komen vaak onderaan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 12:11

interessant....alleen ik mag geen zemelen voeren en wel graan?
volgens mij zitten er in graan meer carbohydrates dan in zemelen....zemelen zit ook nog eens stikvol magnesium...alleen niet teveel geven,z'on pond per dag kan geen kwaad.
Mijn paard doet het er prima op,dat zal ook wel per paard verschillend zijn....

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 20:26

ze refereren daarover meer aan het in amerika gebruikelijke dieet, bij mijn oom in kentucky, werd heel veel tarwezemelen en rijstzemelen gebruikt bij renpaarden om een ruwvoerbuik te voorkomen.

kleine hoeveelheden tarwezemelen (Wheatbran)vinden ze verder op, een minder groot probleem, als je ze gebruikt om een preparaat in te verstoppen. een ons tarwezemelen is al best een royale portie in volume(het lijkt veel) en levert per volume dan veel minder op dan veel andere voedermiddelen.

ik heb over magnesium ook veel op andere sites gevonden, maar wil dit nog wat beter controleren.
in ieder geval wordt meestal wel aangegeven dat het geven van extra magnesium alleen zinvol is om te korten aan te vullen, daarna moet je steeds terug naar de dagelijkse behoefte, je moet dan misschien nog steeds magnesium aanvullen, maar niet meer dan de dagelijkse behoefte in het hele rantsoen.
ik moet wel zeggen dat ik bronvermelding eigenlijk altijd even controleer, zeker als het over een aanvulling gaat die de mineralenbalans kan verstoren.

vind op deze site vooral de hoofdstukken over ontstaan en wat IR precies inhoud erg duidelijk, ook vind je handige dingen mbt beweging.

ik zou iets wat voor jouw paard reeds prima werkt, ook niet gaan veranderen.

heb na roos "foute vraagje", over de invloed van zout op magnesiumopname, twee referenties gevonden dat een beetje zout de opname zelfs verbeterd. je ziet maar( ook nieuwe info voor mij) hoe een onbedoeld foutje je toch weer bruikbare info opleverd, domme of foute vragen bestaan niet. ik moet wel zeggen dat ik er voor eind november nooit zoveel tijd aan kon besteden als nu (en ik wil graag terugruilen), maar wel een hele bevredigende tijdsinvulling.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 23:46

dankjewel dat je deze info weer met ons deelt!!

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 12:02

en nu heb ik weer wat input nodig, wie kan mij aub helpen aan een wetenschappelijke link, naar magnesium chelaat, kom als ik dit intik, de hele alternatieve hoek, de vitapientertjes, bodybilders en noem maar op tegen, ik wil graag 1 of meer wetenschappelijk wat verantwoorder info.

ook op wiki-ask niet meer dan 2 zinnetjes, dus laat even weten. zo'n gunstig middel moet toch wereldwijd iets meer belangstelling oproepen, lijkt mij.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 13:28

tug schreef:
en nu heb ik weer wat input nodig, wie kan mij aub helpen aan een wetenschappelijke link, naar magnesium chelaat, kom als ik dit intik, de hele alternatieve hoek, de vitapientertjes, bodybilders en noem maar op tegen, ik wil graag 1 of meer wetenschappelijk wat verantwoorder info.

Volgens mij is het er niet, ik heb me ook rot gezocht en de info over magnesium komt altijd van een website die het goedje ook verkoopt. Op Pubmed etc is er niets over te vinden. Ik wil natuurlijk niet beweren dat een paard met IR geen tekort kan hebben aan magnesium, dat komt vaak genoeg voor. Maar magnesium gebrek leidt niet tot IR.
Er is wel iets met de bio-opneembaarheid van Chelaat, volgens Dr. Ingrid Vervuert, assistente aan het Instituut voor Diervoeding van de Veterinaire Universiteit in Leipzig in een artikel uit Cavallo.
Een citaat over magnesium van Dr. Verveurt
Citaat:
Magnesium - organisch is beter
Magnesium zou een rustgevende werking op het paard hebben als het in
hoge doses toegediend wordt. Dat is voor de meeste paarden niet nodig.
En praktisch alle voermiddelen bevatten een voldoende hoeveelheid om de
dagelijkse behoefte te dekken. Zo komt een overschot zelden in het voer
voor maar als dat toch gebeurt, is voor het versterken van de zenuwen
de organische verbinding (magnesiumfumaraat, -citraat, -glukonaat,
-acetaat of -lactaat) te prefereren boven de anorganische.

Nog een citaat met enige uitleg over die verbindingen over organisch en anorganisch

Citaat:
Anorganische mineraalstoffen zijn zouten. Daartoe behoren ook likstenen
bestaande uit natriumchloride. Op de verpakkingsinfo herken je deze
anorganische stoffen aan waar ze op eindigen: carbonaat, chloride,
oxide of fosfaat.
Organische mineraalstoffen zijn chemische complexverbindingen die
eindigen op chelaat, glukonaat, acetaat, lactaat of citraat.
Voerfabrikanten gebruiken deze minder vaak, niet in de laatste plaats
omdat ze duurder zijn dan anorganische alternatieven.
In het algemeen kan een onderzoeker niet zeggen welke van beide
varianten een hogere bio-opneembaarheid heeft en daarmee dus beter is
voor het paard. Wat voor magnesiumcarbonaat geldt, is niet automatisch
overdraagbaar op natrium- of calciumcarbonaat.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 13:35

http://www.horsetalk.co.nz/health/magnesium-121.shtml

hier staat wel iets over hoeveelheden....ik wist trouwens niet dat epsom salts magnesium was....of uit veel magnesium bestaat,op het momnt slik ik zelf mangesium wat uit de zee komt,zal dus ook zoiets zijn als epsomsalts.

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 14:01

over magnesium voor paarden kom je veel goed onderzoek en feiten tegen, vooral in het engels, over de chelaat vorm, die helemaal niet lastig of moeilijk te verkrijgen is, daar er heel veel voor mensen verkocht wordt. wij hebben zelf bij een tekort, of vastgesteld na urine onderzoek of omdat een rantsoenberekening te weinig opleverde of bij ty-ingup/spierproblemen, altijd simpele magnesiumoxyde gebruikt als aanvulling. ik weet dat het bij een te kort nuttig is, maar nergens vindt ik tot nog toe bevestigd dat alle IR paarden een tekort hoeven te hebben, het kan en dan is aanvulling zinvol. is er geen te kort,werkt het ook niet extra.

onzin wordt genoemd het langdurig en overmatig aanvullen met magnesium boven de normale dagelijkse behoefte. een verhoogde dosis om de lichaamsvoorraad aan te vullen wordt meestal aangeraden niet langer an 1 maand, daarna mag of kan je wel aanvullen tot de dagelijkse behoefte, maar niet meer. hoewel magnesium niet direct giftig is, geeft overmaat wel gevolgen voor de rest van de mineralen die in het rantsoen zitten, die raken in onbalans en hoera een ander nieuw tekort! ( met bijbehorende klachten).

de dagelijkse behoefte is geen star cijfertje, bij beweging, lactatie en overmatig zweten kan meer nodig zijn. meestal tijdelijk, verdwijnt een invloed, dan weer netjes terug naar de dagelijkse behoefte-cijfertjes.

de meeste HELP er zit te weinig magnesium in mijn hooi of bodem- kreten, worden niet na een monstername gedaan, dus aan de werkelijke situatie, maar overgenomen van dingen die voor melkkoeien gelden (die zijn begonnen), melkkoeien lacteren en hebben door hun hoge melkgift inderdaad snel een klein tekort, ken echte niemand in de buurt die zijn droge koeien extra magnesium geeft. die halen genoeg uit hun ruwvoer. (algemene problemen zijn er niet bij ons, wel kan een individueel dier iets mankeren, dan blijft het ook niet bij een middeltje)

je kunt ook kiezen om magnesium aan te vullen of extra te geven en dan zien hoe het uitpakt, je moet dan echter binnen 2 a 3 weken iets gaan merken en bij resultaat na een maand weer weer terug naar een normale dosis( dus minderen). in deze tijd heb je niet echt grote kans op problemen, maar heel lang ,heel veel is wel de manier om je extra problemen op je hals te halen en IR is toch eigenlijk wel genoeg.

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 14:08

glipt geerke er tussen.

pas op bij/met het geven van Epsom salts als magnesiumbron, de magnesium-bron van dit middel
is MgSO4 of te wel magnesiumsulfaat, kan na enkele dagen ernstige diaree veroorzaken, de opname van de magnesium zelf is laag en er moet relatief gezien 3x zoveel van gevoerd worden om magnesiumoxyde te benaderen in opname. epsom salts zijn al jaar en dag in gebruik als laxeermiddel en zo werkt het ook in de hoeveelheden die je bij dit middel moet geven om magnesium aan te vullen.

leukste tip in het engels:

Just be sure your horse needs it, and don't deliver too much of a good thing!

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 14:48

tug schreef:
over magnesium voor paarden kom je veel goed onderzoek en feiten tegen,

Ja heel veel wetenschappelijk onderzoek over magnesium en paarden, maar nergens onderbouwde info dat het daadwerkelijk helpt tegen IR. Of bedoelen we nu gewoon hetzelfde?
Op veel websites staat wel dat het helpt tegen Insuline resistentie, maar de wetenschappelijke bronnen daarvan ontbreken.
Op de website van Melyni Worth bijv staat dit. Zij verkoopt natuurlijk ook magnesium.
Citaat:
This response to Mg in Pre-Cushings horses has not been determined by any proper scientific studies; so far, all evidence is anecdotal. However, there is some historical precedent for it, as there is an old horseman's trick of giving magnesium salts (usually mag sulfate, aka Epsom salts) to horses that are foundering or in danger of foundering.

Ik denk dat we allebei denken kijk eerst of er daadwerkelijk een tekort is. En nogmaals een tekort kan heel goed met name op hele schrale weitjes.

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 16:01

pre-cushing wordt tegenwoordig niet gezien als het zelfde als IR, een paard met pre cushing of cushing kan ook IR hebben, maar dat hoeft niet. ( zo wordt het op de nieuwere sites vermeld)

magnesium zou een rol spelen in het in goede staat houden van de receptors van de cellen, op deze receptors moet de insuline aanhaken om de glucose de cel in te laten (ben hier mee bezig).

de meeste invloedmogelijkheden van magnesium, lijken voor zover mij bekend een relatief kleine rol te spelen en meestal indirect mbt IR. (wil ze niet bagateliseren of uitsluiten voorlopig)

wij denken mbt tekort aardig in de zelfde richting.

de meeste informatie op het gebied van magnesium lijkt tot dus ver gedaan te zijn naar spierproblemen, niet ieder IR paard heeft al of krijgt spierproblemen.

krijg wel de indruk dat de magische cijfertjes, zelden worden aangepast, ken ook weinig actieve onderzoeken in nederland die werken aan wat een paard nu echt uit zijn voer haalt. meeste laatste nieuwe cijfers uit ruwvoer onderzoek en paarden zijn volgens mij ook al een jaar of tien oud, daarvoor is op de waiboerhoeve een en ander getest, maar verder???

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 17:03

spierproblemen kunnen ook komn door en schildklier die iets te traag werkt.....wat vaak samen gaat met IR....
dat was bij mijn paard zo...
Net dat veel diabetes patienten ook een te lage schildklierwerking hebben.
Soms heb ik het idee dat veel klachten uit die richting komen....de tijd (en onderzoeken)zal het leren....

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 19:11

kom ook tegen dat schildklierwerking wordt uitgesloten, bij paarden waar de schildklier is verwijderd, veranderd er niets aan de IR. ook schildklierproblemen zijn een andere aandoening.
ben het zelf bij kennisen en familie nooit als combi tegengekomen.
paarden kunnen meerdere storingen/aandoeningen/ziekten onder de leden hebben, die helaas ook nog vaak tegenstrijdige behandelingen vragen. ben wel tegengekomen dat het zinloos is om paarden zonder schildklierafwijkingen, schildklierhormonen toe te dienen. er werd geen meer waarde gevonden bij extra toediening. dus ook eerst testen dan pas doen.

het probleem IR bestaat al heel lang, maar de onderkenning als aandoening is niet echt oud.
het zou mij ook niet verbazen als er binnen korte tijd meer stadia beschreven worden, waarin de verschillende symptomen per stadia uitgewerkt zijn, nu heb je geen IR, stadium I en stadium II.
toch merk je per stadium alleen hier op bokt al best grote verschillen zijn.
totdat er meer onderzoeken zijn gedaan blijft het toch vooral aftasten en roeien met de riemen die je hebt. het zou al heel mooi zijn als er wat meer beginsymptomen bekend waren, nu weet je vaak al langer dan een jaar dat er iets is, maar wat. ook wat meer testmateriaal wat simpel op je eigen stal toe te passen is, bijv. markerstrips die je mbv urine een indicatie geven over glucose en magnesium.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 19:40

nou ik zou toch niet graag stoppen met het schildklierhormoon dat ik geef....dan is het echt einde verhaal...
ik heb toch ergens gelezen dat er onderzoek naar word gedaan,over de behandeling van EMS/IR met levothyroxine.
Nicholas frank uit tennessee is daar druk mee....voor mijn paard werkt het en ik kan me toch niet voortsellen dat hij de enige is..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 19:49

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 19:52

Ik ben de bron kwijt over dat schildklierhormoon, maar heb ooit iets overgenomen en dat stond nog in een mail ergens, ik zal mijn best doen die bron terug te vinden.

Hypothyroidism – Secondary to IR or Cushingʼs (PPID)

Primary hypothyroidism in horses is rare and is most often secondary to primary IR or Cushingʼs.

Symptoms are VERY nonspecific and many overlap considerably with those of insulin resistance and or Cushingʼs:

• slow shedding/longer than normal coat

• poor energy levels and exercise tolerance

• horse may be irritable and sensitive to touch.

Het komt er op neer in het kort dat primaire schildklieraandoeningen zeldzaam zijn, maar wel vaak met IR of Cushing kunnen optreden als complicatie. Verdorie ik weet echt de primaire bron niet meer. En die is natuurlijk heel erg belangrijk, ik ga mijn best doen om dat terug te vinden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 20:32

ik bedoel ook niet dat endocriene stoornissen perse worden veroorzaakt door een te trage schildklierwerking(is natuurlijk ook een endocrine klier...)
Maar dat ziektes zoals IR/EMS(hetzelfde...)en cushing vaak gepaard gaan met lage schilklierhormoon levels.....dat maakt het leven voor het paard er niet makkelijker op...het levert een heel extra scala aan klachten erbij..

Zoals in het geval van cushing....door het teveel aan cortisol in het bloed word het schildklierhormoon deels vernietigd...dus een probleem erbij...
En dan te bedenken dat zelfs de paarden zonder cushing hogere cortisollevels hebben(dus lagere schilklierwaarden) in de periode van herfst tot februarie...dan zijn er ook opmerkelijk veel terugvallen of nieuwe gevallen van hoefbevangenheid...

ik hoop dat je het artikel terug vind...lijkt me erg interessant!

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 21:11

esther; als ik de engelse zin Symptoms are very,enz.vertaal
danstaat daar volgens mij: symptomen zijn erg niet-specifiek en veel komen grotendeels overeen met die van IR en/of Cushing.

dus een andere aandoening met vaak dezelfde verschijnselen (symptomen)de verschillen tussen deze drie zijn op het oog slecht van elkaar te onderscheiden, dus testen moet uitsluitsel geven waar het om gaat.

geerke: in jouw artikel wordt aangegeven dat er in duitsland veel mensen twee verschillende problemen hebbeb 1 diabetes en 2 struma (of krop). door de hoge aantallen waarin dit voorkomt zullen veel mensen daar deze twee ziekten tegelijk kunnen hebben.

struma komt in nederland nauwelijks meer voor doordat aan brood en keukenzout jodium wordt toegevoegd. de meeste gevallen van struma ontstaan door jodium gebrek.

de invloed van schildklierhormonen op insuline wordt hier in verband gebracht met teveel (hyper) aan schildklierhormoon, je hebt al te veel dus extra geven van nog meer hormoon kan dan het probleem groter maken. ik weet zo een twee drie niet welke soort stoffen, de schildklierhormonen kunnen beinvloeden tot minder of geen werking, heb ook nooit een diagnose gehad bij een paard dat de schildklier te veel hormonen afgaf. wordt over het algemeen tot de zeer zelden bij paarden voorkomende aandoeningen gerekend. meten is weten in zo'n geval.

ook de verminderde werking van de schildklier is zeer zeldzaam, al zijn hier vaak meer vermoedens over uitgesproken, ook hier meten is weten.

als laatste raad ook dit verslag aan jaarlijks bij deze mensen te testen of er een probleem is.

ik heb (nog) geen linken in onderzoeken gevonden, dat schildklier problemen vaker bij paarden met IR optreed, of dat een schildklierprobleem gerelateerd is aan het hebben van IR.

bij cushing worden de hoge cortisolwaarden in de eerste plaats veroorzaakt doordat het goedaardige gezwel in de hypofyse leidt tot vermeerderde afscheiding van de stof ACTH die de cortisol productie omhoog jaagt, paarden met cushing kunnen IR ontwikkelen en dat is zeker mede veroorzaakt door de cortisol, maar ze hoeven geen IR te krijgen.
Laatst bijgewerkt door tug op 13-03-09 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 21:12

Ow mensen ik ben even zooooooooooo blij...
Fiek lijkt super te reageren op de eiwitten die hij krijgt om zijn suiker laag te houden!!

Afbeelding

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Het wordt weer 'mijn' paardje :+:

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 21:22

tug schreef:
esther; als ik de engelse zin Symptoms are very,enz.vertaal
danstaat daar volgens mij: symptomen zijn erg niet-specifiek en veel komen grotendeels overeen met die van IR en/of Cushing.

dus een andere aandoening met vaak dezelfde verschijnselen (symptomen)de verschillen tussen deze drie zijn op het oog slecht van elkaar te onderscheiden, dus testen moet uitsluitsel geven waar het om gaat.

Precies. Het staat er zelfs nog iets sterker, de symptomen zijn erg NIET specifiek. Een juiste diagnose is dus erg belangrijk. De symptomen zouden overeen kunnen komen met symptomen van IR of Cushing, de oorzaak kan ook iets heel anders zijn. Noem het slecht door de vacht komen alleen al, dat kan ook bij een worminfectie, hoeft geen Cushing of schildklierprobleem of IR te zijn.

Terug naar magnesium is dat natuurlijk wel te controleren dat je eerst de tekorten bewijst door bloedonderzoek, de IR bewijst door bloedonderzoek en dan als je magnesium hebt toegediend weer bloedonderzoek te laten doen, maarrrrrrrr dan mag je ook het dieet niet veranderen en het trainingsprogramma niet veranderen wil je zeker weten dat het die magnesium is die het hem heeft gedaan.

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 21:50

hoi, lekker plaatje roos!!

hoe zjn jullie ervaringen met stripbegrazing?

de mijne niet heel goed tot twee jaar geleden deden we dit ook, s'nachts op stal en na 10.00 uur naar buiten (tijdstip vanwege insecten), onze paarden hadden de gewoonte zich in sneltrein vaart vol te vreten om vervolgens miniaal 2 uur te gaan suffen bij het hek, gevolgd door nog een vreet en kluifrondje voor de kleine trek, vervolgens was het pas tijd voor sociale dingetjes en dan slapen tot de baas kwam om 15.00 uur.
ik heb vorig jaar alle extra draadjes weggelaten en hem de hele wei van 20 x 200 meter gegeven, het suffen bleef toen beperkt tot een uurtje in de middag en verder werd er veel meer heen en weer gelopen, het andere paard had de andere helft van de kamp gescheiden door een stroomdraadje zonder stroom, zodat mijn wat te brutale schuurder beperkt toegang had tot dit paard. in mei heb ik een koe mee laten eten en vanaf half augustus eerst 28 schapelammeren en vanaf eind september onze eigen 4 ooien. voor het eerst is er in de zomer meer gewicht verloren dan bijgekomen terwijl op stal altijd hooi beschikbaar was, gereden heb ik na juli nauwelijks .
ze hebben beide vanaf eind mei tot eind augustus voor het eerst ook 24/7 buiten gestaan.
ons gras is de laatste twee jaar heel matig bijemest, met kunstmest en wel handmatig op de korte plekken begin april, toen is er ook op het kortste deel (beter wat het korste afgegraasd wordt in de zomer) 2 ton rundergier opgebracht, dunne fractie.(was even wennen voor de loonwerker zo'n raar slingerlijntje) ze zijn eind april de wei definitief de wei op gegaan. daarvoor maar aan de hand laten eten om op te bouwen, het langere onbemeste gras smaakte nu lekkerder dan het bemeste.

worden jullie paarden ook van die slokoppers bij stripbegrazing of niet?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 21:56

http://www.horsetalk.co.nz/health/104-grants.shtml
klein stukje over onderzoek van levothyroxine bij IR...

Fiek ziet er al een stuk beter uit!

Ik doe niet aan stripbegrazing....ze lopen op een heel kort veld,zeker pablo....in het voorjaar maaien we het ook nog...ik krijg de kriebels van hoog gras....